عوارض بارداری | 20 عارضه برای زنان باردار

کانال تلگرام روانشناسی      اینستاگرام روانشناسی

عوارض بارداری به دلیل تغییرات هورمونی بوجود می‌آید. گاهی این عوارض شدت کمی دارند و قابل تحمل هستند. اما برخی نیز به شدت زن باردار را کلافه می‌کند. اما تمامی این عوارض طبیعی است و به ندرت رخ خواهد داد که خطرناک باشند. عوارض‌بارداری از ماه های اول تا ماه آخر با برخی از خانم ها همراه است اما برخی از عوارض‌نیز در کوتاه مدت از بین می‌رود. از‌عوارض شایع دوران‌بارداری می‌توان به سر درد، حالت تهوع، درد سینه ها، یبوست و … اشاره کرد. توجه داشته باشید که عوارض‌بارداری با وجود تنش و استرس مادر شدت می‌یابد. برای جلوگیری و کنترل این استرس ها با مشاورین در ارتباط باشید. برای کسب اطلاعات بیشتر در زمینه نکات دوران بارداری کلیک کنید.

برای دریافت مشاوره در زمینه عوارض بارداری می‌توانید در هر ساعت از روز برای مشاوره تلفنی کودک از طریق شماره 02191002360 و یا از طریق تلفن های ثابت منزل با شماره 9099070354 جهت ارتباط با برترین متخصصان کلینیک تخصصی ذهن نو تماس حاصل نمایید.

عوارض بارداری

هر خانم در دورانی که جنین را حمل می‌کند، عوارض بارداری را تجربه می‌کند. با تغییراتی که در بدن مادر ایجاد می‌شود، خانم باردار متوجه‌عوارضی می‌شود که شاید برای او مشکل و ناراحت کننده باشد. این عوارض با دارو درمانی و درمان های روانشناختی کاهش می‌یابد. برای کاهش عوارض‌در بارداری با پزشک در ارتباط باشید. و برای آرامش در طول بارداری با روانشناس مشورت کنید. برای دریافت مشاوره بارداری کلیک کنید.

عوارض شایع بارداری

عوارض بارداری که خانم ها در طول مدت حمل جنین تجربه می‌کنند به شرح زیر است. برای کسب اطلاع در رابطه با کاهش استرس در بارداری کلیک کنید.

1. حالت تهوع

یکی از شایع ترین عوارض بارداری حالت تهوع است. این علائم در 3 ماه اول بارداری بسیار طبیعی است که بیش از 85 درصد مادران باردار را درگیر خود کرده است. حالت های تهوع هنگام صبح شدیدتر می‌شود. این عوارض‌بارداری زمانی که شدید باشد بر تغذیه جنین اثرات مخربی خواهد گذاشت. از پیامدهای حالت تهوع می‌توان به علائم زیر اشاره کرد.

  • کاهش وزن
  • خلل در فعالیت های روزانه
  • سرگیجه
  • عدم تعادل
  • کم آبی

برای کسب اطلاع در مورد قطع حالت تهوع در بارداری کلیک کنید.

فروشگاه آرامیس

2. عوارض ناشی از عفونت در بارداری

دومین عوارض بارداری را عفونت نامیدیم. باکتری ها، ویروس ها و انگل روند بارداری را پیچیده می‌کند. این عفونت ها برای مادر و جنین خطرناک است و باید حتما مورد بررسی پزشک قرار بگیرد. در ادامه برخی از عفونت های رایج در بارداری را نام برده ایم.

  • آنفولانزا
  • عفونت ادراری
  • عفونت قارچی واژن
  • ویروس زیکا
  • هپاتیت B
  • واژینوز باکتریال
  • سیتومگالو ویروس
  • استرپتوکوک گروه B
  • توسکوپلاسموز

برای کسب اطلاعات بیشتر در زمینه عفوت دوران بارداری کلیک کنید.

3. تب زیاد

سومین عوارض بارداری تب بالا است. تب بالای 38 درجه برای مادران باردار نشان از عفونت است که می‌تواند بر جنین اثر بگذارد. تب بالا در دوارن بارداری را به همراه بدن درد، علائم شبه آنفولانزا و درد مفاصل خطرناک است و حتما باید به پزشک مراجعه کنید.

4. خونریزی واژن

خونریزی واژن یا لکه بینی نوعی عوارض بارداری است. این لکه بینی ها طبیعی است و جای نگرانی نیست. لکه بینی ها اگر در دوران بارداری باشد نشان از تشکیل جنین است. اما اگر این خونریزی ها شدید باشد، شاید نشان از سقط جنین یا حاملگی خارج از رحم باشد. خونریزی اگر قرمز و روشن باشد نشان از سقط جنین است و سریعا باید به پزشک مراجعه کرد.

5. ترشح و خارش واژن

ترشحات و خارش های واژن یکی دیگر از عوارض بارداری است. اگر مایعات ترشح شده به رنگ سفید و شیری باشد به عوارض بارداری مربوط می‌شود. اما برخی از این عفونت ها و خارش ها نشان از بیماری های مقاربتی است که تاثیرات مخربی را در دورا‌ن‌بارداری به همراه دارد. این ترشحات وقتی طبیعی است که شفاف و سفید باشد و بوی نامطبوعی به همراه نداشته باشد.

حتما از پیج اینستاگرام ذهن نو دیدن نمایید.

6. سوزش هنگام ادرار

یکی از عوارض بارداری، سوزش هنگام ادرار است. سوزش ادرار نشان از عفونت مثانه یا مجاری ادراری است. در صورتی که این عفونت ها درمان نشود سبب بروز زایمان زودرس خواهد شد.

7. سوزش سر دل

در دوران بارداری بدن به مقدار زیادی پروژسترون تولید می‌کند. تولید این هورمون سبب شل شدن عضلاتی می‌شود که مری و دهان را به یکدیگر وصل می‌کند. عضلات دریچه مری غذا و اسیدهای معده را نگه می‌دارد و اجازه بازگشت غذا به سمت دهان و مری را نمی‌دهد. در واقع زمانی که این عضلات مری شل می‌شوند، رفلاکس معده رخ می‌دهد و سوزش سر معده اتفاق می‌افتد که یکی از عوارض بارداری است.

8. یبوست

یبوست یکی از شایع ترین عوارض بارداری است. در دوران بارداری ترشح هورمون پروژسترون سبب کاهش انقباضات عضلانی می‌شود. اما مصرف آهن در طول بارداری نیز سبب یبوست خواهد شد. یبوست باعث گاز معده و احساس نفخ می‌شود و در نهایت منجر به بواسیر خواهد شد. برای کسب اطلاعات بیشتر در زمینه یبوست در بارداری کلیک کنید.

9. درد سینه ها

از دیگر عوارض بارداری، درد سینه ها است. درد سینه ها یکی از عوارض رایج  شایع بارداری است که بر اثر تغییرات هورمونی اتفاق می‌افتد. این تغییرات مجاری برای شیردهی نوزاد را آماده می‌کند. احتمالا این عارضه در 3 ماه اول بارداری دردناک تر خواهد شد.

10. ادرار مداوم

یکی از عوارض بارداری با بزرگ شدن جنین، ادرار مداوم است. جنین زمانی که رشد می‌کند به مثانه فشار وارد می‌کند. در نهایت احساس می‌کنید که دائم ادرار دارید.

11. رنگ پریدگی

بدن مادران تمام تلاش خود را می‌کند تا جنین سالمی را رشد دهد. به همین دلیل باعث خستگی بدن مادر و دچار رنگ پریدگی می‌شود. برای کسب اطلاعات بیشتر در زمینه خستگی و بی حالی در بارداری کلیک کنید.

12. افزایش وزن

شایع ترین عوارض بارداری، افزایش وزن است. در 3 ماه اول بارداری تا 2 کیلو زن اضافه می‌شود. اما افزایش وزن بیش از اندازه نشان از دیابت در بارداری یا مسمومیت بارداری است. برای کسب اطلاعات بیشتر در زمینه افزایش وزن در بارداری کلیک کنید.

13. تغییرات در پوست

از عوارض بارداری می‌توان به تغییرات در پوست اشاره کرد که تغییرات فیزیولوژیک نامیده می‌شود. برخی از تغییرات پوستی در بارداری عبارتند از:

  • تیرگی نوک سینه ها
  • تیرگی ناحیه تناسلی
  • بروز لکه های پوستی به نام ملاسما (حتی شاید این لکه ها تا بعد از زایمان نیز باقی بماند)
  • ظاهر شدن خطوط ناشی از کشیدگی پوست

برای کسب اطلاعات بیشتر در زمینه تغییرات پوستی در بارداری کلیک کنید.

14. درد در ساق پا / ورم پا

یکی از عوارض بارداری، درد و ورم ساق پا است. به دلیل وجود بیش از حد آب در بدن این اتفاق رخ خواهد داد. گاهی این ورم و درد سبب بروز واریس در پشت ساق پا خواهد شد.

15. ویار در بارداری

از شایع ترین عوارض بارداری، ویار در دوران حمل جنین است. گاهی سلیقه غذایی در دوران بارداری بسیار متغیر می‌شود. و حتی برخی از مادران به غذایی که علاقه نداشته اند، علاقه مند می‌شوند. برای کسب اطلاعات در زمینه درمان ویار بارداری کلیک کنید.

16. ضعف در بارداری

شانزدهمین عوارض بارداری عبارت است از احساس ضعف. به دلیل تغییرات هورمونی که اتفاق می‌افتد ضعف ایجاد می‌شود. اگر مغز مادر اکسیژن و خون دریافت نکند، غش رخ می‌دهد.

17. خرابی دندان ها

یکی از عوارض بارداری، خرابی دندان ها است. همین تغییرات هورمونی باعث پوسیدگی و خرابی پلاک دندان ها خواهد شد. گاهی لثه ها متورم می‌شوند و لثه ها متورم می‌شوند. گاهی خونریزی نیز رخ خواهد داد. با به دنیا آمدن نوزاد لثه های مادر به شکل قبل باز می‌گردد.

18. بروز آکنه

یکی از عوارض بارداری، آکنه است. در دوران بارداری حتی برای بار اول ممکن است که آکنه بزنید. اما اگر قبل از دوران بارداری آکنه زده باشید، بروز آکنه در دوران بارداری شدت می‌گیرد.

19. سر درد

شایع ترین عوارض بارداری در 3 ماه اول، سر درد است. سر درد در اثر استرس، اضطراب، تنش و تغییرات هورمونی ایجاد خواهد شد. برای کسب اطلاعات بیشتر در زمینه درمان سر درد در بارداری کلیک کنید.

20. تغییرات خلق و خو

تغییرات هورمونی و خستگی ناشی از بارداری باعث تغییر در خلق و خو خواهد شد. تغییرات‌خلق و خو یکی از عوارض بارداری است که شاید شما را در چند ثانیه از حالت ناراحت به حالت خوشحال یا بالعکس تغییر دهد.

برای آشنایی با راه های حل مشکلات در بارداری کلیک کنید.

کلام آخر‎

عوارض بارداری در تمامی خانم های باردار یکسان نیست. گاهی مشکلات روحی و تنش های موجود در زندگی شرایط را دشوار تر و عوارض را شدید تر می‌کند. آرامش در طول بارداری، سلامت مادر و جنین را تضمین می‌کند و جنین با آسودگی رشد خواهد کرد. مشورت با روانشناس و مشاورین در طول روند بارداری باعث آرامش خیال مادران خواهد شد. مرکز مشاوره نی نی مایند به صورت تلفنی و حضوری به شما عزیزان خدمات ارائه می‌دهد. برای کسب اطلاعات بیشتر روی لینک زیر کلیک کنید.

برای دریافت مشاوره در زمینه عوارض بارداری می‌توانید در هر ساعت از روز برای مشاوره تلفنی کودک از طریق شماره 02191002360 و یا از طریق تلفن های ثابت منزل با شماره 9099070354 جهت ارتباط با برترین متخصصان کلینیک تخصصی ذهن نو تماس حاصل نمایید.

کانال تلگرام روانشناسی      اینستاگرام روانشناسی


شماره تماس ذهن نو

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
دریافت مشاوره