پا کوبیدن کودک در خواب | علت پا کوبیدن نوزاد

کانال تلگرام روانشناسی      اینستاگرام روانشناسی

پا کوبیدن کودک در خواب و یا پا کوبیدن نوزاد در خواب یا سندرم پای بی قرار یکی از عارضه هایی است که برخی از کودکان را درگیر کرده است. علل این عارضه می‌تواند ژنتیکی، ترشح زیاد هورمون دوپامین، نارسایی کلیه، مصرف برخی داروهای شیمیایی و … باشد. درمان هایی که توسط پزشک انجام می‌شود، روش های کارآمدی هستند که این عارضه را کاهش می‌دهند.

اما دوش آب گرم، تمرینات کششی، ماساژ پا و … راهکارهای موثری برای کاهش پا کوبیدن‌کودک در خواب است. پا کوبیدن‌کودک در خواب باعث بروز افت تحصیلی، خواب آلودگی و بروز اختلالات خواب می‌شود. بنابراین اقدامات درمانی ضروری است.

برای دریافت مشاوره در زمینه پا کوبیدن کودک در خواب می‌توانید در هر ساعت از روز برای مشاوره تلفنی کودک از طریق شماره 02191002360 و یا از طریق تلفن های ثابت شهری با شماره 9099070354 جهت ارتباط با با برترین متخصصان کلینیک تخصصی مشاوره روانشناسی ذهن نو تماس حاصل نمایید.

قبل از هر چیز حتما درباره تاثیر دعوای والدین بخوانید.

پا کوبیدن کودک و نوزاد در خواب

پا-کوبیدن-کودک-در-خواب

پا کوبیدن کودک در خواب به طور بی اختیار صورت می‌گیرد. کودکانی که دچار این عارضه می‌شوند، درد و سوزش را در پاها احساس می‌کنند و تا زمانی که راه نروند آرام نمی‌شوند. از علل این عارضه می‌توان به ژنتیک، مصرف داروهای شیمیایی و ترشح دوپامین اشاره کرد.

فروشگاه آرامیس

پا کوبیدن‌کودک در خواب گاهی به دلیل سندم پاهای بی قرار است که می‌تواند ناشی از بیش فعالی‌کودک باشد. برای آگاهی درباره تشخیص و درمان بیش فعالی کودک از روانشناس کمک بگیرید. برای اطلاع از نشانه های بیش فعالی کودکان کلیک کنید.

حتما از صفحه اینستاگرام ذهن نو دیدن نمایید.

علت پاکوبیدن کودک و نوزاد در خواب

علت پا کوبیدن کودک و نوزاد در خواب شاید به دلیل فقدان آهن یا اسید فولیک باشد و شاید به دلیل سندرم پای بی قرار. باید بدانید که پا کوبیدن‌کودک در خواب دردی را به او وارد نمی‌کند، اما به طور کل خواب راحت و کامل را از او می‌گیرد. این کودکان در خواب پای خود را می‌کشند و با انقباض مچ پا همراه است.

این وضعیت در کودکان علاوه بر اینکه تمرکز را در خواب از بین می‌برد، باعث اضطراب و تنش در کودکان هم می‌شوند. حالت آشفته و بی قرار در کودک از دیگر علائم می‌شود. اما به طور کل علت پا کوبیدن‌کودک و نوزاد در خواب به شرح زیر است.

  • ضعف عضلات
  • عدم بالانس بین عضلات
  • ضعف در مخچه
  • الگوی بد راه رفتن

برای کسب اطلاعات بیشتر در زمینه تربیت کودک کلیک کنید.

سندرم پای بی قرار کودک

یکی از علل پا کوبیدن کودک در خواب ، سندرم پای بی قرار است. کودکان در این سندرم احساس سوزش و درد در ناحیه پا دارند و تا زمانی که کودک راه نرود آرام نمی‌شود. کودکانی که به این سندرم مبتلا می‌شوند، به احتمال خیلی زیاد بیش فعال هستند. منظور از این سندرم این است که انرژی زیاد کودک که طول روز تخلیه نشده است شب در خواب با پا‌کوبیدن تخلیه می‌شود.

این سندرم در روند خواب کودک خللی ایجاد می‌کند که در نهایت تاثیرات مخرب و منفی به همراه دارد. این سندرم موجب اختلالات خواب و بی خوابی مزمن خواهد شد. و رشد جسمانی و روانی کودک را تحت تاثیر قرار خواهد داد. بروز این سندرم به عوامل دیگری جز بیش فعالی بستگی دارد که به شرح زیر است.

  • نقش پر رنگ وراثت (اعضای نزدیک کودک نیز دچار این سندرم می‌باشند)
  • ترشح بیش از حد هورمون دوپامین
  • بروز بیماری هایی مانند: نارسایی کلیه، دیابت و نوروپاتی
  • مصرف داروهای شیمیایی (داروهای ضد تهوع، آرام بخش، ضد افسردگی، آنتی هیستامین ها و آنتی سایکوتیک)
  • مصرف داروهای شیمیایی توسط مادر شیرده
  • پارکینسون در کودکان

تشخیص پا کوبیدن کودک و نوزاد در خواب

اصلی ترین روش تشخیص پا کوبیدن کودک و نوزاد در خواب ، اختلال در خواب کودکان است. سندرم پای بی قرار یا پت کوبیدن کودک در خواب با نشانه های زیر همراه است.

1. بروز اختلالات خواب | پا کوبیدن کودک در خواب

پا کوبیدن کودک در خواب ، سبب بروز اختلالات خواب می‌شود. کودک در این شرایط خواب آرامی ندارد و در طول مدت خواب بارها بیدار می‌شود. این بیدار شدن های مداوم سبب مختل شدن خواب آرام در کودکان می‌شود. اگر این سندرم و عارضه درمان نشود سبب بروز اختلالات خواب و بی خوابی می‌شود.

2. خواب آلودگی در طول روز

یکی از نشانه های پا کوبیدن کودک در خواب ، خواب آلودگی در طول روز است. کم خوابی در شبانه روز باعث می‌شود کودک در طول روز خواب آلوده و کسل باشد. بی حالی و خستگی در طول روز باعث عدم فعالیت کودک می‌شود و نمی‌تواند در طول روز پر نشاط عمل کند.

3. افت تحصیلی | پا کوبیدن کودک در خواب

پا-کوبیدن-کودک-در-خواب-و-رویا

فقدان خواب خوابی در شب به دلیل پا کوبیدن کودک در خواب ، باعث افت شدید تحصیلی می‌شود. با بی خوابی های شبانه عملکرد مغز و ذهن کودک کاهش پیدا می‌کند. و طبعا تمرکز و یادگیری کودک کاهش می‌یابد. این افت تحصیلی باعث ناامیدی و یاس در کودک می‌شود.

درمان پاکوبیدن کودک و نوزاد در خواب

برخی از کودکان با کمبود آهن دچار این سندرم می‌شوند که از طریق مصرف مکمل های آهن این مشکل از بین می‌رود. اما در ادامه راهکارهای درمانی برای پا کوبیدن کودک و نوزاد در خواب را ارائه داده ایم.

1. دوش آب گرم

دوش آب گرم یکی از راه های درمان پا کوبیدن کودک و نوزاد در خواب است. در این روش می‌توانید از نمک های دارای اپسوم با خاصیت های ضد التهابی، استفاده کنید. باید به مدت 20 دقیقه کودک را زیر آب گرم قرار دهید.

2. پا کوبیدن کودک در خواب | تمرینات کششی

با انجام تمرینات کششی می‌توانید درد در این ناحیه را از پا کم کنید. پا کوبیدن کودک و نوزاد در خواب با تمرینات کششی کاهش می‌یابد و کودک درد را در طول شب کمتر احساس می‌کند.

3. ماساژ پا

از روغن های گرم ماساژ برای پا کوبیدن کودک و نوزاد می‌توان‌استفاده کرد. ماساژ این روغن ها به کاهش درد عضلانی کودک در طول خواب کمک خواهد کرد.

4. پا کوبیدن کودک در خواب | کنترل استرس

پا-کوبیدن-کودک-در-خواب-و-نوزاد

والدین با جستجوی علل استرس و اضطراب در کودکان باید استرس کودک را کنترل کنند. با کنترل استرس کودک‌و نوزاد، شدت پا کوبیدن کودک و نوزاد در خواب کاهش می‌یابد.

برای کسب اطلاعات بیشتر در زمینه درمان استرس کودکان کلیک کنید.

کلام آخر

پا کوبیدن کودک در خواب گاهی به دلیل استرس و اضطراب است. برای کنترل خشم و استرس در کودک و نوزاد کمک از روانشناس و مشاوره ضروری است. اما کمک از روانشناس شما را به ارائه راهکارهای بهتری هدایت می‌کند. خانواده ها برای رشد مناسب و سالم کودک خود با توجه به رفتارهای گوناگون باید از روانشناس کمک بگیرند.

مرکز مشاوره نی نی مایند به صورت تلفنی و حضوری به شما عزیزان خدمات ارائه می‌دهد. برای کسب اطلاعات بیشتر روی لینک زیر کلیک کنید.

برای دریافت مشاوره در زمینه پا کوبیدن کودک در خواب می‌توانید در هر ساعت از روز برای مشاوره تلفنی کودک از طریق شماره 02191002360 و یا از طریق تلفن های ثابت شهری با شماره 9099070354 جهت ارتباط با با برترین متخصصان کلینیک تخصصی مشاوره روانشناسی ذهن نو تماس حاصل نمایید.

کانال تلگرام روانشناسی      اینستاگرام روانشناسی


شماره تماس ذهن نو

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
دریافت مشاوره