پیچیدن بند ناف دور گردن جنین

کانال تلگرام روانشناسی      اینستاگرام روانشناسی

پیچیدن بند ناف دور گردن جنین یکی از مهم‌ترین عواملی است که هنگام چک‌ آپ‌های دوره ای و مخصوصا ماه های آخر باید بررسی شود. بند ناف یک عضوی لوله‌ای شکل است، که دو شریان و یک ورید دارد. و در جنین وسیله‌ای برای رساندن خون است که با خود اکسیژن و غذا از جفت در بدن مادر، به جنین می‌رساند و مواد مضرر جنین را دفع می‌کند. با استفاده از ناف، نیازهای بدن جنین برآورده می‌شود. این عضو در هفته ششم بارداری تشکیل می‌شود. در ادامه نشانه ها و خطرات پیچیدن بند ناف دور گردن جنین را شرح داده‌ایم. برای دریافت خدمات مشاوره بارداری کلیک کنید.

برای دریافت مشاوره در زمینه پیچیدن بند ناف دور گردن جنین می‌توانید در هر ساعت از روز برای مشاوره تلفنی کودک از طریق شماره 02191002360 و یا از طریق تلفن های ثابت منزل با شماره 9099070354 جهت ارتباط با برترین متخصصان مرکز مشاوره روانشناسی ذهن نو تماس حاصل نمایید.

پیچیدن بند ناف دور گردن جنین

حتی اگر یک دور بند ناف دور گردن جنین بپیچید، باید سریعا برای مداخله اقدام کرد. پیچیدن بندناف دورگردن جنین می‌تواند باعث شروع درد زایمان و زایمان شود. این اتفاق در بارداری بسیار شایع است. از هر سه بارداری در یک مورد بندناف به دورگردن جنین می‌پیچد.

چون بند ناف یک‌عضو حیاتی برای تغذیه و حیات بدن جنین است، پیچیدن آن دورگردن جنین خون‌رسانی و اکسیژن رسانی را مختل می‌کند. هرگونه اختلالی که در بند ناف اتفاق بیافتد، نگران کننده است. امادر اکثر مواقع پیچیدن بندناف به دورگردن جنین مشکلی را ایجاد نمی‌کند.

برای آشنایی با سایر خطرات بارداری کلیک کنید.

دلایل پیچیدن بند ناف به دور گردن جنین

جنین در کیسه آب، ساکن نیست و حرکت می‌کند. حرکات جنین در رحم‌ از مهم‌ترین دلایل پیچیدن بند ناف به دور گردن‌او است.

فروشگاه آرامیس

طول بند ناف جنین از ۴۰ تا۷۰ سانتی‌متر می‌باشد. اما در مواردی نیز طول بند ناف به شکل غیرطبیعی رشد می‌کند. که یکی دیگر از دلایل پیچیدن بند ناف دورگردن جنین می‌باشد. بخصوص بند ناف‌هایی که طول انها بالای ۱۰۰ سانتی متر است.

بارداری چند قلویی یکی از موارد شایع در پیچ خوردگی بندناف دورگردن جنین است.

مایع آمونیاک، ماده‌ای است که جنین وقتی در شکم‌مادر است، در آن شنا می‌کند. سطح این مایع در رحم‌ مادر از ۵تا ۲۵ سانتی متر است. اگر سطح این‌مایع از ۲۵ سانتی متر بالاتر برود، باعث پیچیدن بندناف دور گردن‌جنین می‌شود.

درمواردی هم بندناف بی‌دلیل دورگردن جنین می‌پیچد.

علائم پیچیدن بند ناف دور گردن جنین

کاهش حرکات جنین در اواخر بارداری، یکی از علائم پیچیدن بند ناف دورگردن جنین است. طبق نظر متخصصان کاهش حرکات جنین به دلیل تحت فشار قرار گرفتن او است. جنین باید پنج بار در طول سی دقیقه حرکت کند. مادر باید چندین بار در طول شبانه روز حرکات جنین را چک کند، اگر احساس کرد که حرکات جنین کم شده، حتما به پزشک مراجعه کند.

کاهش ضربان جنین در مراحل شروع زایمان هم نشان دهنده پیچیدن بند ناف دور گردن جنین است. به همین دلیل باید ضربان قلب جنین دائم در طول زایمان چک می‌شود.

برای آشنایی با سایر علل رشد نکردن جنین کلیک کنید.

خطرات پیچیدن بند ناف دور گردن جنین

طبق گفته‌های قبلی در بسیاری از بارداری‌ها، بندناف دورگردن جنین می‌پیچد. در بیشتر مواقع خطری برای مادر و جنین به وجود نمی‌آورد. اما آن‌ها دائم باید زیر نظر پزشک باشند.

در مواردی هم سلامت جنین به خطر می‌افتد. زمان‌هایی که پیچیدگی دور گردن جنین زیاد است و باعث خفگی او می‌شود. به خصوص در مواقعی که دکتر به موقع تشخیص ندهد.

در این مواقع پوست بدن نوازد لکه هایی به رنگ قرمز ،بنفش و سیاه دارد. که منجر به اختلالات فیزیولوژیکی در نوزاد می‌شود.

در بعضی وقت‌ها که اتقافا بسیار نادر هم هست، جفت زودتر از به دنیا آمدن جنین، از واژن خارج می‌شود. چون جفت منبع اکسیژن رسانی برای جنین است.در این هنگام اکسیژن رسانی به جنین مختل می‌شود.

در مواردی نیزممکن است این پبچیدگی بند ناف دور گردن جنین باعث  کاهش رشد جنین در رحم شود.

تشخیص پیچیدن بند ناف دور گردن جنین

معمولا پیچیدن بندناف، در سونوگرافی روتین که در دوران بارداری انجام می‌شود، قابل تشخیص است. اما می‌توان برای اطمینان از سونوگرافی داپلر نیز استفاده کرد. این سونوگرافی با جزئیات و به صورت رنگی، رحم‌ مادر را نشان می‌دهد. به همین دلیل این سونوگرافی دقیق‌تر است. اما چون عموما پیچیدن بندناف خطری ندارد، دکتر درمانی تجویز نمی‌کند. اما در موارد کمی وقتی دکتر تشخیص خطر دهد، مداخله باید شروع شود.

چگونه از پیچ خوردن بند ناف جلو گیری کنیم؟

این‌مشکل جای نگرانی ندارد، چون مشکلات زیاد و اسیب جدی به همراه ندارد. اما می‌توان برای پیشگیری از این مشکل، در دوران بارداری، روتین را رعایت کرد. خصوصا در اواخر بارداری، این روتین جدی‌تر و دقیق‌تر باید زیر نظر متخصص انجام شود. در اواخر بارداری در صورت هرگونه تغییر و مشاهده نشانه های خطر، سریعا به پزشک مراجعه کنید. برای اطلاع از زمان ها و روند سونوگرافی کلیک کنید.

زایمان در زمان پیچده شدن بندناف دور گردن جنین

اگر در زمان زایمان، تشخیص گره بند ناف داده شود، مداخله پزشکان برای باز کردن این گره می‌تواند صدمات بیشتری به همراه داشته باشد. به همین دلیل پزشکان از باز کردن گره خودداری می‌کنند.

در صورتی که بند ناف دور گردن جنین پیچیده باشد، تنها گزینه پیش رو زایمان سزارین نیست. بلکه زایمان طبیعی هم روش خوبی است. فقط در مواردی که پیچیدگی بندناف دورگردن جنین بسیار سخت باشد و احتمال خفگی جنین وجود داشته باشد، می‌توان از زایمان‌سزارین استفاده کرد.

سخن آخر

در دوران بارداری، رخدادهای زیادی برای مادرو جنین اتفاق می‌افتد. یکی از آن‌ها پیچیدن بند ناف دور گردن جنین است. طبق گفته‌های قبلی این‌ مورد خیلی جای نگرانی ندارد، و باعث مشکلات زیادی نمی‌شود. اما در بعضی مواقع زمینه به وجود آمدن مشکلات جدی‌تر است.خانم باردار باید به پزشک مراجعه کند و زیر نظر پزشک باشد. تا  خطرات احتمالی را به حداقل برساند.

پیچیدن بندناف بسیار شایع است. پزشک ضربان قلب نوزاد را هنگام انقباضات رحم و زایمان بررسی می‌کند. در موارد نادری این موضوع می‌تواند سبب به خطر افتادن سلامتی جنین شود. پزشک با توجه به نحوه پیچیدن بندناف به دور گردن جنین، تشخیص می‌دهد که زایمان طبیعی جایز است یا سزارین.

اگر مادر در دوران بارداری حس کند که مشکلی وجود دارد، باید این موضوع را با پزشک مطرح کند.

برای دریافت مشاوره در زمینه پیچیدن بند ناف دور گردن جنین می‌توانید در هر ساعت از روز برای مشاوره تلفنی کودک از طریق شماره 02191002360 و یا از طریق تلفن های ثابت منزل با شماره 9099070354 جهت ارتباط با برترین متخصصان مرکز مشاوره روانشناسی ذهن نو تماس حاصل نمایید.

سوال متداول

ایا حالت خوابیدن باعث پیچیدن بند ناف دور گردن جنین می‌شود؟

خیر. طبق یک باور قدیمی اگر مادر با حالت نادرست بخوابد، بندناف دور گردن جنین می پیچد، اما این مساله نادرست است. پس اگر می‌خواهید پهلو به پلو بشوید لازم نیست بنشینید، بعد دوباره دراز بکشید و به پهلو دیگر بچرخید. می‌توانید در همان حالت دراز کش بچرخید. طاق باز خوابیدن هم مشکلی برای پیچیدن بند ناف ایجاد نمی‌کند. اما سبب کاهش خونرسانی به جنین می‌شود.

کانال تلگرام روانشناسی      اینستاگرام روانشناسی


شماره تماس ذهن نو

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
دریافت مشاوره