عفونت بند ناف نوزاد

کانال تلگرام روانشناسی      اینستاگرام روانشناسی

عفونت بند ناف نوزاد یکی از مشکلات دوران نوزادی است که بسیاری از والدین در مورد آن نگران هستند و در زمینه علت ایجاد این مشکل و راه‌های بهبود آن از متخصصین سؤال می‌پرسند. عوامل مختلفی نظیر نحوه بریدن بند ناف در همان ابتدا می‌تواند در رشد میکروب‌ها و ایجاد عفونت تأثیر داشته باشد و موجب بروز علائمی مثل التهاب، قرمزی و درد در ناحیه ناف نوزاد شود.

با این حال جای نگرانی وجود ندارد چراکه در صورت آگاهی به موقع از مشکل و مراجعه به متخصص می‌توانید به بهبود و درمان عفونت بند ناف نوزاد خود کمک کنید. توجه داشته باشید با رعایت چند نکته ساده شما خواهید توانست از بروز این مشکل پیشگیری کنید تا نیازی به مصرف دارو و آزمایشات برای نوزاد شما وجود نداشته باشد. در ادامه به علل، علائم و روش‌های درمان این عفونت اشاره‌ کرده‌ایم.

برای عضویت در کانال تلگرامی ذهن نو کلیک نمایید.

عفونت بند ناف در نوزاد

عوامل مختلفی در ایجاد این عفونت در نوزاد تأثیرگذار هستند که از جمله مهم‌ترین علل مشاهده شده می‌توان به بریده نشدن درست آن توسط مراقبان بهداشتی یا انجام ندادن مراقبت‌های بهداشتی کافی که باعث رشد میکروب‌ها در این ناحیه می‌شود اشاره کرد. در کنار این موضوع باورهای غلط خانواده‌ها مانند خمیر گرفتن بند ناف نوزاد و مالیدن روغن باعث به وجود آمدن عفونت می‌شود.

برای آشنایی با موارد ضروری در مراقبت از نوزاد کلیک کنید.

علائم عفونت بند ناف نوزاد

پس از قطع بند ناف کودک، ایجاد زخم در ناحیه انتهایی آن و حتی مقدار کمی خونریزی قابل پیش بینی و طبیعی است. اما این خونریزی هنگام اعمال فشار بر ناف کودک باید بسیار جزئی باشد و سریعاً متوقف شود. در صورتی که فرزند شما دچار عفونت بند ناف شده باشد معمولاً علائم زیر را از خود نشان می‌دهد.

فروشگاه آرامیس

– ایجاد تورم، قرمزی یا داغ شدن بدن نوزاد در ناحیه اطراف ناف

– چرک کردن ناف (بیرون زدن مایع زرد یا سبز رنگ که از پوست اطراف ناحیه بند ناف بیرون می‌زند)

– بروز بوی بد از ناحیه بند ناف

– بالا رفتن تب کودک

– بی‌قراری و خواب آلودگی بیش از حد نوزاد

 

توصیه‌هایی برای پیشگیری از بروز عفونت بند ناف

رعایت برخی توصیه‌های بهداشتی به مراقبت مناسب‌تر از کودک و پیشگیری از بروز عفونت ناف کمک می‌کند. از جمله مهم‌ترین کارهایی که باید در این زمینه انجام دهید می‌توان به موارد زیر اشاره کرد.

1- تمیز نگه داشتن ناحیه بند ناف

اگر ناحیه بند ناف کودک کثیف به نظر می‌رسد با یک دستمال مرطوب به آرامی آن را تمیز کرده و سپس با دستمالی دیگر خشک نمایید. در این میان استفاده از صابون یا محلول‌های حاوی الکل توصیه نمی‌شود چراکه این‌ها می‌توانند پوست نوزاد را تحریک کنند و به طور کلی برای بهبودی بند ناف ضروری نیستند.

2- خشک نگه داشتن ناحیه بند ناف

مرطوب ماندن ناحیه بند ناف یکی از عواملی است که می‌تواند به بروز عفونت بیانجامد. باز گذاشتن این ناحیه و قرار دادن آن در معرض هوا در طول روز به خشک شدن آن کمک بیشتری می‌کند.

3- مراقبت در حمام

تا قبل از خشک شدن کامل و افتادن بند ناف کودک را به حمام کامل نبرید. شما می‌توانید برای تمیز کردن کودک از لیف‌های نمناک استفاده کنید. البته شستن نواحی دیگر به غیر از ناف مشکلی ندارد بلکه آنچه اهمیت دارد این است که ناف کودک به طور کامل خیس یا شسته نشود.

برای آشنایی با اصول حمام کردن نوزاد کلیک کنید.

4- درست پوشک کردن کودک

وقتی نوزاد پوشک خود را کثیف می‌کند تلاش کنید تا هرچه زودتر او را تعویض نمایید تا میکروب‌ها به سمت ناحیه ناف حرکت نکنند. همچنین هنگام بستن نوزاد دقت نمایید که پوشک را روی ناحیه ناف قرار ندهید تا در معرض فشار و رطوبت قرار نگیرد.

5- انتخاب لباس‌های راحت

لباسی که برای نوزاد انتخاب می‌کنید نیز سهم بسزایی در ایجاد عفونت‌ها یا پیشگیری از آن ایفا می‌کند. سعی کنید از پوشاندن لباس‌های بسیار تنگ بر تن کودک خودداری کنید. لباس‌ها باید به‌گونه‌ای باشد که هوا به طور مناسبی در آن در گردش باشد و همچنین فشاری بر ناحیه ناف نیز وارد نکند. 

برای آشنایی با سایر دانستنی ها درباره نوزاد تازه متولد شده کلیک کنید.

درمان عفونت بند ناف نوزاد

توصیه‌هایی که تاکنون ذکر شد برای پیشگیری از بروز عفونت است اما اگر نوزاد دچار این مشکل شد باید حتماً از یک پزشک برای بهبود اوضاع کمک بگیرید. پزشک ممکن است نمونه‌ای از ناحیه عفونت کرده بردارد تا در آزمایشگاه مورد بررسی قرار بگیرد و علت عفونت دقیقا مشخص شود. معمولاً برای درمان این مشکل آنتی بیوتیک تجویز می‌شود اما نوع آنتی بیوتیک بستگی به تشخیص و علت بروز عفونت دارد.

در عفونت‌های جزئی پزشکان پمادهای حاوی آنتی بیوتیک به شما می‌دهند تا روزی چند بار آن را بر ناحیه مورد نظر بمالید. اما در عفونت‌های متوسط تا شدید ممکن است مصرف خوراکی این داروها یا تزریق وریدی آن‌ها برای نوزاد تجویز شود. در کنار این موضوع، می‌توانید برای دریافت مشاوره در زمینه عفونت بند ناف و مشکلات پیش آمده با مرکز مشاوره روانشناسی کانون مشاوران تماس بگیرید.

برای دریافت مشاوره در زمینه کودک می‌توانید در هر ساعت از روز برای مشاوره تلفنی کودک از طریق شماره 02191002360 و یا از طریق تلفن های ثابت شهری با شماره 9099070354 با برترین متخصصان در مرکز مشاوره روانشناسی ذهن نو تماس حاصل نمایید.

کانال تلگرام روانشناسی      اینستاگرام روانشناسی


شماره تماس ذهن نو

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
دریافت مشاوره