رفتار با پدر و مادر بد اخلاق

کانال تلگرام روانشناسی      اینستاگرام روانشناسی

رفتار با پدر و مادر بد اخلاق ، می‌تواند یکی از مشکلات بزرگ زندگی هر انسانی باشد. چیزی به نام والدین کامل وجود ندارد و تقریبا هر پدر و مادری در طول روز، رفتاری داشته‌اند که با عجله انجام داده و بعدا پشیمان شده‌اند. اما تفاوت اساسی بین پدر و مادر خوب با سایرین این است که آن‌ها عذرخواهی می‌کنند و توانایی پذیرفتن اینکه مرتکب اشتباه شده‌اند را دارند. والدین بد اخلاق این کار را نمی‌کنند. زیرا آنچه که لازمه اصلی فرزندپروری است را انجام نداده‌اند.

یعنی قرار دادن فرزندشان در لیست الویت‌ها. ممکن است خشم یا وسواس، یا خواسته خود آن‌ها باشد که نیازهای فرزندشان را تحت الشعاع قرار می‌دهند. برخورد بد والدین، اغلب از دوران کودکی فرزندشان شروع می‌شود و تا بزرگسالی ادامه دارد. رفتار بد والدین، تاثیرات منفی بر روی سلامت روحی و جسمی فرزندان دارد. برای تغییر این نوع برخوردها حتما مشاوره کودک تلفنی بگیرید.

برای دریافت مشاوره درباره رفتار با پدر و مادر بد اخلاق می‌توانید در هر ساعت از روز برای مشاوره تلفنی کودک از طریق شماره 02191002360 و یا از طریق تلفن های ثابت منزل با شماره 9099070354 جهت ارتباط با برترین متخصصان کلینیک تخصصی ذهن نو تماس حاصل نمایید.

رفتار با پدر و مادر بد اخلاق

پدر و مادر بد اخلاق می‌توانند تاثیرات منفی برروی کودکان در طول زندگی خود بگذارند. از جمله اختلالاتی که در اثر بد اخلاقی شدید پدر و مادر در فرزندان رخ می دهد عبارتند از: مصرف مواد مخدر و الکل، عزت نفس پایین، دلبستگی های ناایمن، مشکلات سلامت جسمانی، مشکل در مدیریت احساساتی مانند خشم، اقدام به خودکشی، افسردگی و اضطراب در بزرگسالی، مسائل مربوط به سلامت روان در نوجوانی و… .

فرزندان والدین بد اخلاق اغلب زمان زیادی را صرف بررسی نظرات منفعلانه، پرخاشگرانه، احساس گناه و سیگنال های مختلط می‌کنند. بنابراین ممکن است بیشتر اوقات خستگی را تجربه کنند. اما به یاد داشته باشید که پرورش تنفر از پدر و مادر به دلیل بد اخلاق بودن، راه حل این مشکل نیست. حقیقت این است که والدین بد اخلاق نیز انسان هستند. و این بدان معنا است که آن‌ها نیز می‌توانند ناخواسته به فرزندان خود آسیب برسانند.

برای آشنایی با نحوه تعامل با والدین سمی کلیک کنید.

فروشگاه آرامیس

پدر و مادر بد اخلاق چه ویژگی هایی دارند؟

رفتار مداخله گرانه و توهین آمیز پدر و مادر بد اخلاق می‌تواند زندگی فرزندانشان را تبدیل به جهنم کند. علائمی که نشان دهنده والدین بد اخلاق است به شرح زیر می‌باشد.

بیشتر بخوانید : مادر بی مسئولیت

_ خود محور هستند و به نیازها یا احساسات شما فکر نمی‌کنند.

_ اغلب بیش از حد واکنش نشان می‌دهند. دراماتیک می‌شوند یا در طول حوادث اغراق می‌کنند.

_ به حد و مرزها اهمیت نمی‌دهند. بدون هیچ ملاحظه‌ای به حریم خصوصی شما حمله می‌کنند و هیچ مشکلی برای کنترل زندگی شما ندارند.

_ به شدت از شما انتقاد می‌کنند. ممکن است دائما شما و کسانی که در زندگی دارید، مانند دوستان یا شرکای عاشقانه تان را قضاوت کنند.

_ خود را در هیچ امری مقصر نمی‌دانند و به عقیده شان این شما، یا سایر افراد هستید که مشکل دارید.

_ از احساس گناه، انکار و بی اهمیت جلوه دادن برای به دست آوردن آنچه می‌خواهند استفاده می کنند.

اگر دچار خشم از پدر و مادر شده‌اید، کلیک کنید.

نکاتی برای رفتار با پدر و مادر بد اخلاق

اگر برخی از ویژگی های بد را در والدین خود می‌شناسید، راه هایی برای مقابله با این رفتارها وجود دارد. راهبردهای زیر را در نظر داشته باشید.

1_ از تلاش برای راضی نگه داشتن آن‌ها دست بردارید. ممکن است مکررا به دنبال تأیید والدین خود باشید. اما به یاد داشته باشید که این زندگی شما است. کاری را انجام دهید که علاوه بر بی خطر بودن، احساس خوبی هم به شما می‌دهد. خواهید دید که رفتار با پدر و مادر بد اخلاق چقدر راحت‌تر می‌شود.

2_ حدو مرز ایجاد کنید. تعیین حد و مرز با پدر و مادر بد اخلاق دشوار است. ممکن است محدودیت ها را رعایت نکنند. اما سعی کنید اجازه ندهید که شما را از تصمیم‌تان منصرف کنند. مرزها برای ایجاد و حفظ یک رابطه سالم ضروری هستند.

3_ سعی کنید روی چیزهایی که می‌توانید کنترل کنید، مانند نحوه پاسخگویی به والدین، انتخاب ها و رفتارتان تمرکز کنید و هرگز برای تغییر دادن آن ها تلاش نکنید.

برای آشنایی با نحوه برخورد با پدر بی مسئولیت کلیک کنید.

برخی از تاثیرات پدر و مادر بد اخلاق روی فرزندان

اگر فرزند پدر و مادر بد اخلاقی هستید، خطر ابتلا به اختلال اضطراب در شما بیشتر است. فرزندان والدین بد اخلاق، بیشتر از اختلال استرس پس از سانحه رنج می برند. اکثر کودکان حساس، اگر اشتباهی مرتکب شوند که باعث ناراحتی و عصبانیت والدینشان شود، بیش از اندازه خود را سرزنش خواهند کرد.

ممکن است به دلیل اخلاق بد پدر و مادر، استرس مزمنی را در زندگی خود تجربه کنید. بنابراین شما به احتمال زیاد، سایر مشکلات سلامت روان را نیز تجربه خواهید کرد. درحالی که خودزنی، قطعا یک رفتار ناسالم است، اما اگر پدر و مادر بد اخلاق داشته باشید، بسیار رایج و طبیعی است.

فرزندانی که با والدین بد اخلاق بزرگ شده اند، از محدودیت ها چیزی نمی‌دانند. بنابراین نه گفتن به بسیاری از چیزها برایشان دشوار است. اخلاق پدر و مادر می تواند تاثیر قابل توجهی بر سلامت روانی بگذارد. بنابراین شکستن چرخه سمی بداخلاقی، بسیار مهم است.

برای تغییر این وضعیت حتما باید برای آموزش پدر و مادر اقدام کرد.

سخن آخر

زندگی بر اساس اهداف و ارزش های دیگران می‌تواند باعث شود شما، احساس ناخشنودی و ناامیدی کنید. به یاد داشته باشید که پدر و مادر، هرچقدر بد اخلاق باشند باز هم احترام آن‌ها ضروری است و برای حل این مشکل قطعا به یک روانشناس متخصص نیاز دارید. چراکه به تنهایی از پس آن بر نمی‌آیید. سعی نکنید با پدر و مادر بد اخلاق استدلال کنید. استدلال کردن با افراد بداخلاق بسیار دشوار است. وارد بحث هایی نشوید که منجر به حملات نامطمئن و سایر رفتارهای بی احترامی می‌شود. لازم نیست در هر بحثی که به آن دعوت می‌شوید شرکت کنید.

حتما از صفحه اینستاگرام ذهن نو و کانال تلگرامی ذهن نو دیدن نمایید.

برای دریافت مشاوره درباره رفتار با پدر و مادر بد اخلاق می‌توانید در هر ساعت از روز برای مشاوره تلفنی کودک از طریق شماره 02191002360 و یا از طریق تلفن های ثابت منزل با شماره 9099070354 جهت ارتباط با برترین متخصصان کلینیک تخصصی ذهن نو تماس حاصل نمایید.

کانال تلگرام روانشناسی      اینستاگرام روانشناسی


شماره تماس ذهن نو

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
دریافت مشاوره