منفی کاذب تست بارداری | آیا همیشه تست منفی بارداری اشتباه می شود

کانال تلگرام روانشناسی      اینستاگرام روانشناسی

تشخیص منفی کاذب بودن تست بارداری خانگی به روش‌های مختلف قابل شناسایی است. یکی از علایم اصلی و آشکار بارداری، عقب‌افتادن و یا عدم وجود قاعدگی است. معمولا اولین اقدامی که زنان در این مواقع برای تشخیص وجود بارداری به آن روی می‌آورند، استفاده از تست بارداری خانگی است. این تست‌ها عموما تحت عنوان بیبی چِک شناخته می‌شود. اگر نتیجه تست مثبت‌شود، می‌توان احتمال‌داد که بارداری به احتمال زیاد رخ داده است. اما گاهی اوقات با وجود بارداری بودن خانم نتیجه تست منفی است. در این موارد نتیجه را منفی کاذب می‌نامند. اما چرا تست نتیجه منفی را نشان می‌دهد؟ برای فهمیدن پاسخ این سوال تا انتهای متن با ما همراه باشید و برای دریافت مشاوره بارداری کلیک کنید.

برای دریافت مشاوره در زمینه منفی کاذب تست بارداری می‌توانید در هر زمان از روز برای مشاوره تلفنی از طریق شماره 02191002360 و یا از طریق تلفن های ثابت منزل با شماره 9099070354 با برترین متخصصان کلینیک تخصصی ذهن نو تماس حاصل نمایید.

منفی کاذب بودن تست بارداری یعنی چی؟

در صورتی که جواب تست‌بارداری خانگی تان منفی باشد، اما در حقیقت باردار باشید، آنوقت جواب تست منفی کاذب است. اغلب تست های خانگی میزان هورمون HCG را می‌سنجند. این هورمون از جفت به ادرار وارد می‌شود. اما گاه میزان آن هنوز به حدی نیست که در کیت های خانگی مشخص شود. به همین دلیل جواب تست منفی می‌شود.

چطور احتمال منفی کاذب شدن نتیجه تست بارداری را به حداقل برسانیم؟

تست‌های بارداری خانگی با سنجش میزان هورمون HCG دفع‌شده از ادرار که از جفت تشکیل‌شده در دیواره رحم به داخل ادرار مادر آزادمی‌شود، بارداری خانم را مشخص می‌کنند. گاهی با وجود بارداری، عواملی مثل نامناسب‌بودن کیت تشخیص بارداری یا نحوه و زمان نادرست استفاده از تست باعث‌ عدم تشخیص بارداری می‌شود. یعنی به شکل منفی کاذب تست بارداری نشان داده شود.

نتیجه مثبت در این تست‌ها هم شاید به صورت کاذب ایجاد شود (خانم باردارنبوده اما نتیجه مثبت نشان دهد). اما به طور کلی موارد تست منفی کاذب بیشتر از مثبت کاذب گزارش شده‌اند. در کل این تست‌ها از دقت کمتری نسبت به سایر روش‌ها برای تشخیص بارداری قطعی در یک خانم برخوردارند. اما چنانچه بخواهید درست‌ترین و دقیق‌ترین نتیجه را از این تست‌ها به دست بیاورید، پس از تاخیر در قاعدگی‌تان، به مدت حداقل دو هفته صبرکرده و سپس اقدام به انجام تست بارداری کنید. برای آشنایی با انواع تست بارداری کلیک کنید.

دلایل ایجاد نتیجه منفی کاذب در تست با‌رداری

عوامل متعددی می‌توانند باعث منفی کاذب شدن تست بارداری شوند که در ادامه به مهم‌ترین آن‌ها اشاره خواهیم کرد. برای آشنایی با بایدها و نبایدهای دوران بارداری کلیک کنید.

فروشگاه آرامیس

استفاده زودتر از موعد از تست بارداری

یکی از شایع‌ترین علل ایجاد نتیجه منفی کاذب تست بارداری ، استفاده زودهنگام از آن است. همانطور که گفتیم اساس تشخیص بارداری در این تست‌ها، میزان هورمون HCG در ادرار خانم می‌باشد. چنانچه خانمی بعد از گذشت مدت کمی (حدود چند روز) از عدم وقوع قاعدگی اقدام به استفاده از تست بارداری‌کند، حتی اگر باردار هم‎باشد، احتمالا نتیجه تست منفی نشان داده می‌شود. وقتی که زودتر از دو هفته بعد از توقف قاعدگی اقدام به استفاده از تست بارداری کنید، میزان این هورمون هنوز به غلظت مورد نیاز برای تشخیص توسط تست بارداری نرسیده. پس به همین جهت احتمال نشان‌دادن نتیجه منفی به شکل کاذب بالا خواهد بود.

عجله درخواندن نتیجه نهایی

هر کدام از انواع تست‌های بارداری خانگی با توجه به شرکت سازنده و دستورالعمل استفاده از آن، زمان‌های مختلفی را برای به دست‌آوردن نتیجه و خواندن آن در نظر گرفته‌اند. با مراجعه به دستورات محصول که بر روی بسته بندی تست‌های بارداری درج شده، می‌توانید آن زمان را پیدا کنید. چنانچه خانمی به میزان ذکرشده در دستورالعمل صبر نکند نتیجه به دست‌آمده صحیح نخواهد بود. و احتمال منفی کاذب بودن تست بارداری زیادی می‌شود. بنابراین باید حتما قبل ازخواندن نتیجه نهایی به میزان لازم صبرکرده و سپس اقدام به خواندن کنید.

غلیظ نبودن ادرار به میزان کافی

برای این که درست‌ترین نتیجه را در تست بارداری به دست‌آورید، باید حتما ادرار شما به غلظت کافی رسیده باشد. تا سطح هورمون مورد نظر برای تشخیص بارداری قابل سنجش باشد. به همین دلیل توصیه‌می‌شود که اولین تخلیه ادرار در روز (یعنی بعد از بیدارشدن از خواب)، برای سنجش توسط تست بارداری مورد استفاده قرار گیرد.

در صورتی که امکان سنجش توسط ادرار اول صبح برای خانم وجود نداشته باشد، می‌بایست حداقل به مدت 4 ساعت از دفع ادرار اجتناب کرده تا غلظت مناسب ادرار در مثانه او فراهم شود و بعد از گذشت این زمان، با دفع ادرار اقدام به استفاده از تست بارداری کند. این گونه احتمال منفی کاذب بودن تست بارداری نزدیک به صفر می‌شود.

منقضی شدن تست

استفاده از تست‌های تاریخ گذشته می‌تواند احتمال کاذب شدن نتیجه را به میزان قابل توجهی افزایش دهد. در این کیت‌ها به دلیل نقص در کارکرد مواد به کاررفته در تست و اشکال در ایجاد واکنش با محتوی ادرار، ممکن‌است با وجودی که تست در زمان درست و به روش صحیح توسط خانم انجام‌گرفته و با وجود بارداری، نتیجه به شکل منفی نشان‌داده شود.

استفاده از داروها

مصرف یک سری از داروهای خاص مانند داروهای مورد استفاده در درمان صرع (مثل کاربامازپین)، داروهای درمان آلرژی و همچنین دیورتیک‌ها می‌توانند باعث ایجاد اختلال در نتیجه حاصل از تست تشخیص بارداری شوند و با وجود بارداری، نتیجه را منفی کاذب نشان دهند.

بارداری های نا به جا

گاهی جنین به جای این که در رحم رشد و تکامل پیدا کند، در خارج از رحم لانه گزینی کرده و شروع به رشد می‌کند که در این حالت، جفت به طور کامل قادر به رشد و تغذیه نبوده و به دنبال آن نمی‌تواند به میزان کافی هورمون‌های مربوطه را تولید کند. از این رو میزان این هورمون‌ها در ادرار مادر به مقدار کافی نرسیده و به وسیله تست بارداری خانگی قابل تشخیص نیست. راه قطعی و قابل اطمینان برای شناسایی بارداری و محل رشد جنین در این مادران، استفاده از سونوگرافی می‌باشد.

چگونه متوجه شویم تست منفی کاذب است؟

همانطور که گفتیم گاهی با وجود بارداری تست منفی کاذب است در این شرایط یا باید صبر کنید و در روزهای آتی تست را تکرار کنید و یا اینکه از آزمایش خون بتا استفاده کنید. البته ناگفته نماند گاهی حتی آزمایش بتا هم منفی کاذب خواهد شد که در موارد نادر این اتفاق می‌افتد. همچنین می‌تواند با مشاوره در این زمینه ارتباط برقرار کنید و با بیان ویژگی‌های جسمی و حالاتی که دارید احتمال بارداری خود را تشخیص دهید در این شرایط سنوگرافی هم گزینه مناسبی است. برای آشنایی با علائم اولیه بارداری کلیک کنید.

برای دریافت مشاوره در زمینه منفی کاذب تست بارداری می‌توانید در هر زمان از روز برای مشاوره تلفنی از طریق شماره 02191002360 و یا از طریق تلفن های ثابت منزل با شماره 9099070354 با برترین متخصصان کلینیک تخصصی ذهن نو تماس حاصل نمایید.

 

سوالات متداول

تست بارداری چه زمانی منفی کاذب تشخیص داده می شود؟

زمانی که مادر باردار باشد اما بعد از استفاده از تست بارداری خانگی نتیجه او منفی باشد، این نتیجه را منفی کاذب می‌گویند.

چه عواملی باعث منفی کاذب شدن تست بارداری در یک مادر باردار می‌شوند؟

عوامل متعددی از زمان استفاده از تست بارداری تا طرز خواندن آن می‌توانند منجر به منفی کاذب شدن نتیجه نهایی تست بارداری شوند که به طور کلی شامل استفاده زودهنگام از تست، عجله کردن در خواندن نتیجه نهایی تست، رقیق بودن ادرار، استفاده از تست‌های تاریخ گذشته، تشکیل جنین در خارج از رحم و مصرف یک سری از داروها مانند داروهای ضد صرع، ادرار آور و داروهای مورد استفاده در درمان آلرژی می‌باشند که می‌توانند نتیجه تست بارداری را به طور کاذب، منفی نشان دهند.

کانال تلگرام روانشناسی      اینستاگرام روانشناسی


شماره تماس ذهن نو

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
دریافت مشاوره