القای زایمان یا اینداکشن چیست ؟

کانال تلگرام روانشناسی      اینستاگرام روانشناسی

القای زایمان طبیعی یا اینداکشن زمانی انجام می‌شود که زایمان در زمان مناسب انجام نشود یا به عبارتی بهتر انقباضات زایمانی با گذشتن یک الی دو هفته از زمان زایمان آغاز نشود. القاء زایمان روش ایمن و مطمئنی است، البته ممکن است با عوارضی برای مادر و نوزاد همراه باشد. با این حال در صورت فقدان انقباضات و با تشخیص متخصص القاء زایمان برای حفظ سلامت مادر و جنین برتری پیدا کرده و اعمال می‌شود. شاید برای‌تان سوال شود که این روش به چه شکل است و چه عوارضی به دنبال دارد. در ادامه به طور خلاصه در این باره توضیحاتی ارائه شده است. برای رفع ابهامات می‌توانید مشاوره بارداری دریافت نمایید.

برای دریافت مشاوره در زمینه القای زایمان می‌توانید در هر ساعت از روز برای مشاوره تلفنی از طریق شماره 02191002360 و یا از طریق تلفن های ثابت منزل با شماره 9099070354 با برترین متخصصان کلینیک تخصصی ذهن نو تماس حاصل نمایید.

نگاهی بر روند القای زایمان

از هفته ۳۹ بارداری شما گذشته است ولی انقباضات زایمان هنوز شروع نشده بنابراین ممکن است پزشک یا ماما دستور القاء زایمان را بدهد.

تاخیر افتادن در فرایند زایمان خطراتی را برای مادر و جنین و نوزاد دارد. القازایمان روشی رایج در این شرایط به حساب می‌آید. به القازایمان در علم پزشکی “اینداکشن” نیز می‌گویند. القا بیشتر به دلایل پزشکی انجام می‌شود، اما ممکن است این روش انتخابی نیز باشد.

توجه داشته باشید القازایمان برای برخی مادران مناسب است و تاثیر دارد. برخی دیگر از مادران به القازایمان جواب نمی‌دهند. در شرایط عدم پاسخ به القا زایمان، ممکن است القا به روش دیگر یا سزارین انجام شود. برای آشنایی با انواع زایمان کلیک کنید.

شرایط انجام القا زایمان

القای زایمان همیشه انجام نمی‌شود. در صورت صلاح‌دید متخصص و نیاز مادر از روش های القازایمان استفاده می‌گردد. در ادامه شرایطی که نیاز به القای زایمان هست را شرح داده‌ایم.

1- مادرانی که دچار بیماری های بارداری می شوند

در موارد ابتلا مادر به بیماری‌های دوران‌بارداری می‌توان از القازایمان کمک گرفت. از جمله بیماری‌ها این دوران می‌توان به دیابت بارداری، خونریزی‌ها، پره‌اکلمپسی، عفونت‌ها، کاهش مایع آمنیوتیک و مشکلات مربوط به جفت اشاره کرد. برای آشنایی بیشتر با زایمان طبیعی کلیک کنید.

2- پارگی کیسه آب و عدم شروع روند زایمان

پاره شدن کیسه آب و آغاز نشدن خود به خودی فرایند زایمان نیز ممکن است نیازمند به القازایمان داشته باشد (احتمال بروز عفونت پس از پاره شدن کیسه آب بالا می‌رود. از این رو، معاینات واژینال توسط پزشک برای جلوگیری از بروز عفونت محدود می‌شود).

3- در شرایطی که از زمان زایمان یک تا دو هفته گذشته باشد

اگر از موعد زایمان مادر، یک الی دو هفته گذشته و هنوز زایمان صورت نگرفته باشد. طولانی شدن زایمان عوارض و خطراتی را برای مادر، جنین و نوزاد به همراه دارد.

القا زایمان در ۳۹ هفتگی با عوارض کمتری همراه است. شانس بروز عوارض ناشی از القا زایمان از هفته ۴۱ بارداری به بعد افزایش می‌یابد.

4- رشد نامناسب جنین

یکی دیگر از شرایط انجام القازایمان، رشد نامناسب جنین است. اگر رشد جنین متناسب با سن بارداری نباشد، یا بزرگ شدن جنین با مشکلات و بیماری‌ها همراه باشد، القازایمان انجام می‌شود.

موارد ممنوعیت القا زایمان

  • سابقه بیش از یک نوبت سزارین
  • سابقه سزارین با برش عمودی رحم
  • سابقه سایر جراحی‌های رحمی
  • بارداری چندقلویی
  • ابتلا مادر باردار به عفونت‌های تناسلی فعال
  • عدم تولد نوزاد از قسمت سر
  • قرار گرفتن جفت در دهانه رحم و ایجاد جفت سرراهی

روش های القا زایمان

القا زایمان به روش‌های متفاوتی انجام می‌شود. برای هر مادری روش خاصی برای القا وجود دارد. واکنش‌های متفاوتی از سمت مادر به روش‌ها القا زایمان دیده می‌شود.

به مادر باردار اطلاع می‌دهند که با انجام القا زایمان ممکن است نیاز به سزاین یا زایمان طبیعی به کمک دستگاه پیدا کند.

در ادامه به روش‌های مختلف القای زایمان و توضیحاتی مختصر درباره هر یک از آن‌ها می‌پردازیم.

1- روش استریپ پرده‌ها جنینی

این روش توسط ماما یا پزشک در مطب آن‌ها انجام می‌شود.

پزشک با پوشیدن دستکش استریل، انگشت خود را از طریق واژن به دهانه رحم می‌رساند. سپس به آرامی، کیسه آمنیوتیک را از دیواره رحم جدا می‌کند.

جدا کردن کیسه آمنیوتیک از دیواره رحم در روش استریپ پرده‌ها جنینی منجر به آزاد شدن هورمون‌ می‌شود. این هورمون‌ها به انقباضات رحمی کمک می‌کنند.

2- تجویز هورمون

پروستاگلاندین‌ها از جمله هورمون‌هایی است که جهت القا زایمان به مادر باردار داده می‌شود. این هورمون‌ به انقباض رحم و باز شدن دهانه رحم کمک می‌کند.

توجه کنید اگر مادر باردار سابقه سزارین دارد به دلیل افزایش احتمال پارگی رحم، تجویز هورمون کاربرد ندارد.

3- تزریق داروها

پیتوسین همان اکسی‌توسین است که با هدف شروع انقباضات به صورت داخل عروقی تزریق می‌شود.

تزریق پیتوسین با دوز پایین آغاز گشته و تا زمان تولد نوزاد و افزایش انقباضات، دوز آن را افزایش می‌دهند.

4- استفاده از بالن

متخصص با استفاده از یک لوله و بادکنک سعی در باز کردن دهانه رحم می کند. او برای تحریک به زایمان لوله نازکی را از مسیر واژن به ابتدای دهانه رحم می رساند. در انتهای این بالن بادکنکی وصل شده‌است، با ورود آب به بادکنک و بزرگ شدنش دهانه رحم باز می شود.

عوارض القای زایمان

از آنجا که شدت انقباضات بعد از القازایمان افزایش می‌یابد، مادر نیازمند تزریق داروهای ضد درد جهت تسکین است. اگر ۴۸ ساعت از پاره شدن کیسه آب بگذرد ولی زایمان انجام نشود، احتمال عفونت مطرح می‌شود.

ممکن است زمان بستری شدن در بیمارستان به دنبال القازایمان طولانی شود.

پارگی رحم، جدا شدن جفت از دیواره رحم، تولد نوزاد با بیماری و سایر مشکلات برای نوزاد از دیگر عوارض ناشی از القازایمان هستند.

عوارض القا در زمان زایمان

القای زایمان خطراتی را حین زایمان ایجاد می‌کند. استفاده از اینداکشن (به خصوص روش داروها) برای مادرانی که قبلا تجربه بارداری یا سزارین داشته اند، خطر پارگی رحم به همراه دارد. به موجب انقباضات شدید احتمال جدایی کامل جفت از دیواره رحم وجود دارد. البته این اتفاق بسیار نادر اما شدنی است. پس حتما در صورت پیشنهاد القای زایمان در مورد امن‌بودن و سایر راهکارها با پزشک خود مشورت نمایید.

روش‌های خانگی القا زایمان

هیچ منبع علمی روش‌های خانگی القا زایمان را تایید یا رد نمی‌کند. برخی از روش‌ها خانگی القازایمان عبارتند از:

  • داشتن رابطه جنسی و تحریک نوک پستان
  • پیاده‌رویپ
  • استفاده از داروهای گیاهی (قبل از استفاده از داروها گیاهی نسبت به بی‌خطر بودن آن‌ها برای بارداری و جنین مطمئن شوید)

برای دریافت مشاوره در زمینه القای زایمان می‌توانید در هر ساعت از روز برای مشاوره تلفنی از طریق شماره 02191002360 و یا از طریق تلفن های ثابت منزل با شماره 9099070354 با برترین متخصصان کلینیک تخصصی ذهن نو تماس حاصل نمایید.

کانال تلگرام روانشناسی      اینستاگرام روانشناسی


شماره تماس ذهن نو

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
دریافت مشاوره