مصرف آنتی بیوتیک در کودکان

کانال تلگرام روانشناسی      اینستاگرام روانشناسی

مصرف آنتی بیوتیک در کودکان به دلیل اثرات جانبی و خطرات احتمالی آن باید حتما به دستور پزشک باشد. آنتی‌بیوتیک از جمله دستاوردها مهم در علم پزشکی است که علاوه بر اثرات شگرف آن در درمان، می‌تواند اثرات نامطلوب و عوارض جانبی از خود به جای بگذارد. بعضی والدین یک بار به پزشک مراجعه می‌کنند و دفعات بعدی که فرزندشان همان علائم را نشان می‌دهند، بدون مراجعه به پزشک از همان آنتی‌بیوتیک قبلی استفاده می‌کنند. در این حالت احتمال دارد که تاریخ انقضا دارو گذشته باشد و منجر به مسمومیت دارویی کودک خواهد شد. از طرف دیگر والدین حق ندارند بدون اجازه متخصص از آنتی بیوتیک برای کودک استفاده کنند. برای دریافت مشاوره کودک کلیک کنید.

مصرف آنتی بیوتیک در کودکان

تجویز و تعیین دوز داروهای آنتی بیوتیک تنها باید توسط پزشک اطفال انجام شود. هرگز سرخود این دست داروها را به کودک خود ندهید، حتی اگر قبلا برایش تجویز شده باشد. دوز دارو با توجه به بیماری و سن کودک مشخص می‌شود که نیاز به دانش پزشکی است.

آنتی‌بیوتیک به چه داروهایی گفته می‌شود؟

به دارویی که در برابر باکتری فعالیت می‌کند و موجب از بین رفتن باکتری یا فعالیت آن شده و یا از تکثیر و گسترش عامل باکتریایی جلوگیری به عمل آورده، آنتی‌بیوتیک می‌گویند.

ما تنها در عفونت‌ها با منشا باکتریایی مجاز به استفاده از آنتی‌بیوتیک به تجویز پزشک هستیم. مصرف آنتی‌بیوتیک در کودکان در کوتاه مدت باعث کاهش و تخفیف و یا از بین رفتن علائم بیماری می‌گردد.

معمولا پس از ۲۴ تا ۴۸ ساعت از مصرف آنتی بیوتیک در کودکان ، علائم آن‌ها بهبود می‌یابد. جهت جلوگیری از عود مجدد بیماری با منشا باکتری حتما دوره مصرف دارو آنتی‌بیوتیک را کامل کنید.

دقت داشته باشید که علت بسیاری از انواع بیماری‌ها، سرماخوردگی، برونشیت، گلو درد، سینوزیت و مشکلات مربوط به سینوس‌ها و… ویروس‌ها هستند. این موارد به درمان با آنتی‌بیوتیک پاسخ نمی‌دهند.

فروشگاه آرامیس

تشخیص منشا بیماری گاهی با یک معاینه معمول امکان‌پذیر است و در برخی موارد نیاز به آزمایش و نمونه‌برداری و کشت نمونه است.

هیچ‌‌گاه تب طولانی مدت، ادامه دار شدن بیش از حد بیماری، تب، سرفه‌ها خلطی کودک و… نشان‌دهنده منشا بیماری نبوده و به بررسی‌ها بیشتری نیاز است.

برای آشنایی با اقدامات لازم هنگام تب کودک کلیک کنید.

حساسیت ناشی از مصرف آنتی بیوتیک در کودکان

ممکن است برخی کودکان پس از مصرف آنتی‌بیوتیک، علائم آلرژی و حساسیت از خود نشان دهند.

پس از مشاهده علائم آلرژی کودک به آنتی‌بیوتیک فورا با پزشک تماس حاصل کرده و در رابطه با ادامه مصرف یا قطع دارو از وی سوال کنید.

نشانه‌های ناشی از حساسیت عبارتند از قرمزی و التهاب پوست، ورم کردن، بثورات پوستی.

بثورات پوستی می‌تواند در اشکال مختلفی مانند لکه‌های قرمز رنگ، جوش‌ها کوچک، دسته‌های خوشه مانند بروز کند.

دوز دارو آنتی بیوتیک برای کودکان چگونه تعیین می‌شود؟

دوز دارو بر اساس هیکل و وزن کودک محاسبه می‌شود. پیامدها ناشی از دوز نامناسب برای کودکان کوچک‌تر شدیدتر خواهد بود.

توصیه می‌کنیم برای برداشتن حجم دقیق از دارو از سرنگ‌ها طبی استفاده کنید.

شرایط استفاده از دارو

ابتلا به بیماری‌های عفونی نیاز به درمان با آنتی‌بیوتیک دارد. بیماری‌های عفونی مانند گلو درد چرکی، عفونت گوش، عفونت ادرار، عفونت مثانه، عفونت‌ها پوستی از شرایط کاربرد آنتی‌بیوتیک می‌باشد.

معرفی انواع آنتی بیوتیک های تجویزشده برای کودکان

تجویز آنتی‌بیوتیک با توجه به نوع بیماری کودک انتخاب می‌شود. دسته‌ها آنتی بیوتیکی که معمولا برای کودکان کاربرد دارند، شامل موارد زیر است.

ماکرولیدها

آزیترومایسین یا زیتروماکس از جمله داروها این دسته است. جهت درمان ذات‌الریه و سیاه‌سرفه تجویز می‌شوند.

علائم این بیماری‌ها عفونت ریوی طی ۳ تا ۵ روز پس از مصرف دارو بهبود می‌یابد.

مهارکننده بتالاکتاماز

عفونت‌ها سینوسی، عفونت گوش، ذات‌الریه در مراحل بالاتر به کمک این دسته دارویی درمان می‌شوند.

کوآموکسی‌کلاو و آگمنتین در این دسته قرار دارند. عوارض ناشی از مصرف آن‌ها، طعم بد در دهان بوده که کودک را از مصرف باز می‌دارد.

سفالوسپورین‌ها

به دلیل طعم بهتر آن‌ها، راحت‌تر از جانب کودکان پذیرفته می‌شوند. البته اثرات آن‌ها نسبت به سایر دسته‌ها آنتی‌بیوتیکی کمتر است.

سداکس و اومنیسف برای درمان عفونت‌های سینوسی و گوش‌ها و سینوزیت تجویز می‌گردند.

سولفانامیدها

سپترا و باکتریم برای درمان عفونت پوستی استاف و عفونت ادراری مورد استفاده قرار می‌گیرند.

پنی‌سلین‌ها

داروها این دسته شامل آموکسی‌سلین، پنی‌سلینG و… است. کاربرد این داروها در درمان عفونت سینوسی، عفونت گوش و کاهش تب ناشی از عفونت‌ها شناخته شده است.

دوره مصرف این دسته دارویی اغلب طی ۱۰ روز بوده و به شکل خوراکی و دو مرتبه در روز تکرار می‌شود.

عوارض جانبی آنتی بیوتیک برای کودک

اگر مصرف آنتی‌بیوتیک در موارد غیر ضروری و بیماری‌ها ویروسی صورت بگیرد، عوارض جانبی نامطلوبی به همراه خواهد داشت.

پوسته‌پوسته شدن پوست، ریزش مو، چاقی و اضافه وزن ناشی از مصرف طولانی مدت آنتی‌بیوتیک‌ها و اسهال برخی از عوارض جانبی هستند.

افزایش ریسک ابتلا به بیماری‌های خودایمنی، بالا بردن خطر ابتلا به سندروم روده تحریک‌پذیر، مقاومت نسبت به آنتی‌بیوتیک ممکن است در اثر مصرف زیاد آنتی‌بیوتیک‌ها ایجاد شود.

برای دریافت مشاوره در زمینه کودکان می‌توانید در هر زمان از روز برای مشاوره تلفنی کودک با برترین متخصصان در کلینیک تخصصی ذهن نو از طریق شماره 02191002360 تماس بگیرید.

کانال تلگرام روانشناسی      اینستاگرام روانشناسی


شماره تماس ذهن نو
دکمه بازگشت به بالا
دریافت مشاوره