کودک 5 ساله | روانشناسی کودک 5 ساله

کانال تلگرام روانشناسی      اینستاگرام روانشناسی

در برخورد با کودک 5 ساله حتما باید علاوه بر نیازهای کودک، به تاثیراتی که بر او می‌گذارید نیز توجه کنید. کودکان در سنین 4 تا 5 سالگی به‌سرعت در حال رشد هستند. قدرت استفاده آن‌ها از کلام بالاتر رفته و همین باعث می‌شود اجتماعی‌تر از گذشته باشند. علاوه بر این به‌تدریج نسبت به هیجانات خود شناخت بیشتری پیدا می‌کنند و بهتر می‌توانند احساساتشان را کنترل کنند.

این توانایی به آن‌ها کمک می‌کند که بتوانند نسبت به قواعد اجتماعی سازگاری بیشتری داشته باشند. به همین خاطر است که احتمالاً در این سنین فرزند شما از بابت کار اشتباهش عذرخواهی می‌کند. بنابراین فرصت مناسبی برای آموزش برخی اصول به او خواهید داشت. در ادامه در مورد ابعاد مهم تربیتی این سن توضیح داده‌ایم.
حتما از صفحه اینستاگرام ذهن نو دیدن نمایید.

برای دریافت مشاوره در زمینه برخورد با کودک 5 ساله می‌توانید در هر ساعت از روز برای مشاوره تلفنی کودک از طریق شماره 02191002360 و یا از طریق تلفن های ثابت شهری با شماره 9099070354 جهت ارتباط با برترین متخصصان کلینیک تخصصی کودک ذهن نو تماس حاصل نمایید.

 

ابعاد مختلف تربیتی و برخورد با کودک 5 ساله

برخورد با کودک 5 ساله 1

تربیت ابعاد مختلفی دارد که باید به همه آن‌ها در کنار هم توجه داشته باشید. متأسفانه بسیاری از والدین در تربیت فرزندان خود صرفاً روی هوش و توانایی‌های ذهنی تمرکز می‌کنند و به همین خاطر هوش هیجانی یا توانایی‌های اجتماعی کودک به‌اندازه توانایی‌های ذهنی رشد نخواهد کرد و این نابرابری‌ها در آینده شخصیت وی را تحت تأثیر قرار می‌دهد. به همین خاطر اولین قدم برای تربیت کودک 4 تا 5 سال این است که بدانیم در چه زمینه‌هایی باید به پرورش کودک توجه داشته باشیم.

فروشگاه آرامیس

رشد جسمانی

داشتن یک جسم سالم را می‌توان اولین شرط از رشد مطلوب کودک دانست. فرزند شما در این سنین به لحاظ قد و وزن و همین‌طور استحکام استخوان‌ها و عضلات در حال رشد است و شما باید به این موضوع توجه داشته باشید. استفاده از برنامه غذایی سالم و همین‌طور در نظر گرفتن فعالیت‌های ورزشی مناسب در کنار خواب کافی ازجمله مسائلی هستند که علاوه بر رشد جسمانی در سلامت روحی فرزند شما نیز تأثیر بسیاری خواهند داشت.

توجه به رشد ذهنی در برخورد با کودک 5 ساله

سنین 4-5 سالگی را سال‌های پیش‌دبستانی می‌نامیم و این به معنای آن است که در رشد توانایی‌های ذهنی فرزندتان باید به‌تدریج مهارت‌هایی که برای تحصیل نیاز دارد را به او آموزش دهید. احتمالاً متوجه این موضوع شده‌اید که توانایی صحبت کردن فرزندتان به‌مراتب بیشتر از قبل شده و بهتر است با استفاده از راهکارهایی مثل صحبت کردن، شعر خواندن یا هر چیز دیگری که به ذهنتان می‌رسد سعی کنید کلام را در فرزندتان تشویق کرده و همین‌طور دایره لغات او را افزایش دهید.

بالا بردن قدرت تمرکز و توجه و همین‌طور بازی‌هایی که می‌توانند حافظه کودک شما را بهبود ببخشند نیز ازجمله موضوعاتی است که باید به آن توجه داشته باشید. اگر احساس می‌کنید فرزند شما در هر یک از این مهارت‌ها ضعیف‌تر از سایر همسالان است یا نمی‌دانید با استفاده از چه بازی‌ها و مطالبی می‌توانید به رشد این مهارت‌ها کمک کنید، بهتر است مشاوره کودک بگیرید.

رشد شخصیتی

اعتمادبه‌نفس را می‌توان یکی از مهم‌ترین ویژگی‌هایی دانست که در این دوره در حال شکل گرفتن است. فرزند شما نسبت به گذشته در کارهای شخصی خود تواناتر شده و حالا از شما انتظار دارد مهارت‌هایش را ببینید و آن‌ها را تشویق کنید. به همین خاطر بی‌توجهی به اینکه گاهی اوقات اجازه بدهید آن‌ها خودشان حتی به‌اشتباه یا ناقص کاری را انجام دهند و یا دائماً تکرار کردن این حرف که آن‌ها نمی‌توانند کاری بکنند باعث خواهد شد تا فرزندتان به توانایی‌های خود شک کرده و احتمالاً در آینده می‌بایست هزینه زیادی برای به دست آوردن اعتمادبه‌نفس بدهد.

سعی کنید گاهی اوقات مسئولیت‌های ساده‌ای برای آن‌ها در نظر بگیرید یا در کارهای خانه از او کمک بگیرید. این کار باعث می‌شود فرزند شما علاوه بر مهارت‌آموزی توانایی‌های خود را باور کند.

توجه به رشد اجتماعی در برخورد با کودک 5 ساله

توجه به رشد اجتماعی در برخورد با کودک 5 ساله

بالا رفتن توانایی صحبت کردن و همین‌طور سازگار شدن با قواعد اجتماعی باعث خواهد شد تا فرزندتان اجتماعی‌تر از گذشته شود و این به معنای آن است که آن‌ها اکنون دوستان بیشتری پیدا می‌کنند یا بیشتر دوست دارند با دیگران حرف بزنند. بهتر است در این دوره زمینه را برای روابط اجتماعی آن‌ها فراهم کنید و از این طریق اجازه دهید با مفاهیمی مثل تقسیم وسایل با دیگران یا همدلی و محبت آشنا شوند.

گاهی ممکن است در جریان بازی فرزندتان احساس کنید او قواعد بازی را رعایت نمی‌کند یا علی‌رغم کنار دیگران بودن به‌تنهایی بازی می‌کند. این‌ها همگی بخشی از فرایند رشد کودک شما هستند و نباید نگران آن باشید اما اگر فرزندتان  علاقه‌ای به حضور در جمع ندارد و یا به‌طورکلی نسبت به قواعد بی‌توجه است بهتر است در این زمینه از یک مشاور کمک بگیرید.

تربیت جنسی

به لحاظ جنسی در این دوره فرزند شما باید نام اندام‌های جنسی را یاد بگیرد و همین‌طور متوجه این نکته باشد که نباید به غریبه‌ها اجازه بدهد اندام خصوصی او را ببینند. توجه داشته باشید که در تربیت جنسی استفاده از نام صحیح اندام‌های بدن بسیار مهم است و نباید با هر نامی این اندام‌ها را صدا کنید. علاوه بر این اگر فرزندتان راجع به تولد فرزند یا هر موضوع دیگری کنجکاوی می‌کند بهتر است در حد توانایی‌های ذهنی‌اش به او اطلاعات دهید.

آموزش مهارت‌های زندگی در برخورد با کودک 5 ساله

مهارت‌های زندگی قواعدی مانند قدرت نه گفتن یا بیان خواسته‌ها، کنترل احساسات، تصمیم‌گیری و حل‌مسئله را شامل می‌شود. به میزانی که آموزش این مطالب به کودک را سریع‌تر شروع کنید این توانایی‌ها در وی قوی‌تر خواهند شد. به همین خاطر بهتر است با کمک گرفتن از کتاب‌ها یا مشورت با یک روانشناس کودک راه‌هایی را برای این موضوع در نظر بگیرید.

حتما درباره اهمیت سن تربیت کودک بخوانید.

بایدونبایدهای برخورد با کودک 5 ساله

بایدو نبایدهای برخورد با کودک 5 ساله

به پیامدها توجه داشته باشید

کودکان در این سنین کارهای مختلفی را انجام می‌دهند تا ببینند پیامد هریک از آن‌ها چیست و بر اساس نتیجه هر رفتار راجع به تکرار کردن یا نکردن آن تصمیم می‌گیرند. به همین خاطر بهترین روش برخورد با کودک 5 ساله این است که اگر می‌خواهید رفتاری در او تقویت شود به خاطر انجام آن به کودک پاداش دهید و نسبت به رفتارهایی که می‌خواهید ادامه پیدا نکنند بی‌توجه باشید.

این روش شما باعث می‌شود تا کودک برای به دست آوردن تشویق و تأیید دیگران به سراغ رفتارهای مناسب‌تر برود. اما آنچه باید به آن توجه داشته باشید این است که از این روش می‌بایست با صبوری و در زمان طولانی استفاده کنید. هیچ‌یک از روش‌های تربیتی در زمان کوتاه نمی‌توانند فرزند شما را تغییر دهند.

برخورد با کودک 5 ساله | قاطعانه برخورد کنید

هنگامی‌که تصمیم می‌گیرید به رفتار نامناسب کودکتان بی‌توجه باشید، احتمالاً او رفتارهایش را با شدت بیشتری ادامه خواهد داد. یا گاهی اوقات ممکن است شما احساس کنید دلتان نمی‌آید با فرزندتان بدرفتار باشید و چیزی را که از شما می‌خواهد به او ندهید. در تمامی این شرایط بهتر است در برخورد با کودک 5 ساله قاطعانه عمل کنید و مطمئن باشید که دیر یا زود فرزند شما در رفتارش تجدیدنظر می‌کند. اما اگر احساس کند به هر طریقی می‌تواند رفتار شما را کنترل کند دیگر به‌سختی خواهید توانست او را به اصول مورد نظرتان پایبند کنید.

هماهنگی والدین

یکی از مهم‌ترین اصول برخورد با کودک 5 ساله این است که والدین می‌بایست در مقابل فرزندشان هماهنگ رفتار کنند. اگر کودک احساس کند نظر پدر و مادر باهم فرق دارد به‌راحتی از این شکاف برای به کرسی نشاندن خواسته‌های خود استفاده می‌کند.

برخورد با کودک 5 ساله | کمال‌گرا نباشید

تشویق و برخورد با کودک 5 ساله را تنها به زمانی که کاری را درست و بی‌عیب انجام می‌دهد معطوف نکنید. اگر فرزندتان انجام کاری را شروع کرده یا نسبت به قبل در آن پیشرفت داشته فرصت مناسبی برای دادن انگیزه به اوست. این کار به شکل‌گیری اعتمادبه‌نفس مطلوب کودک کمک خواهد کرد.

بازی با کودک را جدی بگیرید

بچه‌ها نکات بسیاری را از طریق بازی‌ها یاد می‌گیرند. بازی به آن‌ها کمک می‌کند تا شخصیت‌ها و نقش‌های مختلفی را تجربه کنند و از این طریق بتوانند همدلی و درک بالاتری از موقعیت‌های مختلف به دست آورند. علاوه بر این آن‌ها قواعد روابط اجتماعی را نیز در بازی‌هایشان یاد می‌گیرند. پس در برخورد با کودک 5 ساله شما می‌توانید در بازی با کودک مشاغل مختلف را برای او در نظر بگیرید تا او با هر یک از آن‌ها آشنا شود و یا موضوعاتی مثل کمک کردن و احترام به نظر دیگران را در یک بازی گروهی به او آموزش دهید.

اهمیت مشاوره و روانشناسی کودک 5 ساله

کودکان روزانه مهارت‌ها و موضوعات مختلفی را یاد می‌گیرند که شخصیت و توانایی‌های آن‌ها در بزرگ‌سالی را مشخص می‌کند. به همین خاطر لازم است که به تربیت کودک خود توجه ویژه‌ای داشته باشید. علاوه بر این بسیاری از مواقع عقب‌ماندگی‌های رشدی که در کودکی ایجاد می‌شوند در سنین بعدی قابل جبران نیستند و باعث می‌شوند فرزند شما از همسالان خود تا حد زیادی عقب بیفتد که این موضوع می‌تواند فشار روانی بسیاری را برای کودک و خانواده به همراه داشته باشد. به همین خاطر بهتر است که همواره در تربیت فرزندتان از یک مشاور کمک بگیرید. برای آشنایی با بهترین روش های تربیت کودک کلیک کنید.

برای دریافت مشاوره در زمینه برخورد با کودک 5 ساله می‌توانید در هر ساعت از روز برای مشاوره تلفنی کودک از طریق شماره 02191002360 و یا از طریق تلفن های ثابت شهری با شماره 9099070354 جهت ارتباط با برترین متخصصان کلینیک تخصصی کودک ذهن نو تماس حاصل نمایید.

سؤالات متداول

بهترین روش برای برخورد با کودک 5 ساله چیست؟

متخصصین معتقدند روش‌های رفتاری یعنی استفاده از پاداش برای رفتارهایی که می‌خواهید در کودک ایجاد شوند و بی‌توجهی نسبت به رفتارهای منفی بهترین روش برای تربیت کودک در این بازه سنی است.

چه زمانی باید برای برخورد با کودک 5 ساله از مشاور کمک گرفت؟

اگر رفتارهایی مانند پرخاشگری، لجبازی، گوشه‌گیری یا هر رفتار غیرمعمول دیگری را در فرزندتان می‌بینید بهتر است از یک مشاور کمک بگیرید.

کانال تلگرام روانشناسی      اینستاگرام روانشناسی


شماره تماس ذهن نو

‫5 دیدگاه ها

  1. خیلی عالی هست واقعا نوشته هاتون انش الله منم بتونم رفتارهای دخترم درست کنم تربیت کنم

  2. پسر ۵ سالم مدام بهونه میگیره داد میزنم خودشو میزنه اجازه نمیده منوپدرش باهم صحبت معمولی بکنیم به پدرش وابسته هست شب اداری داره با بچه دیگر بزن بزن می‌کنه بازی های جنگی می‌کنه زود رنج اجازه نمیده پدرش بیرون بره مدام بهونه میگیره وگریه می‌کنه هروز می‌گه دل درد دارم یا پان درد می‌کنه یا دستم درد می‌کنه واقعا نمی‌دونم چیکار کنم

    1. سلام مامان گل، پسر شما به احتمال زیاد دچار اضطراب جدایی شده که حتما باید درمان بشه، عدم درمان باعث میشه در سال های بعدی دچار مشکلات دیگری بشن. حتما برای بهبود وضعیت مشاوره کودک دریافت کنید.

  3. سلام خسته نباشید پسرمن ۴سالشه و باهمه پرخاشگر هست وفحش میده و همه رو میزنه ودوست داره که همه ازش بترسن وحتی خودش هم اگه به جایی بخوره دیگران رومقصر میکنه و حمله میکنه به اطرافیانش و یکی رو مقصر افتادنش میکنه ؛

    1. سلام فاطمه عزیز ، این نوع پرخاش در کودک شما می تونه راهی برای ابراز نارضایتی اش باشد. معمولا در خانواده هایی که والدین با یکدیگر دائم در دعوا هستند و یا مشکلاتی مثل طلاق وجود داره این نوع رفتار ها بیشتر دیده میشه. کودکان در این سنین توانایی بیان مساله را ندارند پس باید حتما بررسی کرد تا علت پرخاشگری پسر گلتون پیدا بشه. حتما با شماره های درج شده تماس بگیرید تا متخصصان کودک شما را راهنمایی کنند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
دریافت مشاوره