بچه حرف گوش کن | برخورد با بچه های حرف گوش نکن

کانال تلگرام روانشناسی      اینستاگرام روانشناسی

چطور بچه حرف گوش کن داشته باشیم ؟ چرا باید بچه ها به حرف‌های بزرگترها گوش دهند؟ گوش کردن به حرف پدر و مادر چقدر برای بچه‌ها سخت است؟ به چه نحو بچه ها را قانع کنیم تا به حرف‌های ما گوش دهند؟ این‌ها سوالاتی است که در ذهن خیلی از والدین تکرار می‌شود. شما در این زمینه تنها نیستید.

والدین دیگری هم هستند که از بچه های حرف گوش نکن شان خسته شده‌اند. سرکشی و طغیان در بچه‌های 2 تا 6 ساله طبیعی است. شما باید حرف گوش نکنی کودک را درک کنید و به او عشق بورزید. از طرفی هم باید سعی کنید با رفتار مناسب طغیان او را کنترل  و اصلاح کنید. در ادامه به توضیح بهترین ترفندها و نکاتی که کودک را تبدیل به بچه ای حرف گوش کن می‌کند، پرداخته‌ایم.

برای دریافت مشاوره در زمینه بچه حرف گوش کن در هر ساعت از روز برای مشاوره تلفنی کودک از طریق شماره 02191002360 و یا از طریق تلفن های ثابت شهری با شماره 9099070354 جهت ارتباط مستقیم با برترین متخصصان کلینیک تخصصی مشاوره روانشناسی ذهن نو تماس حاصل نمایید.

بچه های حرف گوش کن

آیا حرف گوش کن بودن کودک یعنی اینکه کاملا مطیع والدین باشد؟ یک بچه حرف گوش کن صرفا آرام نیست. اما والدین وقت کمتری برای یاددهی کارهای خوب به او صرف می‌کنند و یا دائم نباید علت کارهای بد را تکرار کنند. او با یک اخم و صدای بلند، آرام می‌شود دقیقا مانند کسی که متوجه عواقب بد کارش است!

کودکان هم مثل بقیه آدم‌ها ممکن است بعضی اوقات به حرف‌های دیگران گوش نکنند. در حقیقت این شمایید که باید از سنین کودکی به آن‌ها یاد دهید چرا و چگونه به حرف‌های بزرگترها توجه و گوش کنند. یکی از اشتباهات رایج والدین این است که یک حرف را ده بار به کودک می‌گویند و اگر گوش نکرد برای تنبیه او اقدام می‌کنند. در نتیجه کودک عادت می‌کند که همیشه بعد از بارها تکرار والدین به حرف آن‌ها گوش کند.

برای عضویت در کانال تلگرامی ذهن نو کلیک نمایید.

فروشگاه آرامیس

چرا بچه ها حرف گوش نکن می شوند؟

کودک با گوش نکردن سعی دارد توجه والدین را به خود جلب کند؛ اگر کودک بتواند هنر حرف شنوی را خوب یاد بگیرد در فرآیند یادگیری پیشرفت خواهد کرد. توجه بیشتری به علائم هشدار خواهد داشت؛ قادر خواهد بود با شما، معلمان و بقیه بزرگترهایی که از او انتظار احترام دارند، بهتر کنار بیاید؛ دوستان بهتری هم پیدا خواهد کرد. اما والدین با اشتباهات متعدد تربیت‌فرزندشان را دچار خدشه می‌کنند.

بیشتر بخوانید: اشتباهات تربیتی والدین

تکنیک‌های ساده‌ای وجود دارند که اگر به طور پیوسته به کار بگیرید کودکتان مهارت‌های لازم برای یک “شنونده خوب” بودن را یاد می‌گیرد. برای آموزش به کودک هیچوقت زود نیست! یک کودک 2 ساله در این سن نمی‌تواند به خوبی یک کودک ۵ ساله به حرف‌های شما گوش دهد ولی می‌تواند حرف شنوی خوبی داشته باشد.

برای اتخاذ یک روش مناسب تربیت فرزند کلیک کنید.

رفتار با کودک حرف گوش نکن

سرکشی در کودکان در دو گروه سنی بیشتر دیده می‌شود: کودکان 2 تا 6 ساله و نوجوانان؛ چون در این سنین، بچه‌ها خواهان عمل طبق اراده خود هستند و آن را تمرین می‌کنند. البته حرف گوش نکنی بچه ها در دوره‌های دیگری هم اتفاق می‌افتد. برای مثال، وقتی کودک از تغییر محیطش ناراحت است و توضیح این وضعیت به والدین برایش سخت باشد، ناراحتی‌اش را با سرکشی و حرف گوش نکردن نشان می‌دهد.

در این حالت والدین نباید زیاد به او فشار بیاورند. چون سرکشی در این مراحل زندگی کودک، تا حدی ضروری است، زیرا هویت و شخصیت کودکان در این مراحل شکل می‌گیرد. از این روی بهتر است گاهی در مراحلی سرکشی فرزندتان را قبول کنید و او را درک کنید. شما می‌توانید به طریقی سرکشی کودک‌تان را کنترل کنید و به دست بگیرید و نگذارید این حرف گو‌ش نکنی به قسمتی از هویت و شخصیت آن‌ها تبدیل شود.

چگونه فرزند حرف گوش کن داشته باشیم

برای کنترل و حل مشکل حرف گوش نکردن بچه ها روش‌های مختلفی وجود دارد که در این قسمت به شرح آن‌ها می‌پردازیم.

1- قوانین و عواقب روشن ایجاد کنید

اگر کودک قوانین حاکم در خانواده و عواقب پیروی نکردن از آن‌ها را بداند، حس امنیت بیشتری دارد. نه اینکه بگوییم با دانستن قوانین همیشه آن‌ها را رعایت خواهد کرد، بلکه مهم این است که شما همانطور که قوانین را وضع کردید، برای سرپیچی هم حتما تنبیه کنید.

2- بچه حرف گوش کن | رفتار نامناسب را تجلیل نکنید

اگر شما به رفتار بد کودک بخندید، سرکشی او بیشتر خواهد شد. هرچند رفتارش خنده‌دار باشد ولی کودک با خنده شما پیام تایید رفتارش را می‌گیرد و کم کم به شما احترام هم نخواهد گذاشت.

پیشنهاد می‎شود که حتما مقاله کودک خرابکار را هم بخوانید.

3- تقویت و تشویق رفتارهای مثبت

از بدترین اشتباهات والدین این است که رفتارهای منفی کودک را بیش از حد برجسته می‌کنند و کارهای خوب او را نمی‌بینند. مدام توضیح می‌دهند که این کار تو بد بود. با این روش شما ناخواسته باعث تقویت رفتار منفی او می‌شوید. بهتر است به جای تمرکز به رفتار بد او، کارهای خوبی که کودک انجام می‌دهد را تشویق و تعریف کنید، به او پاداش دهید. این پاداش به اندازه مجازات کارهای بدش، کارها و رفتار خوبش را تقویت خواهد کرد.

4- نشان دادن حمایت و عشق خود به کودک

زمانی که کودک در انجام کاری بارها و بارها شکست می‌خورد، شما باید به او نشان دهید در کنارش هستید و از او حمایت می‌کنید. به او بگویید از روش انجام کارش ناراحت هستید، او را درک کنید و برسرش فریاد نزنید. به او اطمینان و آرامش دهید. مخصوصا اگر نوجوان باشد بگذارید فضای خودش را داشته باشد.

5- برخی رفتارهای خودتان که موجب سرکشی کودک‌تان شده را اصلاح کنید

گاهی اوقات حرف گوش نکنی و سرکشی فرزندان از وضعیت خانواده ناشی می‌شود. طلاق، اختلاف و جدایی عاطفی والدین و حتی ترجیح و توجه بیش از حد به یکی از فرزندان از دلایل رایج سرکشی کودکان است. بچه‌ها این مسائل را درک می‌کنند و می‌خواهند توجه‌شان را از آن دور کنند. و ممکن است با سرکشی این حس خود را نشان دهند. پس نگاهی به رفتارهای خود هم داشته باشید.

به همین منظور در این شرایط والدین باید در روش تربیت کودک خود تجدید نظر کنند.

6- آموزش گزینه‌های جایگزین رفتار

وقتی جایگزین‌های رفتاری مناسب را به کودکان یاد دهید، آن‌ها چگونگی تایید شرایط مثبت را می‌فهمند. همچنین مهارت‌ تصمیم‌گیری در زندگی بزرگسالی‌شان هم توسعه می‌یابد. می‌توانید از طریق مذاکره با او رفتار جایگزین را پیشنهاد دهید. مثلا بگویید اگر تکالیفت را خوب انجام داده‌ای تا زمان معینی اجازه داری تلویزیون تماشا کنی.

7- بچه حرف گوش کن | با زبان خوش حرف بزنید

وقتی کاری از کودک می‌خواهید، حرف زدن با زبان خوش بیشتر او را به اطاعت وا می‌دارد تا زبان منفی. زبان منفی حس مبارزه‌طلبانه را ترویج می‌دهد. روی کاری که نمی‌خواهید کودک انجام دهد با زبان منفی تمرکز نکنید. مثلا به جای گفتن «اجازه نداری داخل اتاق دوچرخه سواری کنی» بهتر است بگویید «می‌توانی در تراس دوچرخه سواری بکنی».

8- روی حرف خود ثابت بایستید

از اشتباهات دیگر والدین تغییر سریع موضع صحبت‌هایشان با کودک است. اینگونه کودک شما را جدی نخواهد گرفت و کمتر به حرفتان گوش خواهد کرد. حتما حرفی که زدید را عملی کنید. مثلا اگر به او گفته‌اید که قبل از خواب برایت قصه می‌گویم، اینطور نشود که بگویید به جای قصه می‌توانی برنامه کودک تماشا کنی.

9- به طریق صحیح اخطار و هشدار دهید

زمانی که برنامه‌ای برای بیرون رفتن دارید و کودک به حرف شما و زمان رفتن توجه نمی‌کند و در آماده شدن دیر می‌کند، از قبل باید به او هشدار دهید. مثلا چند مدت قبل از رفتن نه به صورت خشن و عصبانی ولی با صدای بلند بگویید چند دقیقه دیگر می‌رویم هر وقت صدایت کردم وسایلت را جمع کن و بیا. برای داشتن بچه حرف گوش کن باید بیش از هر کس روی رفتارخودتان تمرکز کنید.

سخن آخر

امیداریم مطالبی که در این مقاله خواندید به شما کمک کرده باشد. همانطور که دیدید برای مقابله با بچه حرف گوش نکن نباید روش‌های تنبیهی را بکار برید. علم روانشناسی راهکارها و اصول علمی مختلف را یاد می‌دهد تا بتوانید در تربیت کودکتان بهتر عمل کنید. برای اینکه روش‌های نوین حل مشکلات رفتاری کودکان را بیاموزید و کودکی با اخلاق و رفتار سالم داشته باشید، مشاوره روانشناسی استفاده کنید و یا در جلسات آموزشی فرزندپروری شرکت کنید.

برای دریافت مشاوره در زمینه بچه حرف گوش کن در هر ساعت از روز برای مشاوره تلفنی کودک از طریق شماره 02191002360 و یا از طریق تلفن های ثابت شهری با شماره 9099070354 جهت ارتباط مستقیم با برترین متخصصان کلینیک تخصصی مشاوره روانشناسی ذهن نو تماس حاصل نمایید.

کانال تلگرام روانشناسی      اینستاگرام روانشناسی


شماره تماس ذهن نو

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
دریافت مشاوره