کودک تنبل | راهکار برای تنبلی کودکان

کانال تلگرام روانشناسی      اینستاگرام روانشناسی

کودک تنبل ویژگی های نامطلوبی دارد که موجب کلافگی والدین می‌شود. تنبلی باعث می‌شود کودک از تلاش و کوشش دست بردارد و تمام زمان خود را صرف استراحت و خواب می‌کند. اگر این مشکل از دوران کودکی حل نشده باقی بماند، در بزرگسالی باعث کمبود اعتماد به نفس، چاقی و عدم موفقیت در زندگی می‌شود. برای رسیدگی به تنبلی کودکان باید ریشه و دلیل بروز تنبلی را بررسی کرد. والدین باید با کمک از روانشناس روش های پیشگیرانه از تنبلی کودکان را بدانند و از مشاورین کودک برای راهکارها مشورت بگیرند. برای دریافت مشاوره کودک کلیک کنید.

کودک تنبل

کودکان تنبل

اصلی ترین علل بروز تنبلی در کودکان، تربیت نادرست و نامناسب والدین به کودکان است. کودکانی که در محیط های خانوادگی نا آرام و تنش زا رشد می‌کنند، تبدیل به کودک تنبل و تن پرور می‌شوند. از دلایل پرورش کودک تنبل می‌توان به بی انگیزگی، مشکلات خانوادگی، تخیلات کودک و … اشاره کرد. این کودکان معمولا با نشانه هایی مانند اعتماد به نفس پایین، خستگی، بی حوصلگی و ساعت های خواب طولانی روبرو هستند. برای کمک به کودک تنبل والدین باید از روانشناس و مشاوره کودک کمک بگیرند تا با استفاده از راهنمایی های مشاوره به کودک تنبل خود کمک کنند. برای آشنایی با راه های افزایش اعتماد به نفس در کودکان کلیک کنید.

نشانه های کودک تنبل

کودکان تنبل معمولا به تمام نکردن امور و بیش از حد خوابیدن معروفند. اما این کودکان نشانه های دیگری نیز دارند که در ادامه شرح داده ایم.

  • به دلیل اعتماد به نفس پایین، انگیزه و توانایی برای به اتمام رساندن کارها ندارند.
  • همیشه به دنبال راه فرار برای تمام نکردن مسئولیت ها هستند.
  • هیچ تلاشی برای حل مشکلات شخصی نمی‌کنند.
  • کودک تنبل همیشه خسته هست.
  • پتانسیل پایینی برای برنامه ریزی دارند.
  • در مدرسه هرگز داوطلب نمی‌شوند.
  • برای کارهای گروهی تلاشی نمی‌کنند.
  • دائم در حال استراحت هستند.
  • بهانه های مختلفی برای انجام ندادن امور می‌آورند.
  • کودک تنبل دقت و تمرکز پایینی دارد.
  • ساعت های خوابی بسیار طولانی دارند.
  • بیشتر رویا پردازی می‌کنند اما به عملی کردن رویاپردازی ها علاقه ای ندارند.
  • حتی زمانی که از خواب بیدار می‌شوند به زبان می‌گویند که خسته اند.
  • همیشه در انجام کارها از دیگران کمک می‌گیرند.

برای آشنایی با نحوه تربیت بچه حرف گوش کن کلیک کنید.

علت تبدیل شدن به کودک تنبل

علت تنبلی در کودکان با درصد بالایی به تربیت والدین بر می‌گردد. این کودکان منظم بودن و مسئولیت پذیری را از خانواده به خوبی یاد نگرفته اند و در نهایت تن پروری را ترجیح داده اند. در ادامه به علت تبدیل شدن به کودک تنبل اشاره کرده ایم.

فروشگاه آرامیس

همچنین برای تربیت فرزندان موفق کلیک کنید.

1. تربیت و تعلیم نادرست والدین

شخصیت کودکان از بدو تولد مانند صفحه سفیدی است که با تربیت و تعلیم والدین این صفحه سفید پر می‌شود. کودک تنبل تربیت و تعلیم درستی از والدین در رابطه با مسئولیت پذیری و نظم نگرفته است. برای رشد روانی و شخصیت کودک باید شیوه تربیتی درستی را پیش بگیرید. اگر شیوه صحیح تربیت را بلد نیستید از روانشناس و مشاوره کودک کمک بگیرید. برای کودک تنبل برنامه ریزی کنید و مسئولیت پذیری را به او آموزش دهید.

یکی دیگر از شیوه های صحیح رفتاری برای کودک تنبل، وظیفه شناسی والدین است. زمانی که پدر و مادر در انجام فعالیت ها بی مسئولیت هستند و بر اساس برنامه ریزی پیش نمی‌روند، کودک یاد می‌گیرد که شیوه درست رفتار، بی مسئولیتی است. پدر و مادر الگوی فرزندان هستند و رفتارهای آنها نقش پر رنگی در تربیت کودک دارد. پس حتما برای کسب اطلاعات بیشتر در زمینه تربیت کودک کلیک کنید.

2. ترجیح کودک مشاهده برنامه کودک است

کودک تنبل معمولا به دنبال مشاهده کارتون است. برخی از کودکان به دلیل علاقه شدید به کارتون و برنامه های کودک از مسئولیت های خود سرپیچی می‌کنند. برای کاهش علاقه کودک به کارتون باید برنامه ریزی داشته باشید. مثلا در طول روز فقط 3 ساعت را به مشاهده کارتون اختصاص دهید. وظایف کودک را به او آموزش دهید و از او بخواهید تا در ساعت مشخص طبق برنامه ریزی آنها را انجام دهد.

3. بی علاقه گی کودک نسبت به برخی فعالیت ها

شاید کودک تنبل به برخی فعالیت ها علاقه نداشته باشد. به همین دلیل برای رهایی از انجام کاری که علاقه ای ندارد تنبل می‌شود. یا برای انجام فعالیت هایی که علاقه ای ندارد خسته می‌شود، بدن درد می‌گیرد یا به شدت خواب آلود می‌شود. برای اینکه کودک به انجام کارها علاقه پیدا کند، ابتدا از حجم کم وظایف به او آغاز کنید. مثلا اگر کودک به جمع آوری لباس ها علاقه ای نداشته باشد، حجم لباس ها را کم کنید و از او بخواهید تا از جمع آوری 2 تا لباس شروع کند.

4 .کودک تنبل به دنبال جلب توجه است

کودک تنبل شاید یکی از دلایلش برای تن پروری، جلب توجه باشد. برخی والدین به دلیل مشغله کاری و فکری که دارند به کودک خود توجه زیادی نشان نمی‌دهند. کودکان نیز برای جلب توجه و دیده شدن به تنبلی رو می‌آورند. با تنبلی می‌توانند از والدین برای انجام کارهایشان کمک بگیرند. برای کسب اطلاعات بیشتر در زمینه جلب توجه در کودکان کلیک کنید.

5. نقص فیزیولوژیکی بدن

برخی از مشکلات جسمانی باعث پدیداری کودک تنبل می‌شود. برخی از کودکان به دلیل نقص عضو و مشکلات جسمانی علاقه ای به فعالیت ندارند و خود را ناتوان می‌دانند. اما همیشه افرادی با نقص عضو مشاهده کرده ایم که بسیار کوشا و تلاشگر هستند. برای تلاش باید به کودک انگیزه های لازم را بدهید تا نسبت به فعالیت ها علاقه پیدا کند.

6. مشکلات خانوادگی

خستگی روح و روان بچه ها را بی انگیزه و تبدیل به کودک تنبل می‌کند. دعوا و تنش های والدین افکار کودک را درگیر کرده و در نهایت کودک علاقه ای به انجام فعالیت ها ندارد. بنابراین سعی کنید مشکلات زناشویی را کنار فرزندان بروز ندهید. برای انگیزه دادن به کودکان باید اقدام به کاهش مشکلات کنید.

7. تخیلات کودک تنبل

کودک-تنبل-و-خسته

کودکان تخیلات قوی دارند و احترام به این تخیلات باعث تقویت انگیزه در کودک می‌شود. کودک با خیال پردازی، رویا پردازی و تخیلات در ذهن خود برنامه ریزی می‌کند. برخی از کودکان فقط علاقه به خیال پردازی دارند اما هیچ علاقه ای به عملی کردن این تخیلات ندارند. در نهایت موجب پدیداری کودک تنبل خواهد شد.

چگونه از تنبلی کودکان جلوگیری کنیم؟

کودک تنبل معمولا با استفاده از راهکارهایی شروع به حرکت و تغییر رویه می‌کند. برای جلوگیری و حل تنبلی کودکان از راهکارهای زیر کمک بگیرید.

  • ابتدا دلایل تنبلی کودک را بیابید.
  • از روانشناس کمک بگیرید.
  • نقاط مثبت کودک را تقویت کنید و نقاط منفی آن را به سمت نقاط مثبت سوق دهید.
  • سعی نکنید به کودک فشار وارد کنید.
  • به کودک انگیزه بدهید.
  • فعالیت های مختلف کودک را تشویق کنید.
  • برای کودک برنامه ریزی در نظر بگیرید و با تشویق به فعالیت های مختلف او را با تجربه های جدید روبرو کنید.
  • کارهایی را به کودک بسپارید که توانایی انجام را داشته باشد.
  • محیط آرامی را برای کودک در نظر بگیرید.
  • مسئولیت پذیری و انجام وظایف را به کودک آموزش دهید.
  • به او بگویید که برای رسیدن به موفقیت باید تنبلی را کنار بگذارد.

برای آشنایی با راه های درمان چاقی کودکان کلیک کنید.

کلام آخر

از روانشناس برای راهنمایی کمک بگیرید. روانشناس کودک به بررسی شخصیت و روان کودک می‌پردازد. سپس با توجه به ریشه یابی های متعدد شروع به ارائه راهکار برای کمک به کودک تنبل می‌کند. مرکز مشاوره نی نی مایند به صورت تلفنی و حضوری به شما عزیزان خدمات ارائه می‌دهد. برای کسب اطلاعات بیشتر روی لینک زیر کلیک کنید.

برای دریافت مشاوره در زمینه کودک تنبل می‌توانید در هر ساعت از روز برای مشاوره تلفنی کودک از طریق شماره 02191002360 با برترین متخصصان کلینیک مشاوره روانشناسی ذهن نو تماس حاصل نمایید.

کانال تلگرام روانشناسی      اینستاگرام روانشناسی


شماره تماس ذهن نو

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
دریافت مشاوره