بی علاقگی کودک به غذا | علت و رفع بی علاقگی کودک به غذا

کانال تلگرام روانشناسی      اینستاگرام روانشناسی

بی علاقگی کودک به غذا می‌تواند دلایل مختلفی داشته باشد. بسیاری از کودکان در مراحل سنی مختلف، ذائقه شان تغییر می‌کند و ممکن است مانند قبل تمایلی به خوردن غذا نداشته باشند. اما در کل برخی از کودکان خوش اشتها و برخی دیگر کاملا متضاد هستند. اما نباید همیشه عدم تمایل به خوردن غذا در کودکان را پای بد غذایی کودک گذاشت. شاید مساله ای جدی وجود داشته باشد. همچنین گاهی بی علاقگی کودک به غذا خوردن نوعی بهانه گیری برای دستیابی به خواسته هایش است. والدین با رعایت یک سری نکات و استفاده از روش‌های متفاوت، کودک خود را به غذا علاقه مند می‌کنند. برای حل این مساله از خدمات مشاوره کودک استفاده نمایید.

برای دریافت مشاوره در زمینه بی علاقگی کودک به غذا در هر ساعت از روز برای مشاوره تلفنی کودک از طریق شماره 02191002360 و یا از طریق تلفن های ثابت شهری با شماره 9099070354 جهت ارتباط مستقیم با برترین متخصصان کلینیک تخصصی مشاوره روانشناسی ذهن نو تماس حاصل نمایید.

بی علاقگی کودک به غذا

شاید شما هم هر روز درگیر این موضوعید که چه غذایی مطابق ذائقه کودک‌تان درست کنید. کودکان مانند بزرگسالان درک کافی از خوردن غذا و اهمیت و فواید آن ندارند. بنابراین باید کمی حوصله کنید. عوامل بدغذایی و بی‌اشتهایی کودک خود را بیابید. در این زمینه باید به اعصاب خود مسلط باشید و با آرامش، کودک را به خوردن غذا تشویق کنید. در ادامه مهم‌ترین دلایل بی علاقگی کودکان و راه های درمان آن آشنا می‌شوید.

برای آشنایی بیشتر با انواع تغذیه سالم کودکان کلیک کنید.

علت بی علاقگی کودک به غذا چیست؟

بی علاقگی کودک به خوردن غذا، علت های متفاوتی دارد که برخی از آن‌ها به راحتی قابل درک هستند. برای مثال اگر کودک شما از روی لجبازی نسبت به خوردن غذا بی میل است، با یافتن علت رفتارش این مشکل حل می‌شود. گاهی هم علت بی علاقگی کودک شما مشکلی جدی‌تر باشد. در این شرایط با یک متخصص تغذیه مشورت کنید. در ادامه رایج‌ترین دلایل بی علاقگی کودکان به غذا را شرح داده‌ایم.

  • بی نظمی در وعده های غذایی کودک
  • بیماری های جسمی مثل مشکلات گوارشی
  • استرس کودک، مشکلات خانوادگی و تنش های موجود در خانواده
  • بازیگوشی و کنجکاوی کودک
  • عدم تمایل نسبت به رنگ، بو، مزه و شکل برخی از غذاها
  • پرخاشگری والدین نسبت به کودک و ایجاد ترس
  • داشتن خواب طولانی
  • تنبیه های شدید والدین که موجب بیزاری کودک از خوردن غذا می‌شود

برای آشنایی با علت بی اشتهایی کودکان کلیک کنید.

رفتار مناسب والدین در مقابل بی علاقگی کودک به غذا

1_الگوی مناسبی برای فرزندان باشید. برای مثال اگر در منزل رژیم غذایی را برای لاغری دنبال می‌کنید. احتمال تاثیر منفی روی بی علاقگی کودک وجود دارد.

2_در تزئیین غذاها خلاقیت به خرج دهید و غذاهای متنوعی را درست کنید

3_از جایزه و تشویق برای جلب توجه کودکان استفاده کنید. اما همیشه این کار را انجام ندهید.

4_اگر کودکتان به هیچ عنوان غذا نمی‌خورد، بگذارید برای مدتی گرسنه بماند. با این کار احتمالا خودش بعد از مدتی به سمت غذا می‌رود.

5_برای غذاخوردن به کودک اصرار نکنید. این کار لجبازی بیشتر کودک و به احتمال زیاد عصبانیت شما را به دنبال خواهد داشت.

6_در تهیه غذا به کودک اجازه دهید به شما کمک کند. یا برای خرید مواد غذایی او را همراه خود ببرید.

7_تعداد وعده های غذایی بیشتر اما حجم آن را کمتر کنید.

برای آشنایی با بهترین روش های تشویق کودک به غذا خوردن کلیک کنید.

روش های رفع مشکل بی علاقگی کودک به غذا

بعد از اینکه علت اصلی بی علاقگی کودک به غذا را متوجه شدید، می‌توانیدآن را درمان کنید. اما به تنهایی قادر به حل این مشکل نیستید. مگر آن که مساله حاد نباشد. به دلیل اهمیت تغذیه‌کودکان حتما به متخصص مراجعه نمایید. در ادامه روش هایی ساده برای رفع بی علاقگی کودکان به غذا را شرح داده‌ایم.

1- به کودک اجازه انتخاب بدهید

وقتی کودک خودش غذایش را انتخاب کند، یا با‌دادن حق انتخاب، او علاقه بیشتری نسبت به غذا نشان خواهد داد. از او نپرسید که “غذا میخوری یا خیر”. در عوض بین دو نوع غذا به او حق انتخاب بدهید. به او بگویید: کدام غذا را دوست داری بخوری؟ (غذاهایی که کودکتان بیشتر دوست دارد را پیشنهاد دهید).

2- به ظاهر غذای کودک توجه کنید

خلاقیت در طراحی ظاهر غذا، قطعا بیشتر از غذاهای معمولی کودکان را ترغیب می‌کند. اگر خلاقیتی در این زمینه ندارید. از مواد غذایی با اشکال و رنگ های متنوع و زیبایی استفاده کنید. البته این ترفند برای کودکانی با درک بیشتر نسبت به ظاهر و طعم غذا استفاده می‌شود.

3- فعالیت بدنی کودک را افزایش دهید

زمانی که کودک شما در طول روز تحرکی نداشته باشد. ساعت ها یک جا بنشیند، طبیعتا بی‌اشتها می‌شود. افزایش فعالیت بدنی کودک، او را بیشتر از قبل گرسنه می‌کند. حتی اگر میلی به غذا نداشته باشد، مجبور به این کار می‌شود. بنابراین با ایجاد یک برنامه ورزشی متناسب با کودکتان، مشکل کم اشتهایی او را حل کنید.

4- درمورد فواید و محتویات غذا با کودک صحبت کنید

اگر کودک شما توانایی درک فواید غذاها و مواد معدنی آن را دارد. پس حتما در این باره با او صحبت کنید. آگاهی کودک درباره مضرات کمبود هر ویتامین و اهمیت آن‌ها، او را به‌خوردن غذاهای مختلف ترغیب می‌کند. برای این کار از خود او بخواهید که فواید هر ماده غذایی را توضیح دهد.

5- قبل از وعده غذایی اصلی معده کودک را پر نکنید

نیم تا 1 ساعت قبل از غذای اصلی، به کودک خود غذاهای سنگین یا تنقلات ندهید. برخی از این غذاها یا تنقلات، به خصوص چیزهای شیرین به کودک احساس سیری می‌دهد. اینگونه او غذای اصلی را  نمی‌تواند بخورد. علاوه براین مصرف بیش از اندازه تنقلات، اشتهای کودک را از بین می‌برد و مشکلات گوارشی ایجاد می‌کند. قبل از وعده‌های غذایی، میوه و خشکبار برای رفع دل ضعفه به او بدهید.

سخن آخر

کودکان در سنین و شرایط مختلف نسبت به غذا بی علاقه می‌شوند. اما معمولا این اتفاق برای کودکان زیر دوسال می‌افتد. کودکان زیر دوسال به دلیل عادت به خوردن‌شیر، از مصرف غذاهای دیگر خودداری می‌کنند. همینطور کودکان در دوران دندان درآوردن بی‌اشتها می‌شوند. اما اگر بی علاقگی کودک شما به غذا در شرایطی نرمال و مدت طولانی اتفاق افتاد. باید به فکر درمان با کمک متخصص باشید. در این خصوص حتما با یک پزشک متخصص مشورت کنید.

برای دریافت مشاوره در زمینه بی علاقگی کودک به غذا در هر ساعت از روز برای مشاوره تلفنی کودک از طریق شماره 02191002360 و یا از طریق تلفن های ثابت شهری با شماره 9099070354 جهت ارتباط مستقیم با برترین متخصصان کلینیک تخصصی مشاوره روانشناسی ذهن نو تماس حاصل نمایید.

کانال تلگرام روانشناسی      اینستاگرام روانشناسی


شماره تماس ذهن نو

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
دریافت مشاوره