زبان نوزاد | نحوه تفسیر و شکل زبان نوزاد

کانال تلگرام روانشناسی      اینستاگرام روانشناسی

زبان نوزاد را چطور متوجه بشویم؟ بسیاری از مادرانی که اولین فرزند خود را به دنیا آورده‌اند، چگونگی تفسیر زبان و رفتار بدن نوزاد خود را نمی‌دانند. بسیاری از نوزادان با صداها و حرکات بدن خواسته‌های خود را اعلام می‌کنند. مادرانی که تازه بچه دار شده‌اند بهتراست از متخصص و روانشناس برای تربیت و برآورده‌کردن نیازهای نوزاد خود کمک بگیرند. این مقاله به مادران کمک می‌کند تا آواهای صدایی نوزادان را بشناسند. و با هر رفتار نوزاد متوجه نیاز نوزاد شوند. برای رفع مشکلات در این زمینه برای مشاوره کودک کلیک کنید.

برای دریافت مشاوره در زمینه زبان نوزاد می‌توانید در هر ساعت از روز برای مشاوره تلفنی کودک از طریق شماره 02191002360 و یا از طریق تلفن های ثابت شهری با شماره 9099070354 جهت ارتباط با برترین متخصصان مرکز مشاوره روانشناسی ذهن نو تماس حاصل نمایید.

زبان نوزاد | تفسیر و شکل زبان نوزاد

کودکان زمانی که شروع به حرف‌زدن می‌کنند، ابتدا با صدای کلمات خواسته خود را بیان می‌نمایند. در ادامه تمام این صداها را که بین نوزادان مشترک‌اند بررسی کرده‌ایم.

1. اونگه

نوزاد زمانی اونگه می‌گوید که نفخ شکم، تجمع گاز در شکم و دل درد  داشته باشد. اگر نوزادتان اونگه سر دهد حتما بعد از مدتی به راحتی متوجه منظور او خواهید شد.

2. زبان نوزاد | نهه (Neh)

زمانی که صدای “ن” در ابتدای گریه نوزاد شنیده‌شد، یعنی نوزاد گرسنه‌است و زمان شیردهی است. مادران عزیز بهتراست در بازه های زمانی مشخص شیردهی داشته باشند. برای آشنایی با نحوه و اصول شیر دادن به نوزاد کلیک کنید.

3. ایننقه

شنیدن صدای ایننقه از نوزاد به معنای گرسنگی اوست. زمان شیردادن فرا رسیده است. این صدا و صدای پاراگراف قبلی هر دو در نوزادان برای بیان نیاز به شیردهی تایید شده است.

فروشگاه آرامیس

4. زبان نوزاد | اوه (Owh)

نوزادانی که تازه به دنیا آمده‌اند، با درآوردن صدای “اوه” خستگی و خواب آلودگی خود را اعلام می‌کنند. این صدا با بازدم کودک و خمیازه ایجاد می‌شود. معمولا درآوردن این صدا هنگام گریه نوزاد شنیده می‌شود. دهان نوزاد با درآوردن صدای “اوه” به شکل بیضی در می‌آید و زمان خواباندن‌نوزاد فرا می‌رسد. برای کسب اطلاعات در رابطه با خواب نوزاد کلیک کنید.

5. معنی اه (Eh) در زبان نوزاد

نوزادان پس از شیرخوردن با منقبض شدن عضلات سینه، صدای “اه” در می‌آورند. این صدا به معنای اقدام به آروغ‌زدن است. نوزادان گاهی در مواقع مختلف نیاز به آروغ‌زدن دارند. باشنیدن این صدا به نوزاد خود کمک کنید تا آروغ بزند. او را دمر به سینه خودبخوابانید و با ضرب آرام کمک به آروغ گرفتن او کنید.

برای آشنایی با نحوه آروغ گرفتن نوزاد کلیک کنید.

6. زبان نوزاد | ایرره (Earih)

صدای رفلکس “ایرره” در سنین 6 تا 12 هفتگی، زمانی که دل درد، نفخ یا ناراحتی شکم داشته‌باشد؛ نوزاد این صدا را در می‌آورد. در این حالت دهان نوزاد باز است و زبان به سمت عقب و جلو در حال حرکت است. اما زمانی که نوزاد درد زیادی را تحمل می‌کند، همراه این صدا، گریه شدیدی دارد.

باشنیدن این صدا، نوزاد را به شکم‌بخوابانید و پشتش را ماساژ دهید. یا ناحیه شکم را ماشاژ دهید. برای کسب اطلاعات بیشتر در رابطه با ماساژ نوزاد کلیک کنید.

7. هه (Heh) در زبان نوزاد

نوزادان بالای 6 هفته، صدای “هه” را زمانی در می‌آورد که استرس یا ناراحتی دارد. والدین باشنیدن این صدا باید وضعیت سرما، گرما، تعویض پوشک و گرسنگی را بررسی کنند.

حرکات نوزادان نشانه از چیست؟

حرکات نوزادان نیز مانند صداهای زبانشان نشان از خواسته های نوزاد است. در ادامه حرکات را بررسی و خواسته مورد نیاز نوزاد را شرح داده‌ایم.

1.مشت کردن دست ها

مشت کردن دست نوزاد، نشان از گرسنگی و استرس است. اما بیشتر نوزادان هنگام خواب دست های خود را مشت می‌کنند. والدین دلیل مشت کردن دست های نوزاد را بررسی کنند و اگر کودک گشنه بود به او غذا بدهند. اما اگر کودک بیش از 3 ماه سن داشته باشد و این حرکت را دائم انجام دهد حتما از یک روانشناس کمک بگیرید.

برای کسب اطلاعات بیشتر در رابطه با روانشناسی کودکان کلیک کنید.

2. بازوانش را تکان می دهد

نوزادان تا 4 ماهگی باشنیدن ناگهانی صدا، نور روشن و حساس، احساس عدم پشتیبانی و حس تنهایی بازوان خود را تکان می‌دهند. راهکار این حرکت، قراردادن نوزاد داخل قنداق و حس پشتیبانی است.

3. نزدیک کردن زانوها با یکدیگر

نوزاد با نزدیک کردن زانوها به یکدیگر، قصد اعلام دل درد دارد. مشکلات گوارشی، گاز معده، یبوست و اسهال باعث بهم فشردن زانوها در نوزاد می‌شود. راهکار این روش تعویض پوشک و کمک به آروغ‌زدن است. در صورت یبوست نوزاد به او آبمیوه و مایعات فراوان دهید.

4. لگدزدن پاها

لگدزدن پاها در صورتی که با خوشحالی و لبخند همراه باشد نگران کننده نیست. اما اگر همراه با گریه شدید باشد، نشان از درد نواحی مختلف بدن نوزاد است.

5. دست‌زدن به گوش

دست‌زدن به گوش در نوزادان نشان از کشف گوش است. اما اگر دست‌زدن همراه با بی قراری و گریه باشد، نشان از عفونت گوش نوزاد است. در این صورت به یک پزشک متخصص در حوزه نوزاد مراجعه کنید.

معنای گریه نوزاد

گریه‌نوزاد همراه با صداهای زبان نوزاد که در ابتدای مقاله به آن اشاره کرده ایم نشان از شدت درد، گرسنگی یا نیاز به کمک است. والدین با صدای گریه و صدای زبان اقدام به بررسی های لازم کنند تا دنیازهای نوزادشان برطرف شود. برای آشنایی بیشتر با معانی گریه نوزاد کلیک کنید.

کلام آخر

با توجه به اشاره‌هایی که در رابطه با صدا و حرکات بدنی نوزاد کردیم. باید به این موضوع واقف باشید که هر نوزاد و کودکی بر اساس نیازها، شرایط و تن صدای حنجره شاید صداهای دیگر یا متفاوتی نشان دهد. اما بهترین راه حل برای رفع مشکلات و شناسایی آواها در نوزاد دریافت کمک از یک روانشناس متخصص است. مرکز مشاوره نی نی مایند به صورت تلفنی و حضوری به شما عزیزان خدمات ارائه می‌دهد. برای کسب اطلاعات بیشتر در رابطه با زبان نوزاد بر روی شماره تلفن زیر کلیک کنید.

برای دریافت مشاوره در زمینه زبان نوزاد می‌توانید در هر ساعت از روز برای مشاوره تلفنی کودک از طریق شماره 02191002360 و یا از طریق تلفن های ثابت شهری با شماره 9099070354 جهت ارتباط با برترین متخصصان مرکز مشاوره روانشناسی ذهن نو تماس حاصل نمایید.

کانال تلگرام روانشناسی      اینستاگرام روانشناسی


شماره تماس ذهن نو

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
دریافت مشاوره