چهار دست و پا رفتن کودک

کانال تلگرام روانشناسی      اینستاگرام روانشناسی

چهار دست و پا رفتن کودک یکی از شیرین ترین دوره های رشدی کودکان است که باعث تقویت مهارت‌های لازم در زندگی او می‌شود. این مرحله بعد از خزیدن و با فاصله زمانی تنگاتنگی رخ می‌دهد. به طور کلی زمان مناسب برای چهار دست و پا رفتن کودک 6 تا 12 ماهگی است.

این عمل باعث تقویت مهارت های مورد نیاز کودک حتی در بزرگسالی می‌شود. گاهی برخی کودکان هرگز چهار دست و پا نمی‌روند، ایرادی ندارد اما بهتر است برای تقویت عضلات و کسب مهارت های لازم زندگی، این مرحله طی شود. برای دریافت راهنمایی های لازم در خصوص فرزندتان روی مشاوره کودک کلیک کنید.

برای دریافت مشاوره در زمینه چهار دست و پا رفتن کودک می‌توانید در هر ساعت از روز برای مشاوره تلفنی کودک از طریق شماره 02191002360 02191002360 و یا از طریق تلفن های ثابت شهری با شماره 9099070354 با برترین متخصصان کلینیک تخصصی مشاوره روانشناسی ذهن نو تماس حاصل نمایید.

چهار دست و پا رفتن کودک

چهار-دست-و-پا-رفتن-کودک-و-نوزاد

چهار دست و پا رفتن کودک اولین حرکتی است که کودک بدون کمک از دیگران جهت حرکت انجام می‌دهد. در ابتدایی ترین حالت چهار دست و پا رفتن، کودک با دست و زانوهایش شروع به حرکت می‌کند. سپس با حرکت زانوهایش به جلو و عقب حرکت می‌کند. این حرکت باعث تقویت عضلات جهت راه رفتن خواهد شد.

چهار دست و پا رفتن کودک نقطه ای عطف در مراحل رشدی کودکان است. حتی برخی از کودکان بدون چهار دست و پا رفتن شروع به راه رفتن می‌کنند. این مرحله از سن 6 ماهگی تا 12 ماهگی اتفاق می‌افتد.

فروشگاه آرامیس

حتما از صفحه اینستاگرام ذهن نو دیدن نمایید.

زمان چهار دست و پا رفتن کودک

زمان چهار دست و پا رفتن کودک معمولا از 6 تا 12 ماهگی است. اما برخی کودکان در این دوران از روشی دیگر برای جا به جایی انتخاب می‌کنند. برای مثال به صورت کشیدن باسن روی زمین با استفاده از دست در پشت و پا در جلو حرکت می‌کنند. گاهی خزیدن روی شکم نیز باعث غلت خوردن روی زمین خواهد شد. در این دوران نگران نحوه حرکت کودک نباشید، زیرا کودکان به هر شیوه ای که علاقه داشته باشند حرکت را آغار می‌کنند.

چهار دست و پا رفتن کودک حتی در برخی به هیچ شیوه ای مشاهده نمی‌شود و فقط به صورت ایستادن رخ خواهد داد. ابتدا با بالا کشیدن خود، ایستادن، تکیه بر وسایل خانه و در نهایت راه رفتن اتفاق می‌افتد. بعضی از آن ها هم برای راه‌رفتن عجله ای ندارند و ممکن است زمان بیشتری به شیوه چهار دست و پا حرکت کنند.

تاخیر در چهار دست و پا رفتن کودک

عدم-عبور-از-مرحله-چهار-دست-و-پا-رفتن

اگر تا 9 ماهگی چهار دست و پا رفتن کودک اتفاق نیفتاد بهتر است تا با پزشک و متخصص در ارتباط باشید. زمانی که کودک علاقه ای به حرکت در جهت هیچ کدام از شیوه های خزیدن پیدا نکرد به مرور تضعیف عضلات دست و پا رخ می‌دهد.

پس حتما این موضوع را با متخصصین در میان بگذارید. البته به یاد داشته باشید که نوزادان زودرس چند ماه بعد از همسالان خود به این نقاط عطف دست پیدا خواهند کرد.

برای آشنایی با نشانه های تاخیر در رشد کودک کلیک کنید.

اهمیت چهار دست و پا رفتن کودک

چهار دست و پا رفتن کودک باعث کسب تجربه خوب در دوران کودکی می‌شود. این روش به پرورش عملکرد و توانایی های کودک کمک می‌کند. این عمل اولین و البته طولانی ترین دوره زمانی است که کودک از طریق دستان وزن خودش را تحمل می‌کند. در نهایت این عمل باعث ایجاد قدرت و ثبات در شانه های کودک می‌شود. در ادامه در رابطه با اهمیت چهار دست و پا رفتن کودک اشاره کرده ایم.

  • لباس پوشیدن
  • دست خط آینده
  • بازی با اسباب بازی
  • رنگ آمیزی
  • تغذیه خود
  • پرورش و تقویت تعادل
  • تقویت سیستم حسی
  • تقویت شناخت
  • کسب مهارت حل مساله
  • کسب مهارت هماهنگی
  • فراهم شدن امکان جستجو
  • آگاهی بدن در محیط
  • آموزش نحوه حرکت
  • کمک به هماهنگی سمت چپ و راست بدن
  • درک عمیق کودک
  • حرکت خطی راست و چپ چشم کودک
  • کمک به حرکت روی فرش، چمن، چوب و خاک

برای کسب اطلاعات بیشتر در زمینه آموزش مهارت زندگی به کودک کلیک کنید.

فواید چهار دست و پا رفتن کودک

فواید-چهار-دست-و-پا-رفتن-کودک-1

چهار دست و پا رفتن کودک فواید بسیاری دارد و البته که باعث تقویت همه جانبه کودکان می‌شود. 6 تاثیر مهم در رشد کودک وجود دارد که در ادامه توضیح داده‌ایم.

1. درک فضا

اولین فایده چهار دست و پا رفتن کودک کمک به درک فضا است. این حرکت باعث درک فیزیکی و جهت گیری در فضاهای فیزیکی می‌شود. درک فضا به کودک کمک می‌کند تا روش صحیح حرکت در مسیر را آموزش ببیند. و برای رسیدن به مقصد مسیر مناسب تری را انتخاب کند. درک فضا در طول زندگی در جهت مراقبت، جهت یابی و حل مسائل حائز اهمیت است.

2. دید دو چشمی

دومین فایده چهار دست و پا رفتن کودک، دید دو چشمی است. این فایده به کودک کمک می‌کند تا برای تشخیص وسایل مورد علاقه اش کوشا باشد. مثلا اینکه عروسکش دور است یا نزدیک. این توانایی در جهت آموزش چشمان نوزاد هنگام حرکت و دست‌یابی به وسایل است. در طول زندگی از دید دو چشمی برای محاسبه فواصل و درک موقعیت ها استفاده می‌کنیم.

3. رشد فیزیکی

یکی از فواید چهار دست و پا رفتن کودک، رشد فیزیکی است. کودکان در جهت این حرکت مهارت های زیر را آموزش می‌بینند.

  1. مهارت های حرکتی ظریف: تقویت عضلات کوچک مانند دست ها و انگشتان شامل این مهارت می‌شود. این مهارت جهت تقویت موارد روبرو است. گرفتن اشیاء، نوشتن، بستن دکمه و حرکت دهان
  2. مهارت های حرکتی فاحش: این مهارت از اهمیت بالایی برخوردار است و باعث افزایش قدرت بدنی کودک می‌شود. تا کودک بتواند به کمک بازوها، پاها و کل بدن راه برود و بپرد.
  3. هماهنگی دست و چشم: استفاده از دست و چشم به طور هماهنگ به مهارت های نوشتن، ضربه به توپ و … کمک می‌کند.
  4. تعادل: تعادل نیاز فیزیکی است که از کودکی تا بزرگسالی الزامی است. در نهایت باعث افزایش اعتماد به نفس و توانایی راه رفتن در کودک می‌شود.

برای کسب اطلاعات بیشتر در زمینه رشد کودک 1 ساله کلیک کنید.

4.اعتماد به نفس

چهار دست و پا رفتن کودک باعث افزایش اعتماد به نفس او می‌شود. در این جهت او قدرت تصمیم گیری پیدا می‌کند. زمانی که کودک آغاز به چهار دست و پا رفتن می‌کند، کارهای فیزیکی جدید انجام می‌دهد و با توانایی ها، شکست ها و استعدادهای خود آشنا می‌شود. حتی کشف محیط اطراف برای کودک هیجان انگیز است و باعث کسب تجربه برای او می‌شود.

5. هماهنگی

چهار دست و پا رفتن کودک باعث هماهنگی دو نیمکره چپ و راست مغز می‌شود. مغز مرکز شنوایی، بویایی، حرکت و تمامی مهارت های مورد نیاز افراد است. هرچه کودک زمان بیشتری را به چهار دست و پا بپردازد، بیشتر هماهنگی اتفاق می‌افتد. تمامی این مهارت ها باید رخ دهد تا کودک به درجه هماهنگی برسد.

6. قدرت بدنی

قدرت بدنی در دسته فواید چهار دست و پا رفتن کودک قرار دارد. این قدرت باعث افزایش رشد و استقلال در کودک می‌‎شود. قدرت بدنی کودک افزایش می‌یابد و کمک به راه رفتن او می‌کند. هرچه کودک بیشتر چهار دست و پا برود، عضلات محکم تر و بهتری برای راه رفتن پیدا می‌کند.

برای کسب اطلاعات بیشتر در زمینه بازتاب خزیدن نوزاد کلیک کنید.

آموزش چهار دست و پا رفتن کودک

اکنون که از اهمیت بالای چهار دست و پا رفتن کودک مطلع شده اید. امیدواریم در جهت آموزش این عمل تلاش می‌کنید. کودکان با استفاده از برخی آموزش ها و مهارت ها شروع به چهار دست و پا رفتن می‌کنند. پس سعی کنید با استفاده از آموزش های زیر، قبل از راه رفتن کودک را به چهار دست و پا رفتن تشویق کنید. برای آشنایی با زمان و آموزش راه رفتن به کودک کلیک کنید.

1. قرار دادن نوزاد روی شکم

اولین مرحله برای چهار دست و پا رفتن کودک، قرار گیری روی شکم است. این روش فرصتی مناسب جهت این عمل است. این وضعیت به کودک کمک خواهد کرد تا به صورت عقب و جلو حرکت کند و احساس بهتری نسبت به چهار دست و پا رفتن داشته باشد. این حرکت فرصت مناسبی را در جهت موارد زیر به کودک می‌دهد.

  • کشیدن بدن
  • بازی با اسباب بازی
  • کشف محیط اطراف
  • بالا و پایین کردن سر
  • تقویت عضلات سر و گردن

برای کسب اطلاعات بیشتر در زمینه چگونگی و زمان طبیعی برای سینه خیز رفتن نوزاد کلیک کنید.

2. ایجاد مانع در خانه

برای حرکت و آموزش چهار دست و پا رفتن کودک، در خانه موانع ایجاد کنید. با کمک عروسک و بالشت های نرم در مسیر حرکت نوزاد مانع ایجاد کنید. با بازی و همراهی کودک او را به سوی حرکت از موانع تشویق کنید.

3. اسباب بازی

یکی از روش های تشویق و آموزش چهار دست و پا رفتن کودک، استفاده از اسباب بازی است. اسباب بازی ها محرک زیبا و تشویقی در جهت این عمل در بازار موجود هست. برای مثال عروسکی را به سمت کودک بگیرید که علاقه دارد و برای دستیابی به آن تلاش برای حرکت می‌کند.

کلام آخر

چهار دست و پا رفتن کودک مرحله‌ای از رشد است که فواید بسیاری را به همراه دارد. این عمل باعث کسب مهارت های لازم در جهت زندگی بهتر، دید دو چشمی، تقویت بدن، هماهنگی و اعتماد به نفس می‌شود. بهتر است به کودک آموزش دهید تا در طول زندگی با مشکلات از این قبیل روبرو نشود.

برای آموزش از مشاورین و روانشناسان کودک کمک بگیرید. مرکز مشاوره نی نی مایند به صورت تلفنی، آنلاین و حضوری به شما عزیزان خدمات روانشناختی ارائه می‌دهد. کافی است با شماره های درج شده تماس گرفته و از خدمات این مجموعه استفاده نمایید.

برای دریافت مشاوره در زمینه چهار دست و پا رفتن کودک می‌توانید در هر ساعت از روز برای مشاوره تلفنی کودک از طریق شماره 02191002360 02191002360 و یا از طریق تلفن های ثابت شهری با شماره 9099070354 با برترین متخصصان کلینیک تخصصی مشاوره روانشناسی ذهن نو تماس حاصل نمایید.

کانال تلگرام روانشناسی      اینستاگرام روانشناسی


شماره تماس ذهن نو

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
دریافت مشاوره