موز در بارداری | فواید خوردن موز در بارداری

کانال تلگرام روانشناسی      اینستاگرام روانشناسی

موز در بارداری به تقویت سیستم گوارش، مغز و استحکام استخوان ها کمک می‌کند. مادرانی که به موز حساسیت ندارند و مبتلا به دیابت نیستند، روزانه 2 عدد موز برای انتقال مواد مغذی داخل موز به جنین مصرف کنند. موز حاوی ویتامین ها، کلسیم، فیبر، آهن، قند سالم و … است.

مصرف موز علاوه بر فوایدش برای جنین، به مادر نیز انرژی می‌بخشد. تقریبا عوارض موز‌نزدیک به صفر است اما با توجه به قند موجود در موز بهتر است خانم های بارداری که به دیابت مبتلا هستند و یا پوسیدگی دندان دارند از خوردن موز‌ با مشورت متخصص شان پرهیز کنند. در این باره می توانید از خدمات مشاوره بارداری استفاده نمایید.

حتما از صفحه اینستاگرام ذهن نو دیدن نمایید.

موز در بارداری

فایده-موز-در-بارداری

موز سرشار از مواد مغذی و معدنی است که خوشبختانه در تمامی فصول سال وجود دارد. مصرف موز به رشد جنین و سلامت مادر در دوران‌بارداری کمک می‌کند. با مصرف موز در بارداری لطف بزرگی به جنین خود می‌کنید و سیستم گوارش و عصبی او را تقویت می‌کنید. موز میوه گرمسیری است که دارای مواد مغذی کلسیم، منیزیم، آهن، قند مفید، فیبر و انواع ویتامین ها است.

همه این مواد باید با مواد خواکی یا دارو به مادر و جنین در‌ بارداری منتقل شود که در موز یکجا جمع شده است. بر اساس نظر پزشکان، مصرف 1 الی 2 عدد موز در طول روز بسیار مفید است و مواد مغذی لازم برای مادر و جنین را تامین می‌کند. اما بهتر است قبل از مصرف موز با پزشک مشورت کنید و بر اساس تشخیص او مصرف موز را افزایش دهید. برای کسب اطلاعات بیشتر در زمینه دوران بارداری کلیک کنید.

فروشگاه آرامیس

ارزش غذایی موز | موز در بارداری

ویتامین A 3.00 میکروگرم
ویتامین K 0.50 میکروگرم
کلسیم 5.00 میلی گرم
آهن 0.26 میلی گرم
منیزیم 27.00 میلی گرم
فسفر 22.00 میلی گرم
چربی 0.33 گرم
قند 12.23 گرم
پروتئین 1.09 گرم
فیبر 2.60 گرم

فواید خوردن موز در بارداری

موز از ارزش غذایی بالایی برخوردار است که در دوران‌بارداری توسط بسیاری از متخصصین توصیه می شود. این میوه مواد مغذی و معدنی فراوانی را به جنین منتقل می‌کند که در ادامه در رابطه با فواید خوردن موز در بارداری توضیحات بیشتری ارائه کرده ایم.

پیشنهاد می کنیم که حتما درباره برنامه غذایی برای زنان باردار مطالعه نمایید.

1. کاهش حالت تهوع در بارداری

حالت تهوع و استفراغ امری طبیعی در بارداری است. اما مصرف موز در بارداری به کاهش حالت تهوع و استفراغ کمک می‌کند. برخی از خانم ها با خوردن موز در سه ماه اول بارداری می توانند حالت تهوع های صبح گاهی را به طور چشم گیری کاهش دهند.

2. تقویت سطح هموگلوبین

اکثر خانم ها در دوران بارداری از کم خونی رنج می‌برند. مصرف موز در بارداری باعث افزایش سطح هموگلوبین می‌شود و در نهایت موجب افزایش گلبول های قرمز خون می‌شود. با مصرف موز از مشکلات ناشی از کاهش هموگلوبین جلوگیری کنید. البته در برنامه غذایی خود به خوردن موز اکتفا نکرده و سایر مواد مغذی برای تامین هموگلوبین خون استفاده نمایید.

3. افزایش انرژی

موز سرشار از گلوکز، ساکروز، فروکتوز و کربوهیدرات است که در افزایش انرژی تاثیر زیادی دارد. مصرف موز در بارداری به راحتی انرژی تولید می‌کند و کسلی را از شما دور می‌کند. به این جهت شما می توانید از عوارض ناشی از بعد از زایمان مثل اضطراب و افسردگی خود را ایمن کنید.

4. رشد ستون فقرات و مغز جنین

موز منبع غنی از اسید فولیک است. با خوردن موز در بارداری، اسید فولیک موجود در آن باعث رشد مغز و ستون فقرات جنین می‌شود. این ماده غنی در موز از زایمان زودرس و مشکلات جنین هنگام تولد (مثل مشکلات حرکتی و یادگیری) جلوگیری می‌کند.

5. تقویت دستگاه گوارش

موز نقش پررنگی در تقویت دستگاه گوارش دارد. این میوه سرشار از فیبر و پتاسیم است. که با مصرف موز در بارداری، فیبر و پتاسیم موجود به سیستم گوارشی کمک می‌کند تا جنین عملکرد درستی داشته باشد.

6. کمک به رشد سیستم عصبی جنین

طبق مطالعات خوردن موز در بارداری بر روی رشد سیستم عصبی جنین نیز تاثیر دارد. موز سرشار از ویتامین است که مصرف آن در 3 ماه اول‌بارداری برای رشد مغز و سیستم عصبی جنین حائز اهمیت است.

7. جلوگیری از یبوست

به مادرانی که مشکلات یبوستی و گوارشی دارند، مصرف موز در بارداری توصیه می شود. اما برای نتیجه بهتر باید از موز کاملا رسیده مصرف کنید. موزهای کال و نرسیده باعث یبوست می‌شود. اما مصرف موز‌در بارداری زمانی که کاملا رسیده باشد به کنترل نفخ معده و کارکرد بهتر شکم منجر می‌شود.

8. افزایش اشتها

مصرف موز در بارداری باعث تقویت اشتها می‌شود. خانم های بارداری که از کم اشتهایی رنج می‌برند با مصرف موز‌در بارداری به تقویت اشتهای خود کمک خواهند کرد. حتی اگر اشتهای شما تغییری نکرد، به دلیل ارزش غذایی بالای موز می توانید آن را جایگزین بسیاری از خوراکی ها بکنید.

9. رشد استخوان ها

همانطور که در ارزش غذایی موز اشاره شد، موز سرشار از کلسیم است. کلسیم به استحکام استخوان های جنین و مادر کمک رسانی می‌کند. و هم چنین موز بر تنظیم انقباض ماهیچه ها تاثیر می‌گذارد.

10. جلوگیری از آسیب سلولی

مصرف-موز-در-بارداری-1

مصرف موز در بارداری از آسیب سلولی جلوگیری می‌کند. موز سرشار از آنتی اکسیدان است و این مواد به افزایش سیستم ایمنی بدن مادر کمک می‌کند و سیستم ایمنی جنین را نیز تقویت می‌کند.

عوارض خوردن موز در بارداری

به باور برخی افراد موز به دلیل قند بالایش باعث پوسیدگی دندان ها می‌شود. مادرانی که از پوسیدگی دندان رنج می‌برند، بهتر است از مصرف موز پرهیز کنند. مصرف موز در بارداری فواید بسیاری دارد اما خانم های بارداری که دیابت دارند، باید در مصرف موز با متخصص مشورت کنند. اما خانم هایی هم هستند که به طور کل به موز حساسیت دارند، پس جدا از مصرف موز‌در بارداری خودداری کنید. زیرا عوارض ناشی از حساسیت خطرناک است.

برای کسب اطلاعات بیشتر درباره تغذیه دوران بارداری ماه به ماه کلیک کنید.

مصرف موز در بارداری

  • طبق بررسی پژوهشگران، مصرف روزانه 3 عدد موز در بارداری برای جنین و مادر مفید است. موز به طور متوسط 105 کالری دارد و حاوی مواد مغذی و معدنی است و چربی پایینی دارد.
  • از خوردن موز های خیلی رسیده و نارس پرهیز کنید.
  • از مصرف موزهایی که بیرون از یخچال قرار دارند اجتناب کنید.
  • مصرف موز‌در بارداری باید ارگانیک باشد و با مواد شیمیایی رشد نکرده باشند.

برای مصرف موز‌ در بارداری نیاز به تنوع غذایی است. موزهای تازه و تمییز بردارید و با استفاده از روش های زیر موز را در وعده های غذایی خود قرار دهید.

  • اسموتی موز
  • شیر موز
  • چیپس موز
  • میوه کامل موز
  • موز با جو دو سر

برای دریافت خدمات مشاوره تلفنی زنان کلیک کنید.

کلام آخر

مصرف تمامی مواد مغذی در بارداری حائز اهمیت است. موز به تنهایی حاوی مواد مغذی بسیاری است که برای جنین و مادر بسیار مفید است. اما قبل از مصرف خودسرانه حتما با پزشک متخصص مشورت کنید و طبق دستورات پزشک و مشاوره تغذیه موز در بارداری مصرف کنید. مرکز مشاوره ذهن نو به صورت تلفنی و حضوری به شما عزیزان خدمات ارائه می‌دهد. برای کسب اطلاعات بیشتر روی لینک زیر کلیک کنید.

برای دریافت مشاوره در زمینه خوردن موز در بارداری می‌توانید در هر ساعت از روز برای مشاوره بارداری از طریق شماره 02191002360 با برترین متخصصان  مرکز مشاوره روانشناسی ذهن نو تماس حاصل نمایید.

کانال تلگرام روانشناسی      اینستاگرام روانشناسی


شماره تماس ذهن نو

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
دریافت مشاوره