کیست تخمدان | علائم و درمان کیست تخمدان

کانال تلگرام روانشناسی      اینستاگرام روانشناسی

کیست تخمدان انواع مختلفی دارند که اکثر آن‌ها معمولا بدون درد، بی ضرر و به اصطلاح خوش خیم می‌باشند. از آنجایی که اکثر کیست ها نگران کننده و خطرناک نیستند، بنابراین خیلی از افراد نگران پیشگیری از بروز آن نمی باشند. اما برخی از کیست ها هستند که اگر از بین نروند و یا بزرگتر شوند مشکل ساز می‌شوند. در برخی از انواع کیست ها، احتمال بروز سرطان نیز وجود دارد. اگر پزشک شما کیست نگران کننده‌ای را تشخیص دهد، باید بلافاصله درمان را شروع کنید. در ادامه به معرفی انواع کیست های تخمدان می پردازیم. همچنین علائم و نشانه های آن ها را بررسی خواهیم کرد. برای دریافت خدمات مشاوره تلفنی زنان کلیک کنید.

 

کیست تخمدان چیست؟

کیست تخمدان، کیسه ای پر از مایع یا مواد نیمه جامد است که روی یا درون یک یا هر دو تخمدان شما تشکیل می شود. تخمدان ها اندام های کوچکی در لگن شما هستند که سلول های تخمک را نگه می دارند و هورمون هایی مانند استروژن و پروژسترون را می سازند. کیست تخمدان بیشتر در زنان باردار و کسانی که هنوز دوره یائسگی را طی نکرده اند شایع است. اکثر کیست ها عملکردی هستند و هر ماه یکی از آن ها را به عنوان بخشی از چرخه قاعدگی خود دریافت می کنید بدون اینکه متوجه شوید. این کیست ها معمولا در عرض چند ماه خود به خود از بین می روند یا کوچک می شوند.

حتما از صفحه اینستاگرام ذهن نو دیدن نمایید.

انواع کیست تخمدان

اکثر کیست های تخمدان، با نام کیست عملکردی معرفی می‌شوند. این کیست ها در پاسخ به تغییرات بدن شما، در طول چرخه قاعدگی شکل می گیرند. به ندرت کیست های تخمدان به دلایل غیر مرتبط با قاعدگی ایجاد می‌شوند. در ادامه انواع کیست تخمدان را به شما معرفی کرده ایم.

کیست های عملکردی

این نوع کیست، از شایع ترین کیست های تخمدان هستند که به بیماری خاصی مرتبط نمی‌شوند. کیست های عملکردی در نتیجه تخمک گذاری (آزاد شدن تخمک از تخمدان) اتفاق می افتند. این نوع از کیست ها به مرور زمان؛ معمولا در عرض 60 روز بدون درمان خاصی کوچک می‌شوند. کیست های عملکردی دو نوع هستند که در ادامه هرکدام از آن ها را شرح داده ایم.

فروشگاه آرامیس
  •  (کیست فولیکولی): یک کیسه کوچک در تخمدان شما به نام فولیکول، هر ماه یک تخمک را به عنوان بخشی از چرخه قاعدگی ازاد می‌کند. کیست فولیکولار زمانی تشکیل می‌شود که فولیکول تخمک را آزاد نکند. در عوض این فولیکول با مایع پر شده و بزرگتر می شود.
  • ( کیست جسم زرد): پس از اینکه فولیکول تخمک را آزاد می کند، گروهی از سلول های تولید کننده هورمون به نام جسم زرد را تشکیل می دهد. کیست زمانی تشکیل شده که مایع در جسم زرد جمع و باعث رشد آن می شود.

کیست های غیر عملکردی

تمام کیست های تخمدان در پاسخ به چرخه قاعدگی شما ایجاد نمی شوند. در ادامه کیست های غیر عملکردی را شرح داده ایم که معمولا مثل کیست های عملکردی بی ضرر نیستند. این کیست ها عبارتند از:

  • (سیستادنوما): این کیست ها روی سطح تخمدان شما تشکیل می شوند. آن ها را می توان با مایعی رقیق و یا غلیظ پر کرد.
  • (کیست درموئید یا تراتوم): کیست های درموئید از سلول هایی تشکیل شده اند که انواع بافت های بدن انسان از پوست، مو، دندان و حتی بافت مغز را تشکیل می دهند.
  • (آندو متریوم): این کیست ها با بافت آندومتر پر می شوند. همان بافتی که هر ماه در طول قاعدگی خونریزی می کند.
  • (کیست سرطان تخمدان): کیست های سرطانی تخمدان (تومورها)، توده های جامد سلول های سرطانی هستند.

چه کسانی مبتلا به کیست تخمدان می شوند

تخمک گذاری، علت اصلی کیست تخمدان است. بنابراین هر کسی که تخمدان دارد، ممکن است به کیست تخمدان مبتلا شود. علت هایی وجود دارد که باعث ایجاد کیست تخمدان می‌شود. اما شانس افراد بر اساس موارد زیر افزایش می یابد.

  • (سن): اگر یائسگی را طی نکرده باشید، احتمال بروز کیست تخمدان بیشتر است.
  • (وضعیت بارداری): احتمال تشکیل و باقی ماندن کیست در دوران بارداری بیشتر است.
  • (سابقه کیست تخمدان): اگر قبلا به کیست تخمدان مبتلا شده اید، احتمال مبتلا شدن دوباره بیشتر است.
  • (تولید مثل غیر طبیعی سلولی): تولید مثل سلول‌های غیر معمول می تواند باعث ایجاد کیست هایی مانند درموئید و سیستادنوما شود.
  • (بیماری التهابی لگن): عفونت های شدید لگن می تواند به تخمدان ها سرایت کند و باعث ایجاد کیست شود.
  • اگر داروهایی که برای کمک به تخمک گذاری هستند مصرف می کنید و یا مشکلات هورمونی دارید، در معرض ابتلا به کیست تخمدان می باشید.

علائم کیست تخمدان

برخی از کیست های بی ضرر و یا کوچک هیچ علائمی از خود نشان نمی دهند. در این موارد ممکن است حتی ندانید که کیست دارید. اما کیست های بزرگتر ممکن است علائمی داشته باشند که این علائم عبارتند از:

  • درد لگن یا درد مبهم در کمر
  • احساس نفخ در قسمت پایین شکم که ممکن است در یک طرف بدن شما بارز تر باشد
  • درد هنگام مقاربت
  • دوره های دردناک قاعدگی

برخی از علائم هستند که می تواند نشان دهنده وضعیتی به نام سندروم تخمدان پلی کیستیک باشد. این سندرم، باعث پریودی های نامنظم و سایر مشکلات مرتبط با هورمون، از جمله چاقی و ناباروری می شود. سایر علائم سندرم تخمدان پلی کیستیک شامل هیرسوتیسم (افزایش رشد موهای زائد در بدن) و مشکل در کاهش وزن است.

 

عوارض کیست تخمدان

برخلاف کیست هایی که بی ضرر هستند و علائم واضحی ندارند، برخی از زنان ممکن است دچار کیست تخمدانی شوند که عوارض جدی و غیر عادی برای آن ها داشته باشد. پزشک عوارض را در طول معاینه لگن می تواند تشخیص دهد. بنابراین مهم است ک معاینات منظم داشته باشید. برخی از رایج ترین عوارض عبارتند از:

1_ پیچ خوردگی تخمدان: اگر کیست بزرگ شود، ممکن است تخمدان را به حرکت در آورد و موجب پیچش آن شود. این پیچ خوردگی تخمدان بسیار دردناک می باشد.

2_ پارگی: کیست ها اگر باز شوند، موجب درد شدید و خونریزی خواهند شد. به خصوص اگر این کیست ها بزرگ باشند. رابطه جنسی از طریق واژن و سایر فعالیت ها می تواند احتمال پارگی کیست را افزایش دهد. کیست پاره شده در موارد نادر خود به خود بهبود می یابد. اما اکثر اوقات نیاز به اورژانس می باشد.

3_ عفونت: کیست تخمدان ممکن است باعث ایجاد آبسه شود. اگر آبسه بترکد، باکتری های خطرناک و عفونت در بدن شما پخش خواهد شد.

برای دریافت مشاوره در زمینه کیست تخمدان می‌توانید در هر ساعت از روز برای مشاوره تلفنی زنان از طریق شماره 02191002360 با برترین متخصصان کلینیک مشاوره روانشناسی ذهن نو تماس حاصل نمایید.

 

سوالات متداول

کیست تخمدان چقدر شایع است؟

کیست تخمدان بسیار شایع است، به خصوص اگر هنوز دوران یائسگی را نگذرانده باشید. کیست های عملکردی شایع ترین نوع کیست تخمدان می باشند.

آیا کیست تخمدان خطرناک و جدی است؟

معمولا نه. اکثر کیست های تخمدان بی ضرر هستند و اغلب خود به خود از بین می روند. برخی از کیست ها احتمال دارد سرطانی شوند یا عوارض ایجاد کنند که کمتر از 1 درصد این کیست ها سرطانی می شوند.

کیست تخمدان چگونه تشخیص داده می شود؟

پزشکان معمولا کیست را در طول معاینه لگن تشخیص می دهند و برای اطمینان در مورد درد و علائم آن سوال می پرسند. از آنجایی که کیست ها ممکن است مایع، جامد یا مخلوط باشند، برای تشخیص بهتر و نوع آن پزشک ممکن است آزمایشاتی را توصیه کند.

کانال تلگرام روانشناسی      اینستاگرام روانشناسی


شماره تماس ذهن نو

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
دریافت مشاوره