تنفر از فرزند

کانال تلگرام روانشناسی      اینستاگرام روانشناسی

تنفر از فرزند به چه دلیلی اتفاق می‌افتد؟ خستگی زیاد، بی‌احترامی فرزند یا عوامل دیگر می‌توانند عللی باشند که در برخی مواقع والدین را دچار این احساس منفی می‌کنند که نسبت به فرزند خود احساس تنفر داشته باشند. اما آیا واقعاً ممکن است پدر و مادر بتوانند از فرزند خود متنفر باشند؟ احساس تنفر از فرزند یک احساس منفی گذراست که نیاز به ریشه یابی و درمان دارد چرا که اگر تداوم یابد، می‌تواند به یک مشکل بزرگ روانی تبدیل گردد و رابطه آمیخته از عشق و علاقه بین والد و فرزند را به مخاطره بیاندازند. برای اصلاح روابط با فرزند خود می‌توانید از مشاوره کودک کمک بگیرید.

برای دریافت مشاوره در زمینه تنفر از فرزند می‌توانید در هر ساعت از روز برای مشاوره تلفنی کودک از طریق شماره 02191002360 و یا از طریق تلفن های ثابت منزل با شماره 9099070354 جهت ارتباط با برترین متخصصان کلینیک تخصصی ذهن نو تماس حاصل نمایید.

دلایل تنفر والدین از فرزند

دلایل زیادی می‌تواند موجبات تنفر والدین از فرزند شود که برخی از آن‌ها به شرح زیر هستند:

1. مشکلات روانی

در صورتی که پدر و مادر دوران کودکی سختی را  همراه با کمبودهای عاطفی پشت سر نهاده باشند، در دوران بزرگسالی وقتی خود در نقش پدر و مادر قرار می‌گیرند، زخم‌های قدیمی باز می‌شوند و در ضمیر ناخودآگاه این باور منفی نقش می‌بندد که او نیز باید مانند پدر و مادر خود عمل نماید و تاوان همه کمبودهایی را که داشته با تنفر از فرزند خود تلافی نماید.

پیشنهاد می‌شود مقاله والدین سمی را بخوانید.

2. حسادت

با تولد فرزند ممکن است این احساس به شما دست بدهد که دیگر مانند گذشته مرکز توجه همسر خود نیستید و او تمام محبت و وقت خود را صرف فرزندتان می‌‌کند. این احساس زمینه کشمش و در گیری را بین زن و شوهر ایجاد نموده و حس حسادت را به فرزند، که اکنون تمام محبت همسر را به خودش اختصاص داده، افزایش می‌دهد.

فروشگاه آرامیس

3. تنفر از فرزند | افزایش مسئولیت

گاهی والدین به دلایل مختلف اعم از نیاز مالی مجبورند ساعت‌های زیادی به کار پرداخته و شب‌ها خسته و بی رمق به منزل بازگردند. در این حالت آن‌ها مانند شیشه‌ای ترک خورده و شکننده هستند که با کوچکترین ضربه‌ای خواهند شکست. سطح تحمل آن‌ها به شدت پایین است و حوصله سر و صدا یا گفتگو کردن با فرزند خویش را نخواهند داشت.

4. کمال گرایی

پدر و مادرهایی که بسیار کمال گرا هستند و می‌خواهند در تمام موقعیت‌ها خوش بدرخشند و حرفی برای گفتن داشته باشند، نسبت به اشتباهات کودک خود منعطف نخواهند بود. زیرا معتقدند خطاها و اشتباهات فرزندشان در شان نقش پدر و مادری آن‌ها نیست. در نگاه پدر و مادرهای کمال گرا، فرزندان باید به بهترین شکل رفتار نمایند تا موقعیت اجتماعی والدین حفظ شود. اگر خلاف این امر اتفاق بیفتد احساس منفی آمیخته با تنفر نسبت به فرزند خود خواهند داشت.

5. فقر

مشکلات مالی و اقتصادی امروزه دامن گیر بسیاری از خانواده‌ها می‌باشد و فشار روانی زیادی را بر اعضای خانواده به ویژه پدر و مادر وارد می‌سازد که به نوبه خود تهدید جدی برای ارتباطات گرم و صمیمانه بین خانواده خواهد شد. در این صورت هر اشتباه کودک هر چند کوچک می‌تواند جرقه‌ای باشد که آتش خشم و تنفر والدین را شعله ور سازد.

اثرات و پیامدهای تنفر از فرزند

در صورتی که تنفر از فرزند بسیار عمیق باشد و مدت زیادی این حس با والدین همراه باشد، اثرات و پیامدهایی دارد که برخی از آن‌ها به شرح زیر هستند:

1. درونگرایی کودک

کودک به دلیل عدم دریافت محبت و حمایت عاطفی از طرف والدین به سمت گوشه گیری و انزوا طلبی گرایش پیدا می‌کند و دایره تعاملات خود را به شدت محدود و تنگ می‌سازد. منزوی شدن کودک مشکلات زیادی در روابط بین فردی او ایجاد می‌کند.

2. پرخاشگری

در نتیجه بی‌اعتنایی والدین و محبت نکردن به کودک، کمبود عاطفی به شکل یک عقده روانی در وجود کودک رخنه کرده و باعث می‌شود در برخورد با دوستان و آشنایان، رفتاری پرخاشگرانه و توام با عصبانیت داشته باشند.

3. تنفر از فرزند | اضطراب و ترس

محبت نکردن به کودک زمینه بروز انواع اختلالات روانی همچون اضطراب و ترس‌های مفرط را ایجاد می‌کند. این اضطراب می‌تواند به شکل اضطراب اجتماعی و ترس از حضور در اجتماع نیز خود را نشان بدهد. زیرا کودک با خود فکر می‌کند تنفر والدین از او به منزله تنفر همه افراد اجتماع است.

4. مشکلات تحصیلی

اگر کودک به اندازه کافی از محبت و عاطفه پدر و مادر بهره مند نگردد، در هنگام تحصیل دقت و تمرکز کافی نخواهد داشت و  مشکلات تحصیلی زیادی را گزارش خواهد نمود.

5. تنفر از فرزند | کاهش اعتماد به نفس کودک

پدر و مادر به عنوان بزرگ‌ترین حامی کودک نقش بسیار مهمی در شکل گیری شخصیت وی و بالفعل رساندن توانایی‌های بالقوه او دارند. اگر کودک در روند رشد روانی خود از حمایت عاطفی پدر و مادر برخوردار نباشد، اعتماد به نفس خود را از دست خواهد داد و تصویر خود ارزشمندی از خویش نخواهد ساخت.

برای آشنایی با جدیدترین متدهای آموزش پدر و مادر کلیک کنید.

راهکارهای مقابله با احساس تنفر نسبت به فرزندان

_تکنیک‌های مدیریت خشم را یاد بگیرید و در مواقعی که اشتباهی از کودک خود مشاهده کردید آن‌ها را به کار ببندید.

_ویژگی‌های سنی کودک خود را بشناسید و متناسب با آن عمل نمایید.

_برای افزایش حس مثبت در خود، در کلاس‌های ورزشی و هنری مورد علاقه‌تان شرکت کنید، با دوستانتان بیرون بروید و وقتی را به خوش گذرانی اختصاص دهید.

_جملات تاکیدی مثبت مانند” من نقش پدر یا مادری را به نحو احسن انجام می‌دهم. من به فرزند خود احترام می‌گذارم” را به کار ببرید.

_مهارت‌های فرزند پروری خود را با مطالعه کتاب‌های مرتبط و مشاوره با روانشناسان فعال در زمینه تربیت کودک تقویت کنید.

برای دریافت مشاوره در زمینه تنفر از فرزند می‌توانید در هر ساعت از روز برای مشاوره تلفنی کودک از طریق شماره 02191002360 و یا از طریق تلفن های ثابت منزل با شماره 9099070354 جهت ارتباط با برترین متخصصان کلینیک تخصصی ذهن نو تماس حاصل نمایید.

کانال تلگرام روانشناسی      اینستاگرام روانشناسی


شماره تماس ذهن نو

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
دریافت مشاوره