اکو قلب جنین در دوران بارداری و اهمیت انجام آن

کانال تلگرام روانشناسی      اینستاگرام روانشناسی

اکو قلب جنین در بارداری با تشخیص متخصص ضرورت پیدا می کند. انواع گوناگونی از بیماری‌های قلبی مادرزادی وجود دارند که ممکن است در دوران بارداری و بعد از آن برای جنین اتفاق بیفتد. به همین منظور اکو قلب جنین برای پیشگیری و بررسی بیشتر در هفته‌های 18 تا 24 بارداری انجام می‌شود تا در صورت وجود مشکل سقط جنین انجام گیرد و یا برای درمان مشکلات کودک بعد از زایمان سریعا اقدام شود.

در این روش ساختار قلب کودک و تمام مشکلاتی که می‌تواند از آن ناشی شود بررسی می‌گردد. اکو قلب جنین می‌تواند به روش‌های مختلفی انجام شود که نوع روش به نظر پزشک و متخصص وابسته است. در صورتی که نتایج بدست آمده نرمال نباشد امکان انجام بررسی‌های بیشتر وجود دارد تا تصاویر با جزئیات و دقت بیشتری فراهم شود. در ادامه به بیان هر آنچه که باید درباره اکو قلب جنین در بارداری بدانید خواهیم پرداخت پس همراه ما باشید. برای دریافت مشاوره بارداری کلیک کنید.

 

اکو قلب جنین

اکو قلب جنین یک آزمایش سونوگرافی غیر تهاجمی است که توانایی ارزیابی قلب نوزاد در شکم مادر را دارد. اکوی قلب از امواج صوتی استفاده می‌کند تا یک تصویر از قلب جنین تولید کند که در آن مشکلات قلبی، غیرنرمال بودن قلب، ریتم آن و کارکرد کلی‌اش مورد بررسی قرار می‌گیرد. این آزمایش عموما در سه ماهه دوم بارداری بین هفته 18 تا 24 انجام می‌شود. در بعضی از موارد با صلاح دید پزشک بهتر است اکو قلب در هفته‌های بالاتر و سه ماهه آخر بارداری هم صورت بگیرد. در صورتی که در فعالیت قلبی جنین مشکلی وجود داشته باشد قبل از 19 ماهگی اجازه سقط جنین وجود دارد پس بهتر است قبل از هفته 19 این کار انجام شود.

برای اطلاعات بیشتر در زمینه دوران بارداری کلیک کنید.

 

فروشگاه آرامیس

دلایل اهمیت اکو قلب جنین

انجام دوباره آزمایش

اکو قلب جنین توانایی تشخیص مشکلات و غیرنرمال بودن کارکرد قلب را دارد که در صورت کامل و مناسب نبودن نتایج، توانایی انجام این آزمایش برای بار دوم وجود دارد تا نتایج بهتر و واضح‌تری در اختیار قرار بگیرد.

شناختن منشا مشکلات

وقتی نتایج این آزمایش دریافت می‌شود دقیقا می‌فهمید مشکل از کجاست و به خوبی توانایی مدیریت بارداری خود را پیدا می‌کنید. همچنین با کمک جواب این تست بهتر می‌توانید بعد و قبل از تولد از کودک خود مراقبت کنید.

تشخیص پروسه درمانی مناسب

این تست به خوبی می‌تواند به پزشک در پیدا کردن پروسه درمانی مناسب کمک کند تا در صورت نیاز بعد از انجام جراحی، روند درمان و اصلاح مشکلات مشخص گردد.

برای دریافت اطلاعات درباره خطرات بارداری کلیک کنید.

انواع اکو قلب جنین

اکو قلب شکمی

این نوع اکو پروسه‌ای است که به طور گسترده برای ارزیابی وضعیت قلب جنین صورت می‌گیرد که حدودا بین 30 تا 120 دقیقه نسبت به پیچیدگی قلب جنین زمان می‌برد که در طول آن هیچ‌گونه درد و ناراحتی را هم تجربه نمی‌کنید. در طی این آزمایش باید بر روی یک تخت دراز بکشید و بر روی شکم شما یک ژل روان کننده مالیده خواهد شد.

سپس یک ابزار دستی سونوگرافی به آرامی روی شکم شما کشیده می‌شود تا امواج صوتی با فرکانس بالا را ارسال کند تا بعد از وارد شدن به بدن مادر و رسیدن به پوست جنین اکوی قلب او را ایجاد کند. این اکوها بر روی صفحه مانیتور رایانه دیده می‌شود و تصاویری از ناحیه مربوطه و شکل و ساختار قلب جنین نمایش داده می‌شود. بعد از انجام آزمایش ژل روان‌کننده به راحتی از روی سطح پوست پاک می‌شود.

اکو قلب ترانس واژینال

در این نوع از اکو که در مراحل اولیه بارداری صورت می‌گیرد شما باید لباس‌های خود را از کمر به پایین در بیاورید و بر روی یک تخت دراز بکشید. سپس یک دستگاه را برای انجام آزمایش از واژن وارد بدن می‌کنند تا با ایجاد امواج صوتی بتوانند تصاویری از قلب جنین تولید کنند. این روش نسبت به روش شکمی می‌تواند تصویر واضح‌تری را ایجاد کند. 

اکو قلب دوبعدی

از این روش برای بررسی اندازه واقعی، تحرک دقیق و ساختار قلبی جنین انجام می‌شود. اکویی که با این روش بر روی مانیتور ظاهر می‌شود شبیه به یک مخروط است و پزشک توسط آن حرکات زنده قلب جنین را مورد بررسی قرار می‌دهد.

اکو قلب چهاربعدی

در این روش از یک دستگاهی استفاده می‌شود که می‌تواند تصاویر متعددی از قلب جنین بگیرد. پزشک می‌تواند تصاویر را به صورت همزمان از جهت‌های مختلف بررسی کند و آن‌ها را مورد بازسازی قرار دهد تا تصویر واقعی قلب جنین در اختیارش قرار بگیرد. این تکنیک به متخصص کمک می‌کند تا به خوبی مشکلات قلب را بشناسد و نسبت به درمانش وارد عمل شود.

اکو قلب داپلر

این روش به خوبی می‌‌تواند هرمشکل و غیرطبیعی بودن گردش خون را شناسایی کند و مشکلات مربوط به دریچه‌ها، بطن‌ها، دهلیز و دیواره‌های قلب را مشخص کند به دلیل این که گردش خون بین دریچه و بطن‌های قلب را اندازه‌گیری و ارزیابی می‌کند. 

برای آشنایی با سایر علل رشد نکردن جنین کلیک کنید.

مواردی که در اکو قلب جنین بررسی می‌شود

هدف از اکو قلب جنین بررسی ساختار قلب اوست که شامل محل و زاویه قرارگیری قلب در داخل قفسه سینه، تعداد و ساختار حفر‌های قلب، دریچه‌های قلب، عروق ریوی قلب، سیستم وریدی جنین و ریتم و تعداد ضربان قلب جنین است. در واقع در اکوی استاندارد قلب جنین باید حداقل 4 نمای اصلی قلب جنین بررسی شود. این روش به صورت رنگی هم وجود دارد که در آن رنگ‌های مختلف کمک می‌کند تا بهتر جریان گردش خون ارزیابی شود و در نهایت تفسیر نتایج آسان‌تر باشد.

حتما از صفحه اینستاگرام ذهن نو دیدن نمایید.

مواردی که لازم است اکو قلب جنین صورت بگیرد

اگر در هریک از آزمایش‌های قبلی وجود مشکل ضربان قبل جنین خودش را نشان‌داده باشد پزشک انجام آزمایش اکو را تجویز می‌کند. این آزمایش عموما در مواردی مانند وجود مشکل قلبی در شما یا همسرتان، داشتن تاریخچه بیماری قلبی یا فشار خون در خانواده، وجود مشکل یا آریتمی قلبی در جنین، وجود مشکلات ژنتیکی و خاص در جنین، استفاده مادر از الکل و موادمخدر در طول بارداری، استفاده مادر از داروهای خاص آکنه یا تشنج، درگیر بودن مادر به بیماری‌های دیابت نوع 1، سرخچه، فنیل کتونوری یا لوپوس، داشتن آمینوستنز غیرنرمال، بارداری از طریق روش‌های غیرطبیعی، جمع شدن مایعات زیر پوست و در ناحیه پشت گردن و درگیری جنین به سندروم انتقالی دوقلو تجویز می‌شود.

برای آگاهی بیشتر در زمینه غربالگری جنین کلیک کنید.

 

نتایج اکو قلب جنین

عموما یک نتیجه نرمال نشان دهنده وجود سلامتی و نبودن مشکل در حوزه قلب و عروق جنین است اما این روش نمی‌تواند به تنهایی همه مشکلات احتمالی مانند وجود حفره و سوراخ در قلب را تشخیص دهد. ممکن است ابتدا چنین چیزی در قلب کودک مشخص نباشد و در صورت تشخیص پزشک دوباره باید این آزمایش انجام گیرد. اگر نتایج به دست‌آمده نرمال نباشد ممکن است آزمایش‌های دیگری مانند ام‌آرآی جنین و یا دیگر روش‌های سونوگرافی برای شما تجویز شود. مشکلاتی که ممکن است در نتایج این آزمایش شناخته شوند اختلال قلبی و مشکلات آریتمی است.

 

معایب اکو قلب جنین

این آزمایش یک سری معایب شامل عدم شناسایی هرگونه مشکلات قلبی، عدم تشخیص مشکلات کوچک در دریچه‌ها و یا وجود سوراخ در قلب را داشته باشد و یا ممکن است نتایج حاصل از آن ضعیف و غیرقابل تفسیر باشند که در نهایت مجبور هستید دوباره این آزمایش یا آزمایش‌های دیگر را انجام دهید.

برای دریافت مشاوره در زمینه اکو قلب جنین می‌توانید در هر ساعت از روز برای مشاوره تلفنی کودک از طریق شماره 02191002360 با برترین متخصصان کلینیک مشاوره روانشناسی ذهن نو تماس حاصل نمایید.

 

 

سوالات متداول

اکو قلب جنین چقدر طول میکشه؟

این آزمایش حدودا بین 30 دقیقه الی 2 ساعت طول می‌کشد و پیشنهاد می‌شود حداقل یک همراه با شما برای انجام اکو بیاید.

اکو قلب جنین نیاز به آمادگی قبلی داره؟

بر خلاف سونوگرافی که لازم است مثانه قبل از آزمایش پر باشد اکو نیازی به آمادگی قبلی ندارد حتی بهتر است در طول آن مثانه خالی شود.

اکو قلب جنین می‌تونه خطرناک باشه؟

اکو جنین یکی از روش‌های امنی است که هیچ عارضه‌ای برای مادر و جنین به وجود نمی‌آورد و برای آن‌ها خطری ندارد.

کانال تلگرام روانشناسی      اینستاگرام روانشناسی


شماره تماس ذهن نو

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
دریافت مشاوره