انتخاب واحد دانشگاه | آموزش نحوه انتخاب واحدهای دانشگاه

کانال تلگرام روانشناسی      اینستاگرام روانشناسی

انتخاب واحد دانشگاه یکی از مراحل مهم در هر ترم درسی است که گاها دانشجویان را با چالش های زیادی روبرو می‌کند. این فرایند مدت زمان محدودی داشته و زمان آن نیز برای دانشگاه های مختلف، متفاوت است. تنها در ترم اول درسی و برای دانشجویان جدید الورود است که خود دانشگاه انتخاب واحد می‌کند؛ اما در ترم های بعدی دانشجویان باید خود بسته به شرایطی که دارند. اینکار را انجام دهند. در واقع در انتخاب واحد افراد تعیین می‌کنند که چه دروسی را باید در ترم پیش رو خوانده و حتی زمان و استاد مورد نظرشان را نیز خودشان انتخاب می‌کنند. البته در این موضوع، دانشجویان آزادی کامل نداشته و باید به مواردی نیز توجه داشته باشند. به همین دلیل بهتر است قبل از انتخاب واحد در این زمینه اطلاعات کافی را کسب کرده و از یک مشاور تحصیلی نیز کمک بگیرند. برای دریافت مشاوره تحصیلی کلیک کنید.

برای دریافت مشاوره در زمینه انتخاب واحد دانشگاه می‌توانید در ساعت از روز برای مشاوره تلفنی از طریق شماره 02191002360 و یا از طریق تلفن های ثابت شهری با شماره 9099070354 با برترین متخصصان در مرکز مشاوره روانشناسی ذهن نو تماس حاصل نمایید.

انتخاب واحد دانشگاه چطور انجام می‌شود؟

انتخاب واحد دانشگاه به صورت کاملا الکترونیکی در سایت خود دانشگاه انجام می‌شود. مسئولین آموزش برای اینکار مدت زمانی را تعیین کرده و به هر دانشجو نیز روز خاصی اختصاص داده می‌شود که سامانه نیز دچار مشکل نشود. افراد در انتخاب واحد، طبق چارت درسی که دارند؛ واحدهای درسی مورد نظر خود را انتخاب کرده و شهریه آنان نیز بر همین اساس تعیین می‌شود. البته در مورد دانشگاه های سراسری، شهریه وجود نداشته و افراد باید تنها در زمان مقرر نسبت به انتخاب واحد خود انتخاب نمایند. در تمام دانشگاه ها معدل افراد در انتخاب واحد نقش داشته و باید بر اساس آن واحدگیری کنند. برای انجام انتخاب رشته کنکور 1403 کلیک نمایید.

زمانبندی انتخاب واحد

زمانبندی انتخاب واحد

همانطور که گفته شد؛ انتخاب واحد دانشجویان جدید الورود برعهده خود دانشگاه است. اما در از ترم دو به بعد دانشجو خودش باید اینکار را انجام دهد. هرسال تحصیلی شامل دو ترم است؛ اما دانشجویان می‌توانند در صورت علاقه و یا برخورداری از معدل لازم، ترم تابستانه نیز داشته باشند. در این حالت افراد زودتر فارغ التحصیل خواهند شد. انتخاب واحد ترم های فرد در مقطع کارشناسی یعنی ترم یک، سه، پنج و هفت در شهریور ماه انجام شده و سال تحصیلی از مهرماه آغاز می‌شود. اما در مورد ترم های زوج یعنی ترم دو، چهار، شش و هشت، افراد باید در اواخر دی ماه انتخاب واحد کرده و کلاسها از نیمه دوم بهمن ماه آغاز می‌شود.

زمانبندی دقیق انتخاب واحد دانشگاه های مختلف متفاوت بوده و حتی بستگی به سال ورود افراد به دانشگاه دارد. از این رو خود دانشجو باید سایت دانشگاه مورد نظر را چک کرده و از اطلاعیه ها مطلع شوند.

تاثیر معدل در انتخاب واحد

انتخاب واحد دانشگاه بر اساس معدل ترم پیش انجام می‌شود. در واقع اگر معدل دانشجو از حدی پایین تر باشد؛ تنها می‌تواند تعداد محدودی واحد اتخاذ کند. تعداد واحدها برای دانشجویانی که معدل بالایی دارند تا سقف 24 واحد است. اما به طور کلی شرایط معدل برای انتخاب واحد، به شرح زیر است.

  • دانشجویانی که معدل بالاتر از 17 دارند؛ مجاز به اخذ 24 واحد هستند.
  • دانشجویانی که معدل ترم گذشته آنها بین 12 تا 17 است؛ حداکثر 20 واحد درسی می‌توانند اتخاذ کنند.
  • دانشجویان مشروط یعنی افرادی که معدل کمتر 12 دارند نیز تنها می‌توانند 14 واحد درسی اخذ کنند.
  • در ترم های تابستانی نیز دانشجویان تنها می‌توانند هشت واحد گرفته و گاها برخی از دروس نیز در تابستان ارائه نمی‌شود.
  • دانشجویانی که در ترم آخر هستند و واحدهای درسی کمی دارند نیز می‌توانند معرفی به استاد بگیرند که شرایط خاص خودش را دارد.

پیش نیازها در انتخاب واحد

در فرایند انتخاب واحد، دانشجویان با موضوعی به اسم دروس پیش نیاز روبرو می‌شوند. این بدان معناست که دانشجویان نمی‌توانند هر درسی را در هر ترم بردارند باید پیش نیاز را رعایت کنند. برخی از دروس پیش نیاز داشته و قبل از پاس کردن آنها باید دروس دیگری برداشته شوند. زمانی که دانشجو پیش نیاز درسی را گذرانده باشد؛ مجاز به برداشتن آن در انتخاب واحد است. حتی اگر بتواند این درس را بردارد؛ در فرایند فارغ التحصیلی به مشکل برخواهد خورد. برای آشنایی بیشتر با انواع بهترین رشته تحصیلی در دانشگاه کلیک نمایید.

هم نیاز در انتخاب دروس

هم نیاز نیز موضوع دیگری است که گاهی دانشجویان در انتخاب واحد از آن استفاده می‌کنند. برای مثال اگر فردی ریاضی یک را که پیش نیاز درس ریاضی دو است را در ترم پاس نکرده باشد؛ می‌تواند در ترم بعدی ریاضی یک و دو را باهم برداشته که این دو درس هم نیاز یکدیگر محسوب می‌شوند.

سایت های انتخاب واحد کدام اند؟

سایت دانشگاه های مختلف برای انتخاب واحد متفاوت است و هر دانشجو باید در سایتی انتخاب واحد کند که در آن مشغول به تحصیل است. این سایت ها شامل موارد زیر هستند.

برای دانشگاه های روزانه ، نوبت دوم و پیام نور: سامانه گلستان

  • دانشگاه های آزاد: سایت آموزشیار
  • دانشگاه های علمی کاربردی: سامانه هم آوا
  • دانشگاه های غیرانتفاعی: سامانه سما لایو

چارت انتخاب واحد

هم رشته ها یک چارت مشخص درسی دارند که در ابتدای تحصیل به آنها داده شده و مشخص می‌کند که دانشجو باید در هر ترم درسی چه واحدهایی را بگذراند. در برخی موارد بسته به شرایط دانشجو ممکن است که ترتیب این چارت به هم بخورد. اما به طور کلی بهتر است دانشجویان بر اساس همین جدول پیش رفته و ترتیب اتخاذ دروس را رعایت نمایند.

نکات مهم در زمان انتخاب واحدهای درسی

در مورد انتخاب واحد دانشگاه نکاتی وجود دارد که در صورت رعایت کردن آنها مشکلات کمتری را در این شرایط تجربه خواهید کرد. در این قسمت به توضیح برخی از این نکات خواهیم پرداخت.

📌از چند روز قبل چارت درسی خود را چک کرده و حتی سایت دانشگاه را بررسی کنید که چه دروسی ارائه شده اند.

📌با دانشجویان دیگر صحبت کرده و در مورد استادها نیز اطلاعاتی کسب کنید.

📌به ساعت تشکیل کلاس ها و حتی زمان برگزاری امتحانات نیز توجه داشته باشید که تداخل ایجاد نشود.

📌از اتصال به اینترنت خود مطمئن شوید تا در حین انجام انتخاب واحد دانشگاه مشکلی ایجاد نشود.

📌بدهی خود را به دانشگاه تسویه نمایید تا بتوانید انتخاب واحد خود را در موعد مقرر انجام دهید.

واحدهای درسی ارائه شده در زمان انتخاب واحد

واحدهای دانشگاهی اسم های مختلفی دارند که بهتر است قبل از انتخاب واحد با آنها آشنا شوید. دروس معارف، عمومی، نظری، عملی، کارآموزی و اختصاصی از این قبیل هستند. به طور کلی دانشجویان در مقطع کارشناسی ناپیوسته باید 70 واحد درسی و در کارشناسی پیوسته تقریبا 140 واحد بگذرانند که به ترتیب 4 و 8 ترم خواهد شد. معمولا دروس عمومی و معارف دو واحدی بوده و دروس اختصاصی و کارآموزی ها سه واحدی هستند. از طرفی در هر ترم دانشجو حتما باید یک درس معارف را در انتخاب واحد داشته و آن را بگذراند. رعایت کردن این موارد نیز در انتخاب واحد حائز اهمیت است.

انتخاب واحد برای متاخرین

اگر دانشجویان موفق نشوند در زمان مقرر انتخاب واحد نمایند؛ دانشگاه برای آنها زمان دیگری در نظر می‌گیرد که به آن حذف و اضافه گفته می‌شود. بعد از این دوره نیز حذف و اضافه اضطراری داریم. که البته در این بازه های زمانی دانشجویان انتخاب های محدودتری خواهند داشت. اما ممکن است ظرفیت کلاس ها افزایش یافته و افراد موفق به انتخاب واحد شوند.

انتخاب واحد برای دانشجویان ترم آخر

انتخاب واحد برای دانشجویان ترم آخر

فرایند انتخاب واحد برای دانشجویان ترم آخر کمی متفاوت است. چرا که آنها می‌توانند بدون در نظر گرفتن معدل ترم پیش شان و تربیت پیش نیاز و دروس معارف، واحدهای باقی مانده را اخذ کنند. البته گاهی در این زمینه به مشکل برمی‌خورند که باید از مسئولین آموزش کمک بگیرند.

انتخاب واحد ترم تابستان

انتخاب واحد ترم تابستان اجباری نبوده و دانشجویان می‌توانند برای اینکه زودتر فارغ التحصیل شوند؛ هشت واحد درسی را در طول تابستان بگذرانند. انجام این فرایند مانند انتخاب واحد در حالت عادی است و تنها دانشجویان باید از زمان دقیق آن مطلع شوند.

حذف و اضافه

حذف و اضافه نیز مرحله بعدی انتخاب واحد دانشگاه است که در آن دانشجویان فرصت دارند تا تغییراتی را در انتخاب واحد خود ایجاد نمایند. حتی گاهی برخی از افراد در این فرصت به طور کامل انتخاب واحد می‌کنند. حذف و اضافه یکبار بعد از انتخاب واحد اولیه انجام شده و بار دیگر به صورت اضطراری است.

سخن پایانی

با اینکه بیشتر دانشجویان از فرایند انتخاب واحد واهمه داشته و گاها در آن دچار مشکل می‌شوند؛ اما در صورتی که نکاتی را در این زمینه رعایت کنند؛ این موضوع بسیار ساده شده و منجر به مشکل اساسی برای افراد نمی‌گردد. از این رو بهتر است دانشجویان در این زمینه اطلاعات کافی را کسب کرده و از دیگران مانند دانشجویان دیگر و یا حتی مشاور تحصیلی کمک بگیرند.

برای دریافت مشاوره در زمینه انتخاب واحد دانشگاه می‌توانید در ساعت از روز برای مشاوره تلفنی از طریق شماره 02191002360 و یا از طریق تلفن های ثابت شهری با شماره 9099070354 با برترین متخصصان در مرکز مشاوره روانشناسی ذهن نو تماس حاصل نمایید.

کانال تلگرام روانشناسی      اینستاگرام روانشناسی


شماره تماس ذهن نو

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
دریافت مشاوره