تنبلی تخمدان یا سندروم تخمدان پلی کیستیک

کانال تلگرام روانشناسی      اینستاگرام روانشناسی

تنبلی تخمدان یا سندروم تخمدان پلی‌کیستیک یکی از بیماری‌ها زنانه است که بر روی باروری او تاثیر می‌گذارد. وراثت و ژنتیک در بروز این بیماری نقش اساسی دارد. درمان تخمدان پلی‌کیستیک از اهمیت زیادی برخوردار است. عدم درمان به موقع ممکن است منجر به ناباروری کامل در افراد شود. در ادامه به نشانه ها، علل و درمان تنبلی تخمدان ها پرداخته ایم. برای دریافت مشاوره تلفنی زنان کلیک کنید.

تنبلی تخمدان

پس از رسیدن دختران به سن بلوغ به صورت ماهانه تخمک‌گذاری اتفاق می‌افتد. در هر سیکل تخمک‌گذاری تعداد ۶ فولیکول شروع به رشد می‌کنند. اما تنها یکی از این فولیکول‌ها مسیر رشد خود را به طور صحیح طی می‌کند.

همان‌طور که اشاره شد یکی از فولیکول‌ها رشد کرده و بزرگ می‌شود. این فولیکول با تولید فاکتور مهارکننده رشد از رشد سایر فولیکول‌ها جلوگیری می‌کند.

فولیکول رشد کرده وارد لوله‌های رابط بین تخمدان و رحم شده و در نهایت خود را به رحم می‌رساند.

اگر این فولیکول در مسیر حرکتی خود با اسپرم برخورد کند، لقاح صورت گرفته و بارداری به وقوع می‌پیوندد.

حال اگر فولیکول با اسپرم برخورد نکند، در نتیجه سطح هورمون‌ها افت کرده و ریزش دیواره ضخیم‌شده رحم رخ می‌دهد. به این ترتیب یک سیکل قاعدگی رخ می‌دهد.

فروشگاه آرامیس

شواهد نشان می‌دهد در بیماری تخمدان پلی‌کیستیک یا تنبلی تخمدان، به دلیل عملکرد نادرست فولیکول‌ها، هر ۶ فولیکول به رشد خود ادامه می‌دهند.

تولید فاکتور مهارکننده رشد در تنبلی تخمدان اتفاق نمی‌افتد. هم‌چنین تخمک‌گذاری نیز صورت نمی‌گیرد.

بنابراین در یک سیکل تخمک‌گذاری در بیماری تنبلی تخمدان علاوه بر اینکه تخمک‌گذاری انجام نمی‌شود، همه فولیکول‌ها به رشد خود ادامه می‌دهند و از بین نمی‌روند.

در نتیجه طی هر سیکل تخمک‌گذاری چندین فولیکول رشد کرده و بر سطح تخمدان‌ها قرار می‌گیرند. این امر منجر به از دست رفتن عملکرد تخمدان‌ها خواهد شد.

علائم و نشانه های تنبلی تخمدان ها

علائم و نشانه‌های ایجاد شده در افراد به شدت و وضعیت بیماری بستگی دارد. علائم بروز یافته از فردی به فرد دیگر متفاوت است.

معمولا زنان با شکایت از اختلال قاعدگی به متخصص زنان و زایمان مراجعه می‌کنند.

اختلال قاعدگی می‌تواند به صورت قاعدگی‌های نامنظم، عقب افتادن قاعدگی به مدت بیش از شش ماه، خونریزی شدید قاعدگی خود را نشان دهد.

از دیگر علائم ایجاد شده می‌توان به افزایش هورمون‌های مردانه اشاره کرد. افزایش این هورمون منجر به رشد بیش از حد مو زائد در برخی نواحی مانند پشت لب، چانه، جناغ و … شود.

از طرفی آکنه و جوش‌های پوستی، طاسی و ریزش مو با الگو مردانه نیز از نتایج افزایش هورمون مردانه است. منظور از طاسی مردانه ریزش موها در ناحیه شقیقه و وسط سر است.

تعریق شبانه، کاهش میل جنسی، چرب شدن پوست، افزایش وزن و تغییرات وزنی، کسالت و خستگی از دیگر نشانه‌های تخمدان پلی‌کیستیک است.

همچنین نوسانات وزن فرد می‌تواند منجر به بروز دیابت و فشارخون در افراد مبتلا به تنبلی تخمدان گردد.

علت بروز تخمدان پلی کیستیک

وراثت و ژنتیک و سایر نقص‌های کروموزومی می‌توانند زمینه‌ساز بروز بیماری تخمدان پلی‌کیستیک شوند.

سموم و آفات کشاورزی، مواد شیمیایی و صنعتی، دود سیگار و قلیان می‌توانند ریسک تنبلی تخمدان را افزایش دهند.

زنانی که سیستم ایمنی ضعیفی دارند نیز در معرض ابتلا به بیماری تخمدان پلی‌کیستیک هستند. تولید پادتن علیه سلول‌های تخمدان که در نقص سیستم ایمنی رخ می‌دهد، زمینه‌ساز بروز بیماری است.

تشخیص تنبلی تخمدان

روش‌های زیادی برای تشخیص این بیماری وجود دارد. به خاطر داشته باشید تنها با یک روش تشخیصی نمی‌توان به طور قطعی بیماری تنبلی تخمدان را تشخیص داد.

بهترین روش بررسی زنانی که با شکایت اختلال قاعدگی، جوش و آکنه، ریزش مو مراجعه می‌کنند، انجام سونوگرافی است.

سونوگرافی این افراد نشان‌دهنده تخمدان‌ها بزرگ و پلی‌کیستیک و حاوی فولیکول است.

آزمایش خون نیز جهت بررسی سطح گلوکز و قندخون، کلسترول و چربی‌خون، هورمون‌ها ممکن است توسط پزشک درخواست شود.

درمان سندرم تخمدان پلی کیستیم

درمان نیز مانند علائم از فردی به فرد دیگر متفاوت است. درمان تخمدان پلی‌کیستیک به شدت بیماری، سن افراد و تصمیم آن‌ها برای فرزندآوری بستگی دارد.

هم‌چنین معمولا درمانِ علامتی برای افراد اتخاذ می‌گردد. درمان علامتی یعنی با توجه به علائم و نشانه‌هایی که فرد نشان می‌دهد، درمان انجام می‌پذیرد.

استفاده از داروهای ضد هورمون در صورت افزایش هورمون مردانه توصیه می‌شود. پیشتر اشاره کردیم که نشانه‌های افزایش هورمون مردانه شامل جوش و آکنه، رویش موهای زائد در برخی نواحی و ریزش مو است.

تجویز داروهای تنظیم‌کننده سطح هورمون‌ها به تنظیم قاعدگی و اختلالات ناشی از آن کمک می‌کند.

در صورتی که احتمال نازایی به دلیل افزایش هورمون مردانه مطرح شود، می‌توان به کمک دارو تخمک‌گذاری را تحریک کرد تا فرد باردار شود.

برای دریافت مشاوره در زمینه تنبلی تخمدان می‌توانید در هر زمان از روز برای مشاوره تلفنی با برترین متخصصان در کلینیک تخصصی ذهن نو از طریق شماره 02191002360 تماس بگیرید.

کانال تلگرام روانشناسی      اینستاگرام روانشناسی


شماره تماس ذهن نو
دکمه بازگشت به بالا
دریافت مشاوره