بیماری مخملک

کانال تلگرام روانشناسی      اینستاگرام روانشناسی

بیماری مخملک یا تب اسکارلت یک بیماری عفونی محسوب می‌شود. این بیماری اغلب در کودکان اتفاق می‌افتد. علائم و نشانه‌های بیماری ممکن است شبیه به علائم آبله مرغان و سرخچه باشد که موجب اشتباه والدین در تشخیص بیماری مخملک خواهد شد. این بیماری واگیردار و مسری بوده و باید تدابیر لازم مانند جداسازی وسایل بیمار و عدم تماس با بزاق و ترشحات وی رعایت شود. تنش‌ها و چالش‌های متفاوتی هنگام ابتلا کودک به تب اسکارلت برای والدین و کودک پیش می‌آید. تشخیص این بیماری توسط پزشک متخصص اطفال انجام شده و نیاز به درمان به موقع دارد. اگر درمان انجام نشود، عوارض جانبی برای فرد مبتلا به همراه دارد. برای دریافت خدمات مشاوره کودک کلیک کنید.

بیماری مخملک

بیماری واگیرداری که در اثر باکتری استرپتوکوک نوع یک برای فرد به وجود می‌آید. بیشتر در گروه سنی ۵ تا ۱۵ سال اتفاق می‌افتد. میزان شیوع بیماری مخملک در فصول سرد سال و زمستان بیشتر از فصول گرم و تابستان است. با وجود اینکه کودکان بیشتر به تب مخملک دچار می‌شوند، اما احتمال ابتلا والدین کودک مبتلا و سایر افراد در سنین بالاتر نیز وجود دارد.

ابتلا به بیماری مخملک در دوران بارداری با اثرات جانبی برای جنین همراه نیست. البته ممکن است این بیماری حین زایمان به جنین منتقل شود. تب درمان نشده ناشی از بیماری مخملک به خصوص در سه ماهه اول بارداری می‌تواند منجر به نقایص مادرزادی در جنین گردد.

برای آشنایی با سایر انواع بیماری های کودکان کلیک کنید.

تظاهرات بالینی بیماری مخملک

علائم و نشانه‌های ایجاد شده در نتیجه بیماری مخملک متنوع و گسترده است. سردرد، درد عضلات، گلودرد، تب، تهوع، درد شکمی، تغییرات رنگ زبان، پیدایش بثورات پوستی، ضعف و خستگی از نشانه‌ها این بیماری است.

زبان توت‌فرنگی

در خلال بیماری مخملک، رنگ زبان تغییر می‌کند. رنگ زبان در مراحل اولیه سفید یا زرد می‌باشد. پس از مدتی رنگ زبان قرمز شده و پرز‌ها زبان برجسته می‌گردند.

به این شرایط زبان توت‌فرنگی گفته می‌شود. هم‌چنین لوزه‌ها متورم و قرمز رنگ شده و اطراف دهان کودک بی‌رنگ و سفید است. حدود یک هفته، این علامت ادامه دارد.

جوش قرمز

ابتدا روی صورت و گردن، جوش‌های قرمز رنگ مشابه آفتاب سوختگی ایجاد می‌شود. سپس این جوش‌ها در بازوها و پاها پدیدار خواهد شد.

علاوه بر جوش، خطوط قرمز رنگی در نواحی زیر بغل، آرنج، اطراف گردن، کشاله ران و … ایجاد می‌شوند.

سایر علائم بیماری مخملک

صورت گرگرفته و برافروخته، تب بالای ۳۸ درجه سانتی‌گراد همراه با لرز، تهوع و استفراغ، گلودرد به همراه سوزش، بزرگ شدن غدد لنفاوی، حساسیت غدد هنگام لمس، اختلال در بلع نیز ممکن است از نشانه‌های تب اسکارلت یا بیماری مخملک باشند.

چگونگی انتقال بیماری مخملک

قدرت سرایت آن پس از ۲۴ ساعت بعد از شروع درمان از بین می‌رود. جوش‌ها و بثورات و سایر مشکلات پوستی قادر به انتقال بیماری نیستند. تنها راه انتقال بیماری‌مخملک از طریق بزاق، ترشحات گلو، سرفه، عطسه است.

راه‌کار‌های درمانی مخملک

هرچه درمان سریع‌تر و به موقع باشد، روند بهبودی بیمار با سرعت بیشتری طی می‌شود. بهترین روش درمان، تجویز آنتی‌بیوتیک است. پزشک متخصص اطفال پس از تشخیص بیماری مخملک، آتتی‌بیوتیک مناسب را انتخاب کرده و با دوز مناسب تجویز می‌کند.

پنی‌سلین و آموکسی‌سلین از داروها موثر در درمان هستند. در حقیقت این داروها از پیشرفت علائم جلوگیری کرده، شدت نشانه کاهش یافته و از تب مجدد در کودک پیشگیری می‌کنند.

نوشیدن مایعات فراوان، قرقره آب نمک، پاکیزه نگه داشتن محیط از دود سیگار و مواد شیمیایی به درمان کمک می‌کند. از غذاهای نرم مانند سوپ و مایعات گرم برای بهبود گلودرد استفاده نمایید.

استامینوفن به عنوان مسکن برای تسکین گلودرد تجویز می‌شود. پمادهای ضد خارش موجب بهتر شدن خارش بدن می‌شوند.

عوارض جانبی

مشکلات کلیوی به دنبال عدم درمان، آبسه، هپاتیت، عفونت، مننژیت در صورت عدم درمان رخ می‌دهند. احتمال انتقال باکتری به سایر ارگان‌‌ها و اندام‌ها از قبیل ریه، پوست، بیضه، ‌کلیه و خون نیز مطرح است.

روش‌ها پیشگیری از بیماری مخملک

با توجه به مسری و واگیردار بودن بیماری مخملک باید تا جایی که ممکن است از ابتلا افراد سالم جلوگیری کنیم. راه‌های پیشگیری به شرح زیر است.

شستشوی دست ها

آموزش شیوه صحیح شستن دست با آب و صابون به کودکان لازم و ضروری است. خودتان کنار آن ها بیایستید و نحوه شستن دست ها را آموزش دهید.

شریک نشدن در غذا و وسایل

حتما لیوان، بشقاب و سایر لوازم مربوط به فرد بیمار را از سایرین جدا کنید. هیچ‌گاه باقی‌مانده غذا بیمار را استفاده نکنید.

رعایت بهداشت حین سرفه و عطسه

پوشاندن دهان و بینی هنگام سرفه و یا عطسه کردن در پیشگیری از ابتلا دیگران بسیار موثر است. به فرزند خود یاد بدهید که برای حفظ سلامت اطرافیان حتما از دستمال کاغذی برای پاک کردن دست ها هنگام عطسه و سرفه استفاده کند.

برای دریافت مشاوره در زمینه بیماری مخملک می‌توانید در هر ساعت از روز برای مشاوره تلفنی کودک از طریق شماره 02191002360 با برترین متخصصان کلینیک تخصصی ذهن نو تماس حاصل نمایید.

کانال تلگرام روانشناسی      اینستاگرام روانشناسی


شماره تماس ذهن نو

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
دریافت مشاوره