غذای کمکی کودک

کانال تلگرام روانشناسی      اینستاگرام روانشناسی

غذای کمکی کودک بعد از 6ماهگی ضرورت دارد، تنها غذای مغذی برای کودک تا 6 ماهگی، شیر مادر است، اما تداوم تغذیه از آن، پس از شش ماهگی اگر چه برای رشد کودک لازم است ولی کافی نیست. به دلیل افزایش فعالیت‌های فیزیکی کودک و مصرف بیشتر انرژی، شیر مادر به تنهایی تامین کننده نیازهای بدن او نیست. بنابراین باید کم‌کم شروع به تغذیه کودک از غذاهای کمکی نمود. این مطلب راهنمای کامل غذای کمکی برای کودک در فاصله زمانی 6 تا 12 ماه است، اگر با مشکل تغذیه کودک خود مواجه هستید و نمی‌دانید چه غذایی برای کودکتان مناسب است، حتما مشاوره تلفنی کودک دریافت نمایید.

 

غذای کمکی کودک

در ادامه بر اساس سن کودک در ماه های مختلف لیست بهترین غذای کمکی کودک آورده شده است ( توجه داشته باشید که قبل از 6 ماهگی تنها غذای کودک شیر مادر می باشد).

غذای کمکی برای کودک بین 6 تا 7 ماهگی

طی 6 تا 7 ماهگی، هدف اصلی از تغذیه با غذای کمکی کودک سیر شدن او نیست، فقط کافی است که با چشیدن طعم غذای دیگر متوجه شود به جز شیر مادر غذای دیگری نیز وجود دارد. با توجه به اینکه اولین غذای کمکی که به کودک داده می‌شود باید نرم و بدون ایجاد حساسیت باشد، بهتر است با فرنی آرد برنج شروع کنید. در هفته های بعدی ماه ششم، حریره بادام و پوره انواع سبزی ها را به برنامه غذایی کودک خود اضافه نمایید. برای آشنایی با بایدها و نبایدهای شروع غذای کمکی نوزاد کلیک کنید.

میزان غذای مورد نیاز نوزاد 6 تا 7 ماه

با توجه به اینکه کودک در سن 6 تا 7 ماهگی، برای اولین بار است که می خواهد طعم غذایی به جز شیر مادر را بچشد و معده او هنوز به هضم غذای جدید عادت نکرده، باید از دادن غذای کمکی کودک به میزان زیاد پرهیز شود. تنها 1 یا 2 قاشق مربا خوری نیاز کودک را تامین خواهد کرد.

غذای کمکی کودک بین 7 تا 8 ماهگی

در این ماه می‌توان کمی تنوع به غذای کمکی کودک داد و در پخت غذاها از سیب زمینی، کدو حلوایی، نخود فرنگی، زرده تخم مرغ استفاده کرد. ماست و پنیر پاستوریزه کم نمک هم از دیگر غذاهای کمکی هستند که در برنامه غذایی ماه هشتم زندگی کودک قرار می‌گیرند.

فروشگاه آرامیس

میزان غذای مورد نیاز کودک 7 تا 8 ماهه

بسته به اینکه کودک چقدر به خوردن غذای کمکی تمایل دارد می‌توان بین 10 تا 15 قاشق مرباخوری به کودک غذا داد. البته اگر همین تعداد را هم بین وعده های غذایی او تقسیم کنید بهتر است. پس در بین سه وعده اصلی که به او شیر می‌دهید، از غذاهای کمکی برای میان وعده استفاده کنید. دقت داشته باشید که مقدار آن نباید به نحوی باشد که میل کودک به شیر مادر از بین برود.

غذای کمکی کودک ماه نهم و دهم زندگی

رشد کودک در ماه نهم زندگی به حدی رسیده است که بتواند با استفاده از دو دست یک لیوان را بگیرد. این توانایی به معنای این است که کودک نیاز به تغذیه با غلظت بیشتر دارد. مادران برای تهیه سوپ می‌توانند انواع گوشت به ویژه گوشت بوقلمون و انواع حبوبات را به غذا اضافه نموده و اجازه دهند غذا کمی سفت‌تر شود. حلیم، پلو و غذاهای انگشتی از دیگر غذای کمکی کودک هستند که به رشد بهتر او در این بازه زمانی کمک می‌کنند.

میزان غذای مورد نیاز کودک ماه نهم و دهم زندگی

بهتر است مصرف غذای کمکی در 3 یا 4 وعده قرار بگیرد. اگر کودک تمایل بیشتری دارد تا از مکمل‌های غذایی تغذیه نماید، می‌توانید در وعده های بیشتری غذای کمکی کودک بدهید.

غذای مناسب کودک ماه یازدهم و دوازدهم زندگی

با رشد دندان‌ها در ماه یازدهم و دوازدهم زندگی، کودک مهارت جویدن غذا را پیدا می‌کند. برنامه غذایی او تنوع زیادی پیدا کرده و تقریبا می‌تواند از غذاهایی که در سفره است تغذیه کند، تکه های نان را برداشته و بجود. برای آشنایی با مناسبت ترین غذای کودک زیر یک سال کلیک کنید.

نکات اساسی تغذیه از غذای کمکی

  • مصرف مولتی ویتامین ها با تجویز پزشک باید در اولویت اهمیت قرار بگیرند.
  • غذای جامد ابتدا باید با پشت قاشق نرم شود و سپس مورد استفاده کودک قرار بگیرد.
  • تعداد قاشق ها از 1 یا 2 قاشق مربا خوری شروع شود و سپس بر تعداد آن افزوده گردد.
  • غذای کمکی در ماه های اول باید بدون استفاده از نمک و شکر آماده شود.

فاصله زمانی بین غذای اصلی کودک و غذای کمکی چقدر است؟

در سنین 6 تا 12 ماه تنها غذای اصلی کودک، شیر مادر است و به جهت اینکه روند رشد کودک در این زمان سرعت زیادی می‌گیرد، استفاده از غذاهای جامد به عنوان غذاهای کمکی توصیه می‌شود. مصرف غذاهای کمکی نیابد جایگزین تغذیه از شیر مادر بشود، به همین دلیل بهتر است ابتدا کودک از شیر مادر تغذیه کرده و سپس به فاصله زمانی کوتاه غذایی کمکی مصرف نماید.

در صورتی که کودک تمایل بیشتری به غذای‌کمکی نشان بدهد، مادر می‌بایست به میزان و کیفیت شیر خود توجه کند. کم بودن و کیفیت پایین شیر مادر دلیل گرایش به مصرف بیشتر غذاهای کمکی کودک است و اگر این موضوع ادامه یابد باعث می‌شود کودک فقط غذای کمکی استفاده کند و تغذیه از شیر مادر به عنوان تنها غذای اصلی تامین کننده سلامت جسم و هوش کودک نادیده گرفته شود.

بیشتر بخوانید: تغذیه سالم کودکان

نکات مهم نوشیدن مایعات برای کودکان 6 تا 12 ماه

  • آب لوله کشی قبل از نوشیدن باید 1 دقیقه جوشانده شود.
  • نوشیدن آب معدنی به دلیل دارا بودن املاح خاص برای کودکان بین 6 تا 12 ماه توصیه نمی شود.
  • آب میوه‌های صنعتی به دلیل داشتن مواد نگهدارنده سبب مشکلات گوارشی کودک می‌شود.
  • قهوه و چای به دلیل اینکه میزان جذب آهن را کاهش می‌دهند برای کودکان توصیه نمی‌شود.
  • نوشیدنی های گازدار سبب سیری کاذب شده و مقدار مصرف غذای کمکی و تغذیه از شیر مادر را به شدت کاهش می‌دهد. این در حالی است که مصرف این نوشیدنی‌ها به سلامت دندان و لثه آسیب می زند.
  • مصرف شیر گاو باید به بعد از 12 ماهگی موکول شود(( تنها در صورتی که کودک از شیر مادر محروم باشد می تواند از شیر گاو تغذیه کند.

برای دریافت مشاوره در زمینه غذای کمکی کودک می توانید از طریق شماره 02191002360 با برترین متخصصان در کلینیک تخصصی ذهن نو تماس حاصل نمایید.

 

سوالات متداول

آیا بیرون ریختن غذای کمکی از دهان کودک شش ماهه صرفا به دلیل بی میل بودن او است؟

خیر. شیرخوار در ابتدای تغذیه از غذای کمکی، با نحوه بلعیدن غذا آشنا نیست و ممکن است با زبان، غذا را بیرون دهد. این یک واکنش کاملا طبیعی و عادی در بین تمامی کودکان 6 ماهه است و پس از گذشت مدت زمانی کودک به تدریج یاد می گیرد که چگونه غذا را به انتهای حلق برده و آن را ببلعد.

کانال تلگرام روانشناسی      اینستاگرام روانشناسی


شماره تماس ذهن نو
دکمه بازگشت به بالا
دریافت مشاوره