شیر آغوز مادر تا چند روز است؟

کانال تلگرام روانشناسی      اینستاگرام روانشناسی

شیر آغوز مادر اولین شیری است که بعد از تولد نوزاد در سینه های مادر شروع به ترشح می کند. شیر آغوز مادر، غلیظ، چسبنده و معمولا زرد، یا سفید است. اگرچه می تواند رنگ های دیگری نیز داشته باشد. آغوز از عواملی نظیر پروتئین، قند، چربی و… تشکیل شده است. نوزادان به مقدار کمی غذا نیاز دارند. شیر آغوز مادر از نظر تامین مواد معدنی مورد نیاز کودک، کامل است. عملکرد آغوز ممکن است فقط در مقادیر کم باشد. اما با این وجود مملوء از مواد مغذی غلیظ است. برخی به آن نام طلای مایع را داده اند زیرا آغوز، حاوی تمام چیزهایی است که نوزاد در چند روز اول زندگی به آن نیاز دارد. شیر آغوز همچنین از اجزائی تشکیل شده است که از نوزاد شما محافظت می کند. همچنین به او کمک می کند تا با عفونت و انواع بیماری مبارزه کند.

برای دریافت مشاوره در زمینه شیر آغوز مادر می توانید در هر زمان از روز برای مشاوره تلفنی کودک با برترین متخصصان در کلینیک تخصصی کودک ذهن نو از طریق شماره 02191002360 و یا از طریق تلفن های ثابت منزل با شماره 9099070354 تماس بگیرید.

 

شیر آغوز مادر

شیر آغوز مادر اولین شیری است که کودک شما با شروع شیردهی دریافت می کند. این مرحله اول تولید شیر مادر، در دوران بارداری شروع می شود و تا چند روز پس از تولد نوزاد ادامه پیدا می کند. شیر آغوز مملوء از مواد مغذی و ترکیبات تقویت کننده سیستم ایمنی است. در چند روز اول زندگی، نوزاد را تغذیه کرده و از او محافظت می کند.

بدن مادر، حدود 2 تا 5 روز پس از زایمان به طور انحصاری آغوز تولید می کند. پس از این دوره شیر انتقالی به وجود می آید. تولید آغوز می تواند از ابتدای سه ماهه دوم بارداری شروع شود. اگر متوجه قطرات کوچکی از مایع شفاف یا زرد از سینه های خود شده اید، باید بدانید که آن شیر آغوز است.

برای آشنایی با فرایند تولید شیر مادر کلی کنید.

فروشگاه آرامیس

فواید آغوز مادر برای  نوزاد

اگرچه همه نوزادان از شیر آغوز سود خواهند برد، اما نوزادان نارسی که آغوز را می خورند، نسبت به آن هایی که آغوز را مصرف نمی کنند به طور قابل توجهی نتایج بهتری برای سلامتی از خود نشان داده اند. از جمله مهترین فواید شیر آغوز مادر برای نوزاد می توان به موارد زیر اشاره داشت : 

  • ایجاد سیستم ایمنی قوی در نوزاد ( حاوی آنتی بادی ها و گلبول های سفید خون) 
  • ایجاد پوشش سفت بر روی معده و روده نوزاد که معده نوزاد در مقابل مکروب و التهاب حفاظ می کند
  • سبب رشد طبیعی مغز، چشم و قلب نزواد می شود.
  • تمامی مواد مغذی لازم برای رشد نوزاد را فراهم می نماید.
  • شیر آغوز مادر شامل پروتئدین، نمک، چربی و ویتامین برای تغذیه کامل کودک است.
  • به راحتی تغذیه نوزاد کمک می کند.

حتما مقاله راهنمای شیر دادن به نوزاد را بخوانید.

میزان و مدت زمان ترشح شیر آغوز برای نوزاد

ترکیبات شیر مادر بنا بر نیاز های غذایی کودک در طی دوران شیر دهی تغییرات زیادی را به همراه خواهد داشت و همین نکته سبب می شود تا مواد مغذی و ترکیبات شیر مادر در طی این مدت متفاوت باشد. به طور کلی برای نوزادانی که به طور طبیعی متولد شده اند می توان گفت شیر آغوز تا حدود 5 تا 7 روز ترشخ می شود. این در حالی است که ترشح شیر آغوز مادر برای نوزادان زودرس، از ابتدا تولد تا حدود 15 تا 21 روز ادامه می یابد. به طور میانگین می توان گفت که حجم شیر آغوز 2 تا 20 ملی لیتر خواهد بود و به بسته به شرایط و نیاز های نوازد این حجم متفاوت است.

برای کسب اطلاعات بیشتر درباره مراقبت های لازم برای نوزاد تازه متولد شده کلیک کنید.

ارزش غذایی شیر آغوز

مواد مغذی در شیر مادر به عوامل مختلفی بستگی دارد از جمله این عوامل می توان به زمان تولد نوزاد، سن مادر، زمان نمونه برداری و … اشاره داشت. بر اساس تحقیقات انجام شده میانگین مواد مغذی موجود در شیر آغوز مادر طبق جدول زیر است : 

برای دریافت مشاوره در زمینه شیر آغوز مادر می توانید در هر زمان از روز برای مشاوره تلفنی کودک با برترین متخصصان در کلینیک تخصصی کودک ذهن نو از طریق شماره 02191002360 و یا از طریق تلفن های ثابت منزل با شماره 9099070354 تماس بگیرید.

 

سوالات متداول

شیر انتقالی و بالغ چیست؟

حدود روز سوم تا پنجم، شیر انتقالی جایگزین آغوز می شود. این شیر خامه ای، سطح لاکتوز و چربی را برای انرژی و رشد نوزاد افزایش می دهد. شیر بالغ، مدتی پس از شیر انتقالی، معمولا حدود 2 هفته بعد از آن وارد می شود. این شیر اغلب رقیق تر از سایر به نظر می رسد.

آغشته بودن شیر آغوز به خون مشکل جدی است؟

گاهی اوقات، خون از درون مجاری شیر می تواند راه خود را به آغوز باز کند. درحالی که دیدن مقداری خون در آغوز به طور بالقوه نگران کننده است مضر نیست و نباید باعث نگرانی زیادی شود. مقدار کمی خون در شیر مادر طبیعی است و معمولا ناشی از سندروم لوله زنگ زده می باشد. با این وجود، اگر متوجه ترشحات خونی، یا تغییر رنگ از نوک سینه خود شده اید بهتر است با پزشک خود صحبت کنید.

کانال تلگرام روانشناسی      اینستاگرام روانشناسی


شماره تماس ذهن نو

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
دریافت مشاوره