تست خودشناسی, تست شخصیت, تست شغلی, تست عشق و ازدواج

تست شخصیت ام بی تی آی mbti

همین حالا به صورت آنلاین تست را از خود بگیرید.

تست شخصیت ام بی تی آی MBTI یکی از انواع تست‌های شخصیتی است که پژوهش‌های زیادی اعتبار آن را پشتیبانی می‌کنند. می‌توانید با استفاده از این تست در کمتر از 20 دقیقه تیپ شخصیتی خودتان را شناخته و درک بهتری از نقاط قوت و ضعف‌تان داشته باشید. از این تست در مراکز متعدد برای تصمیم‌گیری درباره شغل، ازدواج و تحصیل استفاده می‌شود. روانشناسان نیز از این تست در جلسات مشاوره درمانی نیز استفاده می‌کنند. انجام این تست بسیار آسان بوده و برای افراد بالای 12 سال مناسب است. می‌توانید تست ام بی تی آی را به صورت رایگان به همراه تحلیل‌ها و پیشنهادات آن در مرکز مشاوره ذهن نو (به صورت آنلاین) انجام دهید.

برای شروع تست شخصیت ام بی تی آی ابتدا باید در سامانه کیومایند عضو شوید (اگر عضو هستید، وارد حساب کاربری‌تان شوید)، سپس دکمه شروع آزمون را بفشارید تا سوالات نمایان شوند. به همه سوالات پاسخ دهید تا نتیجه تست در پایان ظاهر گردد.

 

تست شخصیت ام بی تی آی ( mbti )

تست شخصیت ام بی تی آی (mbti) از تست های معروف شخصیت شناسی است که بیش از 80 سال پیش توسط مایرز و بریگز تنظیم شد. آن‌ها با 87 سوال، 8 ویژگی شخصیتی را می‌سنجند (این تست بر اساس نظریه شخصیتی کارل گوستاو یونگ تبیین شده است). در این سال‌ها پژوهش‌های متعددی بر روی نتایج تست انجام شده که معتبر بودن آن را تایید می‌کنند. با این حال انتقادات و محدودیت‌هایی نیز در این تست وجود دارد، بنابراین به طور صددرصد نمی‌توان بر آن تکیه کرد. مصاحبه بالینی و مشاوره مکمل‌هایی هستند که به شما برای خودشناسی کمک می‌کنند.

برای آشنایی با سایر انواع تست شخصیت شناسی کلیک کنید.

کاربرد تست شخصیت ام بی تی آی ( mbti )

از تست شخصیت ام بی تی آی معمولا در موسسات روانشناسی، انتخاب رشته تحصیلی و بخش کارگزینی ادارات استفاده می‎‌شود. شما می‌توانید این آزمون را برای شناخت بهتر خود به صورت آنلاین نیز انجام دهید. نتیجه تست به همراه تحلیل روانشناس پاسخ کامل‌تر و دقیق‌تری ارائه می‌دهد. از تحلیل این تست می‌توان در زمینه‌های زیر استفاده کرد.

  • مشاوره شغلی و انتخاب شغل
  • مشاوره تحصیلی و انتخاب رشته
  • مشاوره خانواده و حل مسائل فی مابین
  • مشاوره ازدواج و سنجش میزان انطباق زن و مرد در زندگی مشترک
  • مشاوره فردی و بررسی عملکرد و تبدیل نقاط ضعف به فرصت

 

تست mbti ( ام بی تی آی)

تست شخصیت ام بی تی آی _mbti _ چهار جنبه شخصیتی (فکری، احساسی، شهودی و حسی) را مورد بررسی قرار می‌دهد. هر کدام از این جنبه‌ها دارای دو سر درونگرا و برونگرا هستند که با پاسخ به سوالات مشخص می‌شود که مثلا اغلب از نظر فکری، شخصی درونگرا یا برونگرا هستید. این گونه 16 تیپ شخصیتی را می‌توان یافت. در ادامه هر کدام از این جنبه‌های شخصیتی را توصیف کرده‌ایم. باید توجه داشته باشید که همه ما از همه این جنبه‌ها استفاه می‌کنیم اما در هر طیف یکی از آن‌ها غالب رفتاری را شکل می‌دهد.

فکری درونگرا (TI)

تحلیل و ارزیابی امور ویژگی بارز درونگراها در تست شخصیت ام بی تی آی است. این افراد تمایل دارند نحوه کار دنیا و چگونگی تاثیر اجسام و اتفاقات رو درک کنند. این عملکرد به شما کمک می کند تا بتوانید استدلال عینی داشته باشید و بهتر جهان و حوادث اطرافتان را درک کنید. درک سیستم‌ها و تئوری‌ها، چیدمان آن‌ها و ایجاد ارتباط بین آن‌ها  توسط این افراد بهتر انجام می‌شود.

 فکری برونگرا (TE)

عملکرد فکری برونگرا شباهت زیادی با فکری درونگرا دارد، با این تفاوت که این افراد بیشتر عملگرا بوده و برای سازماندهی، اجرا و ساختن بهتر عمل می‌کنند. شاید به نظر رییس مابانه بیایند اما این تنها برای اجرای بهتر و به نتیجه رسیدن اموری است که قصد انجامش را دارند. طبق نتایج تست شخصیت ام بی تی آی پیدا کردن راه حل نیز یکی دیگر از ویژگی‌های آن‌هاست.

احساسی درونگرا (FI)

این افراد حدود مشخصی در سیستم ارزشی خودشان دارند و تمایل زیادی به حفظ و عمل طبق آن‌ها را دارند. همچنین طبق داده های جمع آوری شده از تست شخصیت ام بی تی آی تمایل زیادی به طبقه بندی دیگران بر اساس همان سیستم ارزشی دارند. تصمیمات و رفتار خود و دیگران را بر اساس درست یا غلط بودن، بررسی و طبقه‌بندی می‌کنند. شاید به نظر سختگیر باشند اما این طور نیست، اما اگر موضوعی با سیستم ارزشی آن‌ها مغایرت کامل داشته باشد، نسبت به آن واکنش نشان می‌دهند. اغلب خودشان را احساسات و کارهایشان ابراز می‌کنند و کمتر از کلمات برای توصیف خودشان استفاده می‌کنند.

احساسی برونگرا (FE)

احساسی برونگراها بیشتر به احساسات اطرافیان اهمیت می‌دهند. بنابراین به راحتی می‌توانند دیگران را درک کرده و بر آن اساس رفتار بهتری در قبال آن‌ها اتخاذ نمایند. همچنین تست شخصیت ام بی تی آی مشخص کرد که ارزش ها و اهداف دیگران برایشان اهمیت دارد و تمرکز بر خصوصیات دیگران دارند تا حرف‌هایشان. احساسی برونگرا رهبری خوبی می‌تواند باشد چرا که ارزش‌ها و اهداف گروه را درک کرده و رفتاری هم جهت با گروه می‌گیرد. شاید گاه برای تغییر خصوصیات یک فرد بر او تمرکز بیش از حد کنند.

شهودی درونگرا (NI)

افراد با غالب شهودی درونگرا طبق نتایج تست شخصیت ام بی تی آی، درک خوب و زیادی از روابط بین الگوها و نشانه‌ها دارند. این افراد می‌توانند تصویر بزرگی از اجزای یک موضوع را در ذهنشان شکل دهند و به ترسیم نقاط اتصال بین آن‌ها بپردازند. بنابراین برای برنامه ریزی، حل مشکل، حل معماها، طراحی سیستم، کشف علت و معلول و… بسیار خوب عمل می‌کنند.

شهودی برونگرا (NE)

افراد با عملکرد غالب برونگرا نیز در درک ارتباط بین مفاهیم خوب هستند، ولی به طور همزمان می‌توانند تفسیرهای متعدد را در نظر گرفته و معنای مشترک‌شان را بیایند. شهودی برونگرا دارای خلاقیت و ایده‌های درخشانی است که می‌تواند آن‌ها را عملی نماید. اگر در تست شخصیت ام بی تی آی مشخص شد که شهودی برونگرا هستید احتمالا در زندگی با پیچیدگی‌هایش گیج شده و تصمیم گیری برا‌ی‌تان دشوار می‌شود.

حسی درونگرا (SI)

عملکرد حسی درونگرا توانایی قوی در به یادآوری تجربیات و جزئیات گذشته دارد. او به خوبی می‌تواند گذشته را با جزئیات به یاد آورد و با اتفاقات حال و آینده مقایسه کند. حسی درونگرا شباهت‌های دو موضوع را به راحتی تشخیص داده و ارتبط و افتراق آن‌ها را درک می‌کند.

حسی برونگرا (SE)

عملکرد غالب حسی برونگرا به فرد کمک می‌کند تا درک بهتری از دنیای اطراف‌شان داشته باشند. آن‌ها درک عمیق‌تری نسبت به امور دیداری، شنیداری و لامسه‌ای دارند. بنابراین برای طراحی و تولید، درک موسیقی، هنر و…. بهتر عمل می‌کنند. این افراد تمایل زیادی به مشارکت و بودن در جمع را دارند.

انتقادات وارده به تست شخصیت ام بی تی آی ( mbti )

همانطور که گفتیم تست ام بی تی آی توسط پژوهش‌های متعددی مورد تایید قرار گرفته است و هنوز هم برای مقاصد روانشناسی کاربرد دارد. اما انسان موجودی پیچیده‌ای است که هنوز برای او تستی با دقت 100 درصدی وجود ندارد. اما سه انتقاد اساسی مربوط به تست شخصیت ام بی تی آی به شرح زیر است.

1- ثابت نبودن جواب تست، در هر ‎بار که تست داده می‌شود ممکن است تیپ شخصیتی تغییر کند.

2- محدود کردن ویژگی های پیچیده انسانی تنها به 16 تیپ

3- در تحلیل تنها یک سری شغل ارائه می‌شود که توضیح دیگه‌ای برای درک بهتر و انتخاب مناسب مسیر زندگی به آزمون دهنده نمی‌دهد.

نکات مربوط به تست شخصیت ام بی تی آی در ذهن نو

  • هر چقدر تست با دقت و واقع بینانه پاسخ داده شود، نتیجه تست به واقعیت نزدیک تر خواهد بود
  • هر تیپ نقاط مثبت و منفی دارn و هیچ تیپی بد یا خوب تعریف نمی‌شود، پس نتیجه تست هر چه که باشد، می‌توانید دید مثبتی نسبت به آن داشته باشید و فرصت هایتان را بشناسید.
  • نباید نتیجه تست را مطلق بدانید و برآن اساس عمکردتان در بخش‌های مختلف زندگی را توجیه کنید.
  • با وجود ساده سازی ها در تحلیل، نمی‌توانید تنها به آن اتکا کرده و باید از سایر روش های مکمل نیز استفاده کنید.
  • می توانید در کنار تست شخصیت ام بی تی آی از سایر تست ها نیز برای نتیجه گیری بهتر استفاده کرده ویا از یک مشاور روانشناسی در این زمینه کمک بخواهید.

مقالات پیشنهادی به شما

خودشناسی چیست

مشاوره شغلی

مشاوره قبل از ازدواج

برای شروع تست شخصیت ام بی تی آی ابتدا باید در سامانه کیومایند عضو شوید (اگر عضو هستید، وارد حساب کاربری‌تان شوید)، سپس دکمه شروع آزمون را بفشارید تا سوالات نمایان شوند. به همه سوالات پاسخ دهید تا نتیجه تست در پایان ظاهر گردد.

money

رایگان

تحلیل

تحلیل دارد

زمان

15 دقیقه

question-1767877-1502130

60 سوال

همین حالا به صورت آنلاین تست را از خود بگیرید.

4 thoughts on “تست شخصیت ام بی تی آی mbti

  1. محمودیان گفت:

    چه خوب که الان تو اینترنت همه چیزو میشه پیدا کرد. قبلنا باید کلی میگشتیم تا چیزی رو که میخوایم یاد بگیریم و دنبالشیم پیدا کنیم یا مثلا واسه لوله بازکنی برچسب ها رو زیر و رو میکردیم که آیا یه آدم مطمئن واس چاه بازکنی پیدا میشه یا نه! ولی خداروشکر الان دیگه از شیر مرغ تا جون آدمیزاد تو نت ریخته. خلاصه که دمتون گرم خیلی برام مفید بود.

    1. pouya گفت:

      تست های هوش و سایر تست های شخصیت رو هم می تونید ببینید و برای اطلاعات بیشتر به مجله روانشناسی ذهن نو سر بزنید

  2. ناصر گفت:

    ممنون ازبابت زحماتتان

    1. pouya گفت:

      سلامت باشید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *