بیماری های کودکان

کانال تلگرام روانشناسی      اینستاگرام روانشناسی

بیماری های کودکان به دلیل حساسیت سال‌های ابتدایی زندگی او بیشتر باید مورد توجه قرار بگیرد. عدم تکامل و ضعف سیستم ایمنی کودکان عامل اصلی ابتلا آن‌ها به بیماری‌هاست. هم‌چنین کودکان به علت ناتوانی در مراقبت از خود در معرض ابتلا به برخی بیماری‌ها هستند. والدین به عنوان مراقبان اصلی بیشترین زمان را با کودک سپری می‌کنند، پس بهتر از سایرین متوجه تغییر در حال و احوالات کودک می‌شوند. اطلاع از علائم مربوط به بیماری‌ها موجب تشخیص زودتر شده و اقدامات به موقع و لازم جهت درمان و مراقبت از کودک خواهد شد. در صورتی که همین الان نیاز به ارزیابی کودک خود دارید، برای دریافت مشاوره کودک کلیک کنید.

بیماری های کودکان

بیماری های کودکان

بیماری های خاص و رایج بین کودکان با توجه به سن و محل زندگی او دارای تفاوت هایی است. شناخت والدین از کودک و جلوگیری از ابتلای او باعث می شود که مراقبت های لازم برای پیشگیری انجام شود.

بیماری های شایع دوران کودکی انواع مختلفی دارند. ممکن است بیماری از نوع عفونی، مشکلات پوستی، بیماری‌های ویروسی، انگل‌ها، اختلالات گوش و حلق و بینی و … باشد.

حتما از صفحه اینستاگرام ذهن نو دیدن نمایید.

بیماری های عفونی کودکان

عفونت‌های قارچی، عفونت چشم و گوش و … از انواع مختلف بیماری های شایع دوران کودکی محسوب می‌شوند.

حتما درباره سندرم مرگ ناگهانی نوزاد بخوانید.

عفونت قارچی

عفونت قارچی موجب ایجاد حلقه‌های قرمز رنگ روی پوست کودک می‌شوند. و از جمله بیماری‌های شایع دوران کودکی به شمار می‌روند. باید اشاره کنیم این بیماری مسری است و قابلیت انتقال به کودکان دیگر را دارد. بنابراین حتما اقدامات لازم برای پیشگیری از ابتلای این بیماری به سایر فرزندانتان را انجام دهید.

برای آشنایی با راه های رفع مشکلات پوستی نوزاد کلیک کنید.

بیماری های کودکان | عفونت گوش کودکان

آناتومی گوش کودکان به این صورت است که شیپور استاش کوچکی دارند. شیپور استاش همان راه ارتباط بین گوش و گلو است.

کوچک بودن این راه ارتباطی موجب انتقال عفونت‌ها از گلو به گوش کودک می‌گردد. بنابراین معمولا کودکان به دفعات متعدد به عفونت و درد گوش مبتلا می‌شوند.

درمان عفونت گوش و استفاده از آنتی‌بیوتیک و مسکن‌ها فقط زیر نظر پزشک انجام می‌گیرد.

عفونت چشم

برخورد دست‌ها و اجسام آلوده با چشم موجب ورود میکروب‌ها و میکروارگانیسم‌ها به چشم کودک شده و قرمزی و التهاب ایجاد می‌کند.

رعایت بهداشت دست و جلوگیری از وارد کردن اشیا آلوده به چشم‌ها از راه‌ها محافظت از چشم‌ها و جلوگیری از بروز عفونت و بیماری است.

بیماری های کودکان | مشکلات انگلی

شپش مو سر و انگل‌های دستگاه گوارش در این دسته قرار می‌گیرند. این مشکلات برای بسیاری از کودکان پیش می‌آید، پس جای نگرانی نیست و کافی است به دستورات درمانگر برای بهبود او عمل کنید.

شپش

شپش نوعی انگل است که در میان موها، ابروها و مژه‌ها زندگی می‌کند و از خون فرد تغذیه می‌نماید.

رعایت بهداشت مو، شانه زدن مرتب موها، استفاده نکردن از شانه و حوله و سایر وسایل شخصی دیگران در پیشگیری از انتقال شپش نقش مهمی دارد. کمک گرفتن از متخصص پوست و مو برای درمان شپش لازم و ضروری است.

بیماری های کودکان | انگل گوارشی

ابتلا به انگل گوارشی از طریق مصرف مواد غذایی آلوده و تماس با آب و خاک و به طور کلی از طریق سطوح آلوده امکان‌پذیر است.

علائم نشان‌دهنده انگل گوارشی شامل خاراندن مقعد، دل درد، کاهش وزن و دیگر مشکلات دستگاه گوارش است.

پس از تایید وجود انگل در دستگاه گوارش از طریق نتایج آزمایشات، طبق تجویز پزشک می‌توان درمان دارویی را آغاز کرد.

بیشتر بخوانید: مسمومیت کودکان

بیماری های ویروسی کودکان

آنفولانزا و سرماخوردگی، آبله مرغان، سرخچه و سرخک از بیماری‌های ویروسی به شمار می‌روند. همه ما در دوره ای از زندگی حداقل به یکی از این ویروس ها مبتلا شده‎‌ایم. اما مراقبت و دریافت دارو برای بهبودی ضروری است.

سرماخوردگی و آنفولانزا

از شایع ترین بیماری های کودکان به خصوص در سنین مدرسه سرماخوردگی است. آنفولانزا نیز نوعی سرماخوردگی محسوب می‌شود. نشانه‌های آنفولانزا کمی شدیدتر از سرماخوردگی است. گلو درد، عطسه، سرفه، تب و لرز، اسهال و استفراغ، ضعف و خستگی از نشانه‌های آنفولانزا هستند.

جهت درمان سرماخوردگی در صورت لزوم و با تجویز پزشک دارو مصرف کنید. استراحت، مصرف مایعات فراوان و غذاها مقوی، اجتناب از خوردن غذاها سرخ‌کرده و پر ادویه را از یاد نبرید. واکسن آنفولانزا بهترین راه پیشگیری از بروز این بیماری است.گ

برای آشنایی با راه های کاهش تب کودک کلیک کنید.

بیماری های کودکان | سرخک و سرخچه

علائم این بیماری شامل لکه‌ها قرمز رنگ پوستی، ضعف و بی‌حالی، تب است. تزریق واکسن در زمان‌های توصیه شده به پیشگیری از سرخک و سرخچه می‌انجامد. اگر خانم بارداری که فرزند دیگر او به این دو بیماری مبتلا شده، ملزم به رعایت نکات ایمنی است و موضوع را باید با پزشک در میان بگذارید. چرا که احتمال انتقال سرخک و سرخچه به جنین وجود دارد.

برای پیشگیری از انواع بیماری های کودکان مثل بیماری سرخجه کلیک کنید.

آبله مرغان

مجددا تزریق واکسن در سنین توصیه شده تا حد زیادی از آبله مرغان پیشگیری می‌کند. می‌توانید واکسن را در فاصله ۴ تا ۶ سالگی و بار دیگر بین ۱۲ تا ۱۵ سالگی تزریق نمایید.

جوش‌ها قرمز که در نقاط مختلفی از بدن ایجاد می‌شوند، تب و بی‌اشتهایی از علائم ابتلا کودکان به این بیماری شایع دوران کودکی هستند.

سایر بیماری های شایع کودکان

سایر بیماری های شایع کودکان

اگزما، بیماری‌ها دهانی مانند برفک و بو بد دهان، مشکلات مادرزادی مانند اسپاینا بیفیدا و شکاف کام، اختلالات قلبی، سینوزیت‌ از بیماری‌ها خاص و شایع کودکان محسوب می‌شوند. برای آشنایی با سایر بیماری های مادرزادی کلیک کنید.

برای دریافت مشاوره در زمینه بیماری های کودکان می‌توانید در هر ساعت از روز برای مشاوره تلفنی کودک از طریق شماره 02191002360 با برترین متخصصان کلینیک تخصصی ذهن نو تماس حاصل نمایید.

کانال تلگرام روانشناسی      اینستاگرام روانشناسی


شماره تماس ذهن نو
دکمه بازگشت به بالا
دریافت مشاوره