آزمایش ژنتیک برای ازدواج

کانال تلگرام روانشناسی      اینستاگرام روانشناسی

آزمایش ژنتیک برای ازدواج چه زمانی ضروری است؟ کسانی که قصد ازدواج دارند به ویژه در نوع ازدواج فامیلی، توصیه می‌کنیم پیش از ازدواج آزمایش ژنتیک بدهند. آزمایش ژنتیک می‌تواند ریسک بروز بیماری در نسل بعدی را مشخص کند. متاسفانه آمار و شواهد نشان‌دهنده افزایش تولد نوزادان مبتلا به بیماری‌ها ژنتیکی و معلولیت‌هاست. حتی اگر پیش از ازدواج، مشاوره و آزمایش ژنتیک نداده‌اید، بهتر است قبل از بارداری نسبت به انجام آن اقدام کنید. انجام این آزمایش در کسانی که قصد ازدواج فامیلی دارند یا بین اقوام‌شان، افراد مبتلا به بیماری ژنتیکی دارند از اهمیت بالاتری برخوردار است. برای آشنایی بیشتر با معاینات عمومی پیش از بارداری کلیک کنید.

آزمایش ژنتیک برای ازدواج

DNA منبع اطلاعات اساسی و مورد نیاز بدن برای عملکردها ضروری بدن می‌باشد. ژن‌های تعیین‌کننده جنسیت، مشخص‌کننده رنگ چشم و مو و پوست و ژن های ایجادکننده بیماری در DNA قرار گرفته‌اند.

بررسی DNA جهت شناسایی نقص‌ها و آسیب‌ها و ژن‌های مرتبط با بیماری طی آزمایش ژنتیک انجام می‌گردد. آزمایش ژنتیک برای تشخیص جهش‌ها ژنی و علل ابتلا به بیماری‌ها کمک می‌کند.

انواع مختلفی از کاربرد‌های آزمایش ژنتیک وجود دارد. می‌توان به کاربرد آن در آزمایش ژنتیک قبل ازدواج، آزمایش ژنتیک بارداری، آزمایش ژنتیک مشخص‌کننده نقص‌ها جنینی و تعیین هویت اشاره کرد.

تالاسمی و هموفیلی از جمله بیماری‌هایی هستند که به صورت وراثتی و از پدر و مادر به فرزند منتقل می‌شود. حتی ابتلا یکی از اعضا فامیل نزدیک به این بیماری‌ها می‌تواند منجر به انتقال آن از طریق ژنتیک والدین به فرزند شود.

با استفاده از آزمایش ژنتیک می‌توان احتمال انتقال بیماری‌ها را تعیین کرد.

فروشگاه آرامیس

آزمایش ژنتیک در چه کسانی انجام می‌شود؟

توصیه می‌کنیم همه افراد پیش از ازدواج یا قبل از اقدام برای بارداری مشاوره ژنتیک و غربالگری‌ها لازم را انجام دهید. برخی از موارد انجام آزمایش به شرح زیر است.

  • ازدواج فامیلی
  • ابتلا هر دو زوج یا یکی از آن‌ها به بیماری‌ها ژنتیکی
  • سنجش ناهنجاری‌ها و اختلالات ژنتیکی در جنین طی دوران بارداری
  • زنانی که سابقه سقط مکرر دارند
  • تعیین هویت و پیدا کردن ارتباط خویشاوندی بین افراد
  • مشخص نمودن جنسیت جنین در پایان هفته هشتم بارداری
  • مرده‌زایی
  • نازایی
  • سابقه سرطان ارثی در خانواده
  • بارداری‌ها پرخطر مانند سن بالاتر از ۳۵ هنگام بارداری در مادر

بیشتر بخوانید: برنامه ریزی برای بچه دار شدن

آزمایش ژنتیک برای ازدواج

همان‌طور که اشاره شد متاسفانه تعداد مبتلایان به بیماری‌ها ژنتیکی روند رو به افزایشی دارد. در بروز این بیماری‌ها علاوه بر عوامل ژنتیکی، عوامل محیطی نیز موثر هستند.

عوامل محیطی مانند قرار گرفتن در برابر اشعه مضر، آلودگی‌ها و … را می‌توان تا حدودی کنترل کرد. اما کنترل عوامل ژنتیکی امکان‌پذیر نیست.

به همین دلیل از افرادی که قصد ازدواج دارند، ابتدا نمونه خونی گرفته می شود و کم‌خونی آن‌ها بررسی می‌گردد.

پس از تایید کم‌خونی یکی از افراد، به کمک سایر آزمایشات، DNA آن‌ها را از نظر وجود یا عدم وجود ژن‌ها بیماری‌زا ارزیابی می‌‌کنند.

سایر کاربردهای آزمایش ژنتیک

علاوه بر تعیین ریسک بروز بیماری و انتقال آن از والدین به فرزند در موارد زیر نیز می‌توان از آزمایش ژنتیک بهره برد.

تشخیص بیماری

جهت تشخیص بیماری‌ها خاصی که به دنبال تغییرات ژنتیک ایجاد می‌شوند مانند بیماری هانتینگتون، فیبروز کیستیک و … می‌توان از آزمایش ژنتیک کمک گرفت.

تعیین ناقل بودن افراد

اگر سابقه ابتلا والدین به بیماری‌ها ژنتیکی مانند تالاسمی وجود دارد یا یکی از بستگان به این بیماری مبتلاست، آزمایش ژنتیک جهت جلوگیری از تولد نوزاد بیمار انجام خواهد شد.

پیش‌بینی بروز بیماری

سرطان روده بزرگ را می‌توان به کمک این آزمایش و پیش از پیدایش علائم شناسایی و تا حد ممکن از بروز آن پیشگیری کرد.

تجویز دارو

تعیین این که چه دارویی با چه دوز برای درمان بیماری خاص شما موثر است با کمک آزمایش ژنتیک امکان‌پذیر می‌باشد.

غربالگری نوزاد

رایج‌ترین کاربرد آزمایش ژنتیک در غربالگری نوزادان است. می‌توان ابتلا نوزاد به اختلالات و ناهنجاری‌هایی مانند کم‌کاری تیروئید بدو تولد، فنیل کتونوریا، گلبول‌ها قرمز داسی‌ شکل را با غربالگری بدو تولد تشخیص داد. تشخیص زود هنگام به درمان و بهبود سریع‌تر بیماری منجر می‌گردد. برای آشنایی با غربالگری جنین کلیک کنید.

تعیین هویت

در حقیقت DNA هیچ دو نفری کاملا شبیه هم نیست. DNA هر فرد مانند اثر انگشت مختص همان فرد است.

در بررسی رابطه خویشاوندی دو نفر از شباهت‌ها جزئی ژن‌ها و DNA افراد کمک می‌گیرند.

هزینه آزمایش ژنتیک چقدر است؟

هزینه انجام این آزمایش به دلیل استفاده از دستگاه‌ها و مواد آزمایشگاهی پیشرفته بالاست. اما با توجه به مزایا و تشخیص انتقال بیماری‌ها ژنتیکی، انجام آن به صرفه و تا حدودی لازم و ضروری است.

برای دریافت مشاوره در زمینه آزمایش ژنتیک برای ازدواج می‌توانید در هر ساعت از روز برای مشاوره بارداری از طریق شماره 02191002360 با برترین متخصصان کلینیک تخصصی ذهن نو تماس حاصل نمایید.

کانال تلگرام روانشناسی      اینستاگرام روانشناسی


شماره تماس ذهن نو
دکمه بازگشت به بالا
دریافت مشاوره