آموزش معذرت خواهی به کودک | عذرخواهی از دیگر کودکان

کانال تلگرام روانشناسی      اینستاگرام روانشناسی

آموزش معذرت خواهی به کودک در بازه سنی 6 سالگی قابل انجام است. در این سنین بهتر است با کمک روانشناس شیوه های آموزش‌معذرت خواهی به کودک را آغاز کنید و برای تربیت‌کودک‌ تلاش کنید. اشتباه و خطا در کودکان به دلایل جلب توجه، خشم و عصبانیت صورت می‌گیرد. اما این اشتباهات گاهی با طرز برخوردهای بد با دیگر کودکان، والدین، خواهر، برادر و یا اطرافیان همراه است. در این صورت کودک باید روش های عذرخواهی و جبران اشتباه را آموزش ببیند و دیگر رفتارهای بد را تکرار نکند. عذرخواهی نقش اساسی در تربیت دارد اما اگر والدین اصرار به عذرخواهی های مداوم داشته باشند به کودک آسیب های مخربی مانند اضطراب، بروز عقده، کاهش اعتماد به نفس و … وارد می‌شود. بنابراین باید برای تربیت کودک از وقت و آگاهی بیشتری استفاده کرد. برای کسب اطلاعات بیشتر در زمینه تربیت کودک کلیک کنید.

برای دریافت مشاوره در زمینه آموزش‌معذرت خواهی به کودک می‌توانید در هر ساعت از روز برای مشاوره تلفنی کودک از طریق شماره 02191002360 و یا از طریق تلفن های ثابت شهری با شماره 9099070354 جهت ارتباط با با برترین متخصصان کلینیک تخصصی مشاوره روانشناسی ذهن نو تماس حاصل نمایید.

آموزش معذرت خواهی به کودک

معذرت خواهی کودکان مانند تمامی موارد نیاز به آموزش دارد. تمام کودکان باید روش های معذرت خواهی را آموزش ببینند تا متوجه کار اشتباه خود شوند. گاهی بچه ها توانایی معذرت خواهی ندارند اما با شیوه های آموزشی یاد می‌گیرند که چه زمانی و در چه موقعیتی معذرت خواهی الزامی می‌باشد.

آموزش معذرت خواهی به کودک اگر به شیوه های صحیح انجام شود برای کودک موثر واقع می‌شود. یکی از اصلی ترین روش های تربیتی، معذرت خواهی است. اما اگر به کودک بیاموزید که با کوچکترین خطاها نیز باید معذرت خواهی کند، به مرور کودک سرشکسته و بدون اعتماد به نفس خواهد شد. برای کسب اطلاعات بیشتر در زمینه افزایش اعتماد به نفس در کودکان کلیک کنید.

چگونگی آموزش معذرت خواهی به کودک

آموزش معذرت خواهی به‌کودک باید به گونه ای باشد که کودک، زمان و موقعیت مناسب معذرت‌ خواهی را نیزآموزش ببیند. در ادامه 13 روش آموزش‌ معذرت خواهی به کودک را ارائه داده ایم.

1. آرام سازی کودک

اولین مرحله که اصلی ترین مرحله آموزش معذرت خواهی به کودک محسوب می‌شود، آرام سازی کودک است. کودکان زمانی که باید معذرت خواهی کنند یا خطایی انجام داده اند، یا عصبی و خشمگین هستند. بنابراین ابتدا باید شرایط را طوری آرام کنید که کودک به آرامش برسید تا زمینه آموزش‌معذرت خواهی به کودک فراهم شود.

فروشگاه آرامیس

2. کمک به بیان احساسات برای آموزش‌معذرت خواهی به کودک

دومین مرحله از آموزش معذرت خواهی به کودک، کمک به فرزند برای بیان احساسات است. از کودک بخواهید در رابطه با شرایط و احساسی که دارد صحبت کند. با این روش از احساسات کودک خبردار می‌شوید و برای کنترل احساسات کمک می‌کنید.

3. دلیل کار اشتباه کودک چیست؟

یکی از مهم ترین بخش های آموزش معذرت خواهی به کودک سوال در رابطه با اشتباه کودک است. از کودک بپرسید که دلیل کار اشتباهش چه بوده و چرا این کار را انجام داده است. با این سوال به تمامی جواب هایی خود باید در جستجو باشید دست می‌یابید. برای کسب اطلاعات بیشتر در زمینه برخورد با اشتباهات کودک کلیک کنید.

4. چرایی و چگونگی عذرخواهی به کودک

در این مرحله از آموزش معذرت خواهی به کودک، حالا که از دلیل رفتار کودک آگاه شدید، به دنبال شیوه های عذرخواهی باشید. مثلا: اگر با برادرش دعوا کرده و درحال گریه است، از او بپرسید که اگر جای برادرت بودی چه کاری انجام می‌دادی؟ با این روش فرزندتان خود را جای برادرش می‌گذارد و از اشتباه خود آگاه می‌شود. و به این نتیجه می‌رسد که باید معذرت خواهی کند.

5. مهلت پشیمانی به کودک بدهید

در آموزش معذرت خواهی به کودک به گونه ای رفتار کنید که کودک به اشتباهش پی ببرد سپس معذرت خواهی کند. اگر از کارش پشیمان نشود و فقط به دلیل فرار از تنبیه شروع به عذرخواهی کند تربیت را اشتباه پیش گرفته اید.  برای کسب اطلاعات بیشتر در زمینه مسئولیت پذیری کودکان کلیک کنید.

6. مدیریت احساسات به کودک را آموزش دهید

به کودک خود مدیریت احساس و کنترل خشم را آموزش دهید. برای مثال به او تنفس عمیق را آموزش دهید تا زمانی که احساس خشم یا اضطراب کرد با تنفس های عمیق به خود مسلط شود. با این آموزش کودک به رفتار و احساس خود بیشتر فکر می‌کند و بهتر در رابطه با هیجانات خود برخورد می‌کند.

7. عدم تکرار اشتباه در آموزش‌ معذرت خواهی به کودک

برای آموزش معذرت خواهی به کودک باید به او بگویید که زمانی این عذرخواهی درست صورت گرفته که دوباره تکرار نشود. و اگر تصمیم جدی برای عدم تکرار این رفتار داری معذرت خواهی را انجام بده. اما اگر دوباره تکرار شد او را ببخشید و حتما به او بگویید متوجه شدید که این رفتار اشتباه غیر عمدی بوده و قابل بخشش است.

8. جبران خطا را به کودک آموزش دهید

جبران خطا جزو اصلی ترین آموزش معذرت خواهی به کودک است. از کودک بپرسید که بعد از معذرت خواهی چه کاری را باید انجام دهد تا اشتباه خود را جبران کند. با این رفتار او یاد می‌گیرد که باید بعد از عذرخواهی در جستجوی دلجویی باشد تا فرد مقابل نیز احساس خوبی را تجربه کند.

9. خودتان را تقویت کنید

تمام والدین الگوی کودکان خود هستند. شما برای آموزش معذرت خواهی به کودک، به عنوان والدین وظیفه دارید تا الگوی خوبی برای فرزندان باشید. باید بعد از هر خطا معذرت خواهی کنید، جبران یا دلجویی کنید و قول دهید که دوباره تکرار نخواهد شد. به این ترتیب کودک رفتار شما را مشاهده می‌کند و متوجه می‌شود که بعد از هربار خطا باید مراحلی که شما انجام دادید را پیش برود.

10. در آموزش‌معذرت خواهی به‌ کودک مراقب روان کودک باشید

برای آموزش معذرت خواهی به کودک باید روان او را از ابتدای تربیت تا همیشه در نظر داشته باشید. بعد از خطا یا اشتباه شخصیت او را هدف قرار ندهید و با جمله هایی مانند تو بچه بدی هستی، دیگه دوست ندارم چون کار بد کردی و … شخصیت کودک را تخریب نکنید. به جای این جملات آسیب زا از جملاتی مانند “تو بچه خوب و دوست داشتنی هستی اما این رفتارت اشتباه است” استفاده کنید تا شخصیت او را مورد هدف قرار نداده باشید. برای کسب اطلاعات بیشتر در زمینه آموزش مهارت های زندگی به کودک کلیک کنید.

11. به کمک نقاشی یا داستان سرایی معذرت خواهی را آموزش دهید

از نقاشی، بازی با عروسک و داستان سرایی برای آموزش معذرت خواهی به کودک کمک بگیرید. برای مثل فرض کنید که کودک شما در محیط مدرسه دعوا کرده است و باعث گریه همکلاسی خود شده است. نقاشی بکشید یا داستانی بسازید و اتفاق را در آن تعریف کنید. سپس از کودک بپرسید که برای لبخند و خوشحالی همکلاسی چه کارهایی باید صورت بگیرد؟ به این ترتیب کودک با اندیشیدن در جستجوی راه حلی می‌گردد که خود توانایی انجام آن را داشته باشد.

12. برای معذرت خواهی اصرار نکنید

همیشه به خاطر داشته باشید که برای آموزش معذرت خواهی به کودک نباید اصرار کرد. با اصرار برای عذرخواهی اثرات مخربی را در روان کودک جا می‌گذارید که در آینده باعث کاهش اعتماد به نفس و منزوی شدن کودک می‌شود. و در نهایت باعث بروز عقده در روان کودک خواهد شد.

13. برای آموزش معذرت خواهی به کودک از روانشناس کودک کمک بگیرید

یکی از مهم ترین و اثر بخش ترین روش آموزش معذرت خواهی به کودک، کمک از روانشناس کودک است. روانشناس با توجه به شیوه های آموزشی اصولی و با کمک ابزار بهترین روش ها را به کودک آموزش خواهد داد و چیزی را ارائه می‌دهد که در نهایت موجب بروز عقده، عدم اعتماد به نفس و دوری از اجتماع در کودک نشود.

کلام آخر

برای مهارت آموزی، آموزش معذرت خواهی به کودک نیز لازم است. بزرگسالان معمولا کودکان را مجبور به معذرت خواهی می‌کنند اما همانطور که اشاره کردیم این شیوه آسیب هایی را به کودک وارد می‌کند. برای تربیت و آموزش درستی که بر کودک آسیب وارد نکند، کمک به روانشناس الزامی است. مرکز مشاوره نی نی مایند به صورت تلفنی و حضوری به شما عزیزان خدمات ارائه می‌دهد. برای کسب اطلاعات بیشتر روی لینک زیر کلیک کنید.

برای دریافت مشاوره در زمینه آموزش‌معذرت خواهی به کودک می‌توانید در هر ساعت از روز برای مشاوره تلفنی کودک از طریق شماره 02191002360 و یا از طریق تلفن های ثابت شهری با شماره 9099070354 جهت ارتباط با با برترین متخصصان کلینیک تخصصی مشاوره روانشناسی ذهن نو تماس حاصل نمایید.

کانال تلگرام روانشناسی      اینستاگرام روانشناسی


شماره تماس ذهن نو

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
دریافت مشاوره