تلویزیون دیدن نوزادان | عوارض تماشای تلویزیون برای نوزاد

کانال تلگرام روانشناسی      اینستاگرام روانشناسی

آیا تلویزیون دیدن نوزادان ایرادی دارد؟ تماشای تلویزیون برای همه ما فعالیتی سرگرم‌کننده است. اما آیا تلویزیون دیدن برای نوزاد نیز سرگرم‌کننده است و مانعی ندارد؟ وقتی نوزادتان به صفحه نمایشگر تلویزیون خیره شده. به عنوان والدین چه کاری باید انجام داد؟ آیا مجاز به استفاده از تلویزیون برای ساکت نگهداشتن نوزاد خود هستید؟ بسیاری از مادران از این روش برای سرگرم‌کردن نوزاد و فرصتی برای‌رسیدن به کارهایشان استفاده می‌کنند. اما متخصصان آن را روشی مناسب نمی‌دانند. در ادامه جوانب مختلف این مساله را بررسی می‌کنیم. برای آشنایی با روش‌های مراقبتی نوزاد از مشاوره کودک استفاده نمایید.

برای دریافت مشاوره در زمینه تلویزیون دیدن نوزادان در هر ساعت از روز برای مشاوره تلفنی کودک از طریق شماره 02191002360 و یا از طریق تلفن های ثابت شهری با شماره 9099070354 جهت ارتباط با برترین متخصصان کلینیک تخصصی مشاوره روانشناسی ذهن نو تماس حاصل نمایید.

تلویزیون دیدن نوزاد

چشم های نوزاد هنوز بینایی کامل پیدا نکرده و عصب‌های چشم در حال شکل گیری است. بینایی نوزاد تا چهارماهگی دچار تغییرات زیادی می‌شود، در این بازه تلویزیون بیشترین آسیب را به بینایی نوزاد وارد می‌کند. اما در ادامه سایر عوارض جبران ناپذیر این مساله را شرح داده‌ایم. با این حال نوزاد شما احتمالا به تلویزیون دیدن علاقه دارد و شاید ساعت ها آن را تماشا کند. در حالی که چیزی از برنامه هایش متوجه نمی‌شود. تنها به دلیل موزیکال، رنگارنگ و متحرک بودن از دیدن تلویزیون لذت می‌برد.

مناسب‌ترین سن برای شروع تماشای تلویزیون در نوزادان

انجمن اطفال آمریکا طبق تحقیقات انجام گرفته در این زمینه، تلویزیون دیدن نوزادان زیر دو سال را اکیدا ممنوع کرده است. تلویزیون یک جعبه جادویی است که تصاویر رنگارنگ و موسیقی دارد و به همین دلیل برای نوازاد جذاب است. مطلب مهم‌تر این است که نوزاد شما از تماشای این تصاویر چیزی یاد نمی‌گیرد.

مطالعات دیگر نیز تاکید می‌کنند تا قبل از ۱۸ ماهگی از هیچ وسیله الکترونیکی مانند تلویزیون، تبلت، لپتاپ، موبایل و … برای سرگرمی و ساکت نگهداشتن نوزاد استفاده نکنید. زیرا تماشای تلویزیون و هر صفحه نمایشگر دیگری تا قبل از ۱۸ ماهگی منجر به اثرات منفی بر رشدشناختی و جسمی نوزاد خواهد شد.

مدت زمان مناسب تلویزیون دیدن نوزادان

بچه های دو تا پنج سال اجازه دارند فقط یک ساعت در روز از تلویزیون، موبایل، تبلت یا هر وسیله الکترونیکی دیگری استفاده کنند. توجه کنید حداکثر مدت زمان استفاده از وسایل الکترونیکی در هر مرتبه حدود بیست دقیقه است. بعد از بیست دقیقه سرگرمی و تفریح جذاب دیگری را جایگزین کنید.

فروشگاه آرامیس

برای پرکردن اوقات فراغت کودکان کلیک کنید.

عوارض تلویزیون دیدن نوزادان

متاسفانه اثرات منفی و مخرب تماشای تلویزیون از اثرات مثبت آن بر نوزادان بیشتر است. برخی از مهم‌ترین اثرات منفی تلویزیون دیدن نوزادان شامل موارد زیر می‌شود.

1- ممانعت از رشد مغز در نوزاد

دو سال اولیه زندگی، کودک‌از طریق بازی، جستجوی اطراف، لمس وسایل و … به یادگیری می‌پردازد. اگر مدت زمانی که نوزاد باید صرف یادگیری کند را به تماشای تلویزیون بگذراند، رشد مغز او با مشکل مواجه می‌گردد.

2- عدم شکل‌گیری اصولی مهارت‌های اجتماعی و شناختی

نوزاد از طریق بازی با دنیای پیرامون و اطرافیان ارتباط برقرار می‌کنند. او به این وسیله مهارت‌های اجتماعی خود را شکل می‌دهد. طبق پژوهش‌ها نوزادان زیر دو سالی که به تماشای تلویزیون مشغول بوده‌اند، در ۱۸ تا ۲۷ ماهگی، نسبت به هم‌سالان خود هفت تا هشت کلمه کمتر یاد می‌گیرند.

مهارت روانی_شناختی فرد ممکن است در اثر تماشای تلویزیون در نوزادی مختل شود. مثلا هنگامی که نوزاد به تصویر تلویزیون واکنش نشان می‌دهد (لبخند می‌زند، دستش را به سمت تصویر دراز می‌کند)، تصویر به او پاسخ متقابل نمی‌دهد.

برای درک بهتر فرزندتان حتما مقاله روانشناسی کودک را مطالعه نمایید.

3- آسیب به چشم‌ها

تلویزیون دیدن نوزاد بیش از حد موجب خستگی چشم‌ها و سردرد درکودک می‌شود. بسیاری بر این باورند که نور تلویزیون اعصاب بینایی نوزاد را تحت تاثیر قرار می‌دهد.

4- افزایش اضطراب و تحریک‌پذیری

مشاهده صحنه‌های جنگ، خونریزی، خودکشی و دیگر صحنه‌های حاوی خشونت منجر به افزایش اضطراب، پرخاشگری و بالابردن سطح تحریک‌پذیری می‌شود. هم‌چنین دیدن محتواهای خشن و خشونت‌بار باعث می‌شود کودک جهان را محیطی ترسناک و ناامن تلقی کند.

5- افزایش احتمال ابتلا به بیش فعالی

نوزادان و کودکان زیر دو سال عملکرد مغزشان طوری نیست که بتوانند چند محرک را همزمان با هم شناسایی و درک کنند. شما برای درک بهتر فرزندتان با او شمرده‌شمرده صحبت می‌کنید. و برای جلب توجه او محرک های محیطی را حذف می‌کنید. تغییر زاویه تصویر، تغییر نور، محرکهای متعدد در تصویر و…. مانع از رشد قدرت تمرکز کودک می‌شوند. در نتیجه احتمال ناتوانی در تمرکز کودک بالا می‌رود. عدم تمرکز مهم‌ترین نشانه ابتلا به بیش فعالی است.

6- سایر ضررهای تلویزیون دیدن نوزادان

_ کاهش توانایی یادگیری

_ تاخیر در یادگیری خواندن و نوشتن

_ عدم لذت از مزه غذاها هنگامی که همزمان با تلویزیون دیدن نوزادان اقدام به غذادادن به او می‌کنید.

_ کاهش فعالیت جسمی و فیزیکی که به دنبال آن چاقی در کودکان افزایش می‌یابد.

_ تصاویر تحریف‌شده به کودک نشان داده می‌شود. مانند زندگی انسان امروزی در جنگل و صحبت با حیوانات وحشی. حتما این موضوعات را برای کودک روشن و شفاف‌سازی کنید.

_ عدم تمرکز در طولانی مدت زیرا تصاویر تلویزیون سریع حرکت می‌کنند.

_ تلویزیون دیدن نوزادان به توانایی آن‌ها در صحبت و یادگیری کلمات بیشتر هیچ کمکی نمی‌کند.

برای اطلاع بیشتر حتما مقاله آموزش پدر و مادر را بخوانید.

فعالیت‌های جایگزین تلویزیون دیدن نوزادان

شما فعالیت‌های زیر را جایگزینی برای تلویزیون دیدن نوزادان و کودکان در نظر بگیرید. فعالیت های زیر با توجه به نیاز کودک و سلامت او توصیه شده‌اند.

کتاب خواندن

کتاب خوانی به روش سنتی (عدم استفاده از کتاب‌های صوتی) این امکان را فراهم می‌کند که علاوه بر تقویت رشد کودک، به ارتباط بهتر کودک و والدین نیز کمک می‌کند.

نقاشی کشیدن

نقاشی‌کشیدن و رنگ‌آمیزی اشکال جنبه یادگیری (مثلا یاد گرفتن چگونگی قلم دست گرفتن) و سرگرمی برای کودک دارد.

مسئولیت دادن به کودک

کودکان را از همان سنین پایین برای کمک کردن انتخاب کنید. هنگام پهن یا جمع کردن سفره از او بخواهید چند وسیله را جابجا کند. یا به شما در آشپزی با انجام کارهایی مانند هم‌زدن، مخلوط‌کردن و … کمک کند.

برای دریافت مشاوره در زمینه تلویزیون دیدن نوزادان در هر ساعت از روز برای مشاوره تلفنی کودک از طریق شماره 02191002360 و یا از طریق تلفن های ثابت شهری با شماره 9099070354 جهت ارتباط با برترین متخصصان کلینیک تخصصی مشاوره روانشناسی ذهن نو تماس حاصل نمایید.

کانال تلگرام روانشناسی      اینستاگرام روانشناسی


شماره تماس ذهن نو

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
دریافت مشاوره