درمان بی خوابی نوزادان

کانال تلگرام روانشناسی      اینستاگرام روانشناسی

درمان بی خوابی نوزادان یکی از مهم ترین اقداماتی است پدر و مادرها باید آن را جدی بگیرند. نخوابیدن نوزاد در طول شب از آن دسته مشکلاتی است که می‌تواند کل اعضای خانواده را درگیر خود کند. به‌علاوه این موضوع سلامتی فرزندتان را به خطر می‌اندازد. اما خوشبختانه بسیاری از مواقع این بی‌خوابی‌ها با استفاده از چند روش ساده یا به‌مرور زمان برطرف خواهند شد. در ادامه دلایل و راهکارهای این مشکل را مطرح کرده‌ایم. اما اگر احساس می‌کنید مشکل فرزندتان با استفاده از این روش‌ها بهتر نشده است حتما مشاوره تلفنی کودک دریافت کنید.

درمان بی خوابی نوزادان با توجه به‌دلایل آن

قبل از اینکه راجع به راه‌های درمان بی خوابی نوزادان صحبت کنیم باید دلایل این مشکل را بشناسیم. در حقیقت شناخت دلیل به این معنی است که شما نصف راه درمان را طی کرده‌اید. وقتی ما دلیل یک مشکل را می‌دانیم با برطرف‌کردن آن تقریباً مشکل را حل کرده‌ایم. از جمله مهم‌ترین دلایلی که باعث بی‌خوابی نوزادان می‌شوند به شرح زیر هستند. برای آشنایی با نشانه های سلامت نوزاد کلیک کنید.

گرسنگی

گرسنگی اولین و شایع‌ترین دلیل برای بی‌خوابی نوزادان است. معده نوزادان ظرفیت زیادی برای غذا خوردن و همین‌طور نگه‌داری از غذا ندارد. به همین خاطر آنها نیاز دارند که در فاصله‌های زمانی کوتاه تغذیه شوند. به همین خاطر است که بسیاری از متخصصان معتقدند گرسنگی یکی از دلایلی است که فرزند شما سخت به خواب می‌رود و یا در نیمه‌های شب از خواب بیدار می‌شود.

محرک‌های محیطی بیش از حد

حتماً شما هم به تجربه متوجه این موضوع شده‌اید که وقتی اطراف ما پر از سروصدا باشد و یا فکرمان درگیر مسائل مختلف باشد خوابیدن کار راحتی نخواهد بود. این مشکل برای نوزادان نیز وجود دارد. اگر قبل از خواب فرزندتان او را با محرک‌های مختلفی مثل انواع بازی‌ها، شعر و داستان و یا اسباب‌بازی‌ها درگیر کرده‌اید باید بدانید که خوابیدن بلافاصله برای فرزند شما راحت نخواهد بود.

شرایط نامناسب برای استراحت

نور و دمای محیط از مهم‌ترین عواملی هستند که برای خواب فرزندتان باید در نظر داشته باشید. گاهی اوقات دلیل اینکه فرزند شما نمی‌خوابد این است که شرایط محیطی برای خوابیدن فراهم نیستند. ممکن است فرزند شما پوشکش را کثیف کرده باشد. یا شاید سرد یا گرمش شده باشد. بهتر است قبل از اینکه برای خواباندن فرزندتان تلاش کنید این شرایط را در نظر بگیرید.

یکی دیگر از شرایطی که می‌تواند خواب فرزند شما را تحت‌تأثیر قرار بدهد نور است. استفاده از چراغ‌خواب‌های تزئینی یا نورهای زیاد باعث می‌شود که نوزاد نتواند به‌راحتی بخوابد. در نتیجه بهتر است تا جای ممکن محیط خواب فرزندتان را تاریک نگه دارید.

فروشگاه آرامیس

بیماری به نام کولیک

کولیک یکی از مشکلاتی است که بسیاری از نوزادان را درگیر خود می‌کند. این نوزادان معمولاً ناگهانی و بی‌دلیل به گریه می‌افتند. و واقعیت این است که پزشکان تا کنون نتوانسته‌اند دلیل این شرایط را پیدا کنند. بااین‌حال خبر خوب برای والدینی که فرزندشان درگیر کولیک شده این است که این بیماری به‌مرورزمان برطرف خواهد شد. و تقریباً با رسیدن فرزندتان به سه ماهگی دیگر نشانه‌ای از این بیماری نخواهید یافت.

نوزاد به همراهی شما نیاز دارد

یکی از دلایل بی‌خوابی نوزادان این است که آنها به شما نیاز دارند. حضور مراقبین و به‌خصوص مادر در کنار کودک تأثیر بسیاری در احساس آرامش و خواب بهتر آنها خواهد داشت. به همین خاطر اگر می‌خواهید فرزندتان خواب راحت‌تری داشته باشد بهتر است در کنار او باشید.

برای آشنایی بیشتر با علت بی خوابی نوزاد کلیک کنید.

درمان بی خوابی نوزادان

برای درمان بی خوابی نوزاد خود هرگز بدون مشورت از دارو استفاده نکنید. اگر با وجود انجام روش های زیر نتوانستید مساله را حل کنید، حتما برای ارزیابی بیشتر به متخصص کودک مراجعه نمایید. برای آشنایی با میزان نیاز به خواب نوزاد کلیک کنید.

فضای خواب را آماده کنید

همان‌طور که گفتیم نامناسب بودن محیط از دلایل بی‌خوابی نوزاد است. به همین خاطر اولین راهکار برای درمان بی‌خوابی نوزادان این است که شرایط محیطی را برای خواب آن‌ها فراهم کنید. قبل از اینکه کودک بخوابد از سیر بودن، تمیز بودن پوشک و همین‌طور شرایط نور و دمای محیط مطمئن شوید.

درمان بی خوابی نوزادان | چرخه خواب کودک را منظم‌تر کنید

بزرگ‌ترها معمولاً چرخه خواب و بیداری مشخصی دارند. ما در حدود 7 یا 8 ساعت در شب می‌خوابیم؛ و در طول روز برای رسیدن به کارهای‌مان بیدار هستیم. اما این چرخه در نوزادان هنوز مرتب نشده است. به همین خاطر می‌بینید آن‌ها در طول شب چندین بار بیدار می‌شوند. یکی از راهکارها برای درمان بی خوابی نوزادان این است که به آن‌ها کمک کنید هرچه سریع‌تر الگوی منظمی برای خواب و بیداری پیدا کنند.

برای مثال در طول روز آن‌ها را در معرض نور خورشید قرار بدهید. و یا دوره‌های خواب آن‌ها را کمتر کنید. این کار باعث می‌شود که فرزند شما در طول شب خواب راحت‌تری داشته باشد. البته برای انجام این کارها به سن او توجه کنید و با مشاور مشورت نمایید.

اهمیت تغذیه در درمان بی‌خوابی نوزادان

اینکه چطور فرزندتان را تغذیه می‌کنید تأثیر بسیاری در خواب آن‌ها خواهد داشت. برای مثال بسیاری از متخصصین معتقدند بهتر است قبل از خواب یک وعده غذایی کامل به فرزندتان بدهید. این کار باعث می‌شود فرزند شما در طول شب کمتر گرسنه شده و دیرتر از خواب بیدار شود.

استفاده از تاخیرهای کوتاه‌مدت یکی دیگر از راهکارهای تغذیه برای درمان بی‌خوابی نوزاد است. در این روش توصیه می‌شود که وقتی فرزندتان در نیمه‌های شب از خواب بیدار شد بلافاصله به او شیر ندهید. این کار باعث می‌شود فرزندتان رابطه‌ای را بین بیداری و غذا خوردن در نظر بگیرد. به همین خاطر وقتی فرزندتان بیدار می‌شود مدتی او را با کارهای دیگر سرگرم کنید و سپس به او شیر بدهید.

از مشاور کمک بگیرید

مشاورین کودک به‌خوبی با نیازها و مشکلات آن‌ها در هر دوره سنی آشنایی دارند. به همین خاطر اگر احساس می‌کنید مشکلات فرزندتان مثل بی‌خوابی او به‌اندازه‌ای است که به‌تنهایی نمی‌توانید َآن را درمان کنید بهتر است راجع به این موضوع از یک مشاور متخصص کمک بگیرید.

برای دریافت مشاوره در زمینه نوزاد و کودک می‌توانید در هر ساعت از روز برای مشاوره تلفنی کودک از طریق شماره 02191002360 با برترین متخصصان کلینیک تخصصی ذهن نو تماس حاصل نمایید.

 

سؤالات متداول

بهترین راهکار برای درمان بی خوابی نوزادان چیست؟

بهترین روش این است که محیط را برای خواب فرزندتان آماده کنید. به‌علاوه قبل از به خواب رفتن یک وعده غذایی کامل به فرزندتان بدهید و از تمیز بودن پوشک او نیز مطمئن شوید.

کانال تلگرام روانشناسی      اینستاگرام روانشناسی


شماره تماس ذهن نو
دکمه بازگشت به بالا
دریافت مشاوره