نوسانات خلقی در بارداری

کانال تلگرام روانشناسی      اینستاگرام روانشناسی

نوسانات خلقی در بارداری یکی از شایع‌ترین مسائلی است که زنان باردار تجربه می‌کنند. در واقع به دلیل افزایش ترشح هورمون‌هایی در بارداری، این تغییرات خلق و خو شکل می‌گیرد که می‌تواند به صورت احساسات خوب و بد و یا حس اضطراب و افسردگی نمایان شود. این تغییرات خلق و خو معمولا در سه ماهه اول بارداری به اوج خود می‌رسد و در سه ماه دوم کمی کاهش یافته و در سه ماهه سوم دو بار قلیان می‌کند. در ادامه قصد داریم به نوسانات خلقی، دلایل آن و راه‌های مقابله با آن در بارداری اشاره کنیم. و یا برای دریافت مشاوره بارداری کلیک کنید.

برای دریافت مشاوره در زمینه نوسانات خلقی در بارداری می‌توانید در هر ساعت از روز برای مشاوره تلفنی کودک از طریق شماره 02191002360 و یا از طریق تلفن های ثابت منزل با شماره 9099070354 جهت ارتباط با متخصصان مرکز مشاوره روانشناسی ذهن نو تماس حاصل نمایید.

نوسانات خلقی در بارداری

تغییرات و بالا و پایین شدن احساسات زنان در بارداری امری طبیعی است. اما میزان و شدت آن برای هر کس متفاوت بوده و شما می‌توانید با آگاهی از تغییرات بدنی‌تان نسبت به این تغییرات اقدامات لازم صورت دهید.

دلایل نوسانات خلقی در بارداری

تغییرات زیادی به واسطه حاملگی برای بدن خانم پیش می‌آید که عدم آگاهی از آن‌ها باعث می‌شود که نتوانید رفتار مناسبی در پیش بگیرید، از این رو با خواندن دلایل این نوسانات می‌تواند عوارض ناشی از آن را کاهش دهید.

برای عضویت در کانال تلگرامی ذهن نو کلیک نمایید.

ترشح هورمونی

تغییرات هورمونی از مهم‌ترین دلایل نوسانات خلقی در دوران بارداری است، مهم‌ترین هورمون‌هایی که باعث به وجود آمدن تغییرات خلق و خو در بارداری می‌شود، استروژن و پروژسترون است. افزایش سطح استروژن مخصوصا در سه ماهه اول بارداری به بیش از دو برابر سطح معمولی باعث به وجود آمدن حس اضطراب و تحریک پذیری و عصبی شدن می‌شود. در کنار استروژن افزایش هورمون پروژسترون نیز باعث ایجاد حس افسردگی، کسالت و خواب آلودگی و غم خواهد شد و این گونه تغییرات هورمونی تاثیر مستقیم بر نوسانات خلقی در بارداری دارد.

فروشگاه آرامیس

احساس ترس و اضطراب از بچه دار شدن

ممکن است مدت‌ها انتظار بچه را کشیده باشید، ولی بعد از باردارشدن افکار متعددی مانند سلامت جنین، سختی های زایمان، تامین هزینه های کودک بعد از زایمان، تاثیر بچه دار شدن بر روابط شما و همسرتان و مشکلات بعد از بچه دار شدن به سراغ‌تان بیاید و این افکار می تواند برای شما ایجاد حس استرس و اضطراب نماید.

حساسیت مادران به سلامت جنین باعث می‌شود هر گونه تغییری در وضعیت جسمی آن‌ها باعث ترس و وحشت‌شان شود و این حساسیت های فکری تا زمان فارغ شدن باعث تغییرات خلق و خوی مادر می‌شود. اگر اطلاعات خود را درباره دوران بارداری و چگونگی حمل یک جنین سالم تا به دنیا آمدنش بالا ببرید، حتما از اضطراب شما کاسته می‌شود. مراجعه به متخصصین و روانشناسان آگاه در این زمینه علاوه بر کاهش تغییرات خلقی در شما می‌تواند به داشتن فرزندی سالم کمک‌تان کند.

نوسانات خلقی در بارداری | تغییرات ظاهری

خانم‌ها نسبت به ظاهر خود حساس هستند. در دوران بارداری ممکن است با افزایش وزن مواجه شوید و احساس کنید زیبایی و تناسب اندام خود را از دست داده‌اید؛ این امر سبب می ‌شود شما اعتماد به نفس خود را از دست بدهید و نتوانید در جمع‌ها شرکت کرده و با دیگران معاشرت کنید. بنابراین از دیگر دلایل نوسانات خلقی در بارداری می‌تواند تغییرات ظاهری مادر باشد که باعث تجربه احساسات بد در دوران بارداری می‌شود.

حتما در صورت نیاز برای درمان افسردگی در بارداری سریع تر اقدام کنید.

روش مقابله با نوسانات خلقی در بارداری

از آنجایی که در دوران بارداری به دلایل ذکر شده مادر با تغییرات شدید خلق و خو مواجه می‌شود، باید به دنبال راهی برای مقابله با این تغییرات بود تا مادر بتواند این شرایط را به بهترین شکل مدیریت و سپری نماید. در ادامه به چند راهکار موثر برای غلبه بر نوسانات خلقی در بارداری اشاره کرده‌ایم.

افکار وسواسی را کنار بگذارید

بهتر است درمورد مسائل مختلف زیادی وسواس به خرج ندهید از وسواس فکری در مورد نوع وسایل اتاق کودک‌تان تا وسواس درمورد مسائل کاریتان تا پایان دوره بارداری پرهیز نماید، سخت نگیرید و بدانید که سلامتی و آرامش خودتان مهم‌ترین مسئله برای سلامت جنین‌تان است. تنها همین تغییر رویه موجب کاهش نوسانات خلقی در بارداری می‌شود. پس  بیش از حد به آینده و مشکلات بعد از تولد فرزندتان فکر نکنید. برای کاهش افکار وسواسی می‌توانید از یک روانشناس نیز کمک بگیرید.

افزایش ارتباط با همسر و اطرافیان

بهتر است برای از بین بردن نوسانات خلقی در بارداری با همسر و خانواده ارتباط‌تان را نزدیک‌تر کنید، مخصوصا اینکه به همسرتان درباره احساس‌تان بگویید؛ همسر شما باید بداند شما تحت چه شرایطی هستید و این گونه بیشتر از قبل حامی شما خواهد بود.

می‌توانید همراه همسرتان به یک روانشناس مراجعه نمایید چرا که همسر شما نیز باید در این دوره حساس آموزش نحوه رفتار با شما را ببیند. در این دوره روابط عاطفی خود را تقویت نمایید. همچنین با دوستان و یا همسر برای خوش گذرانی بیشتر برنامه ریزی کنید. رفتن به مسافرت، سینما و حتی یک پیاده روی دو نفری با همسرتان می‌تواند لحظه‌های خوبی را برای‌تان به ارمغان آورد. در ثانیه‌هایی که به شما خوش می گذرد، احساست بد دوره بارداری کاهش می‌یابد.

برای آشنایی با راه های حل مشکلات در بارداری کلیک کنید.

صحبت با مشاور درباره نوسانات خلقی در بارداری

درمورد تمام ترس ها و نگرانی هایتان با یک مشاور صحبت کنید، حرف دلتان را بزنید. این گونه علاوه بر این که مشکلات‌تان روی دلتان جمع نمی‌شود می‌توانید راهکاری برای حل آن‌ها پیدا کنید. یک مشاور با تجربه می‌تواند با نشان دادن راه‌هایی برای حل مشکلاتی که از نظر شما بسیار بزرگ می‌آید آن‌ها را از ذهن شما پاک کرده و ترس‌ها و نگرانی‌های‌تان را کاهش دهد، این گونه بسیار آرام‌تر خواهید بود. یک مشاور تشخیص می‌دهد که شما دچار اضطراب بارداری هستید یا افسردگی در دوران بارداری و برای حل آن به شما کمک خواهد کرد.

تقویت کیفیت زندگی

برای از بین بردن نوسانات خلقی در بارداری کیفیت زندگی خود را افزایش دهید و بجای اینکه مدام گوشه‌ای بنشینید و به مشکلات فکر کنید؛ بیشتر به خودتان برسید و از روش‌های زیر برای کاهش استرس و افزایش کیفیت زندگی بهره ببرید.

  • خوابی کافی داشته باشید.
  • ورزش و یوگا و مدیتیشن کمک بسزایی در کاهش استرس دارند.
  • لباس‌های بارداری زیبا بخرید.
  • از کلاس های بارداری استفاده کنید.
  • در گروه‌هایی که مادران باردار دیگر عضو هستند عضو شوید.
  • تغذیه سالم داشته باشید.
  • بایک مشاور در طول دوره بارداری در ارتباط باشید.

سخن پایانی

علاوه برتاکید به این نکته که تغییرات خلق و خو در بارداری طبیعی است، باید یادآور شویم گاهی شدت و دفعات این نوسانات خلقی بیش از حد بوده به گونه‌ای که ممکن است سیر طبیعی زندگی شما را به طور کلی تحت تاثیر قرار دهد. در این شرایط احتمال اختلال دو قطبی وجود دارد و نیاز به درمان، محرز خواهد بود چرا که درمان نشدن آن می‌تواند سلامت جنین را نیز به خطر بیاندازد.

برای دریافت مشاوره در زمینه نوسانات خلقی در بارداری می‌توانید در هر ساعت از روز برای مشاوره تلفنی کودک از طریق شماره 02191002360 و یا از طریق تلفن های ثابت منزل با شماره 9099070354 جهت ارتباط با متخصصان مرکز مشاوره روانشناسی ذهن نو تماس حاصل نمایید.

سوالات متداول

چه عواملی باعث تغییرات خلق و خو در بارداری می شود؟

تعییرات هورمونی مانند افزایش ترشح هورمون استروژن و پروژسترون، حساسیت های  مربوط به سلامت جنین و شرایط زندگی بعد از به دنیا آمدن کودک، تغییرات ظاهری و افزایش وزن می تواند در تغییرات خلقی مادر تاثیر گذار باشد.

چگونه با نوسانات خلقی در بارداری مقابله کنیم؟

برای مقابله با این نوسانات راهکار های مختلفی مانند کاهش وسواس فکری، ارتباط با اطرافیان مخصوصا همسر، ارتباط با مشاور، شرکت در کلاس های بارداری ، یوگا، ورزش مدیتیشن و تغذیه مناسب می تواند تاثیر گذار باشد.

کانال تلگرام روانشناسی      اینستاگرام روانشناسی


شماره تماس ذهن نو

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
دریافت مشاوره