تشنج نوزاد | علت، علائم و نحوه درمان تشنج نوزاد

کانال تلگرام روانشناسی      اینستاگرام روانشناسی

تشنج نوزاد از جمله موارد نگران کننده برای هر پدر و مادری است.  نوزادان و کودکان با بیماری‌ها و مشکلات مختلفی ممکن است در طول زندگی روبرو شوند. برخی از این مشکلات و بیماری‌ها و عوارض ناشی از آن‌ها، صدمه و آسیب‌ها جدی به سلامت کودک وارد می‌نمایند. بنابراین به عنوان والد یا مراقبین سلامت کودک، باید با بیماری‌ها و روش‌ها مراقبت از آنان آشنا باشید. تصویه می کنیم مقاله نشانه های سلامت نوزاد را مطالعه نمایید.

یکی از بیماری‌هایی که ممکن است در دوران نوزادی، کودکی و پس از آن برای فرد اتفاق بیفتد، تشنج است. تشنج نوزاد علل مختلفی دارد. ممکن است تشنج نوزاد و کودک به دنبال تب بالا و یا بیماری صرع باشد. البته رخ دادن تشنج به دنبال صرع بیشتر مربوط به دوران بزرگ‌سالی است.

حمله تشنجی در واقع یک حمله ناگهانی و غیر قابل کنترل است که به دلایل و با علائم مختلفی خود را نشان می‌دهد. این حمله ناگهانی و غیر قابل کنترل منجر به تغییراتی در احساسات، رفتار، آگاهی و توانایی حرکتی فرد خواهد شد.

در ادامه مطلب به تعریف تشنج، علل، علائم و درمان‌ها آن اشاره شده است. برای اقدام مناسب و بالا بردن اطلاعات خود در زمینه تشنج کودک با ما همراه باشید.

برای دریافت مشاوره کودک می‌توانید در هر ساعت از روز برای مشاوره تلفنی کودک از طریق شماره 02191002360 و یا از طریق تلفن های ثابت شهری با شماره 9099070354 جهت ارتباط با برترین متخصصان کلینیک تخصصی مشاوره روانشناسی ذهن نو تماس حاصل نمایید.

تشنج نوزاد چیست؟

نورون‌ها سلول‌ها عصبی تشکیل‌دهنده مغز هستند. ارتباط یک نورون با نورون دیگر از طریق جریان الکتریکی بوده و به این روش پیام‌ها منتقل می‌شوند. به دنبال فعالیت الکتریکی غیر طبیعی در مغز، تشنج به وقوع می‌پیوندد.

فروشگاه آرامیس

هنگامی که نورون‌ها به صورت هم‌زمان پیام‌ها الکتریکی فراوانی را به سایر مناطق می‌فرستند، در نتیجه، مغز فرد با این امواج غیر طبیعی درگیر شده و تشنج رخ می‌دهد.

تغییرات رفتاری، احساسی، عدم توانایی در کنترل ادرار، گرفتگی عضلات، اختلال در حرکت معمولا همراه با تشنج ایجاد می‌شوند.

جریان تشنج نوزاد ممکن است بسیار سریع رخ دهد و هم‌چنین اکثر حملات تشنجی در نوزادان معمولا کمتر از ۳۰ ثانیه اتفاق می‌افتد. اگر حملات بیشتر از ۵ دقیقه به طول بینجامد، در واقع یک وضعیت اورژانس پزشکی است که نیازمند مداخلات پزشکی فوری است. شما در هر جایی که هستید می توانید از خدمات مشاوره کودک ذهن نو بهرمند شوید.

تشنج به چه دلایلی رخ می‌دهد؟

نورون‌ها موجود در مغز با دریافت جریان الکتریکی و تولید پیام با یکدیگر ارتباط برقرار می‌کنند؛ هر عاملی که مسیرها ارتباط بین نورون‌ها را مختل کند، منجر به تشنج می‌شود‌.

صرع را شایع‌ترین علت تشنج می‌دانند که بیشتر مربوط به تشنج‌ها دوران بزرگ‌سالی است. با اینکه صرع رایج‌ترین علت تشنج است، اما علت هر تشنجی نمی‌تواند باشد. برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد بیماری صرع کلیک کنید.

ابتلا به عفونت، آسیب به سر، ضربه به سر نوزاد، ضربه مغزی، خونریزی داخل مغز، کاهش قند خون نوزاد، تب بالا، کاهش کلسیم موجود در خون، کمبود اکسیژن در طی زایمان، سایر اختلالات مغزی، سندروم محرومیت نوزاد از علل دیگر ابتلا به تشنج دوره نوزادی به شمار می‌روند.

مادران بارداری که در دوران بارداری از داروها خاص یا مواد مخدر استفاده می‌کنند، نوزادان آن‌ها پس از تولد به علت عدم دسترسی به این مواد دچار سندروم محرومیت می‌شوند که ممکن است موجب تشنج نوزاد نیز شود. توصیه می کنیم مقاله مصرف متادون در بارداری و عوارض اعتیاد در بارداری را مطالعه نمایید.

علائم و نشانه‌های تشنج نوزاد

نشانه‌ها مربوط به تشنج نوزاد بستگی به نوع و شدت تشنج دارد و از خفیف تا شدید متغیر است. برخی از این علائم عبارتند از:

  • تکان خوردن غیر قابل کنترل اندام‌ها
  • خیره شدن به یک نقطه و عدم توجه به اطراف
  • استرس و اضطراب
  • از دست رفتن هوشیاری
  • احساس سردرگمی

هنگام بروز تشنج چه اقدامی باید انجام داد؟

آرامش و خونسردی خود را هنگام مشاهده تشنج کودک حفظ کنید و به مشاهده حرکات تشنجی او بپردازید. پس از مراجعه به پزشک، آنچه را که هنگام تشنج مشاهده کردید برای پزشک توصیف کنید، زیرا توصیفات شما در تشخیص علت تشنج بسیار کمک می‌کند.

توجه کنید که نگه داشتن دست و پا کودک هنگام حمله تشنج نمی‌تواند از لرزش و حرکات اندام‌ها جلوگیری کند. به علاوه کودک را به پهلو بخوابانید تا محتویات معده کودک هنگام استفراغ وارد ریه نشده و به این طریق از خفگی پیشگیری نمایید. مراقب باشید زبان کودک در جریان حمله تشنج، بین دندان‌ها گیر نکند.

سعی نمایید هر چه سریع‌تر کودک را به بیمارستان و مراکز درمانی انتقال دهید. در آن‌جا اقدامات بیشتری برای تشخیص تشنج انجام خواهد شد.

روش‌ها تشخیص تشنج در مراکز درمانی

پزشک ابتدا به توصیفات والدین و اطرافیان کودک در طی حمله را بررسی می‌کند. سایر روش‌ها تشخیص دیگر، شامل موارد زیر است:

آزمایش خون

جهت بررسی عواملی مانند کاهش قند خون، کاهش کلسیم خون، عدم تعادل الکترولیت‌ها، علائم عفونت

نوار مغزی

فعالیت الکتریکی مغز به کمک الکترودها متصل به سر کودک ثبت می‌شود. الگو امواج ثبت‌شده در نوار مغز ممکن است بروز حمله جدیدی را آشکار کند.

پونکسیون کمری | تشنج نوزاد

تهیه نمونه از مایع مغزی نخاعی جهت بررسی ابتلا به عفونت‌ها به عنوان یکی از علل تشنج

سایر روش‌ها | تشنج نوزاد

کمک گرفتن از MRI و CT scan برای بررسی ساختمان مغزی و تشخیص ناهنجاری‌ها مغز

درمان تشنج نوزاد

درمان به علت، شدت و نوع تشنج بستگی دارد. اغلب درمان‌ها به کار رفته در درمان تشنج استفاده از داروهاست. دارودرمانی با هدف یافتن بهترین دارو با کمترین عوارض برای فرد مبتلا انجام می‌شود.

اگر دارودرمانی پاسخ درمانی مناسب ایجاد نکند، ممکن است جراحی انجام شود. محل شروع حمله تشنجی در مغز به کمک جراحی از بین می‌رود.

توصیه می کنیم در صورتی که با تشنج نوزاد در فرزند خود مواجه شدید هر چه سریعتر به پزشک متخصص کودک مراجعه نمایید.

برای دریافت مشاوره کودک می‌توانید در هر ساعت از روز برای مشاوره تلفنی کودک از طریق شماره 02191002360 و یا از طریق تلفن های ثابت شهری با شماره 9099070354 جهت ارتباط با برترین متخصصان کلینیک تخصصی مشاوره روانشناسی ذهن نو تماس حاصل نمایید.

کانال تلگرام روانشناسی      اینستاگرام روانشناسی


شماره تماس ذهن نو

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
دریافت مشاوره