اختلالات تغذیه ای در کودکان | انواع اختلالات خوردن در کودک

کانال تلگرام روانشناسی      اینستاگرام روانشناسی

اختلالات تغذیه ای در کودکان باید هر چه زودتر تشخیص و رسیدگی شود. تغذیه درست، اصولی و مناسب برای کودکان لازم و ضروری است. چرا که عامل بسیار مهمی در رشد جسمی و ذهنی کودک به شمار می‌رود. امروزه اختلالات تغذیه ای در کودکان گسترش یافته و آسیب‌ها و مشکلات متعددی برای سلامت کودک ایجاد می‌کنند. کودکان و نوجوانان در هر سنی به اختلال تغذیه‌ای مبتلا می‌توانند شوند. اکثر کودکان نسبت به غذاها سختگیر و اصطلاحا بد غذا هستند. توجه کنید که بدغذایی با اختلالات تغذیه ای در کودکان متفاوت است. در ادامه با انواع اختلالات تغذیه‌ای در کودکان، علل، علائم، درمان و پیشگیری از آن‌ها آشنا می‌شویم. برای حل این مساله از خدمات مشاوره کودک استفاده نمایید.

برای دریافت مشاوره در زمینه انواع اختلالات تغذیه ای در کودکان در هر ساعت از روز برای مشاوره تلفنی کودک با برترین متخصصان در کلینیک تخصصی و مشاوره روانشناسی ذهن نو از طریق شماره 02191002360 و یا از طریق تلفن های ثابت شهری با شماره 9099070354 تماس بگیرید.

اختلال تغذیه ای در کودکان

اگر کودکی دیدگاه منفی نسبت به غذا داشته باشد، به طوری که این دیدگاه موجب اشکال در غذاخوردن و آسیب به سلامت کودک شود را معمولا اختلال تغذیه ای می‌نامند. اختلال تغذیه‌ای در هر سنی ممکن است رخ دهد. حتی شاید ناشی از مشکلات عاطفی و ذهنی باشد. رایج‌ترین و مهم‌ترین انواع اختلال تغذیه ای در کودکان شامل موارد زیر است.

1- بی‌اشتهایی عصبی

بی‌اشتهایی عصبی حالتی است که کودک به علت ترس شدید و غیر منطقی از افزایش وزن، از غذاخوردن اجتناب می‌کند. این کودک تصور چاق بودن دارد. در حالی که احتمالا بیش از حد لاغر است. کودک مبتلا به بی‌اشتهایی عصبی شاید خود را مجبور به استفراغ بعد از هر وعده غذایی استفراغ کند. تا مبادا چاق‌شود یا حتی به رژیم‌های سخت و ورزش‌های افراطی روی بیاورد. البته چنین رفتارهایی شدیدی در کودکان نزدیک به سنین نوجوانی دیده می‌شود. برای آشنایی بیشتر با نشانه های این اختلال روی بی اشتهایی کودکان کلیک کنید.

2- پرخوری عصبی

این دسته از کودکان تمایل به حفظ وزن طبیعی خود دارند. از طرفی با اشتهای زیادشان مقدار زیادی غذا می‌خورند. پس ازخوردن غذا، کودک دچار احساسات ناخوشایند و عذاب وجدان‌شده و تلاش‌می‌کند با استفراغ یا استفاده از داروهای ملین از شر غذاهای خورده شده، خلاص شود. به این ترتیب از افزایش وزن خود جلوگیری می‌کند.

3- پیکا یا هرزه‌خواری

میل به خوردن موادی که خوراکی نیستند و هیچ ارزش غذایی ندارند را پیکا می‌نامند. پیکادر زنان باردار نیز مشاهده شده که در دوران بارداری با نام ویار شناخته می‌شود. کاغذ، خاک، گچ، رنگ، یخ نمونه‌هایی از موادی هستند که کودکان مبتلا به پیکا از مصرف آن‌ها لذت می‌برند.

فروشگاه آرامیس

برای مثال می‌توانید درباره خاک خوردن کودک بخوانید.

4- محدود خوردن یا اختلال اجتناب

کودک مواد غذایی و خوراکی‌ها را بر اساس رنگ، بو، ظاهر، طعم انتخاب می‌‌کند. معمولا کودکان محدود خور اشتهای کمی برای غذاخوردن دارند. اما برخلاف کودکان مبتلا به بی‌اشتهایی عصبی، نگرانی و دلواپسی نسبت به افزایش وزن و چاقی ندارند. و از اعتماد به نفس خوبی برخوردارند.

5- پرخوری عیاشی یا پرخوری بی‌اختیار

شیوع این اختلال در میان دختران و پسران به یک اندازه است. این دسته کودکان مانند کودکان مبتلا به پرخوری عصبی غذای زیادی می‌خورند. اما برخلاف کودکان مبتلا به پرخوری عصبی اصلا به ظاهر و افزایش وزن خود توجهی ندارند. کودک مبتلا به پرخوری عیاشی به خوردن‌زیاد و بدون کنترل موادغذایی مشغول است. و به قول خودشان تا مرز ترکیدن غذا می‌خورند. این دست اختلالات تغذیه ای در کودکان شاید از نظر والدین ایرادی نداشته باشد. اما در بزرگسالی آن‌ها را با انواع بیماری‌ها مثل دیابت و چاقی مفرط مواجه خواهد کرد.

6- سندروم نشخوار

در طی این اختلال، کودک غذای هضم نشده را به دهان وارد می‌کند. سپس آن را به بیرون از دهان تف می‌کند. یا دوباره آن را جویده و واردمعده می‌کند. برای اشنایی بیشتر با اختلال نشخوار نوزاد و کودک کلیک کنید.

علت بروز اختلالات تغذیه ای در کودکان

علت اصلی اختلال تغذیه ای در کودکان ناشناخته است. مشکلات عاطفی و احساسی، استرس، کمبود اعتماد به نفس و تاثیر رسانه‌های اجتماعی بر رژیم غذایی از جمله علل ابتلا به اختلال تغذیه ای در کودکان به شمار می‌آیند.

قرارگرفتن در موقعیت‌های استرس‌زا مانند ورود به مدرسه، دوران امتحانات، مشکلات خانوادگی و … نیز منجر به اختلالات‌خوردن و تغذیه در کودکان می‌شود.

علائم اختلالات تغذیه ای در کودکان

نشانه‌‌ها و علائمی که معمولا نشان‌دهنده اختلال تغذیه ای در کودکان هست را در ادامه آورده‌ایم. اگر در طول یک تا سه ماه این علائم را در فرزندتان‌دیدید، حتما به متخصص کودک مراجعه نمایید.

  • کاهش وزن
  • رژیم‌های غذایی سخت با وجود لاغر بودن
  • افراط در ورزش علی‌رغم لاغر بودن
  • عدم تمایل در شرکت در فعالیت‌های اجتماعی و منزوی شدن
  • چک کردن کالری غذاها و خوراکی‌ها
  • کمبود اعتماد به نفس
  • نگرانی در مورد ظاهر
  • تغییرات رفتاری (اضطراب، تحریک‌پذیری، عصبانیت و…)

درمان اختلالات تغذیه ای در کودکان

عمده‌ترین روش‌های درمان اختلال تغذیه‌ای را به سه روش دارو درمانی، مشاوره تغذیه، روان درمانی و شرکت در جلسات مشاوره تقسیم می‌نمایند.

دارو درمانی

متاسفانه اختلالات تغذیه‌ای در کودکان می‌تواند موجب مشکلات جدی در وضعیت سلامت آن‌ها شود. مشکلاتی از قبیل کاهش سرعت رشد، اختلالات قلبی، فشارخون پایین، افسردگی و اضطراب در نتیجه اختلالات تغذیه ای در کودکان به وقوع می‌پیوندد.

معاینه و مراجعه مرتب به پزشک و در صورت لزوم استفاده از داروهایی مانند داروهای ضد افسردگی ممکن است لازم و ضروری باشد.

مشاوره تغذیه

پزشک متخصص تغذیه برای رشد مناسب کودک و فراهم کردن نیازهای تغذیه‌ای وی، رژیم غذایی مناسبی را تجویز می‌کند.

روان درمانی

شرکت در جلسات مشاوره بیشتر برای والدین کودک است. والدین در این جلسات روش‌های ایجاد انگیزه در کودک را یاد می‌گیرند و به کمک این روش‌ها عادات غذایی کودک خود را اصلاح می‌کنند. درمان در مورد کودکان دچار اختلالات خاص حتما نیاز به همراهی والدین دارد.

برای آشنایی با نحوه برخورد با کودکان استثنایی کلیک کنید.

روش‌‌های پیشگیری از اختلالات تغذیه ای در کودکان

+ اعتماد به نفس و عزت نفس کودک خود را بالا ببرید. به او یاد بدهید بدن و ظاهر خود را دوست داشته باشد.

+ اعضای خانواده سعی کنند وعده‌های غذایی را کنار هم بخورند. این روش به کودک اهمیت غذاخوردن را نشان می‌دهد.

+ نگرش مثبت به غذاها و خوراکی‌ها ایجاد کنید. از برچسب زدن به غذاها با عنوان‌هایی مانند چاق‌کننده، کالری بالا و … خودداری کنید.

+ از صحبت کردن در مورد رژیم‌های غذایی، ظاهر و اندام افراد در خانه به ویژه هنگامی که کودک گوش می‌دهد، اجتناب نمایید.

+ به کودک آموزش دهید ورزش کردن و فعالیت‌های ورزشی برای حفظ سلامتی و کمک به رشد جسمی و ذهنی است.

برای دریافت مشاوره در زمینه انواع اختلالات تغذیه ای در کودکان در هر ساعت از روز برای مشاوره تلفنی کودک با برترین متخصصان در کلینیک تخصصی و مشاوره روانشناسی ذهن نو از طریق شماره 02191002360 و یا از طریق تلفن های ثابت شهری با شماره 9099070354 تماس بگیرید.

کانال تلگرام روانشناسی      اینستاگرام روانشناسی


شماره تماس ذهن نو

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
دریافت مشاوره