کودکان بی سرپرست | مشکلات و راه های حمایت از کودک های بی سرپرست

کانال تلگرام روانشناسی      اینستاگرام روانشناسی

کودکان بی سرپرست به آن دسته از کودکانی گفته می‌شود که به هر دلیلی والدین خود را از دست داده‌اند و در واقع تحت سرپرستی کسی قرار ندارند. از آنجایی که در دوران کودکی داشتن والدین و یا سرپرست برای زندگی در جامعه لازم است و کمک می‌کند تا بسیاری از نیازهای فرد برآورده شود، بی سرپرستی این کودکان باعث می‌‌گردد که نسبت به سایر همسالان خود مشکلات جسمی و روانی متعددی را تجربه نمایند. از این جهت شناسایی آسیب‌های احتمالی در کنار شیوه تربیت و برخورد با این کودکان دارای اهمیت می‌باشد. در ادامه بیشتر درباره این موضوع صحبت خواهیم کرد پس همراه ما باشید.

برای دریافت مشاوره در زمینه کودکان بی سرپرست می‌توانید در هر ساعت از روز برای مشاوره تلفنی کودک از طریق شماره02191002360 و یا از طریق تلفن های ثابت منزل با شماره 9099070354 با برترین متخصصان کلینیک تخصصی ذهن نو تماس حاصل نمایید.

 

کودکان بی سرپرست

منظور از کودکان بی سرپرست کودکانی هستند که والدینی ندارند. باید توجه کرد که بین کودک بی‌سرپرست با کودک بد‌ سرپرست تفاوت وجود دارد و این دو اصطلاح معنی یکسانی ندارند. کودکان بدسرپرست به کودکانی گفته می‌شود که والدینشان از آن‌ها سوء استفاده می‌کنند و رفتار صحیحی با آن‌ها ندارد، اما کودکان بی‌سرپرست والدینی برای سرپرستی و نگهداری نداشته و به هردلیلی ممکن است والدین خود را از دست داده باشند، در واقع تحت سرپرستی کسی قرار ندارند.

این دسته از کودکان معمولاً به شکل قانونی تحت نظارت و سرپرستی نهاد‌های دولتی مانند پرورشگاه‌ها یا سازمان بهزیستی قرار می‌گیرند. برای شناخت بیشتر درباره کودک بد سرپرست کلیک کنید.

عوامل موثر بر بی سرپرستی کودکان

برخی عوامل وجود دارد که بر بی سرپرستی کودکان تاثیر می‌گذارد، از جمله این عوامل می‌توان به موارد زیر اشاره کرد.

فروشگاه آرامیس
  • مصرف مواد مخدر
  • اعتیاد به نوشیدنی‌های الکی
  • فوت والدین
  • بیکاری، فقر و مشکلات اقتصادی
  • طلاق والدین
  • خودکشی والدین
  • بیماری جسمانی و روانی والدین
  • و…

برای درک شرایط کودک بی پدر کلیک کنید.

آسیب‌های احتمالی کودکان بی سرپرست

از آنجایی که این کودکان والدین خود را از دست داده‌اند دچار فقدان می‌شوند و با پریشانی‌های روانی و مشکلاتی در زندگی اجتماعی مواجه می‌گردند. انتقال این کودکان از محیطی که در آن قرار دارند به سازمان‌ها و نهاد‌های دولتی یا غیرانتفاعی و یا همچنین تحت سرپرستی قرار گرفتن برخی از افراد می‌تواند مشکلات و پریشانی‌های روانشناختی این کودکان را کاهش دهد.

افسردگی

بیشترین و شایع‌ترین مسئله‌ای که کودکان بی سرپرست تجربه می‌کنند افسردگی و خلق پایین است. از آنجایی که این کودکان والدین خود را از دست داده‌اند احساس خلاء عاطفی زیادی می‌کنند و نسبت به زندگی ناامید هستند. همچنین در مدیریت کردن هیجانات و عواطف خود مشکلاتی را تجربه می‌کنند. در برخی مواقع این افسردگی و احساس تنهایی آنقدر گسترش پیدا می‌کند که فرد تمایلی به قرار گرفتن در جامعه ندارد و از حضور در هر جمعی اجتناب می‌کند. برای شناخت بیشتر درباره افسردگی در کودکان کلیک کنید.

اضطراب

اضطراب و استرس در کنار آینده نامعلوم از جمله عوامل دیگری است که کودک با آن مواجه می‌شود و حتی این موضوع در آینده و سال‌های بعد زندگی هم برای فرد مشکلاتی ایجاد می‌کند. این مسئله آنقدر می‌تواند گسترش پیدا کند تا به یک اضطراب فراگیر در زندگی فرد تبدیل شود.

وابستگی به دیگران

برخی دیگر به دلیل این که مشکلات عاطفی و خلاءهای عاطفی زیادی را تجربه کرده‌اند مشکلات دلبستگی و وابستگی پیدا می‌کنند و به هر فردی که اندکی به آن‌ها محبت کند وابستگی شدیدی پیدا می‌کنند به طوریکه در نبود حضور آن فرد عملکرد زندگی روزانه‌شان تحت تاثیر قرار می‌گیرد و مختل می‌شود.

حتما درباره نحوه رفتار با کودک یتیم بخوانید.

راهکارهایی برای کاهش آسیب کودکان بی سرپرست

حمایت‌های قانون از کودکان بی‌سرپرست

این کودکان معمولاً خانواده‌ای را ندارند تا از آن‌ها نگهداری کنند به همین جهت بر اساس قانون، دولت وظیفه دارد تا از این کودکان مراقبت به عمل بیاورد. سازمان بهزیستی در تمام استان‌های کشور شعب متعددی دارد که یکی از فعالیت‌های این سازمان نگهداری و آموزش کودکان بی سرپرست می‌باشد. 

شیوه برخورد صحیح با کودکان بی‌سرپرست

نحوه برخورد و تربیت این کودکان اهمیت زیادی دارد چراکه این کودکان آسیب‌های زیادی را تجربه کرده‌اند و هرگونه رفتار اشتباه می‌تواند این آسیب‌ها را شدت دهد. کودکان تفاوت مهربانی و محبت واقعی را با تظاهر و ترحم تشخیص می‌دهند. در صورت اینکه وجود ترحم و یا تظاهر را در رفتار فرد متوجه شوند بیشتر از قبل دچار کاهش عزت نفس و سایر مشکلات روانشناختی می‌شوند. برای آشنایی بیشتر درباره رفتار صحیح با کودک کلیک کنید.

آموزش‌های فرهنگی و اجتماعی

از آنجایی که این کودکان والدین و سرپرستی ندارند، اگر در محیط ناسالم قرار بگیرند مستعد بزهکاری و مشکلات زیادی در جامعه هستند. به همین دلیل شرکت در کلاس‌ها و آموزش‌های فرهنگی اجتماعی توسط نهاد‌های دولتی و مردم نهاد می‌تواند قدم موثری جهت بهبود وضعیت این کودکان باشد.

مراجعه به روانشناس

بهتر است از همان ابتدا کودک با یک روانشناس ملاقات داشته باشد و با او گفتگو کند. روانشناس می‌تواند بسیاری از آسیب‌های کودک را شناسایی کرده و در جهت رفع و بهبود این آسیب‌ها اقداماتی انجام دهد. همچنین حضور در گروه درمانی همسالان می‌تواند برای کودک موثر واقع شود. با توجه به اینکه این کودکان خلاءهای زیادی را در زندگی تجربه کرده‌اند نوع برخورد با آنان از اهمیت بالایی برخوردار است. در صورتی که کودکی در اطراف شما بی سرپرست می‌باشد لازم است تا شرایط را به گونه‌ای فراهم کنید تا کودک از خدمات روانشناسی بهره ببرد. برای اطلاع از روند دریافت مشاوره کودک کلیک کنید.

برای دریافت مشاوره در زمینه کودکان بی سرپرست می‌توانید در هر ساعت از روز برای مشاوره تلفنی کودک از طریق شماره02191002360 و یا از طریق تلفن های ثابت منزل با شماره 9099070354 با برترین متخصصان کلینیک تخصصی ذهن نو تماس حاصل نمایید.

 

سوالات متداول

آیا همه کودکان بی سرپرست دچار اختلالات روانشناختی می‌شوند؟

در حالت کلی پاسخ روشنی برای این مسئله وجود ندارد زیرا اختلالات روانی به دلیل مجموعه‌ای از عوامل زیستی، روانی و اجتماعی شکل می‌گیرد. باید توجه داشت که شرایط هر فرد با دیگری متفاوت است. با این حال از آنجایی که این کودکان زندگی سخت‌تری را نسبت به سایر کودکان تجربه می‌کنند ممکن است بیشتر مستعد ابتلا به اختلالات روانی مانند افسردگی و اضطراب باشند.

کانال تلگرام روانشناسی      اینستاگرام روانشناسی


شماره تماس ذهن نو

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
دریافت مشاوره