گریه نوزاد | علت ها، دلایل و راه های متوقف کردن گریه نوزاد

کانال تلگرام روانشناسی      اینستاگرام روانشناسی

گریه نوزاد بیشتر به چه عواملی بستگی دارد؟ بسیاری از عوامل هستند که باعث گریه نوزادان می‌شوند. گریه های نوزاد در طولانی مدت، طاقت فرسا و غیر قابل تحمل است. تا به دنبال راه چاره نباشید نوزاد از گریه خسته نمی‌شود. اما عواملی مانند: جسمانی، روحی و عاطفی از دلایل گریه نوزاد هستند. عموما مادران و پدرانی که اولین فرزندشان به دنیا آمده است نگران گریه های او هستند. و بابت گریه های شدید نوزاد نگرانی و هراس دارند. جای نگرانی نیست! با مطالعه این مقاله دلایل و راهکارهایی در رابطه با گریه نوزاد ارائه شده است که برای مادر و پدرهای اولی پیشنهاد می‌شود.

برای دریافت مشاوره در زمینه گریه نوزاد می‌توانید در هر ساعت از روز برای مشاوره تلفنی کودک از طریق شماره 02191002360 و یا از طریق تلفن های ثابت شهری با شماره 9099070354 جهت ارتباط با برترین متخصصان مرکز مشاوره روانشناسی ذهن نو تماس حاصل نمایید.

دلایل گریه نوزاد

نوزادان با گریه درخواست ها یا بیماری های خود را ابراز می‌کنند. دلایلی که نشانه های اصلی گریه نوزاد هستند را شرح داده ایم. برای کسب اطلاعات بیشتر در زمینه مشاوره کودک تلفنی کلیک کنید.

1.گرسنگی

گرسنگی اولین عاملی است که با گریه نوزاد به ذهن مادر خطور می‌کند. قبل از اینکه نوزادتان شروع به گریه کند از علائم آن آگاهی پیدا کنید و تغذیه نوزاد را تامین کنید. نشانه های نوزاد گرسنه به شرح زیر است.

  • مکیدن دست
  • جستجوی سینه مادر
  • بهانه گیری
  • ملچ ملوچ کردن

2. کولیک(قولنج)

یکی دیگر از نشانه های شایع گریه نوزاد کولیک (قولنج) است. کولیک از هفته دوم شروع و تا 3 الی 4 ماهگی ادامه دارد. قولنج نوزاد دلیل مشخصی ندارد اما همراه با گریه های تسلی ناپذیر است. برای تشخیص کولیک باید نوزاد را نزد پزشک ببرید.

3. دل درد

یکی دیگر از نشانه های عمده گریه نوزاد، دل درد است. اگر نوزاد شما پس از تغذیه گریه و بی قراری می‌کند، دچار دل درد شده است. هرگز استفاده خود سرانه از دارو نشود. اما دلایل دیگری برای درد های شکمی وجود دارد که عبارتند از.

فروشگاه آرامیس
  • رفلاکس
  • اسید معده
  • آنفولانزای معده
  • آلرژی به شیر
  • عدم تحمل لاکتوز
  • انسداد روده
  • یبوست

برای کسب اطلاعات بیشتر در زمینه چه غذاهایی که باعث نفخ کودک می‌شود کلیک کنید.

4. آروغ

گریه نوزاد بعد از غذا، به دلیل داشتن آروغ است. نوزادان هنگام مکیدن شیشه شیر و سینه مادر، هوا را می‌بلعند. و هوای داخل معده موجب آزار و اذیت آنها می‌شود. اما برخی از نوزادان نیاز زیادی به آروغ زدن ندارند.

5. تعویض پوشک

خیس و کثیف بودن پوشک نوزاد یکی از دلایل گریه است. گریه نوزاد بستگی به مدت تحمل او دارد. برخی از نوزادان مدت زمان بیشتری خیس بودن پوشک را تحمل می‌کنند. اما برخی از نوزادان با کوچکترین کثیفی در پوشک احساس ناراحتی می‌کنند. حواستان به پاکیزگی کودک خود باشد.

6. نیازمند بغل

نوزادان نیازمند بغل و آرامش از پدر و مادر خود هستند. نوزادان دوست دارند پدر و مادر خود را ببیند و صدای آنها را بشنوند. با بغل کردن نوزاد خود نگران لوس کردن او نباشید. نوزاد نیازمند بغل، آغوش، آرامش و بوی پدر و مادر خود هستند.

7. خواب آلودگی

نوزادانی که بیش از حد خسته هستند و قادر به خوابیدن در هر مکان و زمانی را ندارند، هنگام خواب آلودگی بی قرار می‌شوند. حالت چشم ها و خمیازه های نوزاد نشانه های خواب آلودگی است که شما را راهنمایی می‌کند تا به خوابیدن او کمک کنید.

8. سرما یا گرما

برخی مادران در فصل گرما لباس های ضخیم به تن نوزاد خود می‌کنند و دلیل گریه های نوزاد دمای بالای بدنش است. و همین طور در فصل سرما لباس تن نوزاد نمی‌کنند و نوزاد به دلیل سرمای زیادی که تحمل می‌کند بی قراری و گریه می‌کند. لباس مناسب هر فصل را بر تن نوزاد کنید تا دمای بدن متعادلی داشته باشد. دقت به درجه هوای محل نگهداری نوزاد نیز حائز همیت است.

9. دندان در آوردن

دندان درآوردن درناک است زیرا هر مروارید کوچک از لثه حساس کودک به بیرون می‌آید. بسیاری از کودکان هنگام درآوردن دندان تب و گریه می‌کنند. اما بستگی به آستانه تحمل کودک، برخی درد کمتری دارند و کمتر گریه می‌کنند. لمس کردن لثه یکی از نشانه های دندان درآوردن است.

10. محرک زیاد

صداهای زیاد، نور خیلی روشن و جابجا کردن فراوان نوزاد باعث خستگی بیش از حد او می‌شود. زمانی که نوزاد از یک موقعیت خسته می‌شود، شروع به گریه می‌کند. با پیچاندن نوزاد به یک پارچه نازک حس امنیت را به او تقدیم کنید. اما اگر کودک شما بالای 2 ماه باشد، به شکل جدی از قنداق کردن او بپرهیزید. کودک را به محیطی آرام و سکوت ببرید تا آرامش بگیرد.

11. نیازمند بازی

بیشتر نوزادان به دنبال کشف اتفاقات و اطراف خود هستند. نوزاد را در آغوشرو به محیط بیرون خود قرار دهید و با رعایت امنیت کمک کنید اطراف خود را ببیند. برای کودک خود برنامه تفریحی و بازی فراهم کنید، برای مثال: با خانواده هایی که بچه دارند رفت و آمد کنید.

12. بیماری

اگر تمام موارد بالا را بررسی کردید، اما کودک و نوزاد شما هم چنان در حال گریه است به پزشک اطفال مراجعه کنید تا علائم جسمانی و بیماری های او را بررسی کنید. بی حوصلگی، تب، عفونت و تغییر رنگ صورت نشانه های بیماری جسمی در نوزاد است.

راهکار برای گریه نوزاد

راهکارهایی که برای علل گریه‌نوزاد در قسمت قبل اشاره کرده بودیم را توضیح داده ایم.

1. مکیدن

مکیدن ضربان قلب نوزاد و کودک را نرمال، ماهیچه منقبض شده معده را شل و احساس آرامش را به او هدیه می‌کند. مکیدن‌پستانک و انگشت به نوزاد حس آرامش می‌دهد. برای کسب اطلاعات بیشتر در زمینه پستانک کلیک کنید.

2. گرما

گرما، امنیت و آرامش احساسی است که نوزاد در رحم مادر تجربه کرده است. گاهی به علت سرما و ناامنی نوزاد شروع به گریه می‌کند. برای تجربه حس رحم مادر نوزاد را به یک پتوی نازک بپیچید.

3. پخش موسیقی

موسیقی های آرام و ملایم به نوزاد حس آرامش می‌دهد. پخش موسیقی، رقص و آواز خواندن را در برنامه روزانه با نوزاد خود قرار دهید.

4. پخش صدای سفید

صدای سفید یعنی صداهایی که مشابه صدای رحم مادر هستند. هنگام گریه و بی قراری نوزاد از پخش صداهایی که شبیه صدای رحم مادر است استفاده کنید. صداهایی که شبیه صدای رحم مادر هستند عبارتند از.

  • ماشین
  • جاروبرقی
  • سشوار
  • لباسشویی
  • فن حمام
  • صدای باران

5. حمام آب گرم

آب گرم سبب آرامش و قطع گریه‌نوزاد می‌شود. نوزاد را در وان قرار دهید یا در اغوش بگیرید. نوزاد را به همراه خود زیر دوش آب گرم ببرید تا حس امنیت بیشتری به نوزاد منتقل شود.

6. هوای تازه

نگاه به آسمان، ابر، درخت و پرندگان و طبیعت به نوزاد حس آرامش انتقال می‌دهد. گاهی برای آرامش دادن و قطع گریه‌نوزاد، او را به داخل حیاط و هوای تازه ببرید.

7. حرکت دادن

نوزادان از یکجا ماندن بیذارند، اما به شدت عاشق حرکت هستند. گذاشتن داخل گهواره، کالسکه، ماشین و صندلی های چرخ دار با حرکات آرام به نوزاد احساس آرامش منتقل می‌کند.

اخطار: نوزاد را با حرکات آرام تکان دهید. حرکات شدید و تند سبب آسیب مغزی و حتی مرگ نوزاد می‌شود.  

8. ماساژ

نوزادان دوست دارند لمس شوند. ماشاژ دادن آنها سبب آرامش و حتی گاهی خوابیدن نوزاد می‌شود. برای کسب اطلاعات بیشتر در زمینه ماساژ کودک کلیک کنید.

کلام آخر

مطالعه مقاله شما را با دلایل و راهکارهای گریه نوزاد آشنا کرده است. گریه نوزاد می‌تواند عوامل روانشناسی نیز داشته باشد. مادران و پدرانی که به دنبال آگاهی از شیوه تربیت فرزند خود هستند در طول روند رشدی کودک خود از روانشناس متخصص در حوزه کودک کمک می‌گیرند. مرکز مشاوره نی نی مایند به صورت تلفنی و حضوری به شما عزیزان خدمات ارائه می‌دهد. برای کسب اطلاعات بیشتر در رابطه با زبان نوزاد بر روی شماره تلفن زیر کلیک کنید.

برای دریافت مشاوره در زمینه گریه نوزاد می‌توانید در هر ساعت از روز برای مشاوره تلفنی کودک از طریق شماره 02191002360 و یا از طریق تلفن های ثابت شهری با شماره 9099070354 جهت ارتباط با برترین متخصصان مرکز مشاوره روانشناسی ذهن نو تماس حاصل نمایید.

کانال تلگرام روانشناسی      اینستاگرام روانشناسی


شماره تماس ذهن نو

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
دریافت مشاوره