ترساندن کودک | عواقب ترساندن کودک چیست ؟

کانال تلگرام روانشناسی      اینستاگرام روانشناسی

ترساندن کودک از افراد و وقایع مختلف با عواقب بدی در بزرگسالی به همراه خواهد‌بود. هر رفتار شدیدی که احساسات و هیجانات کودک را به چالش بکشد در آینده خطر ساز خواهد بود. برخی اوقات کودکان کارهایی انجام می‌دهند که والدین را خسته و کلافه می‌کند. به جای ترساندن‌کودک مهارت های زندگی را به او آموزش دهید. و رفتار نامناسب را با بازی و تشویق به کودک انتقال دهید. عواقب ترساندن کودک از لولو، حیوانات، بابا، دزد، پلیس و … شامل اضطراب، عدم اعتماد به نفس، احساس ناامنی و غیره می‌شود. لطفا برای سلامت روان کودک بر رفتار و گفتار خود دقت کنید و از روانشناس کمک بگیرید. برای دریافت مشاوره کودک کلیک کنید.

حتما از صفحه اینستاگرام ذهن نو دیدن نمایید.

ترساندن کودک

ترساندن-کودک معایب

ترساندن کودک به طور کل عواقب و پیامدهای جبران ناپذیری دارد. ترس یکی از حالات روحی و روانی است که در همه افراد وجود دارد. همه افراد تقریبا از تاریکی ترس به خصوصی دارند. تاریکی غار، جنگل و حتی اتاق در تمام سنین وجود دارد. اما زمانی که این ترساندن‌به صورت مداوم ادامه پیدا کند. به سلامت روان کودک لطمه وارد‌می‌کند. ترساندن‌کودک از لولو، از تاریکی، اژدها، پلیس، دزد، حیوانات و … به مرور زمان کودک را ترسو و در بزرگسالی با مشکلات ساده ای روبرو می‌کند.

ترس واکنش هیجانی محسوب می‌شود و تکرار مداوم این ترس ها باعث ایجاد فوبیا در کودک می‌شود. در اکثر فوبیا ها اشاره شده است که ترساندن کودک یکی از دلایل ایجاد فوبیا است. همه افراد از برخی مسائل هراس دارند. وقایع طبیعی مانند صدای مهیب، زلزله، سیل و … باعث ترس و وحشت افراد می‌شود. اما به طور مداوم صورت نمی‌گیرد. بنابراین عواقب بدی به دنبال ندارد. برای پرورش کودکی با سلامت روان باید اصول تربیت درست را بلد باشید. برای کسب اطلاعات بیشتر در زمینه تربیت کودک کلیک کنید.

تهدید هایی که باعث ترساندن کودک می‌شود

در برخی از موقعیت ها خانواده ها به جای صحبت با کودک او را با ترساندن از کارش منع می‌کنند. احتمالا مادر و پدرانی مشاهده کرده اید که کودک را از لولو، حشرات، هیولا و … می‌ترسانند. این ترس ها نتیجه خوبی به همراه نخواهد داشت و در نهایت موجب فوبیا و ترس های غیر منطقی می‌شود. در ادامه در رابطه با انواع روش های غلطی که خانواده ها دست به ترساندن کودک می‌زنند اشاره کرده‌ایم.

فروشگاه آرامیس

برای کسب اطلاعات بیشتر در زمینه ترسیدن نوزاد کلیک کنید.

1. ترس از هیولا

ترساندن کودک از هیولا و لولو یکی از بارزپترین ترس هایی است که خانواده ها دست به آن می‌زنند. این موجودات خیالی که اصلا وجود ندارند باعث بروز ترس های غیر واقعی و فوبیاهای بی دلیل می‌شوند.

2. ترس از حیوانات | ترساندن کودک

زمانی که ترساندن کودک را با حشرات و حیوانات انجام می‌دهیم. کودک به مرور زمان نسبت به حیوانات و حشرات فوبیا پیدا می‌کند. و در نهایت در بزرگسالی با هزاران درمان و راهکار فرد درمان نمی‌شود. کودک زمانی که حشرات یا حیوانات را می‌بیند می‌هراسد و توانایی روبرو شدن به حیوانات را ندارد. برای کسب اطلاعات بیشتر در زمینه فوبیای حیوانات کلیک کنید.

3. ترساندن از دزد

کودکان در سنین 2.5 به بالا ترس هایی را تحمل می‌کنند. بنابراین شما با ترساندن کودک به ترس های او شاخ و برگ می‌دهید. با ترساندن کودک از دزد به اضطراب جدایی و ترس از تنها ماندن او دامن خواهید زد. در نهایت کودک ترس از گم شدن و دزدیده شدن را همیشه همراه خود خواهد‌ داشت.

4. ترساندن کودک از بابا

احتمالا در کودکی با جمله “اگر ….. به بابات میگم” اضطراب زیادی به شما وارد شده‌است. استفاده از این جمله برای غذا خوردن، درس خوندن و یا هر کار مثبت دیگری هم پیامدهای ناگواری برای کودک خواهد داشت. چنین جملاتی تمام استرس و اضطراب به کودک شما وارد می‌شود و اگر غذا نخورد تمام روز تا شب را با استرس و اضطراب می‌گذرانند تا پدر به خانه بیاید. و از ترس دعوا شدن کنار پدر نمی‌شیند. با ترساندن کودک از پدر باعث دوری او و فاصله گیری کودک از پدر می‌شوید. هر نیتی که در این جملات داشته باشید، دوری فرزندتان از پدرش اصلا پیامد خوبی ندارد.

5. ترساندن از آقا پلیسه

خانواده ها معمولا برای خواباندن کودک از این جمله استفاده می‌کنند “اگه نخوابی آقا پلیسه میاد و تورو می‌بره”. ترساندن‌از پلیس در وجود کودک زنده می‌شود. و بعدها اگر با مشکلاتی مواجه شد که فقط به دست پلیس حل می‌شود، به او پناه نمی‌برد. حتی اگر کودک در کوچه و خیابان گم شود برای راهنمایی از پلیس کمک نمی‌گیرد.

6. ترساندن کودک از دکتر

ترساندن بیهوده کودک از دکتر، دارو و آمپول در آینده بیشتر برای خود شما دردسر ساز خواهد‌شد. بسیار خانواده هایی وجود دارند که به دلیل غذا نخوردن، دستشویی نرفتن و … به ترساندن کودک از دکتر و آمپول رو می‌آورند. با این کار به کودک خود آموزش می‌دهید حتی اگر در بزرگسالی نیاز شدیدی به دکتر داشت مراجعه نکند. تمام رفتارهای والدین در ناخودآگاه کودک جا می‌گیرد و با آسیب های جبران ناپذیری در آینده همراه خواهد بود.

7. ترس از خانه رفتن

ترس از جدایی والدین در کودکان 2 ساله به طور طبیعی وجود دارد. ترساندن کودک با جمله “اگه این کارو نکنی از خونه میرم” باعث بروز اضطراب جدایی، ترس از تنها ماندن و آسیب های جبران ناپذیری در بزرگسالی همراه خواهد بود. این کودکان به وابستگی ناایمن دچار می‌شوند و در روابط زناشویی و زندگی روزمره نیز به شدت به دیگران وابستگی ناامن دارند.

8. ترساندن کودک از حمام و دستشویی

یکی از روش های ترساندن کودک استفاده از حمام و دستشویی برای تنبیه است. برای اینکه کودک از رفتار شما پیروی کند در حمام و دستشویی حبس می‌شود تا ادب شود! با این روش تنبیه کودک از حمام و دستشویی رفتن می‌ترسد و در برابر دفع ادرار و پاکیزگی به دلیل ترس مقاومت می‌کند. نگهداری طولانی مدت ادرار باعث عفونت و درد کلیه ها می‌شود. و با این رفتار کودک را از سن پایین با مشکلات و دردهای کلیوی همراه خواهید کرد.

9. حبس در کمد تاریک

مادران و پدرانی وجود دارند که از حبس در کمد و اتاق تاریک برای ترساندن کودک استفاده می‌کنند. با حبس کودک در اتاق و کمد تاریک به مرور باعث بروز فوبیا اتاق تنگ و تاریک در کودک می‌شوید. تاریکی در تمام سنین و افراد  گوناگون وجود دارد. با تشدید این ترس در وجود کودک او را برای همیشه ترسو بار نیارید.

برای کسب اطلاعات بیشتر در زمینه استرس در کودکان کلیک کنید.

عواقب ترساندن کودک

والدین اولین افرادی هستند که در شخصیت و رشد کودکان نقش دارند. با ترساندن کودک به رفتار و شخصیت او لطمه ای جبران ناپذیر وارد می‌کنید که هرگز با راه حل های ساده قابل حل نخواهد بود. در ادامه به عواقب ترساندن کودک اشاره کرده ایم.

  • ترساندن کودک باعث کاهش اعتماد به نفس می‌شود. کودک ترس از این دارد که هرگز توانایی مقابله و مبارزه با موقعیت ها را ندارد.
  • ترس همیشه با استرس همراه است. به این موضوع فکر کنید. که با ترساندن‌دائمی کودک چه حجمی از استرس و اضطراب را به او وارد می‌کنید.
  • این رفتار ناخوشایند خانواده ها باعث بروز افسردگی می‌شود. اضطراب و استرس مداوم و زیاد باعث بروز افسردگی و آسیب روحی به کودک می‌شود.
  • بی اعتمادی پیامد دیگر ترساندن‌کودک است. کودک به جای اعتماد به والدین آموزش می‌بیند. که والدین قصد ترساندن و آزار او را دارند. بنابراین نسبت به بقیه افراد نیز بی اعتماد می‌شوند.
  • خشم عواقب دیگر ترساندن کودک است. کودک زمانی که توانایی کنترل استرس خود را ندارد خشمگین می‌شود و رفتار عصبی از خود نشان می‌دهد.
  • کودکانی که دائم در حال ترسیدن هستند منزوی می‌شوند. از افراد و اجتماع دور می‌شوند و معمولا علاقه ای به داشتن دوست صمیمی ندارند.
  • افرادی که در کودکی بسیار ترسانده شده‌اند. خجالتی و کم رو می‌شوند. ترس از وبرو شدن با افراد گریبان گیر این افراد می‌شود.
  • کودکانی که مداوم در حال ترسانده‌شدن هستند. قدرت تصمیم گیری پایین دارند. در واقع توانایی تصمیم گیری را در خود نمی‌بینند.
  • دلبستگی ناایمن یکی دیگر از عواقب ترساندن کودک است. برای کسب اطلاعات بیشتر در زمینه دلبستگی در کودکان کلیک کنید.
  • اضطراب جدایی بارز ترین پیامد ترساندن‌کودک است. با تهدید به ترک خانه و رها کردن کودک اضطراب جدایی در کودک جوانه خواهد زد.
  • پرورش افکار منفی از دیگر عواقب ترساندن‌کودک است. کودکان معمولا توانایی درک رفتارهای شما را ندارد. بنابراین با ترس های مداوم افکار کودک را به سمت منفی بافی سوق می‌دهید.
  • از اصلی ترین عواقب ترساندن کودک مشکلات عاطفی است. ترس در ناخودآگاه کودک باقی می‌ماند و هر زمانی که با محرک ترس روبرو شود تمام ترس های دوران کودکی را مرور خواهد کرد.
  • احساس ناامنی همیشه با کودک همراه خواهد بود. افرادی که در دوران کودکی بسیار ترسانده شده‌اند. احساس ناامنی عمیقی دارند. و در هیج موقعیتی احساس امنیت نخواهند‌داشت.
  • اختلال خواب یکی از شایع ترین پیامد ترساندن کودک است. معمولا بی خوابی و ترس از تاریکی باعث بروز اختلال خواب می‌شود.
  • دوستی های ناپایدار نشان از ترس های دوران کودکی است. کودکانی که در دوران کودکی بسیار تحت ترس قرار گرفته‌اند. در آینده دوستی های ناپایدار خواهند‌داشت. در واقع اخساس ناامنی و بی اعتمادی دلیل دوستی های ناپایدار است.

برای کسب اطلاعات بیشتر در زمینه درمان فوبی کودکان کلیک کنید.

ترساندن کودک چه زمانی تبدیل به اختلال می‌شود؟

بروز-اختلال-با-ترساندن-کودک-1

زمانی که ترساندن کودک مداوم و شدید باشد به کودک فشار وارد می‌کند. این فشار ها خواب کودک را مختل می‌کند. و توانایی غذا خوردن‌را از کودک سلب می‌کند. به طوری که کودک در هر ساعت از شبانه روز بترسد و احساس آرامش و امنیت نداشته باشد. زمانی که کودک ریشه اضطراب و استرس داشته باشد سریع تر به اختلال مبتلا می‌شود.

برای کسب اطلاعات بیشتر در زمینه انواع فوبیا در کودکان کلیک کنید.

کلام آخر

برای آموزش مهارت های زندگی از ترساندن کودک استفاده نکنید. با این رفتار آسیب های جبران ناپذیری به روان کودک وارد خواهید کرد که خود والدین نیز چند سال بعد درگیر خواهد کرد. اگر از روش صحیح تربیت کودک آگاه نیستید، هیچ ایرادی ندارد اگر از روانشناس کمک بگیرید. مرکز مشاوره نی نی مایند به صورت تلفنی و حضوری به شما عزیزان خدمات ارائه می‌دهد. برای کسب اطلاعات بیشتر روی لینک زیر کلیک کنید.

برای دریافت مشاوره در زمینه ترساندن کودک می‌توانید در هر ساعت از روز برای مشاوره تلفنی کودک از طریق شماره 02191002360 با برترین متخصصان مرکز مشاوره ذهن نو تماس حاصل نمایید.

کانال تلگرام روانشناسی      اینستاگرام روانشناسی


شماره تماس ذهن نو

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
دریافت مشاوره