خوردن اشیا توسط کودک | بلعیدن پیچ ، سکه ، پلاستیک ، تیله و.. در کودکان

کانال تلگرام روانشناسی      اینستاگرام روانشناسی

خوردن اشیا توسط کودک یک امر شایعی است که والدین زیادی آن را تجربه کرده‌اند. کودکان بنا به حس کنجکاوی و کاوشی که دارند هر چیزی که در دست می‌گیرند را داخل دهان می‌گذاند. یکی از شایع‌ترین علل بلعیدن اشیا توسط کودکان وجود تنش و ناآرام بودن منزل است. کودکانی که در محیط خانه ارامش لازم را ندارند با جویدن لباس سعی در آرام‌کردن خود می‌کنند. اشیای مختلفی مثل باتری، آهنربا، مواد پلاستیکی، سکه و … توسط کودکان بلعیده می‌شود. در صورت داشتن آرامش با ضربه به پشت و جناغ سینه کودکان در منزل می‌توانید جسم داخلی را خارج کنید. اما پس از این کار به اورژانس و بخش کودکان مراجعه کنید تا خیالتان از بابت فرزتدتان آسوده خاطر شود. در ادامه مقاله انواع اشیایی که کودکان می‌بلعند، علل، پیشگیری و راهکار‌های متفاتی را توضیح داده‌ایم.

برای دریافت مشاوره در زمینه خوردن اشیا توسط کودک می‌توانید در هر زمان از روز برای مشاوره تلفنی کودک با برترین متخصصان در کلینیک تخصصی و مشاوره روانشناسی ذهن نو از طریق شماره 02191002360 و یا از طریق تلفن های ثابت شهری با شماره 9099070354 تماس بگیرید.

خوردن اشیا توسط کودک

خوردن اشیا توسط کودک و نوزاد کمک به آرامش و آرام کردن دردشان می‌کند. این حس کنجکاوی در کودکان باعث می‌شود آستین، یقه، مو، اسباب بازی و مداد را بجوند. یک امری شایع که از 18 تا 24 ماهگی رخ دادنش طبیعی است. اما برخی از کودکان اوتیسم تا بعد از 2 سالگی این روند را ادامه می‌دهند. در ادامه مقاله به موارد مهمی اشاره کرده‌ایم، همراه ما باشید. برای آشنایی با راه های کنار آمدن با خستگی از بچه داری کلیک کنید.

خوردن کدام اشیا توسط کودک خطرناک تر است؟

حس کنجکاوی باعث خوردن اشیا توسط کودک مختلفی می‌شود.  فلزات، سکه، مدادرنگی، مواد شیمیایی، دارو، باتری و آهنربا از رایج‌ترین اشیائی هستند که کودکان می‌بلعند.

خوردن اشیا فلزی و سکه توسط کودک

اشیای فلزی به خاطر مواد سمی‌شان مانند سرب و کادمیوم باعث به وجودآمدن مسمومیت می‌شوند. اما سکه‎ها کامل بلعیده نمی‌شوند. و یکی از رایج ترین اشیا برای خوردن هستند. بلعیدن سکه باعث بسته‌شدن راه تنفسی و خفگی کودک می‌شود.

خوردن مواد اشیا پلاستیکی و شیمیایی توسط کودک

خوردن مواد شیمیایی و شوینده باعث مسمومیت شدید در کودکان می‌شود که آسیب های جبران ناپذیری را به همراه دارد. بلعیدن مایع ظرف شویی، مواد شستشو و … باعث سوزش گلو، لب و دهان در کودکان خواهد شد. حشره‌کش ها باعث تشنج در کودکان می‌شود، پس خیلی مراقب دور از دسترس بودن این مواد از کودک بشوید.

مواد پلاستیکی نیز برای کودکان مضر است. مخصوصا اگر پلاستیک نرم باشد و احتمال جداشدن ذرات و ورود آن به روده فرزندتان وجود داشته باشد.

جویدن دارو یا ورق قرص

خوردن برخی داروها می‌تواند در کبد و کلیه کودکان اثرات منفی بگذارد. خوردن مسکنی مانند ایبوپروفن باعث مشکلات تنفسی می‌شود.

در دهان گذاشتن باتری و آهنربا

بلعیدن باتری های کوچک در کودکان بسیار شایع است. باعث خونریزی زیاد، آسیب به رگ‌های گوارش، سوزاخ شدن مری و … می‌شود. خوردن آهنربا نیز باعث سوراخ شدن روده و زخم آن می‌شود.

خوردن قلمو و رنگ نقاشی توسط کودک

اغلب کودکان عادت به گاز زدن مداد دارند. ترکیب سازنده مداد سرب و خاک رس است که خوردن آن باعث اختلالات هاضمه و مشکلات روده می‌شود. با راهکارهایی ساده به کمک متخصص‌می‌توانید این عادت کودک را از بین ببرید.

برای آشنایی با راه های کاهش سختی های بچه داری کلیک کنید.

علل خوردن اشیا توسط کودک

آرام کردن خود

شاید این علل نشان از تنش و بحث در حضور کودک است و او برای آرام کردن و فرار از تنش و تسکین، بار منفی خود را روی جویدن خالی می‌کند. شما به عنوان والدین باید راه‌های دیگری برای آرام‌کردن کودک پیدا کنید.

خوردن اشیا توسط کودک به دلیل ناتوانی در رشد

گاهی خوردن اشیاء توسط کودک نشان دهنده تاخیر در رشد کودک است. با مراجعه به متخصص کودک تمام نشانه ها بررسی می‌شوند.

جلب توجه

گاهی کودک با جویدن لباس و خوردن اشیاء می‌خواهد که جلب توجه کند. بی‌توجهی شما روش مناسبی برای از بین‌بردن این رفتار کودک نیست. متخصص روانشناسی به شما راهکارهایی برای توجه مثبت یاد می‌دهند.

چگونه خوردن اشیا توسط کودک را متوقف کنیم

اصولا کودکانی که اقدام به جویدن اشیا می‌کنند، استرس وارده در خانه، مدرسه، محیط بیرون را اینگونه تخلیه می‎کنند. برای کاهش اضطراب کودکان بالای 2 سال نفس عمیق، همدلی، یافتن راه حل و رهایی از احساس گناه مفید است. و برای کودکان کمتر از 2 سال تامین پوشاک و خوراک، آغوش مادر و توجه بی قید و شرط والدین موثر است. برای کسب اطلاعات بیشتر درباره راه های کاهش اضطراب کودک کلیک کنید.

در ادامه سایر راه‌کارهایی برای توقف خوردن و بلعیدن اشیا توسط کودک نام برده‌ایم، البته والدین توجه به نیاز سنی کودک را فراموش نکنند.

کاردرمانی توسط متخصص

زمانی که خوردن اشیا توسط کودک ادامه‌دار بود. با مراجعه به متخصص کار درمان و ارزیابی‌های لازم در صورت نیاز به کاردرمانی برای کمک به کودک اقدام کنید.

1- خوردن میوه خشک: برای کودکان زیر 2 سال ازدادن میوه های خشک ریز اجتناب ورزید. و از تکه های بزرگ برای جویدن‌کودک استفاه کنید.

2- آدامس: اگر از قورت‌ندادن آدامس توسط کودک خود اطمینان‌دارید از این روش استفاده کنید.

3- تمرین با نی: نی‌ها یک روش بازی برای تنفس عمیق کودکان هستند. نوشیدنی های کودک را با نی به او بدهید.

4- ورزش و بازی: شنا، پرش و غواصی، دوچرخه سواری و طناب‌کشی برای تنفس عمیق کودکان مفید هستند.

اقدامات لازم بعد از خوردن اشیا توسط کودک

والدین گرامی در صورت‌پریدن اشیا در گلوی کودک خود لطفا استرس و اضطراب نگیرید. با آرامش و خونسردی از مراحل زیر کمک بگیرید.

برای کودکان زیر 1 سال

1.زمانی که شی را داخل گلوی کودک خود مشاهده‌کردید با پایین کشیدن لب و زبان جسم را با سرعت خارج کنید.

2. اگر شی داخل گلوی کودک مشاهده نشد ابتدا با قسمت نرم دست 5 ضربه به پشت کودک وارد کنید و سپس با دو انگشت وسط دست قسمت پایین جناغ سینه را فشار دهید. دهان کودک را باز کنید و اگر جسمی مشاهده شد آن را خارج کنید.

3. در صورتی که کودک شما دچار مشکل تنفسی بود به آن تنفس دهان به دهان بدهید و مراحل بالا را انجام دهید. (البته اگر آموزش های لازم در این زمینه را دیده‌اید، در غیر این صورت هر چه سریع تر به اورژانس مراجعه نمایید).

برای کودکان بالای 1 سال

1.کودکان بالای 1 سال اگر هوشیار بودند او را در حالت ایستاده قرار دهید. و ضربات محکمی به قسمت پایین جناق سینه وارد کنید. اگر کودک هوشیارنبود خوابیده این کار را تکرار کنید. شاید تعداد ضربات 10 بار تکرار شود.

2. کودک را تشویق به سرفه کنید.

3. غذایی به او بدهیدکه نرم باشد، موز گزینه خوبی است.

4. آب کافی بدهید و بدن کودک را مرطوب نگه دارید.

پس از انجام اقدامات بالا کودک را به اورژانس ببرید و به متخصص اطفال مراجعه کنید.

پیشگیری از خوردن اشیا توسط کودک

در ادامه به نکات مهم پرداخته‎ایم. اما کافی‌نیستند و حتما باید درباره آموزش پدر و مادر نیز مطالعه نمایید.

1- اسباب بازی‌های مناسب سن کودکان خود تهیه کنید.

2- برای کودک زیر دو سال تان اسباب بازی های ریز نگیرید.

3- از مرغوبیت جنس اسباب بازی ها متناسب سن کودک مطمئن شوید.

4- هرگز پول (مخصوصا سکه ای) در دسترس کودکان قرار ندهید.

5- دارو‌های شیمیای و درمانی را از دسترس کودکان خارج کنید.

6- غذاها و اشیایی که در منزل روی زمین ریخته شده است را جمع آوری کنید.

7- کودک را برای مدت زیادی تنها نگذارید.

8- برای آموزش خطرات برای او وقت بگذارید.

9- باتری وسایل برقی را از دسترس کودک خارج کنید.

10- از محافظ کودک برای کابینت های مربوط به مواد شوینده استفاده کنید.

برای دریافت مشاوره در زمینه خوردن اشیا توسط کودک می‌توانید در هر زمان از روز برای مشاوره تلفنی کودک با برترین متخصصان در کلینیک تخصصی و مشاوره روانشناسی ذهن نو از طریق شماره 02191002360 و یا از طریق تلفن های ثابت شهری با شماره 9099070354 تماس بگیرید.

کانال تلگرام روانشناسی      اینستاگرام روانشناسی


شماره تماس ذهن نو

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
دریافت مشاوره