کمبود ویتامین آ در کودکان

کانال تلگرام روانشناسی      اینستاگرام روانشناسی

کمبود ویتامین آ در کودکان یکی از شایع ترین مشکلات تغذیه‌ای در کشورهای در حال توسعه مانند ایران است. ویتامین آ برای بدن انسان ضروری می‌باشد. ویتامینa در سلامتی چشم ها، پوست و سیستم ایمنی بدن نقش اساسی دارد. کودکان، بیشتر از باقی افراد به این نوع ویتامین نیاز دارند چرا که در حال رشد هستند و بیشتر در معرض عفونت قرار می‌گیرند. کمبود ویتامین آ مشکلات زیادی را در بدن انسان به وجود می آورد که وحشتناک ترین آن کوری مطلق است. آمارها نشان داده سالانه 500 کودک زیر 5 سال بر اثر کمبود ویتامین آ در خطر کوری قرار می گیرند. با مطالعه و کسب اطلاعات درباره عارضه کمبود ویتامین آ در کودکان می‌توانید از فرزندتان در مقابل این خطر حفاظت کنید. در این باره می‌توانید از خدمات مشاوره کودک نیز استفاده کنید.

برای دریافت مشاوره در زمینه راه های جبران کمبود ویتامین آ در کودکان می‌توانید در هر ساعت از روز برای مشاوره تلفنی کودک از طریق شماره 02191002360 و یا از طریق تلفن های ثابت شهری با شماره 9099070354 جهت ارتباط با برترین متخصصان کلینیک تخصصی ذهن نو تماس حاصل نمایید.

فواید ویتامین آ (a) برای کودکان

ویتامین آ یکی از ویتامین های محلول در چربی است و نقش زیادی در سلامت و رشد انسان دارد.

امروزه در کشورهای توسعه یافته مانند آمریکا، انگلستان، سوئیس و … کمبود ویتامین آ ریشه کن شده اما در کشورهای در حال توسعه مانند کشور خودمان این عارضه به وفور در کودکان و بزرگسالان دیده می‌شود.

برخی گروه های خاص مانند زنان باردار، زنان شیرده، افراد مبتلا به اسهال، افراد مبتلا به فیبروز کیستیک، نوزادان و کودکان بیشتر از دیگران در خطر کمبود ویتامین آ قرار دارند.

ویتامین آ فواید زیادی برای بدن انسان دارد از جمله: کمک به سلامت پوست و مو و ناخن، پیشگیری از عفونت، کمک به بهبود زخم ها و جراحات، بهبود سیستم ایمنی بدن، خونسازی، تامین سلامت بافت‌های مخاطی دهان، کمک به رشد استخوان ها و …

فروشگاه آرامیس

علاوه بر تمام این ها نقش ویتامین آ در سلامت بینایی غیر قابل انکار است. ویتامین به بینایی و دید در شب کمک می کند.

 

مشکلاتی که کمبود ویتامین آ در کودکان ایجاد می کند

_ افزایش ریسک مرگ و میر کودکان

_افزایش خطر ابتلا به انواع عفونت ها

_ ایجاد اختلال در رشد استخوان ها

_ ایجاد اختلال در سیستم خونسازی

_ ایجاد نقایص بینایی و به طور ویژه شب کوری

_ اختلال در رشد کودک (وزن گیری، بلند شدن قد، سلامت بافت های بدن)

_ ضعف سیستم ایمنی

_ طولانی‌تر شدن دوره نقاهت بیماری ها

توجه داشته باشید این مشکلات علاوه بر این که کودکان را درگیر می‌کند، خطراتی برای بزرگسالان نیز پیش می‌آورد. پس اگر متوجه کمبود ویتامین آ در بدن خودتان هم شده‌اید باید سریع‌تر تحت درمان قرار بگیرید. حتما درباره تغذیه سالم کودکان بخوانید.

 

نشانه های کمبود ویتامین آ در کودکان

1.خشکی پوست: کمبود ویتامین آ در بدن می تواند به خشکی پوست بیانجامد. این مشکل حتی سبب ایجاد اگزما و سایر مشکلات پوستی می‌شود.

2.خشکی چشم: خشک شدن چشم و نداشتن اشک یکی از علائمی است که از کمبود ویتامین آ خبر می‌دهد. خشکی چشم مشکلاتی مربوط به قرنیه ایجاد می‌کند.

3.شب کوری: کودکانی که در تاریکی نمی‌توانند چشم‌های خود را با محیط سازگار کنند یا در تاریکی کم چیزی نمی‌بینند احتمالا دچار کمبود ویتامین آ هستند.

4.کند شدن رشد: کودکان مبتلا به کمبود ویتامین آ کمتر از همسالان‌شان قد می‌کشند، کمتر وزن می‌گیرند و به طور کلی رشد می‌کنند.

5.ابتلا به عفونت: کمبود ویتامین آ در بدن کودکان و بزرگسالان می‌تواند مقدمه‌ای بر ابتلا به انواع عفونت به خصوص عفونت گلو و سینه شود.

6.التیام نیافتن زخم ها: کودکانی که ویتامین آ در بدن آن ها کم است در فرایند کلاژن سازی به مشکل بر می‌خورند. به همین دلیل زخم های آن ها دیرتر از دیگران خوب می‌شود.

7.آکنه: همانطور که متوجه شدید کمبود ویتامین آ بیشتر در مشکلات پوستی خودش را نشان می دهد، آکنه و جوش صورت نیز از نشانه های کمبود این ویتامین هستند.

8.نقص ایمنی: همانطور که قبل‌تر گفتیم ویتامین آ به بهبود سیستم ایمنی بدن کمک می‌کند و نبود آن طبیعتا سبب ضعیف شدن این سیستم می شود. نقص ایمنی در کودکانی که مبتلا به کمبود ویتامین آ هستند، به صورت مشکلات گوارشی و تنفسی دیده می شود.

 

منابع غنی ویتامین آ برای کودکان

حال که متوجه اهمیت مصرف ویتامین آ شدید و نشانه های کمبود این ویتامین را یاد گرفتید، لازم است منابع غنی ویتامین آ را بشناسید. گرچه که با مراجعه به متخصص می توانید شربت یا قرص این ویتامین را تهیه کنید اما همیشه منابع طبیعی انتخاب بهتری هستند.

برای آشنایی با میان وعده سالم برای کودکان کلیک کنید.

منابع حیوانی سرشار از ویتامین آ

_جگر و  قلوه

_ تخم مرغ

_ لبنیات پرچرب

_کره

_ ماهی به خصوص ماهی سالمون

_ گوشت

منابع گیاهی سرشار از ویتامین آ

_ سبزی هایی که برگ سبز دارند مانند کاهو، جعفری، اسفناج

_ هویج

_ کلم

_ کدو حلوایی

_ میوه های زرد مانند انبه، پاپایا، زردآلو، هلو، موز، طالبی، انگور، نارنگی، پرتقال

_ برگه خشک هلو و زردآلو

_ سیب زمینی شیرین

برای دریافت مشاوره در زمینه راه های جبران کمبود ویتامین آ در کودکان می‌توانید در هر ساعت از روز برای مشاوره تلفنی کودک از طریق شماره 02191002360 و یا از طریق تلفن های ثابت شهری با شماره 9099070354 جهت ارتباط با برترین متخصصان کلینیک تخصصی ذهن نو تماس حاصل نمایید.

 

سوالات متداول

علت بروز عارضه کمبود ویتامین آ در کودکان چیست؟

تغذیه با شیر خشک به خصوص شیر خشک های رقیق شده در دو سال اول زندگی، سوء تغذیه، از دست دادن مواد مغذی به دلیل ابتلا به بیماری هایی نظیر اسهال و عفونت، رژیم غذایی فاقد چربی.

آیا مصرف زیاد از حد ویتامین آ می تواند مشکل ساز باشد؟

بله. همانقدر که مصرف کم ویتامین آ مشکل ساز است مصرف زیاد این ماده نیز خطر دارد. ویتامین آ اگر زیاد مصرف شود در کبد ذخیره شده و سبب مسمومیت و برخی مشکلات مانند گیجی می شود.

مقدار نیاز بدن کودکان به ویتامین آ چقدر است؟

کودکان با توجه به سن به 300 تا 600 میکروگرم ویتامین آ احتیاج دارند. این مقدار برای بزرگسالان 800 تا 900 گرم می باشد.

ویتامین آ چه انواعی دارد؟

به طور کلی دو نوع ویتامین آ در طبیعت وجود دارد: ویتامین از پیش ساخته شده– پرو ویتامین

کانال تلگرام روانشناسی      اینستاگرام روانشناسی


شماره تماس ذهن نو

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
دریافت مشاوره