خصوصیات فرزند اول | ویژگی های شخصیتی بچه اول

کانال تلگرام روانشناسی      اینستاگرام روانشناسی

خصوصیات فرزند اول خانواده از اهمیت بالایی برخوردار است، زیرا بعد از به دنیا آمدن فرزند بعدی تمام خانواده شرایط جدیدی را تجربه می‌کنند. فرزند اول بعد از تولد فرزند دوم، جایگاه خود را به عنوان همه کاره خانواده از دست می‌دهد و دیگر در مرکز توجهات نیست و مجبور است این جایگاه را با فرد دیگری سهیم شود. به همین دلیل والدین باید رفتار صحیح و اصولی با فرزند خود داشته باشند تا با تولد فرزند دوم، فرزند اول دچار آسیب نشود.

رفتار صحیح والدین علاوه بر کمک به رشد و تعالی فرزندان، به شکل گیری روابط صمیمانه و پایدار میان فرزندان نیز تاثیر می‌گذارد. در ادامه به بررسی خصوصیات فرزند اول می‌پردازیم. شما می‌توانید برای یادیگری اصول تربیت فرزند از یک فرد متخصص کمک بگیرید. برای کسب اطلاعات در زمینه مشاوره تلفنی کودک کلیک کنید. 

 

خصوصیات فرزند اول

بعد از متولد شدن فرزند اول خانواده با شرایط جدیدی رو به رو می‌شود. ممکن است پدر و مادر بسیار سخت گیر باشند و بخواهند طبق قوانین پیش بروند. ممکن است پدر و مادر شوق و ذوق زیادی داشته باشند و برای کودکشان در تمام جنبه‌ها آسان بگیرند. آن‌ها اصول تربیت فرزند را نادیده می‌گیرند و در نتیجه در آینده با مشکلاتی با فرزندشان مواجه می‌شوند.

بعد از اینکه فرزند دوم خانواده به دنیا می‌آید، والدین با تجربه‌ای که از تربیت فرزند اول داشته‌اند، روش خود را برای تربیت فرزند دوم تغییر می‌دهند. پس می‌توان گفت فرزند اول باید نتیجه بی تجربگی پدر و مادرش را در زندگی خود تحمل کند. شما می‌توانید از جلسات مشاوره و روانشناسی کمک بگیرید تا از اشتباهات رایجی که در تربیت فرزند اول رخ می‌دهد دور بمانید.

حتما از صفحه اینستاگرام ذهن نو و کانال تلگرامی ذهن نو دیدن نمایید.

فروشگاه آرامیس

خصوصیات فرزند اول | تفاوت ها را درباره او در نظر بگیرید

فرزند اول خانواده، قبل از اینکه خواهر و برادر کوچک‌ترش به دنیا بیایند، تنها فرزند خانواده بوده است. این فرزندان در کانون محبت و توجه والدین قرار داشته‌اند. خواسته‌های کودکان اول معمولا به سرعت مورد پذیرش پدر و مادر واقع شده و به همین دلیل احساس ارزشمندی زیادی را تجربه می‌کنند. اگر گوش به فرمان فرزند بودن به شکل افراطی دنبال شود، فرزندان شما تبدیل به انسان‌هایی قدرت طلب، خودخواه و بی تحمل می‌شوند که هیچ گونه بی توجهی‌ای را نمی‌پذیرند.

بعد از آنکه فرزند دوم متولد شد، توجه والدین نسبت به فرزند اولشان کمرنگ‌تر می‌شود. فرزند اول این بی توجهی را بخاطر حضور فرزند دوم می‌داند؛ حسادت فرزند اول به فرزند دوم در همین نقطه شکل می‌گیرد. تمامی فرزندان این تغییر جایگاه و توجه مادر و پدرشان را احساس می‌کنند اما آن‌ها که نازپروده‌تر بوده‌اند بیشتر آسیب می‌بینند. اینکه کودک چطور با وجود فرزند دوم کنار بیاید به شخصیت و رفتار پدر و مادر و همچنین شیوه‌های فرزندپروری آن‌ها بستگی دارد.

برای آشنایی بیشتر با تاثیر ترتیب تولد بر شخصیت کلیک کنید.

توجه به فرزند دوم 

اگر والدین بعد از تولد فرزند دوم تمام توجه‌شان را معطوف به او کنند یا رفتارهای اشتباه دیگری را بروز دهند، فرزند اول احساس طرد شدگی پیدا می‌کند. این احساس طرد شدگی، خود به خود به خواهر و برادر کوچک‌تر او نیز منتقل می‌شود.

پدر و مادر باید بتوانند رفتار صحیحی داشته باشند. در غیر این صورت بچه‌ها تبدیل به دوستان خوبی برای یکدیگر می‌شوند. همچنین رفتار صحیح والدین باعث می‌شود که فرزند اول نسبت به فرزند کوچک‌تر از خود احساس مسئولیت و رهبری پیدا کند. پدر و مادر باید نقاط قوت فرزندان از جمله مسئولیت پذیری آن‌ها را مدنظر داشته باشند و آنان را تشویق کنند. پیشنهاد می کنیم مقاله بهترین تعداد فرزند را مطالعه نمایید.

 

خصوصیات منحصر به فرد فرزند اول

فرزند اول خانواده بعد از تولد خواهر و برادرهای کوچک‌ترش موظف می‌شود تا از او مراقبت نماید که در این مورد از والدین خود الگوبرداری می‌کند. خصوصیات فرزند اول در ارتباط با تولد دیگر فرزندان نیز است. با بزرگ‌تر شدن کودکان، فرزند بزرگتر به رهبری خواهر و برادر کوچک‌ترش می‌پردازد.

در نتیجه کودک اول با این ویژگی بزرگ می‌شود؛ به گونه‌ای که این کودکان در سنین بزرگسالی به رهبری کردن علاقه مند می‌شوند. آن‌ها دوست دارند دیگران را تحت سلطه خود بگیرند و اتفاقا به خوبی می‌توانند از عهده انجام این کار بربیایند. گاه سلطه طلبی بیش از حد در آن ها دیده می شود که این موضوع ارتباطی با خصوصیات فرزند اول ندارد بلکه به سبک تربیتی و عوامل دیگر نیز وابسته است. برای آشنایی با روانشناسی کودک و نوجوان کلیک کنید.

از جمله دیگر خصوصیات فرزند اول‌ ، علاقه مند بودن به قدرت است. این افراد مسئولیت پذیری بالایی دارند و وظیفه شناس هستند. فرزندان اول در بزرگسالی منظم و دقیق بوده و کارهای خود را باوجدان بالا انجام می‌دهند.

محافظه کاری نیز از خصوصیات فرزند اول است، به این طریق او می‌توانند به خوبی از عهده مدیریت و ساماندهی کارها بر بیایند. فرزندان اول به گذشته بیشتر از زمان آینده گرایش دارند و نسبت به آینده بدبین هستند.

ویژگی های مشترک فرزند اول

بچه های اول در هر خانواده ای هم که به دنیا آمده و رشد کرده باشند، دارای خصوصیات مشترکی هستند که آن ها را از سایر فرزندان متمایز می‌کند. برخی از این ویژگی ها و خصوصیات فرزند اول به شرح زیر هستند.

  • مسئولیت پذیر
  • حمایت گر و پشتیبان بودن
  • محافظه کار
  • وظیفه شناس
  • با وجدان بودن
  • توانایی بالا در سازمان دهی و مدیریت
  • قدرت طلب

تعامل میان فرزند اول با سایر فرزندان در تقویت و رشد این ویژگی ها تاثیر مثبت داشته و اغلب یک فرایند چند جانبه موجب شکل گیری این خصوصیات می‌شود. شما به عنوان والدین موظفید که این روابط را به نحوی ساماندهی کنید که سلامت روانی همه فرزندان حفظ شود. در این خصوص حتما مقاله آموزش پدر و مادر را مطالعه نمایید.

کلام آخر

به عنوان والدین باید نسبت به نقش خود درباره شکل گیری خصوصیات فرزندان تان آگاهی لازم را داشته باشید. این آگاهی در تربیت و درک فرزندان بسیار اهمیت دارد. چرا که این خصوصیات ممکن است به مرور زمان تشدید شده و حتی موجب دردسر شوند. پس با تعدیل در برخورد هایتان می‌توانید احساسات و شخصیت سالم تری برای فرزندتان بسازید. از طرفی به راحتی می‌توانید روابط بین فرزندان خود را بهبود داده و شادی به خانه تان بیاورید. پس حتما درباره خصوصیات فرزند اول مطالعه داشته و با مشاورین مشورت نمایید. در صورتی که در خانه تنش و تعارضات زیادی وجود دارد، حتما برای حل مشکل از متخصصین کودک و خانواده مشاوره دریافت کنید.

برای دریافت مشاوره در زمینه خصوصیات فرزند اول می‌توانید در هر ساعت از روز برای مشاوره تلفنی کودک از طریق شماره 02191002360 با برترین متخصصان کلینیک تخصصی ذهن نو تماس حاصل نمایید.

 

سوالات متداول

چرا فرزندان اول مدیران خوبی می شوند؟

فرزندان اول از پدر و مادرشان الگو برداری کرده و از کودک کوچکتر از خودشان مراقبت می‌کنند. با افزایش سن، در بازی‌ها فرزند اول رهبری اعضا را به عهده دارد. این ویژگی درون فرزندان اول تا بزرگسالی ادامه پیدا می‌کند.

خصوصیات فرزند اول چیست؟

مسئولیت پذیر، حمایت گر و پشتیبان بودن، محافظه کار، وظیفه شناس، با وجدان بودن، توانایی بالا در سازمان دهی و مدیریت، قدرت طلب و…

کانال تلگرام روانشناسی      اینستاگرام روانشناسی


شماره تماس ذهن نو

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
دریافت مشاوره