خستگی کودک

کانال تلگرام روانشناسی      اینستاگرام روانشناسی

خستگی کود‌ک یک موضوع عادی برای بسیاری از والدین است. وقتی فرزند ما از وقتی که بیدار می‌شود دائماً مشغول بازی و فعالیت باشد پس خستگی نمی‌تواند موضوع خیلی عجیبی باشد. بااین‌حال بعضی دیگر از کودکان هستند که خیلی زود خسته می‌شوند. یا شاید فرزندتان از آن دسته کودکانی باشد که همیشه و در هر حالتی از خستگی شکایت دارد. در چنین شرایطی شما می‌بایست فکری به حال خستگی فرزندتان بکنید. این مشکل می‌تواند او را از یادگیری بسیاری از مهارت‌های لازم برای سنش عقب بیاندازد. پس اگر خستگی کودک مشکلی است که فرزند شما را هم درگیر خودش کرده بهتر است این موضوع را با یک متخصص در میان بگذارید.

برای دریافت مشاوره در زمینه خستگی کودک می‌توانید در هر ساعت از روز برای مشاوره تلفنی کودک از طریق شماره 02191002360 و یا از طریق تلفن های ثابت شهری با شماره 9099070354 جهت ارتباط با برترین متخصصان کلینیک تخصصی کودک ذهن نو تماس حاصل نمایید.

 

خستگی کودک

خستگی کودک به وضعیتی گفته می‌شود که فرزند شما علی‌رغم داشتن خواب کافی باز هم احساس خستگی می‌کند. اینکه کودک پس از بازی‌کردن و فعالیت بیان کند که خسته شده و نیاز به استراحت دارد موضوع غیرعادی نیست. اما خستگی در بعضی کودکان این‌گونه است که آنها حتی بدون داشتن فعالیت خاصی احساس خستگی و بی انرژی بودن می‌کنند.

همین مسئله می‌تواند روی موضوعات بسیاری مثل قدرت یادگیری فرزند شما تأثیر داشته باشد. به همین خاطر بسیار مهم است که والدین اگر نشانه‌های خستگی را در فرزند خود می‌بینند و به‌خصوص زمانی که شکایت از خستگی برای چند وقت طول کشیده باشد این موضوع را با یک متخصص در میان بگذارند.

نشانه‌های خستگی کودک

کودکان به طور معمول با تغییراتی در رفتارشان نشان می‌دهند که خسته هستند. در چنین وضعی ممکن است آنها ناگهان دچار زودرنجی یا کج‌خلقی شوند. تشخیص تغییر رفتار کودک از جانب والدین بسیار اهمیت دارد. زیرا از  همین طریق است که می‌توان متوجه خستگی کودک شد. از دیگر علائم خستگی کودکان می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

فروشگاه آرامیس
  • غرزدن
  • گریه کردن
  • لجبازی و بی‌قراری کردن
  • به‌هم‌ریختن اسباب‌بازی‌ها
  • چسبیدن مداوم به والدین‌
  • نیازمند مداوم به جلب‌توجه والدین‌
  • خمیازه کشیدن مداوم
  • ابراز بی‌علاقگی نسبت به بازی‌ها
  • برهم‌زدن محیط
  • امتناع از خوردن غذا
  • پرخاشگری علیه اطرافیان

علل خستگی در کودکان

خستگی کودک می‌تواند دلایل بسیاری داشته باشد. حتی خیلی از مواقع می‌توانیم بگوییم که خستگی یک علامت است. این علامت می‌خواهد به شما هشدار بدهد که چیزی در سیستم بدن فرزندتان به هم ریخته است. بعضی از مهم‌ترین دلایلی که می‌توانند احساس خستگی کودک را به همراه داشته باشند عبارتند از: 

مشکلات خواب 

اولین دلیلی که باعث احساس خستگی می‌شود مشکلات خواب هستند. خستگی در طول روز بیشتر از هر چیزی به معنای این است که فرزند شما خواب خوبی نداشته. ترس‌های مرتبط با سن مثل ترس از تاریکی، سرگرمی با تلویزیون و تلفن همراه تا نیمه‌شب و یا حتی مشکلات تنفسی از جمله دلایلی هستند که می‌توانند باعث احساس خستگی فرزند شما در طول روز بعدی شوند. توصیه می کنیم مقاله بی خوابی کودکان را مطالعه نمایید. 

تغذیه نامناسب

همه ما انرژی کافی برای فعالیت را از تغذیه به دست می‌آوریم. به همین خاطر تغذیه نامناسب را می‌توانیم یکی از اولین دلایل خستگی کودک بدانیم. کودکانی که به‌خوبی غذا نمی‌خورند علاوه بر اینکه مشکلاتی مانند نداشتن انرژی را تجربه می‌کنند با مشکلات دیگری مثل کمبود ویتامین‌ها یا کم‌خونی نیز مواجه می‌شوند. و این مسئله می‌تواند احساس خستگی را در فرزند شما به همراه داشته باشد. توصیه می کنیم مقاله تغذیه سالم کودکان را مطالعه نمایید. 

کم‌خونی

کم‌خونی یکی از مشکلاتی است که پیامدهای منفی بسیاری را به همراه دارد. یکی از عوارضی که کم‌خونی به همراه خودش خواهد داشت احساس خستگی و بی انرژی بودن است. به همین خاطر اگر فرزندتان احساس بی‌حالی می‌کند شاید بهتر باشد ابتدا مشکلاتی مثل کم‌خونی را در او مورد بررسی قرار دهید.

بی‌تحرکی | خستگی کودک

شاید برایتان جالب باشد اگر بگوییم کودکانی که کم‌تحرک هستند بیش از کودکان فعال احساس خستگی می‌کنند. شاید شما خودتان هم این را تجربه کرده باشید که وقتی یک روز فعالیت کمتری برای انجام‌دادن داشته باشید احساس جسمی خوبی هم نخواهید داشت. هرچقدر بدن ما در فعالیت و تکاپوی بیشتری باشد احساس سرزندگی و انرژی بیشتری نیز خواهیم داشت.

حساسیت‌ها

معمولاً کودکان درگیر آلرژی‌های مختلف می‌شوند. تحقیقات نشان داده است که این بیماری می‌تواند باعث احساس خستگی در کودک شود. پس اگر در کنار خستگی فرزندتان نشانه‌های حساسیت را نیز در او می‌بینید بهتر است ابتدا برای برطرف‌کردن حساسیت اقدام کنید.

اثرات جانبی داروها

داروها همیشه در کنار تأثیرات مثبتی که دارند مشکلاتی را نیز به همراه خواهند داشت. احساس خستگی و خواب‌آلودگی یکی از مشکلاتی است که بسیاری از داروها به‌خصوص آنتی‌بیوتیک‌ها و داروهای ضد حساسیت به همراه خواهند داشت. پس اگر فرزندتان حالا که شروع به خوردن داروی خاصی کرده احساس خواب‌آلودگی می‌کند بهتر است برای هر تصمیمی تا پایان مدت‌زمان استفاده از داروها صبر کنید. یا می‌توانید این موضوع را با متخصص فرزندتان در میان بگذارید.

راهکارهای غلبه بر خستگی کود‌ک

خستگی کودک اگر ناشی از بازی و فعالیت باشد معمولاً به مداخله دیگری نیاز ندارد و با استراحت کافی برطرف می‌شود، در صورت برطرف نشدن مشکل باید علت اصلی خستگی کودک مشخص شود و سپس از یک راهکار مناسب برای تغییر شرایط استفاده کرد. از جمله راهکارهایی که معمولاً متخصصان توصیه می‌کنند عبارتند از:

تغییر سبک زندگی

در بسیاری موارد مشکل کودک ناشی از سبک زندگی او است. همان‌طور که گفتیم سبک زندگی کم‌تحرک که امروزه در اکثر خانواده‌ها دیده می‌شود می‌تواند باعث ایجاد خستگی کودک شود. بنابراین تغییر الگوی زندگی خانواده‌ها و قراردادن مقداری فعالیت‌های فیزیکی در برنامه روزانه کودک می‌تواند منجر به رفع احساس خستگی شود.

اصلاح الگوی خواب

رعایت الگوی صحیح خواب بهترین برنامه برای رفع خستگی کودک می‌باشد. کودکان باید حداقل ۸ تا ۱۰ ساعت در شبانه‌روز بخوابند. بنابراین الگوی خواب کودک باید دارای یک نظم ثابت باشد و حتماً در همه‌شب‌ها رعایت شود‌. اگر فکر می‌کنید هر مشکلی در زمینه خواب کودک دارید که این نظم را به هم ریخته است بهتر است موضوع را با یک مشاور کودک در میان بگذارید. توصیه می کنیم مقاله میزان خواب مورد نیاز برای کودک را مطالعه نمایید. 

تغییر داروهای مصرفی | خستگی کودک

برخی از داروها دارای اثرات جانبی مختلفی هستند که منجر به احساس خستگی در کودک می‌شوند. در این شرایط بهتر است با مراجعه به پزشک معالج کودک داروی جایگزینی برای او در نظر گرفته شود که اثرات جانبی کم‌تری داشته باشد.

ورزش منظم

ورزش برای همه کودکان یک نیاز اساسی است و یک فعالیت مهم و تأثیرگذار در رشد کودک محسوب می‌شود. تمرین منظم باعث می‌شود تا انرژی کودک افزایش پیدا کند و علائم خستگی از بین بروند.

خستگی کودک | چه زمانی به یک متخصص مراجعه کنیم

خستگی در اکثر مواقع به دلیل فعالیت بدنی زیاد و عدم استراحت کافی رخ می‌دهد و دلیلی بر بیماری یا اختلال کودک نیست. بنابراین با رعایت نکات مختلف می‌توانید خستگی کودک را برطرف کنید، بااین‌حال اگر این مسئله علی‌رغم رعایت نکات به طور مزمن ادامه پیدا کرد بهتر است این موضوع را با یک متخصص در میان بگذارید. سایر علائمی که نشان‌دهنده نیاز برای مراجعه به متخصص می‌باشد عبارت است از:

  • تأثیر احساس خستگی در فعالیت روزانه کودک
  • تأثیر منفی احساس خستگی بر وضعیت تحصیلی
  • احساس خستگی کودک بلافاصله پس از مصرف دارو
  • احساس خستگی مزمن و همیشگی
  • احساس خستگی همراه با نشانه‌های دیگر مانند کاهش وزن، وجود خون در مدفوع، سردرد، مشکلات بینایی و…

خستگی کودک | بیماری‌های روحی و اهمیت مشاوره روان‌شناسی

شاید برایتان جالب باشد اگر بگوییم بیماری‌های روحی مانند افسردگی و اضطراب نیز می‌توانند مشکلاتی مثل خستگی را به همراه داشته باشند. به عبارتی خستگی کودک همیشه بیانگر مشکلات جسمانی نیست. شاید این روح فرزند شما باشد که نیاز به توجه بیشتری دارد. به همین خاطر توصیه می‌شود اگر مطمئن هستید که فرزندتان مشکل جسمی ندارد و درعین‌حال هنوز هم از خستگی شکایت می‌کند بهتر است این مسئله را با یک روان‌شناس کودک در میان بگذارید. روان‌شناسان می‌توانند اقدامات زیر را برای شما انجام دهند:

شناسایی دلایل خستگی کودک

اولین قدم برای هر تشخیص و درمانی این است که شما دلیل خستگی فرزندتان را پیدا کنید. بررسی مشکلات خواب و یا بیماری‌های روحی از جمله اقداماتی است که روان‌شناس برای شما انجام می‌دهد. در این مرحله مشخص خواهد شد که علت اصلی احساس خستگی در فرزند شما چیست.

برنامه‌ریزی برای درمان

وقتی علت پیدا شد مسیر درمان آغاز می‌شود. برای مثال اگر روان‌شناس به این نتیجه برسد که الگوی خواب فرزند شما باید تغییر کند روش‌هایی را در این زمینه به شما آموزش خواهد داد. یا اگر به این نتیجه برسد که کودک درگیر مشکلاتی مثل افسردگی است فرایند درمان بیماری با رضایت شما شروع خواهد شد. برای دریافت مشاوره کودک کلیک کنید.

برای دریافت مشاوره در زمینه خستگی کودک می‌توانید در هر ساعت از روز برای مشاوره تلفنی کودک از طریق شماره 02191002360 و یا از طریق تلفن های ثابت شهری با شماره 9099070354 جهت ارتباط با برترین متخصصان کلینیک تخصصی کودک ذهن نو تماس حاصل نمایید.

سؤالات متداول

آیا خستگی کودک یک بیماری است؟

خستگی در اغلب موارد به دلیل فعالیت بدنی زیاد کودکان می‌باشد و با استراحت به‌اندازه برطرف می‌شود. بااین‌حال اگر خستگی کودک به طور مزمن ادامه پیدا کرد و در کنار آن علائم دیگری نیز بروز پیدا کرد بهتر است این شرایط را با یک متخصص در میان بگذارید.

کانال تلگرام روانشناسی      اینستاگرام روانشناسی


شماره تماس ذهن نو

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
دریافت مشاوره