سکسکه نوزاد | برای رفع سکه سکه نوزاد چه باید کرد ؟

کانال تلگرام روانشناسی      اینستاگرام روانشناسی

بروز سکسکه نوزاد بسیار شایع است. علاوه بر دوران نوزادی، سکسکه در دوران جنینی و رحم مادر نیز رخ می‌دهد. گاهی حتی سکسکه نوزادان از یک دقیقه تا حدود یک ساعت به طول می‌انجامد‌. جایی برای نگرانی راجع به سکسکه‌نوزاد وجود ندارد. اصولا بروز سکسکه مربوط به التهاب و تحریک عضله دیافراگم است که در نهایت منجر به انقباض عضله دیافراگم و ایجاد سکسکه می‌شود. سکسکه نوزاد امری طبیعی است و علل مختلفی موجب ایجاد آن می‌شود. اگر سکسکه‌نوزاد بیشتر از یک ساعت طول‌کشید و موجب اختلال در خواب، تغذیه و بازی وی شده، حتما پزشک را در جریان قرار دهید. آشنایی با علل ایجادکننده‌ سکسکه و چگونگی درمان سکسکه‌نوزاد برای مادران و پدرانی که به تازگی صاحب فرزند شده‌اند، لازم و ضروری است. برای کسب اطلاع بیشتر حتما مشاوره کودک دریافت نمایید.

برای دریافت مشاوره در مورد سکسکه نوزاد می‌توانید در هر ساعت از روز برای مشاوره تلفنی کودک از طریق شماره 02191002360 و یا از طریق تلفن های ثابت شهری با شماره 9099070354 جهت ارتباط با برترین متخصصان کلینیک تخصصی کودک ذهن نو تماس حاصل نمایید.

چگونگی رخ دادن سکسکه نوزاد

سکسکه نوزادی مربوط به انقباض عضله دیافراگم است. دیافراگم یک عضله تنفسی است که در قاعده قفسه‌سینه قرار دارد و دنده‌ها را از محتویات درون شکم جدا می‌کند. هر عاملی که باعث تحریک و انقباض ناگهانی عضله دیافراگم شود، سکسکه را ایجاد می‌کند.

دیافراگم

علت سکسکه نوزاد

همان‌طور که اشاره شد سکسکه از دوران جنینی و از سه ماهه دوم بارداری آغاز می‌شود. مدت زمان سکسکه از چند دقیقه کوتاه تا چند ساعت می‌تواند طول بکشد. عواملی که موجب تحریک ناگهانی و در نهایت اسپاسم و انقباض عضله دیافراگم می‌شود را به چند دسته زیر تقسیم‌‌بندی می‌کنند.

1- شیرخوردن بیش از حد نوزاد

وقتی حجم معده نوزاد از شیر پر شود، عضله معده متورم و بزرگ می‌شود. از آنجا که دیافراگم زیر معده قرار دارد، بزرگ شدن معده منجر به تحریک عضله دیافراگم و انقباض آن و در نهایت بروز سکسکه می‌شود.

فروشگاه آرامیس

پیشنهادداریم که حتما مقاله شیر دادن به نوزاد را بخوانید.

2- بلعیدن هوا هنگام شیر خوردن

به طور طبیعی شیرخواران و نوزادان هنگام تغذیه با پستان یا شیشه شیر، مقداری هوا به معده نوزاد واردمی‌شود و امکان تنفس همزمان با تغذیه را فراهم می‌کند. با بزرگ‌شدن نوزاد و رشد اپی‌گلوت و قرار گرفتن آن در جایگاه صحیح خود، تنفس هنگام شیرخوردن از بین می‌رود. ورود هوا به معده نوزاد موجب پرشدن و کشیدگی دیواره معده می‌گردد. معده بزرگ‌شده به دیافراگم فشار وارد می‌کند و با تحریک و انقباض آن، موجب ایجاد سکسکه می‌شود.

3- رفلاکس معده

بازگشت غذا و محتویات از معده به مری را رفلاکس معده می‌نامند. دریچه کاردیا به صورت یک طرفه، بین مری و معده قرار دارد. این دریچه در ماه‌های اول زندگی به قدر کافی تکامل نیافته است. عدم تکامل کاردیا سبب حرکت رو به بالای محتویات معده (شامل شیرخورده شده و اسید معده) می‌شود. پس محتویات از معده وارد مری می‌شود. بعد از ورود اسید معده به مری، سلول‌های این قسمت تحریک‌شده و پیام عصبی به دیافراگم منتقل و موجب انقباض آن‌شده که به دنبال آن سکسکه رخ می‌دهد.

حساسیت‌های غذایی نوزادان ممکن است موجب التهاب و حساسیت مری شود. التهاب مری نیز در مواردی منجر به تحریک و انقباض دیافراگم و به دنبال آن سکسکه در نوزادان ایجاد می‌گردد.

4- بیماری آسم

نوزادان مبتلا به آسم توانایی واردکردن هوای کافی به ریه‌های خود را ندارند. بدن کودک به طور طبیعی برای کشیدن‌هوا از انقباض عضلات تنفسی کمک می‌گیرد. یکی از این عضلات همان دیافراگم است که انقباض آن باعث ایجاد سکسکه در نوزاد می‌شود.

5- سایر علل ایجادکننده سکسکه نوزاد

سرفه نوزاد به دنبال استشمام بوی عطر، نشستن‌گرد و غبار بر مجاری تنفسی او و … به دیافراگم نوزاد فشار وارد می‌کند. فشار واردشده به دیافراگم موجب انقباض آن و سکسکه نوزاد می‌شود. هم‌چنین کاهش دمای اطراف می‌تواند انقباض عضلات را به همراه داشته باشد. دیافراگم یکی از عضلاتی‌است که با کاهش دمای محیط منقبض می‌شود. سکسکه نوزاد در اثر انقباض دیافراگم به وجود می‌آید.

از چه راهی می‌توان بروز سکسکه نوزادان را کاهش داد؟

از پرکردن معده نوزاد در یک نوبت خودداری نمایید. شما می‌توانید حجم شیری که در هر وعده به نوزاد می‌دهید را کاهش دهید؛ در مقابل تعداد دفعات شیردهی به نوزاد را افزایش دهید. بهترین پوزیشن نوزاد برای تغذیه با شیشه شیر یا شیر مادر، پوزیشن نیمه عمودی است. بهتر است با یک زاویه ۳۵ تا ۴۵ درجه نسبت به شیردهی نوزاد خود اقدام کنید. هرگز در حالت خوابیده به نوزاد شیر ندهید. رعایت این نکات از بلع بیش از حد هوا پیشگیری می‌کند.

برای آشنایی بیشتر با مراقبت‌های لازم نوزاد تازه متولد شده کلیک کنید.

راه‌های درمان سکسکه نوزاد

اگر نوزادتان می‌تواند خوراکی‌های جامد بخورد، کمی شکر به او بدهید. یا می‌توانید چند قطره شربت شیرین روی زبان کودک بریزید. شیرینی‌جات با ایجاد آرامش عصبی به آرام‌سازی حرکات دیافراگم و درمان سکسکه نوزاد منجر می‌گردد. دیگر روش تسکین حرکات دیافراگم، خواباندن نوزاد به روی شکم است. زیرا در این حالت به شکم نوزاد فشار وارد می‌شود که احتمالا همین فشار در تسکین دیافراگم نقش دارد.

گرفتن‌آروغ نوزاد به خروج هوای بلعیده‌شده از معده کمک می‌کند. برای این کار، نوزاد را به صورت عمودی بغل کرده و به آرامی پشت او را ماساژ دهید. خروج هوا به آرامش دیافراگم و در نهایت درمان سکسکه نوزاد منجر می‌گردد. پستانک‌دادن به نوزاد نیز انقباض دیافراگم را کم می‌مندو به درمان سکسکه نوزاد تا حدودی کمک نماید.

پرت کردن حواس نوزاد از سکسکه برای مثال با بازی‌کردن با او می‌تواند در بهبود سکسکه نوزاد موثر باشد. گریپ واتر نام دارویی است که علاوه بر تسکین سکسکه نوزاد در درمان کولیک آن‌ها نیز موثر است.

روش‌های ممنوعه درمان سکسکه نوزاد

به هیچ وجه برای بندآوردن سکسکه نوزاد با صدای بلند او را نترسانید. صدای بلند علاوه بر آسیب شنوایی به نوزاد، او را وحشت‌زده نیز می‌کند. تشویق کودک به حبس نفس خود نیز کار خطرناکی است؛ زیرا کمبود اکسیژن می‌تواند آسیب‌های مغزی ایجاد نماید. دادن‌آب نبات ترش نه تنها کمکی به بهبود سکسکه نوزاد نمی‌کند. بلکه می‌تواند به دندان‌های او آسیب وارد نماید.

برای دریافت مشاوره در مورد سکسکه نوزاد می‌توانید در هر ساعت از روز برای مشاوره تلفنی کودک از طریق شماره 02191002360 و یا از طریق تلفن های ثابت شهری با شماره 9099070354 جهت ارتباط با برترین متخصصان کلینیک تخصصی کودک ذهن نو تماس حاصل نمایید.

کانال تلگرام روانشناسی      اینستاگرام روانشناسی


شماره تماس ذهن نو

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
دریافت مشاوره