تف کردن کودکان | علت و رفع تف کردن زیاد کودک

کانال تلگرام روانشناسی      اینستاگرام روانشناسی

تف کردن کودکان یا پرتاب آب دهان به بیرون رفتاری ناخوشایند است که ریشه در تربیت غلط والدین دارد. این رفتارها اغلب در واکنش به بی توجهی ها و رفتارهای نادرست والدین در مقابل کودکان است. وقتی کودک در پی جلب توجه، دچار خشم و عصبانیت می شود، احتمالا با تف کردن سعی در رساندن ناراحتی اش دارد. حتی گاهی این رفتار در مواقع سرگرمی و بازی نیز بروز می‌یابد.

مخصوصا وقتی تف کردن کودک با خنده والدین واکنشی جذاب تعریف شود، کودک پرتاب تف را در مواقع دیگر نیز شدت می‌دهد. افزایش این رفتار، حتما برای اطرافیان آزاردهنده و ناخوشایند خواهد بود. بنابراین برای جلوگیری از این اتفاق بهترین راه کمک از روانشناس است. برای دریافت مشاوره تلفنی کودک کلیک کنید.

برای دریافت مشاوره در زمینه تف کردن کودکان می‌توانید در هر ساعت از روز برای مشاوره تلفنی کودک از طریق شماره 02191002360 و یا از طریق تلفن های ثابت منزل با شماره 9099070354 جهت ارتباط با برترین متخصصان مشاوره روانشناسی ذهن نو تماس حاصل نمایید.

تف کردن کودکان

تف-کردن-کودک-بر-دیگران

گاهی کودکان با پرتاب تف می‌خواهند که خشم، عصبانیت، ناراحتی و نیاز به توجه شان را نشان دهند. این رفتار کودکان نیز اغلب به دلیل رفتارهای اشتباه والدین رخ می‌دهد. معمولا کودکانی که از والدین توجهی نمی‌گیرند به این رفتار روی می‌آورند. اما بسیاری از کودکان کوچک‌تر پرتاب تف را نوعی سرگرمی در نظر می‌گیرند که اگر با واکنش مثبت همراه باشد شدت می‌گیرد.

با رفتار مناسب و فهماندن این موضوع به کودک که پرتاب تف رفتاری ناخوشایند و نادرست است، او را متوجه کرده و رفتاری مناسب برای فرزند خود جایگزین کنید. در رفع این مساله روش تربیت کودکان بسیار حائز اهمیت است و احتمالا اگر کودکی این رفتار را انجام دهد، تربیت والدین زیر سوال برده می‌شود. بنابراین برای کسب اطلاعات بیشتر در زمینه تربیت کودک باید آگاهی خود را افزایش دهید.

فروشگاه آرامیس

حتما از صفحه اینستاگرام ذهن نو دیدن نمایید.

علت تف کردن کودکان

بیشتر علت تف کردن کودک را می‌توان به تفریح و بازی اختصاص داد. کودکان با پرتاب تف احساس می‌کنند که بازی در پیش گرفته اند و با این حرکت سرگرم می‌شوند. زمانی که با انجام این حرکت با واکنش خنده یا هیجانی اطرافیان روبرو شود خوشحال تر خواهند شد و این رفتار را در دفعات بعد هم تکرار خواهند کرد. گاهی کودکان با این روش شروع به جلب توجه می‌کنند. زیرا حتما تف کردن کودک روی هر فردی با واکنشی روبرو خواهد شد.

از دلایل تف کردن کودک می‌توان به موارد زیر نیز اشاره کرد.

  • به جای کتک دیگران تف پرتاب می‌کنند.
  • زمانی که خشمگین هستند از پرتاب تف استفاده می‌کنند.
  • وقتی که قادر به کنترل احساس ناامیدی خود نیستند.
  • زمانی که ناراحت هستند، شاهد تف کردن کودکان هستیم.
  • تف کردن کودکان به عنوان راهی برای دفاع شخصی.
  • به دلیل دور نگه داشتن اطرافیان.
  • وقتی که تمایل به سرکشی دارند.
  • وقتی که نیاز به کنترل دیگران دارند.
  • برخی از کودکان دارای اختلال طیف اوتیسم یا سایر بیماری های این چنینی با پرتاب تف احساسات خود را بروز می‌دهند.

برای کسب اطلاعات بیشتر در زمینه اختلالات طیف اوتیسم کلیک کنید.

نحوه برخورد با تف کردن کودکان

مطمئنا تف کردن کودکان امری ناخوشایند و ناپسند است. تقریبا همه بچه ها دورانی از رشد خود این رفتار را انجام داده اند اما با برخورد صحیح والدین خیلی زود این رفتار از بین می رود. در ادامه راهکارهایی را برای شیوه برخورد با کودکان در نظر گرفته ایم.

برای کسب اطلاعات بیشتر در زمینه رفتار صحیح با کودک کلیک کنید.

1. با آرامش برخورد کنید | تف کردن کودکان

اولین مرحله برای برخورد با تف کردن کودکان، برخورد با آرامش است. داد و فریاد یا تنبیه کودکان باعث افزایش این عمل خواهد شد. زمانی که با آرامش به امور تربیتی کودک خود نپردازید، توانایی تربیت را نخواهید داشت. تا زمانی که به اندازه لازم آرام نبودید و توانایی آموزش و صحبت با صدای آرام را نداشتید به تربیت کودک خود نپردازید.

2. در رابطه با اینکه پرتاب تف امری ناخوشایند است صحبت کنید

لازم نیست که با تکرار طولانی و مداوم به کودک گوش زد کنید که پرتاب کودک رفتاری غیر طبیعی و ناخوشایند است. پس با اکتفا به این جمله که “تف کردن کار درستی نیست”، “جای آب دهان داخل دهان است نه بیرون از آن” یا “پرتاب تف رفتاری بی ادبانه است” او را متوجه کنید. تف کردن کودک با توجه به دانش بزرگ ترها و والدین کار ناپسندی است. اما کودکان این عملکرد را نوعی سرگرمی می‌دانند.

3. از کودک بخواهید تا آب دهان خود را تمیز کند | تف کردن کودکان

یکی از راهکارها پاکسازی محال پرتاب تف کودک است. تف کردن کودک رفتار ناخوشایندی است که خودش باید متوجه آن شود. مثلا به کودک خود بگویید که دستمال بیار تا جای تف را پاک کنیم، چون اینجا کثیف شده. یا زمانی که به شما و اطرافیان تف پرتاب می‌کند، از او بخواهید تا پاک کند. عمل پاکسازی کودک را متوجه اشتباه و رفتار ناخوشایند خواهد کرد.

برای کسب اطلاعات بیشتر در زمینه برخورد با اشتباهات کودک کلیک کنید.

4. به آرامش رسیدن را به او آموزش دهید

همانطور که در ابتدای مقاله اشاره کردیم، تف کردن کودک نشان از عصبانیت، خشم و ناراحتی اوست. روش های تنفس عمیق، شل کردن عضلات، رفتن به محیط آرام بخش، نقاشی، بازی و .. را به کودک خود آموزش دهید. از او بخواهید زمانی که تصمیم دارد عمل پرتاب تف را انجام دهد به جای آرام برود و از روش های بالا استفاده کند. با این رفتار به آرامش خواهد رسید. و رفتار دیگر را جایگزین پرتاب تف خواهد کرد.

5. کمک یا قرض وسایل کودک

یکی از راهکارهای برخورد با تف کردن کودک، کمک گرفتن از اوست. حتی گاهی با قرض وسایل به مدت کوتاه می‌توانید به کاهش رفتار او کمک کنید. برای مثال بعد از پرتاب تف، از کودک بخواهید تا اسباب بازی مورد علاقه اش را قرض دهد و به مدت چند ساعت از او دور بماند. یا پس از پرتاب تف از ا بخواهید که در کارهای خانه به شما کمک کند. البته که تمام این خواسته ها باید کاملا با آرامش و مهربانی انجام شود.

6. از پاداش استفاده کنید | تف کردن کودکان

یکی از راهکارهای برخورد با تف کردن کودک، پاداش دادن به اوست. برای پرتاب تف کودک راه هایی را انتخاب و جایگزین کنید. زمانی که به جای پرتاب تف کار جایگزین را انجام داد به او پاداش بدهید تا رفتار درست تشویق شود.

7. از روانشناس کمک کنید

یکی از بهترین راه های برخورد با تف کردن کودک، کمک از روانشناس است. مشاورین کودک و روانشناسان با بررسی رفتارهای کودک و علل پرتاب تف، راهکارهایی که لازم و مناسب است را ارائه می‌دهند. با کمک روانشناس ریشه رفتار کودک بررسی می‌شود و بهترین راهکار را به والدین ارائه می‌دهد. برای کسب اطلاعات بیشتر در زمینه روانشناس کودک کلیک کنید.

کلام آخر

با توجه به مطالعه این مقاله در رابطه با تف کردن کودکان به اطلاعات کاملی رسیده اید. اما موضوع اصلی درمان و راهکارهای مقابله با پرتاب تف کودکان است. والدین با توجه به راهکارهای ذکر شده می‌توانند نحوه برخورد با این رفتار کودک را آموزش ببینند. اما کمک از روانشناس شما را به ارائه راهکارهای بهتری هدایت می‌کند.

خانواده ها برای رشد مناسب و سالم کودک خود با توجه به رفتارهای گوناگون باید از روانشناس کمک بگیرند. مرکز مشاوره نی نی مایند به صورت تلفنی و حضوری به شما عزیزان خدمات ارائه می‌دهد. برای کسب اطلاعات بیشتر روی لینک زیر کلیک کنید.

برای دریافت مشاوره در زمینه تف کردن کودکان می‌توانید در هر ساعت از روز برای مشاوره تلفنی کودک از طریق شماره 02191002360 و یا از طریق تلفن های ثابت منزل با شماره 9099070354 جهت ارتباط با برترین متخصصان مشاوره روانشناسی ذهن نو تماس حاصل نمایید.

کانال تلگرام روانشناسی      اینستاگرام روانشناسی


شماره تماس ذهن نو

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
دریافت مشاوره