بوی بد دهان کودک

کانال تلگرام روانشناسی      اینستاگرام روانشناسی

بوی بد دهان کودک برای خیلی از ما تعجب آور است، اما اگر دلیل آن را بدانید به راحتی می‌توانید به فرزندتان برای برطرف کردنش کمک کنید. کودکان بیش از بزرگسالان به دیگران نزدیک می‌شود؛ به آغوش کشیده می شوند و یا برای بازی فاصله کمی با همسالانشان دارند. بوی بد دهان کودک باعث ناراحتی اطرافیان و شرمساری وکاهش اعتماد به نفس او می‌شود. پس موضوعی پیش پا افتاده نیست و شما باید برای حل آن راهکاری بیاندیشید. در ادامه به علل و راه های درمان آن پرداخته ایم. در صورت نیاز حتما از خدمات مشاوره کودک استفاده نمایید.

بوی بد دهان کودک

بیشتر افراد فکر می‌کنند تنها مسواک نزدن موجب بو بد دهان کودک می‌شود. اما عوامل دیگری در بروز بو بددهان کودک موثرند. کودکان آگاهی لازم در مورد اهمیت بهداشت فردی را نمی‌دانند، پس والدین باید نسبت رعایت بهداشت و سلامت فرزندشان توجه به خرج دهند.

هالیتوزیس یا بو بد دهان به شرایطی که کودک تنفس بد بو دارد و این عارضه با مسواک زدن نیز از بین نمی‌رود، گفته می‌شود. بهتر است به کودکان خود شیوه صحیح مسواک زدن را بیاموزید و از آن‌ها بخواهید دندان‌های خود را به طور مرتب مسواک بزنند.

عدم درمان بو بددهان کودک به طور مستقیم بر اعتماد به نفس وی تاثیر گذاشته و توانایی برقراری روابط اجتماعی او را پایین می‌آورد. خیلی اوقات کودکان دیگر از بوی بد فرزند شما ممکن است شکایت کنند و این موضوع بیش از هر چیز شخصیت او را تحت تاثیر قرار می‌دهد. برای آشنایی با روش های افزایش اعتماد به نفس کودک کلیک کنید.

علت بوی بد دهان کودک

رایج‌ترین علت‌ها بو بددهان کودک شامل موارد زیر هستند. در صورت طولانی شدن این مشکل، بهتر است از متخصص دهان و دندان کمک بگیرید.

برای عضویت در کانال تلگرامی ذهن نو کلیک نمایید.

? کاهش ترشح بزاق و خشکی دهان کودک

کافی بودن میزان ترشح بزاق باعث پیشگیری از آسیب دیدن دندان‌ها و حفظ محیط دندان از عفونت‌ها مختلف خواهد شد. کاهش ترشح بزاق از علل بو بددهان کودک هستند.

نوشیدن مقدار کم مایعات و تنفس از طریق دهان توسط کودک نشان‌دهنده بزاق کم و خشکی دهان کودک است. این اتفاقات موجب بو بددهان کودک خواهند شد.

? بوی بد دهان کودک بدلیل بیماری‌های دهان و دندان

مسواک نزدن کودک، وجود دندان‌های پوسیده و خراب، زخم‌های محیط دهان از جمله علل ایجادکننده بو بددهان کودک هستند.

می‌توانید با تشویق کودک خود به مسواک زدن و استفاده از نخ دندان تا حدود زیادی از بروز بیماری‌ها دهان و دندان جلوگیری کرده و از این طریق بو بد دهان نیز ایجاد نمی‌شود.

? تجمع باکتری‌ها بر سطح زبان

سطح زبان کودک یکی از مناسب‌ترین محل‌ها تجمع باکتری‌هاست. جمع شدن باکتری‌ها بر سطح زبان نیز می‌تواند بو بد دهان ‌کودک را ایجاد کند.

جهت پیشگیری می‌توانید از کودک خود بخواهید در هر بار مسواک زدن دندان‌ها، سطح رویی زبان را تمیز کند.

بیشتر بخوانید : آموزش نظم به کودکان 

? بوی بد دهان کودک و عفونت‌

وجود عفونت در دوران کودکی کاملا طبیعی است. همین عفونت‌‌ها به بو بددهان کودک منجر می‌شوند. هم‌چنین سرماخوردگی کودکان موجب تجمع ترشحات در پشت حلق کودک می‌شود.

ترشحات پشت حلق محل مناسبی برای رشد باکتری‌ها هستند. از طرفی رشد باکتری‌ها نیز علت بو بددهان کودک است.

? داروها

با مصرف طولانی مدت داروها ضد افسردگی، داروها اعصاب و آنتی‌بیوتیک‌ها ممکن است طعم تلخ و خشکی در دهان، و بو بد دهان کودک دیده شود.

? بوی بد دهان کودک بدلیل گیر کردن اجسام خارجی در راه هوایی

کودکان زیر یک‌ سال معمولا عادت دارند هر وسیله‌ای را به سمت دهان و بینی خود ببرند. گیر کردن یک جسم خارجی کوچک مانند نخود، دستمال کاغذی و… در مسیر تنفس کودک منجر به بو بددهان و عفونت خواهد شد.

? مصرف سیر و پیاز

بو بد دهان کودک به دلیل مصرف سیر و پیاز موقتی است و خودبه‌خود از بین می‌رود.

درمان بوی بد دهان کودک

تا اینجا علت‌های بو بد دهان کودک را با یکدیگر بررسی کرده و اکنون به معرفی راهکارها موثر برای از بین بردن آن می‌پردازیم. اما حتما درباره نحوه آموزش مسواک زدن کودک مطالعه کنید.

معاینات دوره‌ای منظم

همان‌طور که اشاره شد باکتری‌ها، عفونت‌ها، پوسیدگی دندان، زخم‌ها دهانی و بیماری‌ها دیگر منجر به بو بد دهان کودک می‌شوند.

جلسات معاینه منظم توسط پزشک متخصص به تشخیص این مشکلات و درمان به موقع کمک می‌کند.

اصلاح رژیم غذایی

کودکان به شیرینی و شکلات علاقه فراوانی دارند. مصرف زیاد این مواد موجب پوسیدگی دندان خواهد شد. محدودیت مصرف آن‌ها به درمان بو بددهان کمک می‌کند.

هم‌چنین نوشیدن مایعات فراوان به ترشح بزاق و جلوگیری از خشک شدن دهان و در نتیجه درمان بو بد دهان کودک کمک‌کننده است. برای آشنایی با تغذیه سالم کودکان کلیک کنید.

بهداشت دهان و دندان

آموزش شیوه صحیح مسواک زدن به کودک و نظارت بر انجام آن نیز یکی از شیوه‌ها درمان موثر است.

هم‌چنین اگر کودک شما قادر نیست به تنهایی مسواک بزند، بهتر است شما آن را برای کودک انجام دهید.

مراقبت از کودک

مراقب فرو بردن اجسام خارجی به بینی و دهان توسط کودک باشید. عادت فرو بردن اجسام به مسیر تنفسی را از سر کودک خود بیرون کنید.

برای دریافت مشاوره در زمینه بوی بد دهان کودک می‌توانید در هر زمان از روز برای مشاوره تلفنی کودک با برترین متخصصان در مرکز مشاوره ذهن نو از طریق شماره 02191002360 تماس بگیرید.

کانال تلگرام روانشناسی      اینستاگرام روانشناسی


شماره تماس ذهن نو
دکمه بازگشت به بالا
دریافت مشاوره