تست شخصیت, تست عشق و ازدواج

تست شخصیتی پنج عاملی نئو NEO

آزمون شخصیتی پنج عاملی NEO

همین حالا به صورت آنلاین تست را از خود بگیرید.

تست شخصیت نئو (neo) یکی از معتبرترین تست‌هایی است که 5 عامل اصلی شخصیت را بررسی می‌کند. آزمون نئو، شش خصوصیت از هر عامل (یعنی در مجموع 30 صفت) را مورد ارزیابی قرار می‌دهد. این آزمون در دو فرم کوتاه 60 سوالی و بلند 240 سوالی طراحی شده است. با انجام تست رایگان 60 سوالی نئو می‌توانید خصوصیات پررنگ‌تر خود را کشف کرده و دلیل بهتری برای انتخاب‌هایتان بیابید. با وجود اعتبار و روایی بالای تست نئو بدون دریافت مشاوره روانشناسی نمی‌توان برای تشخیص و درمان به آن اکتفا کرد. بنابراین پس از پایان تست نتیجه را به درمانگر خود اطلاع داده تا اقدامات لازم را انجام دهید.

برای شروع تست ابتدا باید در سامانه کیومایند عضو شوید (اگر عضو هستید، وارد حساب کاربری‌تان شوید)، سپس دکمه شروع آزمون را بفشارید تا سوالات نمایان شوند. به همه سوالات پاسخ دهید تا نتیجه تست در پایان ظاهر گردد.

تاریخچه تست نئو (NEO)

تست‌نئو توسط دو نظریه‌پرداز با نام‌های مک‌گری و کاستا طراحی شده است که به عنوان مدل پنج عاملی نیز شناخته می‌شود.

پنج عاملی که در تست نئو مطرح می‌شود، همان عوامل اصلی در شخصیت افراد می‌باشند و در اثر سال‌ها پژوهش و تحقیق به دست آمده‌اند. نسخه اولیه تست نئو بارها مورد بازنگری قرار گرفته است و در حال حاضر از این تست، یک نسخه کوتاه با 60 سوال و یک نسخه بلند با 240 سوال در دسترس می‌باشد و توسط درمانگران مورد استفاده قرار می‌گیرد.

لازم است اشاره کنیم که نسخه کوتاه تست‌نئو تنها به بررسی 5 عامل اصلی در شخصیت افراد می‌پردازد؛ در حالی که در نسخه بلند تست، 6 صفت خاص در هر کدام از این 5 عامل نیز مورد بررسی قرار می‌گیرد.

برای آشنایی با سایر انواع تست شخصیت شناسی کلیک کنید.

5 عامل تست نئو (NEO) 

طراحان تست neo از هزاران صفتی که در شخصیت انسان‌ها وجود دارد، 5 عامل اصلی را شناسایی کرده و این تست را بر پایه همین 5 عامل طراحی کرده‌اند. این پنج عامل مورد بررسی در تست‌نئو شامل موارد زیر است :

  • (Neuroticism (N : روان‌رنجوری
  • (Extraversion (E : برون‌گرایی
  • (Openness (O : باز بودن یا گشودگی
  • (Agreeableness (A : موافق بودن
  • (Conscientiousness (C : وظیفه‌شناسی

این پنج عامل در نسخه کوتاه تست مورد بررسی قرار می‌گیرد و درمانگران به کمک آن می‌توانند به جنبه‌های مختلف شخصیت افراد دسترسی پیدا کنند. اما هر کدام از این 5 عامل دارای فاکتورهای زیرمجموعه‌ای نیز هستند که در نسخه بلند مورد بررسی قرار می‌گیرند.

1.روان رنجوری (N)

اولین عاملی که در تست نئو مورد بررسی قرار می‌گیرد، عامل روان رنجوری است. این عامل میزان آمادگی افراد را برای تجربه هیجانات منفی و یا ابتلا به اختلالات روانی همچون افسردگی تعیین می‌نماید. در نسخه بلند تست‌نئو فاکتورهای زیرمجموعه روان رنجوری شامل موارد زیر می‌شود:

  1. عصبانیت
  2. افسردگی
  3. اضطراب
  4. عدم خویشتن‌داری
  5. حساس بودن
  6. آسیب‌پذیری بالا

برخی از درمانگران از سوالات مرتبط با روان رنجوری تست‌نئو، به منظور شناسایی اختلالات اضطرابی و افسردگی در افراد نیز استفاده می‌کنند؛ به همین دلیل به این عامل از تست‌نئو، تست‌افسردگی نئو نیز گفته می‌شود.

نتیجه پاسخ به سوالات این عامل از تست‌نئو، نشان دهنده میزان متعادل بودن فرد از نظر احساسی است. در واقع درمانگر می‌تواند با بررسی نتیجه تست و با توجه به این عامل، متوجه شود که فرد در شرایط مختلف تا چه اندازه تحت تاثیر استرس و اضطراب قرار می‌گیرد.

کسب نمره بالا در سوالات مربوط به روان رنجوری به معنای این است که فرد بسیار حساس و عصبی می‌باشد و دارای شخصیتی همواره نگران و مضطرب است. در مقابل کسب نمره پایین در این بخش از تست neo به این معنی است که فرد از نظر شخصیتی بسیار آرام، مطمئن و قابل کنترل است و در شرایط مختلف می‌تواند استرس و اضطراب خود را کنترل کند.

2.برون‌گرایی (E)

عامل دوم از تست نئو برونگرایی است که میزان تعامل فرد با دیگران را مورد بررسی قرار می‌دهد. در واقع هدف از این قسمت از تست neo این است که متوجه شویم قرار گرفتن در موقعیت‌های شلوغ و پرانرژی موجب افزایش انرژی افراد می‌شود و یا سبب خسته شدن آن‌ها می‌گردد. در نسخه بلند تست‌نئو 6 صفت مرتبط با برونگرایی به شرح موارد زیر نیز مورد بررسی قرار می‌گیرد.

  1. میزان قاطعیت
  2. میزان فعال بودن
  3. هیجان طلبی
  4.  شادی
  5. علاقه‌مندی به مردم
  6. پرحرفی

کسب نمره بالا در این بخش از تست به معنای این است که فرد دارای شخصیتی برون گرا، پرانرژی و اجتماعی است. در مقابل کسب نمره پایین نشان می‌دهد فرد از شرایط فعلی خود رضایت بالایی دارد و ترجیح می‌دهد در بیشتر مواقع تنها باشد.

3.گشودگی نسبت به تجربیات جدید (O)

عامل سوم تست نئو، گشودگی نسبت به تجربیات جدید است. در واقع نتایج سوالات تست نئو در این بخش میزان انعطاف پذیری ذهن فرد نسبت به تجربیات تازه را نشان می‌دهد. در نسخه بلند تست‌نئو 6 صفت مرتبط با عامل گشودگی به شرح موارد زیر نیز مورد بررسی قرار می‌گیرد.

  1. فانتزی
  2. زیبایی‌شناسی
  3. احساسات
  4. اقدام به عمل
  5. ایده‌ها
  6. ارزش‌ها

کسانی که در این قسمت نمره بالایی کسب کنند، از تجربیات جدید در زندگی لذت می‌برند و دارای روحیه خلاقانه‌ای هستند که در کارهای‌شان ابتکار زیادی به خرج می‌دهند. در مقابل کسب نمره پایین در این قسمت نشان دهنده این است که فرد دارای شخصیت محافظه کارانه‌ای می‌باشد و تمایلی به تجربه‌های جدید در زندگی ندارد.

4.موافق بودن (A)

عامل موافق بودن تست‌نئو، نشان دهنده میزان سازگاری فرد با دیگران و به عبارت دیگر کنار آمدن با آن‌ها است. در تست‌نئو 6 صفت مرتبط با این عامل نیز مورد بررسی قرار می‌گیرد.

  1. اعتماد به دیگران
  2. تعهد و مسئولیت‌پذیری
  3. نوع دوستی
  4. سهل گیری
  5. فروتنی
  6. انعطاف‌پذیری

نتایج این قسمت از تست نئو، مشخص می‌کند که فرد تا چه اندازه می‌تواند با دیگران ارتباط برقرار کند. کسب نمره بالا در این بخش به معنای این است که فرد با دیگران رفتاری دلسوزانه، دوستانه و تعاملی دارد و در مقابل کسب نمره پایین به معنای این است که فرد بسیار تحلیل‌گر و رقابتی است و به راحتی نمی‌تواند به دیگران اعتماد کند.

 5.وظیفه شناسی (C)

عامل پنجم از تست نئو نیز وظیفه شناسی می‌باشد که صفت‌های مرتبط با آن در این تست مورد بررسی قرار می‌گیرد. ۶ عامل به شرح زیر است.

  1. شایستگی
  2. نظم
  3. قانونمندی
  4. پشتکار
  5. انضباط شخصی
  6. مشورت

این عوامل توصیف کننده میزان قابل اعتماد بودن یک فرد است. کسب نمره بالا در این بخش از تست neo به این معنی است که فرد دارای نظم شخصیتی بالایی است و کسب نمره پایین نیز به معنای بی‌نظمی، بی‌خیالی و سادگی فرد می‌باشد.

آیا تست نئو بهترین تست شخصیت شناسی است؟

به عقیده بسیاری از روانشناسان و درمانگران، تست‌نئو بهترین تست شخصیت‌شناسی می‌باشد و دلیل این موضوع نیز این است که این تست شخصیت افراد را از جنبه‌های مختلفی مورد بررسی قرار می‌دهد.

در تست‌نئو از مقیاس‌های جداگانه‌ای برای هر کدام از ویژگی‌های شخصیتی افراد استفاده می‌شود؛ به همین دلیل تحلیل‌گر به راحتی می‌تواند شخصیت فرد مورد نظر را مورد بررسی قرار دهد.

بر اساس تحلیل‌هایی که متخصصان در تست نئو انجام داده‌اند، مشخص شده است که تست‌نئو با فرهنگ‌های مختلف تطابق دارد و در واقع برای هر گزینه در هر سنین مناسب است.

از سویی دیگر تست نئو برای استخدام افراد توسط کارفرمایان بهترین گزینه برای شخصیت‌شناسی می‌باشد. چراکه می‌تواند به افراد کمک کند تا با پیدا کردن شناخت کاملی از خودشان در مسیر درست و در جهت مهارت‌هایشان قدم بردارند.

از دیگر کاربردهای تست‌نئو در زمینه ازدواح است، چراکه با شناخت جنبه‌های مختلف شخصیت افراد، به آن‌ها کمک می‌کند تا جنبه‌های رفتاری یکدیگر را بهتر بشناسند.

تقلب در تست نئو

اینکه نتیجه تست نئو تا چه اندازه درست است، وابسته به این موضوع است که افراد تا چه اندازه در پاسخگویی به سوالات، صداقت داشته باشند.

اما اگر برخی از افراد بخواهند در زمان استخدام در یک شرکت یا در دیگر موقعیت‌ها، جواب‌های سرسری به سوالات بدهند یا در پاسخگویی تقلب کنند، به راحتی قابل تشخیص است. سوالات تست‌نئو به گونه‌ای طراحی شده است که وجود هر گونه تناقض در پاسخ‌ها به راحتی توسط روانشناس قابل تشخیص است.

نتایج تست نئو نشان دهنده چه چیزی است؟

همانطور که پیش‌تر اشاره کردیم، نتایج تست نئو نشان دهنده جنبه‌های مختلف شخصیت یک فرد است. به عنوان مثال فرد پس از تکمیل پرسشنامه مربوط به تست‌نئو، متوجه می‌شود که تا چه اندازه درونگرا و یا برونگرا است و یا تعاملات و ارتباطات اجتماعی او چگونه است و چطور باید کارهای خود را مدیریت کند.

همینطور نتایج تست نئو، میزان مهارت‌های ارتباطی افراد را نیز مشخص می‌کند و می‌توان بر اساس آن‌ها صلاحیت یک فرد برای قرار گرفتن در یک جایگاه شغلی را ارزیابی کرد. از دیگر مواردی که با تست نئو مشخص می‌شود، شامل موارد زیر است.

  • میزان و شدت افسردگی
  • سطح امید به زندگی
  • ارزیابی قرار گرفتن در موقعیت‌های اجتماعی
  • سطح وسواس، اضطراب و استرس
  • و …

تفسیر تست نئو (NEO)

یکی از مهم‌ترین جنبه‌های تست‌نئو، تفسیر درست آن توسط متخصصان و روانشناسان است. بنابراین به هیچ عنوان نباید برای تفسیر تست شخصیت شناسی نئو به افراد غیرمتخصص مراجعه کنید.

دلیل این موضوع این است که متخصصان و روانشناسان در تفسیر تست نئو، عوامل مختلف فردی و محیطی را در نظر می‌گیرند که این موضوع به این معنی است که دو فرد می‌توانند با نمرات مشابه نتیجه تست متفاوتی داشته باشند.

بنابراین تست نئو صرفا یک تست تشخیصی نیست و فقط اطلاعاتی در مورد صفات و ویژگی‌های فردی و شخصیتی در اختیار افراد قرار می‌دهد. به منظور تشخیص اختلالات روانی حتما فرد باید با یک روانشناس در ارتباط باشد و دیگر تست‌ها شامل تست‌های تشخیصی اختصاصی برای هر اختلال را نیز انجام دهد.

 

برای دریافت مشاوره در زمینه انجام تست شخصیت و تفسیر آن می‌توانید در هر زمان از روز برای مشاوره تلفنی با برترین متخصصان در مرکز مشاوره روانشناسی ذهن نو از طریق شماره 02191002360 تماس بگیرید.

 

تست نئو در کیوماند

با شروع آزمون و پاسخ به سوالات 5 عامل زیر مورد سنجش قرار می‌‌گیرد.

  • روان‌نژدی (N)
  • برون گرایی (E)
  • تمایل به تجربیات جدید (O)
  • سازگاری و توافق پذیری (A)
  • وظیفه شناسی (C)

پس از انجام تست می‌توانید معنای هر کدام از این عوامل را دریافت کنید. متخصص با در نظر گرفتن دو به دوی بالاترین عوامل، خصوصیات رفتاری شما را در موقعیت‌های مختلف تشخیص می‌دهد (نتیجه آزمون کاردبر بالینی و سازمانی دارد).

5 درجه (از کاملا موافقم تا کاملا مخالفم) برای پاسخ به هر سوال وجود دارد، بهتر است پاسخ ها بر اساس دیدگاه و نظر خودتان باشد، نه آنچه که جامعه انتظار دارد.

برای شروع تست ابتدا باید در سامانه کیومایند عضو شوید (اگر عضو هستید، وارد حساب کاربری‌تان شوید)، سپس دکمه شروع آزمون را بفشارید تا سوالات نمایان شوند. به همه سوالات پاسخ دهید تا نتیجه تست در پایان ظاهر گردد.

money

رایگان

تحلیل

تحلیل دارد

زمان

15 دقیقه

question-1767877-1502130

60 سوال

همین حالا به صورت آنلاین تست را از خود بگیرید.

2 thoughts on “تست شخصیتی پنج عاملی نئو NEO

  1. نازی گفت:

    سلام خسته نباشید من از سایت رفتم دوباره برگشتم فقد تشکر کنم عالی بود همتون عشقید

    1. pouya گفت:

      ممنون از محبتتون

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *