قطره آهن برای نوزاد و کودک

کانال تلگرام روانشناسی      اینستاگرام روانشناسی

آیا قطره آهن برای نوزاد و کودک ضروری است؟ معمولا نوزادان در ماه های اولیه پس از تولد، آهن مورد نیاز بدن خود را از شیر مادر یا شیر خشک‌های معمولی دریافت می‌کنند، اما پس از گذشتن از 4 ماهگی دیگر شیر مصرفی جوابگوی نیاز بدن آن‌ها به آهن نیست؛ به همین دلیل متخصصان برای کودکان سالم بالاتر از 4 ماه مکمل آهن تجویز می‌کنند. علاوه بر این نوزادانی که به صورت نارس به دنیا می‌آیند زودتر از باقی بچه‌ها نیاز به مصرف آهن پیدا می‌کنند. آهن یک ماده معدنی مهم و ضروری است که نبود آن در بدن نوزاد سبب مشکلاتی چون کم خونی، بی اشتهایی، پایین آمدن بهره هوشی و فعالیت های مغزی می‌شود. لازم است تمام والدین درباره قطره آهن اطلاعات کافی کسب کنند تا بتوانند فرزندان‌شان را در سلامت کامل نگه دارند.

برای دریافت مشاوره در زمینه قطره آهن برای نوزاد و کودک می‌توانید در هر ساعت از روز برای مشاوره تلفنی کودک از طریق شماره 02191002360 و یا از طریق تلفن های ثابت منزل با شماره 9099070354 با برترین متخصصان کلینیک تخصصی ذهن نو تماس حاصل نمایید.

 

استفاده از قطره آهن برای نوزاد

آهن یک ماده معدنی مهم برای ساخت هموگلوبین در بدن است. هموگلوبین ها سبب می‌شوند تا گلبول های قرمز بتوانند اکسیژن را به تمامی اندام‌های بدن برسانند. اگر آهن کافی برای ساخت هموگلوبین در بدن وجود نداشته باشد، گلبول‌های قرمز کم رنگ و کوچک می‌شوند و دیگر نمی‌توانند اکسیژن را به اندام های ضروری برسانند. در نتیجه این فرایند بدن دچار کم خونی می‌شود.

کم خونی بر اثر کمبود آهن یکی از رایج ترین انواع کم خونی میان کودکان است. کمبود آهن و کم خونی در بدن کودکان سبب عوارضی مانند کاهش هوش، کاهش یادگیری و تمرکز، کاهش توان بدن در مقابل بیماری ها، متوقف شدن رشد، خستگی و ضعف، کم اشتهایی و … می شود.

با استفاده درست از مکمل آهن می‌توان کم خونی و اثرات سو آن را از بین برد.

فروشگاه آرامیس

نحوه استفاده از آهن برای کودک

مصرف قطره آهن توسط کودک باید از 6 ماهگی شروع شود و تا 2 سالگی ادامه پیدا کند. اکثر کودکان احتیاج دارند همان زمانی که شروع به مصرف غذای کمکی می‌کنند، مکمل آهن را نیز مصرف کنند؛ چرا که در این زمان نیاز بدن بچه برای دریافت مواد مغذی و معدنی بیشتر شده است.

بهترین زمان دادن قطره آهن به کودک ، 2 ساعت بعد و 1 ساعت قبل غذاست یعنی بین دو وعده غذایی یا شیردهی. به یاد داشته باشید که هرگز نباید زمان شیر خوردن کودک با زمان مصرف قطره تداخل پیدا کند چرا که شیر اثر آهن را خنثی می‌کند.

اصلا نگران این نباشید که فرزندتان زمان مصرف قطره آهن بهانه گیری کند، چرا که اکثر قطره های آهن موجود در بازار طعم دار هستند و کودکان از خوردن آن‌ها اذیت نمی‌شوند.

نکته ای که لازم است حتما به آن توجه کنید این است که هرگز نباید بدون مشورت با متخصص به کودک تان قطره آهن بدهید. پژوهش ها نشان داده همانقدر که کمبود آهن برای بدن مضر است، مصرف زیاد آهن نیز می‌تواند آسیب زننده باشد. نیاز کودکان با هم متفاوت است و نباید به تجربه خود یا نزدیکان‌تان در این باره اکتفا نمایید.

برای آشنایی با نشانه های فقر آهن در کودکان کلیک کنید.

آهن برای کودکان مختلف

کودکان مختلف بسته به این که چه نوع شیری مصرف می کنند یا این که چه زمانی به دنیا آمده‌اند، نیاز به مقدار و نوع آهن متفاوتی دارند.

قطره آهن برای نوزادانی که از شیر مادر تغذیه می کنند

گرچه شیر مادر خطر کمبود آهن را در بدن کودک کاهش می‌دهد، اما در واقع مقدار آهن در شیر مادر بسیار کم است. کودکانی که منبع اصلی غذایی آن ها بعد از تولد، شیر مادر بوده، معمولا پس از 4 ماهگی نیاز به مصرف آهن پیدا می‌کنند. البته در خصوص مصرف آهن پیش از 6 ماهگی حتما باید با پزشک متخصص مشورت کرد.

قطره آهن برای نوزادانی که از شیر خشک تغذیه می کنند

بهتر است نوزادانی که منبع تغذیه آن ها شیر مادر نیست، از بدو تولد تا 12 ماهگی شیر خشک غنی شده با آهن مصرف کنند. شیر خشک هایی که دارای 4 تا 12 میلی گرم آهن هستند پاسخگوی نیاز کودکان به آهن می‌باشند. اما بهتر است به متخصص نیز مراجعه کنید چرا که بدن برخی کودکان نیاز به آهن بیشتری دارد و آهن موجود در شیر خشک برای آن‌ها کافی نیست.

قطره آهن برای نوزادان نارس

در سه ماهه آخر بارداری ذخیره آهن جنین تامین می‌شود. نوزادانی که زودتر از موعد به دنیا می‌آیند معمولا این ذخیره آهن را در رحم دریافت نکرده‌اند؛ به همین دلیل باید زودتر از دیگر کودکان به مصرف آهن روی بیاورند. در این باره حتما به متخصص مراجعه نمایید، تا مقدار مناسب آهن را برای کودک شما مشخص کند.

برای آشنایی با بهترین غذای کمکی کودک کلیک کنید.

آیا آهن سبب پوسیدگی دندان های شیری می شود؟

مصرف قطره آهن می‌تواند دندان های کودکان را کمی سیاه کند، اما هرگز سبب پوسیدگی دندان نمی‌شود. کودکانی که از چیپس و پفک و شکلات و دیگر میان وعده های ناسالم استفاده می‌کنند و دندان های آن‌ها توسط والدینشان تمیز نمی‌شود اغلب دچار پوسیدگی دندان می شوند و خراب شدن دندان های این بچه ها ربطی به قطره آهن ندارد.

برای این که پس از مصرف آهن دندان های کوچک و مرواریدی فرزندتان سالم بماند، بهتر است قطره آهن را به وسیله قاشق یا قطره چکان در انتهای دهان کودک بریزید تا کمترین تماس را با دندان های کودک پیدا کند. بعد از دادن قطره یا هر خوراکی رنگی دیگری به کودک باید کمی به او آب بدهید و سپس دندان هایش را با یک پارچه یا مسواک انگشتی تمیز کنید. بدین نحو دندان های شیری کودک نه سیاه می شوند نه پوسیدگی پیدا می کنند.

مشکلات گوارشی حاصل از مصرف آهن

مصرف قطره آهن ممکن است سبب برخی مشکلات گوارشی در کودکان شود. این مشکلات معمولا شامل این موارد می شود:

_ یبوست یا اسهال

_ تیره شدن رنگ مدفوع

_ تهوع و استفراغ

_ دل درد و سوزش سر دل

برای رفع این مشکلات هرگز قطره آهن را قطع نکنید. به کودک خود مایعات، میوه و سبزیجات بدهید تا مشکلات گوارشی اش حل شود. اگر کودک شما مبتلا به یبوست شدید شده و چند روزی است که مدفوع نکرده با مشورت دکتر به او شربت ملین بدهید.

توصیه آخر این که اگر کودک شما پس از چند هفته مصرف قطره آهن هنوز دچار دل درد می‌شود، قطره را با غذا به او بدهید تا دل درد او رفع شود.

مواد غذایی حاوی آهن طبیعی

احتمالا تا اینجای مطلب با ضرورت و فواید استفاده از آهن آشنا شده اید. باید به شما بگویم تنها منبع کودکان برای جذب آهن مکمل و قطره آهن نیست. شما می‌توانید با دادن غذاهای سرشار از آهن به کودک‌تان نیاز بدن او را در جهت جذب آهن تامین نمایید. مواد غذایی سرشار از آهن:

_ گوشت (گوشت مرغ- گوشفند- گاو- بوقلمون- جگر)

_ حبوبات(عدس- نخود- لوبیا- ماش- لپه)

_ غلات ( ماکارونی- برنج)

_ مغز ها (پسته- بادام)

_ سبزیجات

_ تخم مرغ

_ماهی

_ برخی میوه ها مثل زردالو

برای آشنایی بیشتر با وعده ها و تغذیه سالم کودکان کلیک کنید.

برای دریافت مشاوره در زمینه قطره آهن برای نوزاد و کودک می‌توانید در هر ساعت از روز برای مشاوره تلفنی کودک از طریق شماره 02191002360 و یا از طریق تلفن های ثابت منزل با شماره 9099070354 با برترین متخصصان کلینیک تخصصی ذهن نو تماس حاصل نمایید.

 

سوالات متداول

چه موادی آهن را خنثی می کنند؟

شیر به خصوص شیر گاو، مواد کافئین دار مانند چای، شربت آنتی اسید

چطور می توان به جذب بهتر آهن کمک کرد؟

_آهن را با منابع ویتامین ث مخلوط کنید. مثلا شمات می توانید همراه با آهن به کودکتان آب پرتقال، آب سیب، کیوی، گوجه و … را بدهید. این کار علاوه بر این که به جذب بهتر آهن در بدن کودکان کمک می کند، سبب می شود دندان کودکان سفید و سالم بماند و دیگر سیاه نشود.

دلایل کمبو آهن در کودکان چیست؟

رژیم غذایی نامناسب- از دست دادن خون- ناتوانی در جذب آهن- تغذیه با شیر خشک

کانال تلگرام روانشناسی      اینستاگرام روانشناسی


شماره تماس ذهن نو

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
دریافت مشاوره