بازی فکری کودکان

کانال تلگرام روانشناسی      اینستاگرام روانشناسی

بازی‌ فکری کودکان یک راهکار ساده و بسیار مفید برای تقویت ذهن آنها در سنین مختلف است. به‌طورکلی بازی‌کردن یکی از نیازهای اساسی برای رشد کودک در جنبه‌های مختلف شناختی، عاطفی، جسمانی و اجتماعی است. بازی‌های فکری می‌توانند عملکرد‌های ذهنی و فکری کودکان را بهبود ببخشند؛ این موضوع تا جایی اهمیت دارد که می‌توان بسیاری از مشکلات شناختی و فکری کودکان را با، بازی برطرف کرد. ازاین‌جهت آشنایی با انواع بازی فکری کودکان می‌تواند برای والدین‌ اهمیت بسیاری داشته باشد. به همین خاطر ما در این مطلب سعی می‌کنیم تا بازی فکری کودکان را از ابعاد مختلف بررسی کنیم. به‌علاوه این نکته را به خاطر داشته باشید که کمک‌گرفتن از یک مشاور و دریافت مشاوره کودک برای انتخاب اختصاصی‌تر بازی‌هایی که فرزند شما به آن نیاز دارد می‌تواند بسیار مفید باشد.

برای دریافت مشاوره در زمینه نوزاد و کودک می‌توانید در هر ساعت از روز برای مشاوره تلفنی کودک از طریق شماره 02191002360 و یا از طریق تلفن های ثابت شهری با شماره 9099070354 جهت ارتباط با برترین متخصصان کلینیک تخصصی مشاوره روانشناسی ذهن نو تماس حاصل نمایید.

اهمیت بازی‌ فکری کودکان

کودکان برای رشد در زمینه‌های مختلف و به‌خصوص توانایی‌های ذهنی‌شان به بازی نیاز دارند. تا جایی که می‌توان گفت کودک بسیاری از مهارت‌هایش را از طریق بازی‌کردن یاد می‌گیرد. بازی‌های فکری علاوه بر این که نقش سرگرمی دارند روی توانایی‌های شناختی و فکری کودک مثل حافظه و توجه تأثیر مثبتی می‌گذارند. بنابراین بازی‌های فکری چیزی بیشتر از یک بازی ساده هستند.

هدف اصلی این بازی‌ها این است که کودک در یک فضای بدون استرس و نگرانی و از طریق راه‌هایی که برایش جذاب هستند مهارت‌های ذهنی مختلف را یاد بگیرد. هرچه توانایی‌های فرزند شما بیشتر بشود به این معنی است که او مهارت‌های بیشتری برای اداره کردن زندگی خود خواهد داشت. و به‌عبارت‌دیگر راحت‌تر از پس مشکلات برمی‌آید. به همین خاطر است که روان‌شناسان توصیه می‌کنند در تربیت فرزندتان به نقش بازی‌ها توجه داشته باشید. توصیه می کنیم مقاله استعدادیابی کودک را مطالعه نمایید.

دسته‌بندی بازی‌های فکری

بازی‌های فکری را می‌توان به دو دسته بازی‌های سنتی و مدرن تقسیم کرد. بازی‌های سنتی عمدتاً به شکل اسباب‌بازی‌ها یا مداد کاغذی هستند. با پیشرفت تکنولوژی شکل جدیدی از بازی‌های فکری به وجود آمده‌اند و تا حدودی جایگزین بازی‌های سنتی شده‌اند. زیرا این بازی‌ها جذابیت بیشتری برای بچه‌ها دارند. به همین خاطر بسیار مهم است که والدین با، بازی‌های مفید برای کودکان آشنا باشند. بعضی از مهم‌ترین انواع بازی فکری کودکان عبارتند از:

بازی‌های سازه‌ای

از قدیمی‌ترین بازی‌های فکری می‌توان به بازی‌های سازه‌ای اشاره کرد. بازی‌های سازه‌ای از چند قطعه سازه در رنگ‌های مختلف تشکیل شده‌اند. کودکان باتوجه‌به خلاقیت خودشان می‌توانند با این سازه‌ها اشکال مختلفی را بسازند‌. تشخیص رنگ‌ها و شناسایی و به‌کاربردن قطعات مختلف برای ساختن یک سازه می‌تواند باعث پیشرفت و افزایش خلاقیت کودک شود. توصیه مقاله بازی نکردن کودک را مطالعه نمایید.

فروشگاه آرامیس

پازل | بازی فکری کودکان

یکی از بازی‌های فکری که تقریباً همه کودکان از آن لذت می‌برند پازل است. پازل می‌تواند بر مهارت‌های مختلفی مانند قدرت استدلال منطقی، تصویرسازی ذهنی و هماهنگی چشم و دست کودک تأثیر مثبتی داشته باشد.

ماز یا مارپیچ

بازی مارپیچ یا ماز برای کودکان جذابیت زیادی دارد؛ و مهارت‌های شناختی مختلفی را درگیر می‌کند. این بازی یک فعالیت سودمند برای تقویت مغز به حساب می‌آید. بازی مارپیچ انواع مختلفی دارد و از ساده تا دشوار تقسیم‌بندی می‌شوند. مارپیچ بر مهارت‌های دیداری، حرکتی، حل مسئله، کنترل تکانشگری و… تأثیر می‌گذارد.

بازی با نقاشی | بازی فکری کودکان

یکی از بازی‌هایی که نشان‌دهنده رشد شناختی و فکری کودک است نقاشی کردن کودک است. نقاشی کردن می‌تواند به صورت انتخاب یک شکل یا نقاشی آزاد باشد. کودکان عمدتاً هیجانات و احساسات خود را در نقاشی کشیدن نشان می‌دهند. به‌علاوه نقاشی مهارت‌های دیگری مثل خلاقیت و هماهنگی چشم و دست را نیز در کودک افزایش می‌دهد. توصیه می کنیم مقاله تفسیر نقاشی کودک را مطالعه نمایید.

خمیربازی

کودک به‌واسطه بازی با خمیر می‌تواند شکل‌های مختلفی ایجاد کند و هماهنگی چشم و دست، قدرت تخیل و تصویرسازی خود را تقویت کند.

بازی مارپله

بازی مارپله یکی دیگر از بازی‌های فکری است که مهارت‌های مختلفی مانند تسلط بر مفاهیم اساسی و درک توالی اعداد را در کودکان تقویت می‌کند.

بازی تشخیص صدا | بازی فکری کودکان

بازی تشخیص صدا از آن دسته بازی‌هایی است که منجر به تقویت حافظه و توجه شنیداری، تمییز و تفاوت صداهای مختلف می‌شود. اسباب‌بازی‌های مختلفی برای انجام این کار وجود دارد. در صورت در دسترس نبودن این اسباب‌بازی‌ها می‌توانید خودتان صدای حیوانات یا چیزهای مختلف را تقلید کنید و سپس از کودکان بخواهید صداها را حدس بزند. توصیه می کنیم مقاله هوش کودک را مطالعه نمایید.

جورچین اشکال مختلف

جورچین اشکال از آن دسته اسباب‌بازی‌هایی است که کمک می‌کند کودک نسبت به ابعاد و اشکال مختلف شناخت پیدا کند. این عملکرد یکی از نیازهای تأثیرگذار رشد است. عمدتاً جورچین‌ها دارای اشکال هندسی هستند بااین‌حال جورچین‌هایی با شکل حیوانات، پرندگان و… وجود دارند. در این بازی مهارت حل مسئله، تصمیم‌گیری و درک فضایی کودک تقویت می‌شود.

بازی‌های دیجیتالی

نسل جدیدی از بازی‌های فکری شامل بازی‌های دیجیتال است که عمدتاً جذابیت و دقت بیشتری نسبت به بازی‌های سنتی دارند. بااین‌حال بازی‌های دیجیتال در کنار فوایدی که دارند اگر به طور مناسب از آن‌ها استفاده نشود می‌توانند مشکلاتی را به همراه داشته باشند. از جمله بازی‌های فکری دیجیتال می‌توان به نورولند، لوموسیتی، پیک، اوتیسمو و فیت برین اشاره کرد.

بهترین بازی‌های فکری برای کودکان

بازی دینگو

دینگو یکی از بازی‌های فکری مناسب برای کودکان است. در این بازی تعدادی کارت وجود دارد که روی هرکدام مجموعه‌ای از تصاویر را می‌بینید. فرزند شما باید بتواند زودتر از سایر رقبا تصویر اصلی را در میان سایر تصاویر تشخیص بدهد. دیدن تصویر اصلی و به خاطر سپردن آن و در مرحله دوم تلاش برای پیداکردن آن باعث تقویت حافظه دیداری در کودک می‌شود. جلوگیری از تکانشگری، تقویت قدرت تمرکز و تقویت سرعت عمل از دیگر مزایای این بازی فکری هستند.

بازی چیدمان | بازی فکری کودکان

چیدمان یک بازی ساده اما دارای فواید بسیار است. این بازی از یک صفحه چوبی و تعدادی میله به رنگ‌ها و اندازه‌های مختلف تشکیل شده است. شما می‌توانید از فرزندتان بخواهید میله‌های همرنگ را در یک ردیف روی صفحه چوبی قرار دهد. یا از او بخواهید میله‌ها را به ترتیب از کوچک به بزرگ مرتب کند. شما می‌توانید هر دستورالعملی را برای این بازی در نظر بگیرید. به همین خاطر است که می‌گوییم چیدمان یک بازی ساده اما بسیار مفید است. این بازی به درک رنگ‌ها، شباهت و تفاوت‌ها، توالی و ترتیب و همین‌طور تقویت هوش فضایی کودک کمک می‌کند.

بازی شکلک

شکلک از آن دسته بازی‌هایی است که توانایی‌های اجتماعی و هیجانی فرزند شما را تقویت می‌کند. در این بازی تعدادی کارت وجود دارد که هرکدام احساس مختلفی را نشان می‌دهند. فرزند شما با دیدن هر کارت باید بتواند حالت چهره شخصیت داخل کارت را در صورتش به وجود بیاورد. این بازی به کودک در شناخت احساسات و درک آنها بسیار کمک می‌کند.

بازی دست‌چین

دست‌چین بازی فکری است که از تعدادی کارت و لیوان رنگی تشکیل شده است. کودک باید بتواند لیوان‌های رنگی را درست مطابق رنگی که در داخل تصویر می‌بیند کنار هم یا روی هم بچیند. این کار باعث بالارفتن سرعت عمل، هماهنگی چشم و دست، تمرکز و قدرت تشخیص کودک می‌شود.

بازی فکری کودکان و اهمیت مشاوره

همان‌طور که گفتیم بازی‌ها نقش مهمی در رشد توانایی‌های فرزند شما دارند. به همین خاطر بهتر است در تربیت فرزندتان حتماً به بازی نیز توجه داشته باشید. اما یک سؤال مهم این است که چه بازی‌هایی برای فرزند شما مناسب است. بهترین راه برای جواب دادن به این سؤال این است که از یک روان‌شناس کودک کمک بگیرید. روان‌شناسان با استفاده از تخصص و ابزارهایی که در اختیار دارند به‌خوبی توانایی‌های فرزند شما را بررسی می‌کنند. سپس به شما اطلاع می‌دهند که بهتر است روی کدام توانایی‌های فرزندتان بیشتر کار کنید؛ و همچنین بازی‌های مناسب برای تقویت این مهارت را نیز به شما معرفی می‌کنند.

برای دریافت مشاوره در زمینه نوزاد و کودک می‌توانید در هر ساعت از روز برای مشاوره تلفنی کودک از طریق شماره 02191002360 و یا از طریق تلفن های ثابت شهری با شماره 9099070354 جهت ارتباط با برترین متخصصان کلینیک تخصصی مشاوره روانشناسی ذهن نو تماس حاصل نمایید.

 

سؤالات متداول

منظور از بازی فکری چیست؟

بازی‌های فکری به آن دسته از بازی‌ها گفته می‌شود که علاوه بر جنبه سرگرمی و لذت‌بخش بودن توانایی تقویت مهارت‌ها و عملکرد‌های مغز را داشته باشند.

بهترین بازی فکری برای کودکان کدام است؟

بهترین بازی فکری برای هر کودک باتوجه‌به سن و میزان مهارت‌های او مشخص می‌شود. به همین خاطر بهتر است برای پیداکردن بازی‌های مناسب برای فرزندتان از یک مشاور کودک کمک بگیرید.

کانال تلگرام روانشناسی      اینستاگرام روانشناسی


شماره تماس ذهن نو

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
دریافت مشاوره