رنگ اتاق کودک | روانشناسی رنگ اتاق کودک

کانال تلگرام روانشناسی      اینستاگرام روانشناسی

رنگ اتاق کودک نیازمند انتخاب اصولی و روانشناسی است. تعیین رنگ اتاق‌کودک فارغ از هر جنسیتی، از اهمیت زیادی برخوردار است. رنگ اتاق‌کودک باید هماهنگ با محیط، جنسیت و سن کودک باشد. انتخاب رنگ اتاق‌کودک برای برخی والدین به دلیل مشترک بودن اتاق دختر و پسر دشوار است. یا با توجه به شخصیت و روان کودکشان توانایی انتخاب درست رنگ‌اتاق او را ندارند. بنابراین با توجه به بررسی های لازم توسط روانشناس، در انتخاب رنگ‌اتاق‌کودک خود بهتر عمل کنید.

برای دریافت مشاوره در زمینه رنگ اتاق کودک می‌توانید در هر ساعت از روز برای مشاوره تلفنی کودک از طریق شماره 02191002360 و یا از طریق تلفن های ثابت شهری با شماره 9099070354 با برترین متخصصان کلینیک تخصصی مشاوره روانشناسی ذهن نو تماس حاصل نمایید.

رنگ اتاق کودک

از نظر روانشناسی، رنگ‌اتاق کودک تاثیر بسیار زیادی بر رفتار کودک می‌گذارد. رنگ ها توانایی برانگیخته کردن احساسات و کنترل رفتارهای کودک را دارند. مثلا برای اتاق‌کودک بیش فعال، پرخاشگر یا کودکانی که اختلال خواب دارند. هرگز استفاده از رنگ هایی مانند قرمز، نارنجی و … توصیه نمی‌شود. با رنگ ها بسیاری از این رفتارها را می‌توان کنترل کرد. برای این دسته از کودکان از رنگ های آرام بخش مانند سبز، سفید و … استفاده کنید.

طبق بررسی های انجام شده، رنگ ها بر رشد، تفکر، ذهن و خلاقیت کودکان تاثیر گذار هستند. به دلیل تاثیر رنگ ها بر افراد، در دکوراسیون داخلی با دقت رنگ ها را انتخاب می‌کنند. برای کسب اطلاعات بیشتر در زمینه اختلالات رفتاری کودک کلیک کنید.

تاثیر رنگ اتاق بر خلق و خوی کودک

تاثیر رنگ ها بر روحیه و خلاقیت‌کودکان قابل مشاهده است. کودکان در اولین مرحله همه چیز را مانند توده های خاکستری رنگ می‌بینند و شناخت کافی به رنگ ها ندارند. اما به مرور رنگدانه های چشم فعال می‌شود و پس از مدتی تمام رنگ ها قابل تشخیص خواهند بود. به همین دلیل باید رنگ‌اتاق کودک را مناسب انتخاب کرد. زیرا سیگنال های قوی را به مغز او می‌فرستد. انتخاب رنگ‌اتاق‌کودک روی فرزند اثر بسیار خوبی دارد و‌کودکان در حال رشد نیاز دارند تا با رنگ های متفاوتی قرار بگیرند. برای درک بهتر آنها مقاله دنیای کودکان را بخوانید.

تاثیر رنگ های گرم اتاق کودک

رنگ های گرم معمولا ذهن را تحریک می‌کنند و انرژی را در بدن افزایش می‌دهند. و فضای اتاق را پر حرارت خواهند کرد. اما استفاده از رنگ گرم برای کودک فعال و پرانرژی مناسب نیست. در ادامه با ویژگی رنگ های گرم‌اتاق کودک آشنا خواهید شد.

فروشگاه آرامیس

رنگ قرمز برای اتاق کودک

قرمز اولین رنگ گرم پر طرفدار است. رنگ قرمز نماد شور، انرژی و هیجان است. استفاده از این رنگ به مقدار زیاد و به تنهایی توصیه نمی‌شود. توجه داشته باشید که برای رنگ اتاق کودک پر تحرک و پر انرژی نباید از قرمز زیاد استفاده شود. اما استفاده از قرمز با ترکیب رنگ های طوسی، سفید و رنگ های خنثی انرژی کودک را افزایش خواهد داد.

برای آشنایی با نشانه های اختلال بیش فعالی کودکان کلیک کنید.

رنگ نارنجی برای اتاق کودک

نارنجی یکی از رنگ های گرم، پر حرارت و انرژیک است. استفاده از این رنگ گرم برای در برخی از قسمت های اتاق جالب است. اما استفاده زیاد از آن مخصوصا نارنجی پر رنگ زیاد جالب به نظر نمی‌رسد و فضا را تحت تاثیر قرار خواهد داد. بهتر است از نارنجی برای رنگ‌اتاق کودک کمتر استفاده کنید.

رنگ‌زرد برای اتاق‌کودک

رنگ زرد بسیار انرژی بخش و خوشایند است که با شادی هم خانواده است. زرد جلوه ای زیبا و درخشان به اتاق می‌دهد. بستگی به شدت رنگ، زرد پر رنگ تمرکز کودک را افزایش می‌دهد و زرد کم رنگ باعث تحریک حافظه کودک خواهد شد. آگاه باشید که از زرد برای رنگ اتاق کودک به اندازه استفاده کنید تا موجب دل زدگی او نشود.

رنگ صورتی برای اتاق کودک

صورتی رنگ گرمی است که بیشتر به عنوان رنگ دخترانه شناخته شده است. صورتی رنگی آرام بخش و لطیف است که طیف رنگی متفاوتی دارد. صورتی‌کم رنگ، رنگی آرام بخش است. اما اگر از صورتی پر رنگ زیاد استفاده شود باعث اضطراب در کودک خواهد شد.

تاثیر رنگ های سرد اتاق کودک

رنگ سرد اثر آرام بخشی را بر ذهن و بدن افراد می‌گذارد. و معمولا باعث می‌شوند که اتاق بزرگ تر و راحت تر به نظر برسد. در استفاده از سایه های تیره و رنگ های سرد باعث غمگین شدن فضای اتاق خواهد شد. در ادامه با ویژگی رنگ های سرد اتاق کودک آشنا خواهید شد.

رنگ‌آبی برای اتاق‌کودک

آبی رنگی آرام بخش است که فشار خون را کاهش می‌دهد. آبی باعث کاهش اضطراب می‌شود و در نتیجه مکان را امن و آرام می‌کند. استفاده از رنگ طوسی در کنار رنگ آبی فضا را دوست داشتنی خواهد کرد. برای رنگ اتاق کودک آبی گزینه مناسبی است. برای کسب اطلاعات بیشتر در زمینه کاهش اضطراب کودکان کلیک کنید.

رنگ سبز برای اتاق‌کودک

سبز رنگی است که سلامت، طبیعت و خوشی را به همراه دارد. این رنگ اثری آرام بخش و تسکین کننده را به کودک القا خواهد کرد. رنگ سبز باعث افزایش تمرکز کودک و مناسب برای فضای امتحان، مطالعه و یادگیری است. برای افزایش یادگیری از سبز برای رنگ اتاق کودک استفاده کنید. برای کسب اطلاعات بیشتر در زمینه افزایش تمرکز در کودکان کلیک کنید.

رنگ بنفش برای اتاق کودک

بنفش رنگی جذاب و لوکس است که مفاهیم خرد و معنویت را همراه دارد. رنگ های ملایم بنفش نیز مانند رنگ آبی موجب افزایش آرامش کودک خواهد شد. از بنفش برای رنگ اتاق کودک استفاده کنید.

رنگ سفید برای اتاق کودک

رنگ سفید پر طرفدارترین رنگ در طراحی دکوراسیون است. و باعث آرامش و سادگی به محیط می‌شود. استفاده از سفید در رنگ اتاق‌کودک هم فضا را دلبازتر می‌کند و هم موجب آرامش او خواهد شد.

بهترین رنگ برای اتاق کودک دختر

برخی رنگ ها مانند صورتی در بین دختران از محبوبیت زیادی برخوردار است. رنگ های مورد علاقه برای رنگ اتاق کودک دختر که باعث آرامش، کاهش اضطراب و افزایش یادگیری می‌شود. به شرح زیر است.

  • ترکیب رنگ صورتی، آبی و سفید
  • ترکیب رنگ سفید، بنفش و صورتی
  • ترکیب رنگ سفید، زرد، قرمز و نارنجی
  • ترکیب‌رنگ طوسی، آبی و بنفش
  • ترکیب رنگ کرم، آبی و سفید

بهترین رنگ برای اتاق کودک پسر

از آنجایی که پسرها روحیه ای شیطون و پر هیجان دارند، بهتر است از رنگ های آرام بخش استفاده کنید. استفاده از تنها یک رنگ گرم مانند قرمز برای پسرهای هیجانی اشتباه است. اگر کودکتان علاقه به رنگ های گرم دارد، رنگ گرم را با رنگ خنثی یا سرد ترکیب کنید. رنگ های خنثی و آرام بخش مانند ترکیب رنگ زیر برای پسرها مناسب است.

  • ترکیب رنگ سفید، طوسی و آبی
  • ترکیب رنگ سفید، نارنجی و زرد
  • ترکیب رنگ آبی و طوسی
  • ترکیب رنگ قرمز و طوسی

حتما مقاله روانشناسی کودک را بخوانید.

کلام آخر

انتخاب اصولی برای رنگ اتاق کودک به رفتار و یادگیری کودکان کمک خواهد کرد. همانطور که استفاده تنها از رنگ های گرم و سرد بر رفتار کودک اثر گذار است. استفاده بیش از 3 الی 4 رنگ نیز کودک را سردرگم خواهد کرد. برای انتخاب اصولی و روانشناسانه رنگ اتاق‌کودک، بهتر است تا با مشاوران و روانشناسان کودک در ارتباط باشید. مرکز مشاوره نی نی مایند به صورت حضوری و تلفنی به مراجعان خدمات ارائه می‌دهد. برای‌ کسب اطلاعات بیشتر با شماره درج شده تماس حاصل فرمایید.

برای دریافت مشاوره در زمینه رنگ اتاق کودک می‌توانید در هر ساعت از روز برای مشاوره تلفنی کودک از طریق شماره 02191002360 و یا از طریق تلفن های ثابت شهری با شماره 9099070354 با برترین متخصصان کلینیک تخصصی مشاوره روانشناسی ذهن نو تماس حاصل نمایید.

کانال تلگرام روانشناسی      اینستاگرام روانشناسی


شماره تماس ذهن نو

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
دریافت مشاوره