گوشه گیری کودک

کانال تلگرام روانشناسی      اینستاگرام روانشناسی

گوشه گیری کودک ممکن است به دلیل تیپ شخصیتی او باشد. افراد در هر سنی ممکن است با انزوا و گوشه‌گیری درگیر باشند و فقط مختص بزرگسالی نیست. کودکان گوشه‌گیر معمولا خجالتی و کمرو بوده و از شرکت کردن در کارهای گروهی خودداری می‌کنند، ورود به جمع برای آن‌ها سخت است. برخی از آن‌ها با این ویژگی اخلاقی مشکلی ندارند و با شرایط خود کنار آمده‌اند. در مقابل، کودکانی هستند که تمایل به شرکت در جمع‌ها و گروه‌ها را دارند اما توانایی لازم را ندارند. اگر کودک گوشه گیری دارید، بهتر است با ویژگی‌های اخلاقی او آشنا شده و در صورت نیاز به او کمک کنید. در ادامه ریشه، خصوصیات و درمان گوشه گیری کودک را بیان کرده‌ایم.

گوشه گیری کودک

تمایل داشتن به انزوا و خلوت و تنهایی، الگو رفتاری ثابتی در میان کودکان با ویژگی اخلاقی گوشه‌گیری است. معمولا رفتارهای این بچه ها حالتی اجتنابی و دوری‌گزین از دیگران دارد.

کودکان گوشه گیر اعتماد به نفس پایینی دارند. آن‌ها خجالتی و کم‌رو در ارتباط با سایرین هستند و از اینکه از طرف دیگران پذیرفته نشوند، احساس ترس دارند.

گوشه گیری کودک موجب شده تا کودکان تنهایی را به در جمع بودن ترجیح دهند و فقط با کسانی که به آن‌ها اعتماد دارند، وارد رابطه می‌شوند.

ترس از دیگران و انتقادات آن‌ها و هم‌چنین دوری از ارتباط با هم‌سالان و بزرگ‌سالان می‌تواند نشانه افسردگی در کودک باشد. برای آشنایی با علل عدم توانایی دوستیابی کودکان کلیک کنید.

علت گوشه گیری کودک

قبل از آن که به درمان و از بین بردن گوشه گیری کودکان بپردازیم، ابتدا باید علت و ریشه آن را پیدا کنیم تا اقدام مناسبی انجام دهیم. معمولا کودکان به دلایل زیر گوشه گیر می‌شوند.

فروشگاه آرامیس

مشکلات درون خانواده

مشکلاتی از قبیل اختلاف و درگیری والدین، طلاق، مشکلات مالی و رفتاری، اعتیاد یکی از اعضا خانواده و… کودک را در معرض گوشه‌گیری و در مراحل بعدی افسردگی قرار می‌دهد.

اعتماد به نفس پایین

کودکانی که اعتماد به نفس پایینی داشته و درجات کمی از استقلال‌طلبی دارند ممکن است کودکان گوشه گیری باشند.

معمولا این دسته از کودکان تصویر ذهنی خوبی از خود ندارند و همین امر در گوشه‌گیری و انزواطلبی آنان نقش دارد.

شیوه تربیتی کنترلی والدین

والدینی که بیش از حد سخت‌گیرند و الگو تربیتی آنان کنترلی است و قدرت استقلال به کودک نمی‌دهند و دائما وی را کنترل و بررسی می‌کنند، بیشتر از سایر والدین، کودکان گوشه‌گیر پرورش می‌دهند. برای آشنایی با انواع سبک فرزند پروری کلیک کنید.

نگاه منفی به کارها

داشتن نگاه منفی به کارها و نتایج حاصل از آن‌ها و کسانی که توان روبرویی به نتیجه کار و انتقادات دیگران را ندارند؛ در دسته گوشه‌گیران قرار می‌گیرند.

کم‌رو و خجالتی بودن

ویژگی خجالتی بودن ممکن است از همان ابتدا با کودک همراه باشد. کودکانی که از غریبه‌ها دوری کرده و به سوالات آنان پاسخ نمی‌دهند یا با دیدن افراد غریبه، پشت والدین خود قرار می‌گیرند؛ احتمالا کودکان گوشه گیری هستند.

سایر علل گوشه گیری کودک

عدم احساس امنیت روانی و مواجه شدن با فشارهای زیاد از جوانب مختلف، ابتلا به بیماری‌های خاص یا نقص‌ عضو که در تغییر تصویر ذهنی کودک نقش دارند. تحقیر شدن کودک در جمع‌های خانوادگی، دوستانه، مدرسه و …، سرزنش شدن بیش از اندازه از سمت والدین و محبت ندیدن کودک از طرف والدین و اطرافیان از مهم ترین دلایل گوشه گیر شدن کودک هستند.

برای آشنایی بیشتر با علت اختلالات رفتاری کودکان کلیک کنید.

ویژگی های گوشه گیری کودکان

خصوصیاتی که در بیشتر کودکان گوشه‌گیر می‌توانیم مشاهده کنیم، عبارتند از:

اعتماد به نفس پایین
احساس بی‌کفایتی و بی‌ارزشی
اجتناب از شرکت در فعالیت‌ها جمعی و گروهی
بدبینی
خودداری کردن از معاشرت با دیگران
دوستان زیادی ندارند
سطح انتقادپذیری پایینی دارند
بیشتر اهل رویاپردازی‌اند و با خیال بیشتر از واقعیت روبرو هستند
از شکست می‌ترسند
وفاداری دیگران را مورد آزمون قرار می‌دهند
نگاه منفی به برقراری روابط دارند

درمان گوشه گیری کودک

گوشه‌گیری کودک موجب اجتناب آن‌ها از روابط شده که این فرار و اجتناب در آنان، فرصت یادگیری و دوستیابی را از بین برده و احساس ناراحتی به وجود می‌‌آورد. راه‌هایی که از طریق آن‌ها می‌توان به درمان و بهبود وضعیت گوشهگ یری کودک کمک کرد، شامل موارد زیر است.

قرار دادن کودک در شرایط معاشرت

همان‌طور که اشاره شد معمولا کودکان گوشه‌گیر نگاه منفی به شروع روابط دارند و به همین دلیل خود را از نظر دیگران پنهان می‌کنند.
تشویق کودک به برقراری ارتباط و صحبت کردن با دیگران می‌تواند برای او پیشرفت خوبی باشد.

شناخت صحیح از خود

شناخت توانمندی‌ها و نقاط قوت و پذیرش ضعف‌ها در درک درست فرد از خود و تثبیت تصویر ذهنی مناسب موثر است. برای شناخت خود لازم است به او اجازه دهید که تجربه کند و حتی گاه شکست بخورد. دستاوردهای او از این تجربیات موجب پیدا کردن مسیر برای آن ها می‌شود.

اشتیاق نشان دادن به صحبت‌های کودک

اجازه دهید کودک، احساسات و تفکرات خود را با شما در میان بگذارد. به صحبت‌ها او اشتیاق نشان دهید. به کودک حس مهم بودن بدهید. کمک کنید تا تفکرات منفی و دیدگاه مخرب نسبت به خودش را از بین ببرد.

وقتی کودک بفهمد برای شما و دیگران مهم است و به حرف‌های او گوش می‌دهید، کم‌کم گوشه‌گیری را کنار گذاشته و وارد جمع‌های بزرگ‌تر می‌شود.

کمک گرفتن از مشاور

صحبت کردن و یافتن ریشه‌های گوشه‌گیری با کمک مشاور می‌تواند یکی از راه‌های درمان محسوب شود. هم‌چنین مشاور به از بین بردن تفکرات منفی و بهبود تصویر ذهنی کودک از خود کمک خواهد کرد. برای دریافت مشاوره تلفنی کودک کلیک کنید.

برای دریافت مشاوره در زمینه گوشه گیری کودک می‌توانید در هر ساعت از روز برای مشاوره تلفنی کودک از طریق شماره 02191002360 با برترین متخصصان کلینیک تخصصی ذهن نو تماس حاصل نمایید.

کانال تلگرام روانشناسی      اینستاگرام روانشناسی


شماره تماس ذهن نو

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
دریافت مشاوره