بازتاب پلک زدن نوزاد

کانال تلگرام روانشناسی      اینستاگرام روانشناسی

بازتاب پلک زدن نوزاد همانند دیگر بازتاب‌ها یک واکنش ناآگاهانه و غیرارادی است که در برابر محرک‌های بیرونی انجام می‌شود. برخلاف اکثر بازتاب‌ها که سن آغاز و از بین رفتن مشخصی دارند، بازتاب پلک زدن از بین نخواهد رفت و در تمامی عمر وظیفه محافظت از چشم ها را برعهده دارد. گفتنی است برخی از بازتاب ها به دلیل وجود بیماری های خاص مختل می‌شوند و در این صورت آگاهی والدین از انواع بازتاب‌ها و نحوه عملکرد و سن شروع و پایان آن‌ها ضروری است. برای آشنایی با انواع بازتاب های نوزاد کلیک کنید.

تعریف بازتاب

به منظم‌ترین و سازمان یافته‌ترین رفتارهای نوزاد که فطری است و به صورت خودکار اتفاق می‌افتد و برای رشد سیستم عصبی و عضلانی لازم است، بازتاب می‌گویند. بازتاب‌ها برای ادامه زندگی نوزاد ارزش زیادی دارند و در صورت عدم وجود آن‌ها روند طبیعی رشد مختل خواهد شد و نوزاد قادر به رفع نیازهای اولیه خود نیست. فقدان بازتاب‌ها، ادامه یافتن پس از سن معین و بروز مجدد در سنین بزرگسالی می‌تواند از علایم آسیب مغزی باشد.

برای آشنایی با سایر نشانه های سلامت نوزاد کلیک کنید.

بازتاب پلک زدن در نوزاد

بازتاب پلک زدن یا eye blink یکی از پاسخ‌های ذاتی و خود کار کودک در مقابل محرک های گوناگون است. این بازتاب در همه عمر وجود دارد و تقریبا به صورت ارادی عمل می‌کند ولی در آغاز زندگی و سنین نوزادی باید به صورت غیر ارادی باشد. بازتاب پلک زدن، چشم نوزاد را خیس کرده و به وسیله پخش کردن اشک از بروز عفونت در قرنیه جلوگیری می‌کند.

همچنین وظیفه حفاظت در برابر تحریکات شدید چشمی را دارد. در صورت بروز تاخیر در انجام این بازتاب و یا عدم وجود آن در نوزاد سریعا موضوع را با متخصص اطفال در میان گذاشته، چون احتمال دارد تیک های عصبی یا حملات سرع را در پی داشته باشد.

نحوه تحریک و پاسخ بازتاب پلک زدن نوزاد

این بازتاب مانند پلک زدن های غیرارادی در بزرگسالی است و با نزدیک شدن جسم خارجی به چشم و یا حس خطر این بازتاب اتفاق می‌افتد. نحوه تحریک این بازتاب در نوزاد به این صورت است که نور درخشان غیر مضر را  به چشم او می‌تابانیم و نوزاد باید شروع به پلک زدن کند.

فروشگاه آرامیس

همچنین در روشی دیگر نزدیک صورت و یا سر نوزاد شروع به دست زدن کرده و نوزاد باید سریعا پلک بزند. لازم به ذکر است وجود بازتاب پلک زدن در حکم سلامتی کامل نوزاد نیست و کسب اطلاع و بررسی نشانه‌های دیگر ضروری است.

سن ظهور و از بین رفتن بازتاب پلک زدن نوزاد

این بازتاب از بدو تولد وجود داشته و برخلاف بقیه بازتاب های غیر ارادی که در طی زمان و تا حداکثر یک سالگی از بین می روند، این بازتاب همیشگی است و از بین نخواهد رفت. پلک زدن مانع از ورود گرد و غبار و اشیا خارجی به چشم خواهد شد.

سخن پایانی

بازتاب پلک زدن از بازتاب‌های ضروری و حیاتی نوزاد است و در صورت نبود و یا تاخیر در بروز آن مراجعه به پزشک ضروری است. آگاهی والدین در مورد بازتاب‌های دوران نوزادی به شناسایی مشکل فرزند آنان و اقدام سریع در جهت درمان آن کمک زیادی خواهد کرد.

برای دریافت مشاوره در زمینه بازتاب پلک زدن نوزاد می‌توانید در هر ساعت از روز برای مشاوره تلفنی کودک از طریق شماره 02191002360 و یا از طریق تلفن های ثابت شهری با شماره 9099070354 با برترین متخصصان در مرکز مشاوره روانشناسی ذهن نو تماس حاصل نمایید.

کانال تلگرام روانشناسی      اینستاگرام روانشناسی


شماره تماس ذهن نو

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
دریافت مشاوره