ناباروری در زنان

کانال تلگرام روانشناسی      اینستاگرام روانشناسی

ناباروری در زنان در خیلی از موارد ناراحتی زیادی ایجاد می‌کند. داشتن فرزند برای زوج‌های جوان از آرزوها و اهداف آن‌ها در زندگی است. اگر زوجین نتوانند طعم بچه‌دار شدن را بچشند، قطعا در روحیه آن‌ها تاثیر منفی خواهد گذاشت. در صورتی که رابطه جنسی محافظت‌ نشده‌ به بارداری منجر نگردد، ناباروری نامیده می‌شود. علت ناباروری می‌تواند به مرد یا زن مربوط باشد. بررسی‌ها بیشتر جهت‌یافتن علت اصلی ناباروری تحت نظر پزشک انجام می‌گیرد. مرد و زن در بروز ناباروری تقریبا به یک اندازه نقش دارند. خوشبختانه بسیاری از موارد ناباروری قابل درمان هستند. در ادامه به علل و روش های‌درمان ناباروری در زنان پرداخته ایم. برای کسب اطلاع بیشتر از خدمات مشاوره تلفنی زنان استفاده کنید.

ناباروری در زنان

در صورتی که زوجین حداقل به مدت یک سال، رابطه جنسی محافظت‌ نشده و بدون استفاده از وسایل پیشگیری از بارداری انجام بدهند و بارداری رخ ندهد، ناباروری نام دارد.

هم‌چنین خانمی چندین بار سابقه سقط مکرر و یا خانمی که در گذشته توانایی باروری داشته و اکنون باردار نمی‌شود را نابارور می‌گویند.

به علاوه مردانی که سابقه سقط حداقل سه جنین از همسر قبلی خود دارد، ممکن‌است نابارور در نظر گرفته شوند.

توجه کنید برای درمان ناباروری هم زنان و هم مردان باید تحت معاینه و آزمایشات قرار بگیرند.

عدم بارداری با وجود رابطه جنسی حفافظت نشده در مورد زنان ۳۵ سال به بالا اگر طی ۶ ماه رخ ندهد، ناباروری است.

فروشگاه آرامیس

علت ناباروری در زنان

اختلالات هورمونی، بیماری‌ها مربوط به سیستم تناسلی، سبک زندگی ناسالم، مصرف سیگار و سایر دخانیات از جمله دلایل موثر در بروز ناباروری هستند. دانستن و آگاهی از علائم و علل ناباروری در زنان و اقدام به موقع نسبت به درمان آن در اکثر موارد موجب بهبود و تجربه بارداری برای خانم و فرزند داشتن برای زوجین خواهد شد. عوامل متفاوتی در بروز ناباروری در زنان موثرند. رایج‌ترین علل موثر در ناباروری زنان به شرح زیر هستند.

سن

برای اینکه بارداری رخ بدهد، ابتدا اسپرم مرد و تخمک زن باید با هم ترکیب‌شده و سلول تخم را به وجود بیاورند.

اسپرم‌سازی در مردان تا پایان عمر آن‌ها ادامه دارد. در حالی که تخمک‌های زنان از دوران جنینی درون تخمدان‌ها وجود دارد. و پس ازرسیدن به سن بلوغ، هر ماه یک تخمک آزاد می‌کنند.

کیفیت و تعداد تخمک‌ها با افزایش سن کاهش می‌یابد. کاهش توانایی باروری زنان بعد از ۳۰ سالگی شدیدتر است.

هم‌چنین افزایش سن زنان می‌تواند ریسک بروز ناهنجاری‌ها کروموزومی مانند سندروم داون را بالا ببرد. برای آشنایی با مراقبت های قبل از بارداری کلیک کنید.

آندومتریوز از علل ناباروری در زنان

بافت اندومتر به طور طبیعی لایه داخلی رحم است. اگر این بافت در محلی غیر از رحم مثلا درون تخمدان رشدکند، آندومتریوز نامیده می‌شود.

آندومتریوز با ایجاد اختلال در فرایند لانه‌گزینی سلول تخم، شانش باروری در زنان را کاهش می‌دهد.

مشکلات ساختمانی و بیماری‌های مربوط به لوله‌ها رحمی

لوله‌های رحمی یا فالوپ متصل‌کننده تخمدان به رحم هستند. لقاح یا ترکیب اسپرم و تخمک در این محل انجام‌شده و سپس سلول تخم به رحم می‌رود.

تغییر شکل لوله‌های فالوپ به دنبال صدمه، ناهنجاری‌های ناشی از جراحی، ابتلا به بیماری‌هایی مانند عفونت‌های منتقل‌شده از طریق رابطه جنسی از عوامل مرتبط با اختلال لوله‌های رحمی در بروز ناباروری زنان هستند.

اختلال رحمی

اشکال غیر طبیعی رحم مانند رحم دو شاخ، رحم دارا سپتوم یا دیواره، پولیپ رحمی و دیگر ناهنجاری‌ها رحمی از علل ناباروری در زنان به شمار می‌روند.

تخمک‌گذاری غیر طبیعی

تخمک گذاری غیر طبیعی یکی از شایع‌ترین علل ناباروری در زنان است. تخمک‌گذاری غیر طبیعی به این معناست که فرد یا تخمک‌گذاری نمی‌کند و یا کمتر از حالت عادی تخمک‌گذاری می‌کند.

وقتی تخمکی نباشد، لقاح اتفاق نمی‌افتد و در نتیجه خانم باروری ندارد.

تنبلی تخمدان

تنبلی تخمدان یا سندروم تخمدان پلی‌کیستیک از جمله اختلالات تخمک‌گذاری شایع بین زنان است که موجب ناباروری آنان می‌شود.

نامنظمی دوره‌های قاعدگی از شایع‌ترین علائم تنبلی تخمدان است. سایر علائم آن شامل چاقی و افزایش وزن، آکنه و جوش، رویش مو زائد در نواحی مختلف بدن، مقاومت نسبت به انسولین است.

برای آشنایی با نحوه پیشگیری ودرمان تنبلی تخمدان کلیک کنید.

تغییر سطح هورمون‌ها

به دنبال اختلال در فعالیت هیپوتالاموس و هیپوفیز، تغییر در سطح هورمون‌ها به وجود می‌آید.

تغییر مقدار هورمون‌ها می‌تواند بر چرخه قاعدگی و تخمک‌گذاری و در نهایت قدرت باروری در زنان تاثیر بگذارد.

سبک زندگی

رژیم غذایی بدون مواد مغذی، تماس بیش از حد با مواد شیمیایی و سموم، نوشیدن الکل، سیگار کشیدن و مصرف دخانیات که مربوط به سبک زندگی افراد هستند، در بروز ناباروری موثرند.

برای آشنایی با بایدهای برنامه ریزی برای بچه دار شدن کلیک کنید.

درمان ناباروری در زنان

دارودرمانی با تحریک تخمک‌گذاری و تنظیم چرخه قاعدگی فرد به عنوان یکی از روش‌های درمان ناباروری محسوب می‌شود.

بارداری به کمک روش‌ها آزمایشگاهی و شیوه‌های لقاح مصنوعی مانند IVF، IUI

بر اساس چرخه تخمک‌گذاری، سعی کنید بیشتر در روز‌ها تخمک‌گذاری رابطه برقرار کنید.

کمک گرفتن از جراحی برای از بین بردن برخی ناهنجاری و بیماری‌های جسمانی

برای دریافت مشاوره در زمینه ناباروری در زنان می‌توانید در هر زمان از روز برای مشاوره تلفنی با برترین متخصصان در مرکز کلینیک تخصصی کودک ذهن نو از طریق شماره 02191002360 تماس بگیرید.

کانال تلگرام روانشناسی      اینستاگرام روانشناسی


شماره تماس ذهن نو
دکمه بازگشت به بالا
دریافت مشاوره