زمین خوردن کودک

کانال تلگرام روانشناسی      اینستاگرام روانشناسی

زمین خوردن کودک در مراحل‌اولیه رشد طبیعی بوده و در سال‌های بعدی نیز بارها ممکن است رخ دهد. والدین نگران ضربه های شدید و آسیب های جدی به کودک هستند. طبق آمار 40% حوادث مربوط به زمین خوردن برای گروه کودکان اتفاق می‌افتد. و والدین با رعایت نکاتی می‌توانند احتمال بروز آسیب‌ها را کاهش دهند. در ادامه توضیح داده‌ایم که چگونه در عین محافظت از کودک، به او آزادی لازم برای کنکاش دنیای پیرامون را بدهید. همچنین علائم و عوارض زمین خوردن کودک را توضیح داده‌ایم. در صورت نیاز می‌توانید از خدمات مشاوره کودک استفاده نمایید.

زمین خوردن کودک

همه کودکان به جنب و جوش و بازی کردن علاقه زیادی دارند. اکثر کودکان (به خصوص پسران) انرژی‌های مضاعفی دارند که در صورت غفلت والدین احتمال بروز حوادث و آسیب دیدگی در آن‌ها بسیار بالا است. کودکان در سنین پایین با مفاهیم و معانی خطر و ابزار خطرناک چندان آشنا نیستند؛ همین امر موجب می‌شود تا آنها بدون هیچگونه ترسی از آسیب دیدگی یا حادثه بد، دست به کارهای خطرناک یا انجام بازی‌های پر از ریسک بزنند. بنابراین تا حد زیادی زمین خوردن کودک طبیعی است.

یکی از بدترین آسیب دیدگی‌ها در اثر زمین خوردن کودکان، ضربه به سر استد. وارد شدن ضربه جدی به سر کودک می‌تواند عواقب جبران ناپذیر مغزی برای کودکان به وجود بیاورد. والدین باید پس از آسیب دیدگی کودک به علائم آنه‌ا توجه داشته باشند تا در صورت لزوم اقدام به درمان کنند.

برای آشنایی با نیازهای اولیه و اساسی کودکان کلیک کنید.

علت زمین خوردن های مکرر کودک

عوامل زیادی در زمین خوردن کودکان نقش دارد که در اینجا ما به یک سری از مهم‌ترین های آن پرداخته‌ایم.

_ داشتن بیماری های قلبی، عصبی یا سایر بیماری‌های تضعیف کننده بدن که در کودکان بیشتر به چشم می‌آید و مراقبت از آن‌ها شرایط ویژه‌ای دارد.

فروشگاه آرامیس

_ کودکانی که شناخت و بینایی کمی دارند و به اصطلاح چشم‌شان ضعیف است. توصیه می‌شود این کودکان در محیط های تاریک و کم سو تنها نباشند.

_ راه رفتن یا دویدن درمحیط های نا ایمن، سطوح ناهموار یا لغزنده، فضای تاریک، ارتفاعات بلند و…

_ ابتلا به بیماری های شناختی و عصبی مثل اختلال بیش فعالی، عقب ماندگی ذهنی، اوتیسم، اختلالات رفتاری و…

_ وجود تنش در خانواده و در نتیجه استرس در کودک

برای آشنایی با نحوه آموزش راه رفتن به کودک خردسال کلیک کنید.

علائم خطرناک زمین خوردن کودک

ممکن است پس از زمین خوردن، کودک تا مدتی هیچ علائمی نشان ندهد. اما والدین باید به چند نشانه مهم در کودک پس از زمین خوردن که در ادامه آورده‌ایم توجه داشته باشند:

استفراغ تکرار شونده، خروج مایعاتی از بینی و گوش کودک که ممکن است منجر به عفونت شود.

تشنج که با بزرگ شدن مردمک چشم، لرزیدن دست و پا، قفل شدن فک و دهان و… همراه است. بسیاری از کودکانی که دچار تشنج می‌شوند سابقه ضربه به سر دارند.

اگر کودک بیهوش شود. این اتفاق می‌تواند بلافاصله پس از زمین خوردن یا در اثر گریه و درد زیاد رخ دهد. بیهوشی بلافاصله بعد از زمین خوردن خطر کمتری نسبت به بیهوشی پس از چند دقیقه دارد.

کودکانی که دچار خواب آلودگی غیر عادی می‌شوند. اگر پس از ضربه و زمین خوردن الگوی خواب کودک تغییر کرد و بیش از پیش می‌خوابد و حالتی خواب آلوده دارد باید فورا به پزشک مراجعه کنید.

انحراف و کبودی چشم، کبودی پشت گوش از دیگر خطرات جدی آسیب دیدگی هستند.

برای آشنایی بیشتر برای اقدامات لازم هنگام آسیب به سر، مقاله کوبیدن سر به زمین در کودکان را کلیک کنید.

روش های پیشگیری از ایجاد آسیب های جدی هنگام زمین خوردن کودک

مهم‌ترین عامل در پیشگیری از حوادث، مراقبت‌های والدین است. بسیاری از کودکان در خانه و در کنار والدین‌شان دچار این اتفاق می‌شوند، بنابراین والدین باید توجه زیادی به نکات امنیتی بکنند. تا زمانی که کودک متوجه خطرات نیست، مراقبت لحظه به لحظه‌ای والدین ضروری است. کودکان زیر 5 سال نیاز به مراقبت بیشتری دارند. پس برای جلوگیری از آسیب های ناشی از زمین خوردن کودک اقدامات زیر را انجام دهید.

✔️برای کاهش خطر حوادث ناشی از زمین خوردن باید مواردی مثل زیر را رعایت کنید.

✔️فرش یا موکت کردن خانه

✔️تنها نذاشتن کودک در روروئک یا تاب

✔️قرار ندادن آنها در ارتفاع

✔️پوشاندن لبه های تیز وسایل خانه نظیر میز و صندلی

✔️استفاده از پدهای ضد ضربه و محافظ پنجره ها و موارد این چنینی

✔️قفل کردن کشوهای آشپزخانه

✔️درپوش گذاشتن روی پریزهای برق

✔️دور کردن شکستنی ها و سایر وسایل آسیب زا از دسترس کودک

علاوه براین ها، وقتی کودک شما به میزان درک قابل توجهی رسید نکاتی را در خصوص کارها و دوری از لوازم خطرناک به آن‌ها باید بیاموزید.

رفتار مناسب والدین هنگام زمین‌خوردن کودک

کودکان هنگام بازی ممکن است آسیب‌های کوچکی ببینند. در چنین شرایطی عکس العمل والدین است که کودکان را برای مواجه با حوادث آماده می‌کند. در ادامه به روش‌های رفتاری مناسب والدین در مقابل کودک خود هنگام زمین خوردن پرداخته‌ایم.

خونسردی خود را حفظ کنید و نسبت به کودک خود رفتار پرخاشگرانه نداشته باشید. این عمل شما موجب وحشت کودک می‌شود.

همیشه برای مواجه با حوادثی که ممکن است برای کودکان اتفاق بیافتد آماده باشید. جعبه کمک‌های اولیه را در دسترس خود قرار دهید.

حساسیت های خود را کم کنید و اجازه دهید کودک زمین خوردن را تجربه کند. این به این معنا نیست که کودک خود را برای انجام کارهای خطرناک آزاد بگذارید و به عبارتی رهایش کنید. شما نمی‌توانید همیشه نزدیک فرزندتان باشید چه بسا دیر یا زود بدون شما زمین می خورد. پس بهتر است به او یاد دهید روی دردهای کوچک تمرکز نکند و شادی و لذت ها را تجربه کند.

برای دریافت مشاوره در زمینه زمین خوردن کودک می‌توانید در هر زمان از روز برای مشاوره تلفنی کودک با برترین متخصصان در کلینیک تخصصی مشاوره روانشناسی ذهن نو از طریق شماره 02191002360 تماس بگیرید.

کانال تلگرام روانشناسی      اینستاگرام روانشناسی


شماره تماس ذهن نو

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
دریافت مشاوره